Nobelprijs voor de vrede

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

kiks
Bevlogen

Nobelprijs voor de vrede

Bericht door kiks »

Nobelprijs voor de Vrede naar Malala Yousafzai en Indiase journalist

Breaking News De Nobelprijs voor de Vrede is dit jaar toegekend aan de Pakistaanse Malala Yousafzai (17) en de Indiase journalist Kailash Satyarthi (60).
De geschiedenis van de 17-jarige Malala is denk ik wel bekend.
De andere prijswinnaar Kailash Satyarthi wat minder vermoed ik.
Kailash Satyarthi is een bekende Indiase activist die al jarenlang strijdt tegen kinderarbeid. Hij ageert met name tegen het slavenwerk (de term kan letterlijk worden opgevat) dat volgens hem 500 duizend Indiase kinderen van vier tot veertien jaar verrichten in de tapijtindustrie - zes dagen per week, minstens twaalf uur per dag.

Zijn organisatie voert, schreef de Volkskrant in 1995, ook actie in sectoren als de vuurwerk- en lucifersindustrie, steengroeven en de bouw. Satyarthi heeft een ondubbelzinnig standpunt: alle kinderen hebben recht op een jeugd. Kinderarbeid mag niet en kan niet, hoe dan ook.
Ik ben erg blij dat van de 278 kandidaten deze twee de winnaars zijn geworden.
Afbeelding

http://www.volkskrant.nl/dossier-nobelp ... ~a3765587/

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
dikkemick
Adelaar

Re: Nobelprijs voor de vrede 2014

Bericht door dikkemick »

En zoals je ziet, Malala blijft actueel! Zij had deze prijs vorige jaar al verdiend.

Satyarthi blijkbaar ook, alleen wordt hier minder aandacht aan geschonken. Eigenbelang westerse wereld?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger »

Als Satyarthi in zijn hoofd was geschoten en het had overleefd, was er ongetwijfeld net zoveel aandacht voor hem geweest.

Ja, dat klinkt cynisch, maar zo zitten media nu eenmaal in elkaar. Sensatiezucht en zo. Satyarthi wordt vooral in de kantlijn genoemd, terwijl hij zich al inzette voor mensenrechten toen Yousafzai nog niet eens geboren was. Begrijp me niet verkeerd, ik gun het haar van harte, ik erger me slechts aan de eenzijdige berichtgeving.
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Doppelgänger schreef:Als Satyarthi in zijn hoofd was geschoten en het had overleefd, was er ongetwijfeld net zoveel aandacht voor hem geweest.

Ja, dat klinkt cynisch, maar zo zitten media nu eenmaal in elkaar. Sensatiezucht en zo. Satyarthi wordt vooral in de kantlijn genoemd, terwijl hij zich al inzette voor mensenrechten toen Yousafzai nog niet eens geboren was. Begrijp me niet verkeerd, ik gun het haar van harte, ik erger me slechts aan de eenzijdige berichtgeving.
Ik denk dat het vergelijk niet helemaal opgaat. Kinderarbeid en moord gaan niet hand in hand en bovendien is Satyarthi een man en geen religieus onderdrukte vrouw.
Ik denk dat juist deze eenzijdige aandacht (Malala) nu misschien de gematigde Moslimgemeenschap weer een extra zetje in de rug kan geven.
Maar aan de andere kant heb je gelijk. Veel valt of staat met media-aandacht.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Ik vindt het een goed duo De (gewezen) leraar en de leerling.
Beiden willen dat kinderen naar school gaan in plaats van te moeten werken.
Ik gun alle kinderen ter wereld zulke voorvechters!
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Re: Nobelprijs voor de vrede

Bericht door dikkemick »

Nobelprijs voor de vrede 2025

Mordechai

Een interview van Angela Wals met de Israëlische historicus Lee Mordechai (Zaterdag, 4/10 in de volkskrant). Deze historicus is moedig genoeg om de misdaden van IDF en de staat Israël openlijk te bekritiseren.

Hij heeft geen enkele moeite om het beladen woord 'genocide' te gebruiken. Hij vindt dat zijn landgenoten de manier waarop ze over genocide denken moeten loskoppelen van concentratiekampen en gaskamers.

Als Jood en inwoner van Israël kan hem moeilijk 'antisemitisme' worden verweten wegens zijn kritiek, die hij bovendien goed onderbouwd heeft. Wat mij betreft verdient deze historicus de Nobelprijs voor de Vrede.

Jammer voor Trump!
Einstein/Mick
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

dikkemick schreef: 06 okt 2025 10:44 Jammer voor Trump!
Ik vind Julia Navalnaja - de weduwe van Alexei Navalny - die actief is in het promoten van mensenrechten en democratie in Rusland ondanks de enorme repressie, veel moediger dan iemand die in Israel gewoon mag vinden en zeggen wat hij wil. Maar ja, Barack Obama kreeg de prijs zelfs slechts negen maanden na zijn aantreden als president, zonder dat hij iets substantieels had verricht. En Arafat een voormalig terrorist, eigenlijk net als Rabin, kreeg ook de prijs, net als Rabin -- dus wie weet?

Natuurlijk hoop ik op Trump, want dat zou leuk voor Israel zijn. Maar dit jaar heeft Trump weinig tot geen kans, ook al claimt hij zelf dat hij 7 oorlogen heeft gestopt. Indien Trump er echter in 2026 in slaagt Saudi-Arabië binnen de Abraham Akkoorden met Israel te krijgen, dan is het bijna onmogelijk hem de Nobelprijs niet te geven. Israel heeft reeds economisch goede betrekkingen en formele vredesverdragen met Egypte sinds 1979 en Jordanië sinds 1994. Daarnaast normaliseerde het zijn betrekkingen dankzij Trump via de Abraham-akkoorden met de VAE, Bahrein, Soedan en Marokko -- met Saudi-Arabië binnen de Abraham Akkoorden, wordt de positie van Israel nog sterker.

Er zijn dit jaar echter geen echte kandidaten: Zelensky is midden in een oorlog verwikkeld; Julia Navalnaja (de weduwe van Alexei Navalny) die actief is in het promoten van mensenrechten en democratie in Rusland ondanks het risico van repressie, is weinig bekend bij het grote publiek, al heeft ze mijn voorkeur.

Ik vermoed dat ze gewoon de VN of Antonio Guterres de prijs zullen geven, of een activistische en humanitaire organisatie.
Zionist
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

ChaimNimsky, het was mij er uiteraard om te doen iemand te promoten die de wantoestanden in het midden oosten vanuit het agressieve centrum objectief weet te beoordelen en veroordelen. Een insider die niet kwijlt bij een zogenaamd humaan leger.

Julia Navalnaja vind ik zeker een zeer goed alternatief.
Einstein/Mick
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Het boeit me niet zo.
Veel prijzen hebben een politiek karakter zoals die aan Obama die hem kreeg terwijl hij nog niets had gedaan.

Daarnaast is er geen Nobel Prijs voor de Wiskunde, voor mij al rede genoeg om de boel te laten voor wat het is.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Venezolaanse oppositieleider Machado wint Nobelprijs voor de Vrede

De Nobelprijs voor de Vrede gaat dit jaar naar Venezolaanse oppositieleider Maria Corina Machado, zo heeft het Noorse Nobelcomité bekendgemaakt. Ze krijgt de prijs vanwege haar inzet voor de democratie in haar land: ze leidt de oppositie tegen president Maduro.
Bron: NOS
Zionist
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

ChaimNimsky schreef: 10 okt 2025 11:50

De Nobelprijs voor de Vrede gaat dit jaar naar Venezolaanse oppositieleider Maria Corina Machado, zo heeft het Noorse Nobelcomité bekendgemaakt. Ze krijgt de prijs vanwege haar inzet voor de democratie in haar land: ze leidt de oppositie tegen president Maduro.
Heel bevredigend!! Jammer voor Trump. Hij deed nog wel zoveel moeite... :D
Nobelprijs-uitdelers winnen weer 'iets of wat aan geloofwaardigheid' voor mij.
¥¥ O ja lastig.. bij de maat nemen bestens 1 en dezelfde maat gebruiken... niet twee of meer.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Gerard R. schreef: 10 okt 2025 14:11
ChaimNimsky schreef: 10 okt 2025 11:50

Heel bevredigend!! Jammer voor Trump. Hij deed nog wel zoveel moeite... :D
Nobelprijs-uitdelers winnen weer 'iets of wat aan geloofwaardigheid' voor mij.
Het Nobelprijscomité verbindt Vrede onverbrekelijk met democratie, waarmee Trump buiten de prijzen viel.
Er is geen ruimte binnen de prijs voor autoritaire leiders en/of systemen.
Gemeld door het comité zelf via de BBC Worldservice.
¥¥ O ja lastig.. bij de maat nemen bestens 1 en dezelfde maat gebruiken... niet twee of meer.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Democratie is - zover ik weet - de enige manier om een regering op vreedzame wijze te vervangen.
Ik wens u alle goeds
The Black Mathematician
Ervaren pen

Bericht door The Black Mathematician »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 07 okt 2025 08:50 Het boeit me niet zo.
Veel prijzen hebben een politiek karakter zoals die aan Obama die hem kreeg terwijl hij nog niets had gedaan.

Daarnaast is er geen Nobel Prijs voor de Wiskunde, voor mij al rede genoeg om de boel te laten voor wat het is.
De Abelprijs is een goed equivalent, heeft zelfs hetzelfde prijsbedrag als ik het goed heb.
Shut up Murdock, crazy fool!
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Peter van Velzen schreef: 11 okt 2025 01:58 Democratie is - zover ik weet - de enige manier om een regering op vreedzame wijze te vervangen.
Daar ben ik het niet mee eens.

Erfopvolging is ook iets wat vaak vreedzaam gebeurd en er zijn nog wel meer voorbeelden.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Plaats reactie