We geven ze op hun Donders

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

Dat beloof ik
Bevlogen

We geven ze op hun Donders

Bericht door Dat beloof ik »

GGggrrrr .... istelijk Nederland (en dan dat deel dat in Barneveld woont) laat weer eens op de hun welbekende menslievende wijze van zich horen :angel12:

Men struikelt daar over het woord "Donders" in Jumbo reclamecampagne.
Ik neem het supermarktmanager, die hierop al het reclamemateriaal verwijderde, niet kwalijk.
In dergelijke dorpen is de macht van de predikant zo groot dat het logisch is dat de manager daar rekening mee houdt.
Je moet jezelf het brood niet uit de mond nemen natuurlijk.

Wél geeft het maar weer eens duidelijk aan dat een deel van gelovig Nederland absoluut zijn plaats niet kent en nog veel te veel invloed heeft in een samenleving waar iedereen recht heeft om zijn eigen mening te uiten.
Oók Roy Donders verdomme.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Bonjour
Moderator

Re: We geven ze op hun Donders

Bericht door Bonjour »

Lang leve de vergrijzing en uiteindelijk ....
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Samante
Ervaren pen

Bericht door Samante »

Ik denk dat het ze in Barneveld ook gaat om de homoseksuele geaardheid van Roy Donders. De naam Donders als aanstootgevend betitelen is misschien veiliger dan protesteren tegen de billboard van een homoseksuele jongen in de winkelstraat.
Albert Einstein: "Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal."
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

Samante schreef:Ik denk dat het ze in Barneveld ook gaat om de homoseksuele geaardheid van Roy Donders. De naam Donders als aanstootgevend betitelen is misschien veiliger dan protesteren tegen de billboard van een homoseksuele jongen in de winkelstraat.
Waarschijnlijk hebben ze dat gedacht ja, al weten we dat niet zeker.
Ik denk dat je gelijk hebt.
Ik hoop echt vurig dat er mensen zijn die "Donders' heten en die bereid zijn hierover stampij te gaan maken.

Roy wil niet reageren lees ik.
Dat is logisch, die wordt betaald door de gele olifant. :D
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
3 uur
Geregelde verschijning

Bericht door 3 uur »

Roy uit het zuiden des lands is misschien ook nog wel katholiek, die horen niet in Barneveld, die zijn in 1674 al verdreven naar Achterveld
Draken

Bericht door Draken »

Misschien ben ik een beetje simpel, maar de poeha ontgaat mij geheel.
"Op zijn donder geven" is volkomen geaccepteerd beschaafd Nederlands, mogelijkerwijze al sinds de 19e eeuw. Ik kan me nog vagelijk voorstellen dat gristenen bezwaar maken tegen 'op iemands sodemieter geven', maar ik zie zo gauw geen relatie tussen donder en homofilie.

Misschien moeten de protesterende protestanten uit de eiergemeente het gezegde "spijkers op laag water zoeken" nog eens opzoeken.
Draken

Bericht door Draken »

3 uur schreef:Roy uit het zuiden des lands is misschien ook nog wel katholiek, die horen niet in Barneveld, die zijn in 1674 al verdreven naar Achterveld
Het zou natuurlijk een verre verwant van de heilige Peerke Donders kunnen zijn, dat lijkt me een uitstekende reden om hem te weren (voor gristenenen dan).
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Draken schreef:
Het zou natuurlijk een verre verwant van de heilige Peerke Donders kunnen zijn, dat lijkt me een uitstekende reden om hem te weren (voor gristenenen dan).
http://en.wikipedia.org/wiki/Peter_Donders" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik vermoed dat de achternaam geen bijzondere rol speelt in dit verhaal. Het lijkt mij een kapstok voor de rest waarin de associatie zit met het WK met wedstrijden op zondag, zijn homoseksuele geaardheid en de reclame voor een televisiezender die bij veel Barnevelders niet eens naar binnen mag. Verder is het gewoon extra reclame voor Roy Donders. De pakken waren trouwens al uitverkocht, dus wat er nog in Barneveld ligt gaat naar Ede. Zijn deze mensen ook weer blij, met dat geval wat een kruising is tussen een pyjama en joggingpak. Ik snap niet dat iemand dat wil hebben en hier mee rond gaat lopen.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Draken

Bericht door Draken »

PietV. schreef:Ik vermoed dat de achternaam geen bijzondere rol speelt in dit verhaal. Het lijkt mij een kapstok voor de rest waarin de associatie zit met het WK met wedstrijden op zondag, zijn homoseksuele geaardheid...
Ah, dat wist ik niet. Ik loop een beetje achter op het gebied der BN-kunde.
Ik snap niet dat iemand dat wil hebben en hier mee rond gaat lopen.
Dit is voetbal. Zet al je aangeleerde fatsoen en rede aan de kant en:

Afbeelding
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Bonjour schreef:Lang leve de vergrijzing
Dank je wel! :wink:
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Ik voel me haast geroepen tot een donderpreek!

Wat verbeelden de dwazen zich wel?
Dat ze de donder nog kunnen voorkomen als ze de bliksem hebben gezien?
Dat woorden "macht" hebben?
Dat vervloekingen of lofprijzingen invloed hebben op het welzijn van iets of iemand?
Wat een belachelijk bijgeloof!
Ik wens u alle goeds
3 uur
Geregelde verschijning

Bericht door 3 uur »

Ik kan nergens terugvinden wat ze in Barneveld precies tegen de slogan hebben, want dat is het probleem van alles, het woordje 'donders', of is er idd een achterliggende gedachte. Ik ga er van uit dat degene die moeite hebben met de slogan ook geen "duivelskastje" in huis hebben om de wedstrijden te zien, ZEKER NIET OP ZONDAG.

BRON: http://www.omroepbrabant.nl/?news/21187 ... eveld.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Slogan is het probleem
Volgens de krant valt met name de slogan 'We geven ze op hun Donders' verkeerd in het christelijke dorp. Alle bordjes, posters, flyers en stickers die verband houden met deze actie zijn uit de winkel gehaald na klachten van kerkgangers.

Ik snap dat Jumbo en de eigenaar van de winkel geen oorlog wil in Barneveld, maar het is toch te gek voor woorden dat een deel van de bevolking deze macht krijgt toebedeeld?
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

3 uur schreef:Ik kan nergens terugvinden wat ze in Barneveld precies tegen de slogan hebben, want dat is het probleem van alles, het woordje 'donders', of is er idd een achterliggende gedachte. Ik ga er van uit dat degene die moeite hebben met de slogan ook geen "duivelskastje" in huis hebben om de wedstrijden te zien, ZEKER NIET OP ZONDAG.
Ik snap dat Jumbo en de eigenaar van de winkel geen oorlog wil in Barneveld, maar het is toch te gek voor woorden dat een deel van de bevolking deze macht krijgt toebedeeld?
Er is een associatie met de manier van spreken van Jahwe, in bepaalde Bijbelgedeelten openbaart hij zijn aanwezigheid met donder, althans een hoop hemels kabaal om de aanwezigen van zijn aanwezigheid op de hoogte te stellen. Geef hem op zijn donder associeert men hiermee. Maar zelf zie ik een andere strijd die binnenkort weer losbarst van de kansel. De aardse verzoekingen die op de loer liggen en waar de strenge gelovigen veel moeite mee hebben. In de tijd van EK,WK wordt er vaak gewaarschuwd om hier niet aan toe te geven en gewoon op zondagmiddag naar de kerk te gaan en niet stiekem ergens tv te gaan kijken en het voor hun bekende oordeel tarten.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

De naam Donders is een van oorsprong een rk naam uit het Zuiden van het land.
In protestante omgeving is die vrij onbekend.

De zinsneden: "Donders goed" en : "op z'n donder geven" werd bij ons vroeger ook altijd gezien als (ver)vloeken.
Bij ons is : Het protestante gedeelte van de Langstraat in het noorden van Noord Brabant direct ten zuiden van de Maas, ook Bijbelgordel.

http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Lu ... t=10&pos=0" onclick="window.open(this.href);return false;
En zij gingen heen en kwamen in een dorp der Samaritanen om alles voor Hem gereed te maken. 53 En zij ontvingen Hem niet, omdat zijn aangezicht gericht was naar Jeruzalem. 54 Toen de discipelen Jakobus en Johannes dit bemerkten, zeiden zij: Here, wilt Gij, dat wij zeggen, dat vuur van de hemel zal nederdalen om hen te verteren? 55 Doch Hij keerde Zich om en bestrafte hen.
16 En Hij stelde de twaalven aan, en aan Simon gaf Hij de bijnaam Petrus, 17 en Jakobus, de zoon van Zebedeüs, en Johannes, de broeder van Jakobus, en Hij gaf hun de bijnaam Boanerges, dat is zonen des donders

Daarbij, dat in extase raken voor iets "werelds" en "idolatrieën" niet worden geapprecieerd, maar (bijna) als afgodendienst worden betiteld.
Alles bij elkaar genomen moet deze reklame en dit lied wel van de duivel afkomstig zijn.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Dus donderpreken zijn onchristelijk?
Ik wens u alle goeds
Plaats reactie