De directe aanleiding zijn dit soort filosofische uitspraken:
Ik ben geïnteresseerd in filosofie, lees ook veel daarover, maar op een bepaald punt keer ik liever terug naar een heldere denktrant.Het is niet een geval van ontbrekende kennis. Er zijn vragen (we weten niet welke) waarop helemaal geen antwoord mogelijk is, omdat de werkelijkheid de zaak nog altijd niet beslist. Het is mogelijk dat er iets is waarvan we niet kunnen zeggen dat het wel een god is, noch dat het niet een god is, omdat het zich op de grens bevindt van wat wij als een god zouden beschouwen. (Peter van Velzen)
De eenvoudige vraag of je wel of niet in God gelooft ontwijken door een derde standpunt in te nemen dat gebaseerd is op een semantisch verschillende interpretatie van begrippen als 'weten', 'waarheid' en 'kennis' kan interessant zijn als filosofisch idee, maar aan het einde van de dag zet je toch je wekker om zondagochtend naar de kerk te gaan, of juist uit te slapen.
Kritisch denken en helder de standpunten bekijken is voor velen de reden dat ze zich op dit forum begeven, ik denk zelfs een voorwaarde voor een vrijdenker. Voor mij persoonlijk in ieder geval wel. Praten over kennis die je niet kunt weten, doet me sterk denken aan geloof. Toegegeven, je kunt twijfelen, dingen niet zeker weten etc. Maar daarmee is er nog niet een derde optie tussen waar en niet-waar. In ieder geval niet een die er toe doet als het gaat om geloof in een god of vele andere praktische zaken.