Bonjour
Dat is ook mijn vraag.Bonjour schreef:Kan je bewust een onwaarschijnlijk dogma accepteren? Kan je bewust onwaarschijnlijke bronnen accepteren. Volgens mij kan dat alleen onbewust.Robert Frans schreef:Vanuit jouw denkwijze is het uiteraard niet juist. Maar niet iedereen hangt dus jouw denkwijze aan. Niet iedereen aanvaardt enkel de bronnen die jij aanvaardt.Bonjour schreef:Ik vraag me af of het mogelijk is bewust te kiezen voor iets wat niet beargumenteerd juist is. Het is meer als een slechte tweedehands auto kopen door het goede praatje van de autoverkoper.
Nu aan RF en K
Waarbij ik "onwaarschijnlijke bronnen" zou willen aanvullen met "onwaarschijnlijke, op gevoel geaccepteerde en berustende bronnen".
Is het dat zo'n subjectief gevoel bepalend kan zijn voor de inrichting van je hele leven?
Ik kan dat geloven, dat dat voor jullie en misschien nog een enkele op deze manier gelovende christen zou kunnen gelden.
Maar waarom zou dat voor alle mensen moeten gelden?
Voor mij kan dat alleen, als je als intelligent bewust denkend mens dit gewoon wil geloven.
En derhalve bewust oogkleppen opzet voor alles wat je af zou houden van je innigste wens voor dit leven.
Alle rationele argumenten zijn tegen.
Als je dus je eigen integriteit als intelligent mens geweld aan doet.

PS. Aannemend en ik geloof dat ook, jullie een beetje kennende, dat jullie niet van enig intellect verstoken bent.
Als ik mensen dom vind, doe ik niet deze moeite, maar laat ze in hun waarde en in hun domheid, als ze daar gelukkig in zijn.