Hoeveel Christenen volgen werkelijk Jezus' boodschap?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
MaartenV
Bevlogen

Hoeveel Christenen volgen werkelijk Jezus' boodschap?

Bericht door MaartenV »

Het Nieuwe Testament uit de Christelijke Bijbel is duidelijk:

‘Verkoop alles wat u hebt, deel het uit aan de armen, en u hebt een schat in de hemel. Kom dan terug om Mij te volgen.
(Lc, 18:22)

en

Mt 6,19-34

[19] Verzamel geen schatten op aarde, waar mot of houtworm ze aantast, en waar dieven inbreken om ze te stelen. [20] Maar verzamel schatten in de hemel, waar mot noch houtworm ze aantasten, en waar geen dieven inbreken om ze te stelen. [21] Want waar je schat is, daar zal ook je hart zijn. [22] De lamp van het lichaam is het oog. Dus als je oog helder is, zal heel je lichaam verlicht zijn. [23] Maar als je oog slecht is, zal heel je lichaam duister zijn. Als nu binnenin je het licht duisternis is, hoe erg zal dan de duisternis zijn! [24] Niemand kan twee heren dienen. Want hij zal de een verfoeien en van de ander houden, of zich hechten aan de eerste en de ander verachten. Je kunt God en de geldduivel niet tegelijk dienen. [25] Daarom zeg Ik jullie: maak je niet bezorgd over wat je zult eten of drinken om in leven te blijven, en ook niet over de kleding voor je lichaam. Is het leven niet meer dan het eten, en het lichaam niet meer dan de kleding? [26] Kijk naar de vogels van de hemel: ze zaaien niet en maaien niet en oogsten niet, je hemelse Vader voedt ze. Zijn jullie niet meer waard dan vogels? [27] Wie van jullie kan met al zijn zorgen een el toevoegen aan zijn leven? [28] En wat maak je je bezorgd over je kleren? Leer van de lelies op het veld hoe ze groeien. Ze werken niet, ze spinnen niet. [29] Maar Ik zeg jullie: zelfs Salomo met al zijn pracht en praal ging niet gekleed als een van hen. [30] Als God nu het gras op het veld, dat er vandaag staat en morgen in de oven wordt gegooid, zo kleedt, hoeveel te meer kleedt Hij dan jullie, kleingelovigen? [31] Vraag je dus niet bezorgd af: Wat zullen we eten? Wat zullen we drinken? Wat zullen we aantrekken? [32] Want naar dat alles zijn de heidenen op zoek. Jullie hemelse Vader weet wel dat je dat allemaal nodig hebt. [33] Zoek eerst het Koninkrijk van God en zijn gerechtigheid, dan krijg je dat alles erbij. [34] Maak je dus niet bezorgd over de dag van morgen, want de dag van morgen zal zich wel bezorgd maken over zichzelf. Iedere dag heeft genoeg aan zijn eigen kwaad

Jezus stelt hier zeer duidelijk: maak je geen zorgen om de dag van morgen, over wat je zal eten, moet dragen van kledij en geef al je bezittingen weg aan de armen.

Ik moet de eerste zichzelfnoemende christen nog tegenkomen die de boodschap van Jezus volgt.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
Beagle1831
Ervaren pen

Re: Hoeveel Christenen volgen werkelijk Jezus' boodschap?

Bericht door Beagle1831 »

MaartenV schreef:Het Nieuwe Testament uit de Christelijke Bijbel is duidelijk:

‘Verkoop alles wat u hebt, deel het uit aan de armen, en u hebt een schat in de hemel. Kom dan terug om Mij te volgen.
(Lc, 18:22)
Afbeelding

Misschien dat we de boodschap nog eens rustig uit moeten leggen .. :?
"Mag ik dat vinden?....ja dat mag ik vinden"
M Smeets
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Volledig mee eens.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
Robert Frans
Forum fan

Bericht door Robert Frans »

Beagle1831 schreef: [afbeelding]

Dat plaatje kwam op een ander forum waar MaartenV dit topic opende ook al voor. Feit is echter dat de paus die troon en kleding niet bezit, daar ze de kerk toebehoren, maar dat hij gewoon in een normaal appartement woont in Vaticaanstad.
Verder heeft de kerk, zoals iemand daar ook al opmerkte, duizenden ziekenhuizen, klinieken, ouderenhuizen en scholen opgericht, die ook volop in ontwikkelingslanden staan. En dan noem ik nog niet de vele ordes, congegraties, parochies en individuele gelovigen die ontzettend veel doen voor een betere wereld.
De kerk heeft dus zowel een traditie in zulke kunst en liturgie als in armoedebestrijding en andere vormen van liefdadigheid. Zo beslaat ze dus het hele menselijke kunnen, omdat al deze dingen goed zijn en tot de mens behoren.

Waarbij natuurlijk gezegd moet worden dat al die kunst voor het merendeel openbaar toegankelijk is en vele mensen kan inspireren, juist tot het doen van goede daden.
De vraag is of dat ook van die nieuwe breedbeeldtelevisie of smartphone gezegd kan worden, die zoveel rijke mensen aanschaffen uitsluitend voor hun eigen privégenot en waarvan ze hun kritiek op andere mensen of instanties spuien.
Beter is het dan om inderdaad zelf zo sober en gematigd mogelijk te leven, want hoe minder je nodig hebt, hoe rijker je bent. Je hoeft geen dakloze te worden als christen en ook niet uitsluitend met overleven bezig te zijn, maar je mag wel kritisch kijken naar de hebzucht waar veel mensen zich door laten leiden.
Laatst gewijzigd door Robert Frans op 23 dec 2014 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Pax et bonum
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Volgens mij is er niet genoeg van beagle1831 of andere forumleden bekend om hen van hebzucht te beschuldigen.
Afgezien van een forumregel dat je niet op de man mag spelen, is er ook nog regel in de Bijbel dat u niet zult oordelen.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Robert Frans
Forum fan

Oh, maar ik bedoelde het ook in het algemeen, dat er dus veel mensen zich daardoor laten leiden. Het was niet mijn bedoeling om mensen hier persoonlijk aan te spreken.
Ik zal kijken of ik mijn post daarin kan aanpassen.

[...]

Heb inderdaad de laatste zin aangepast, die kwam inderdaad niet goed over. Excuses daarvoor.
Pax et bonum
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Prima.
Overigens vermaak ik me prima op beide fora. (op credible.nl loopt hetzelfde topic)
Goed punt, MaartenV.
Robert Frans
Forum fan

Het is ook een pittig ideaal die Jezus daar voorschrijft. De meest dichte benadering hiervan vind je veelal in kloosters, waar de kloosterlingen inderdaad écht geen eigen bezittingen hebben en uitsluitend leven van gebed en of liefdadigheid.
Maar natuurlijk zijn er ook buiten de kloostermuren veel mensen, en niet enkel gelovigen, die al heel dicht in de buurt van het ideaal leven. Zij bezitten weinig materiele goederen, maar zijn schatrijk, omdat ze zo'n sterke geest bezitten en alles aankunnen wat op hun pad ligt.

Het is dan misschien niet mogelijk om metéén daaraan te voldoen, maar je kan er wel naar toegroeien en jezelf daarin oefenen. Door je grens daarin steeds iets meer te verleggen en door steeds iets soberder en bewuster te leven, kun je al ver komen. Want het willen is belangrijker dan het bereiken; onvrijwillige armoede is geen bijzondere deugd, omdat het je dan nu eenmaal overkomt.
Misschien zul je dan in dit leven niet helemáál voldoen aan dat ideaal, maar de weg erheen was wel mooi en zinvol en uiteindelijk zul je toch alles achterlaten als de dood zich aandient. Gelovig of niet gelovig.

Ik denk dat veel christenen (en ook niet-christenen!) best wel proberen in die richting te groeien, maar dat het gewoon niet gemakkelijk gaat. Wie voert een grotere strijd dan hij die zichzelf tracht te overwinnen?
Het is denk ik goed om zulke mensen aan te moedigen, uit te dagen en ook positief te benaderen met eigen tips, tricks en ervaringen. Zomaar zo'n tekst plaatsen kan soms dan zin hebben, maar niet altijd. Iemand kan dan antwoorden: "Jaja, dat wéét ik wel, maar... hóé dan?"
Pax et bonum
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Ik ben een kind van de jaren 60 en we hadden het toen niet ruim. Ik kan me herinneren dat de sfeer toen echt anders was. Een beetje (tot veel) behelpen en dan ging het wel. En we waren net zo blij met de kersttak (het woordenboek herkent het niet eens meer als een normaal woord) met een enkele bal als mijn kinderen zijn met een complete kerstboom. Ik probeer mijn kinderen iets mee te geven dat het niet altijd luxe hoeft te zijn en dat wat ontbering af en toe wel goed is.
Maar ik heb geen boek dat mij een norm oplegt. Dus met een bepaalde mate van beperking is het wel genoeg. Nu heb ik wel gemerkt dat katholieken de Bijbel niet zo exact nemen als atheïsten en gereformeerden, maar het staat er toch echt. Met consequenties. Ik heb ooit het verhaal gehoord van een vrouw die altijd ontzettend zuinig vanwege dit voorschrift geleefd heeft. Ze durfde nog geen Margriet te kopen.
Kan je het goed genoeg doen als christen? En wie durft dan die slang op te pakken of gif te drinken? Want daaraan herken je de ware christen.
Robert Frans
Forum fan

Je kunt het vergelijken met het trainen voor de marathon. Wanneer doe je dat goed genoeg?
Niet als je jezelf helemaal kapotbeukt door op de eerste trainingsdag meteen tien kilometer te willen rennen. Maar als je na drie jaar trainen nog steeds niet tien kilometer kunt rennen, dan heb je toch wel wat stevige aansporing nodig.
Je traint dus goed als je je eigen fysieke en mentale grenzen in de gaten houdt, maar ze ook stukje bij beetje wil verleggen. En als je bij elke terugval toch door wil zetten en het niet opgeeft.

Uiteindelijk betekent het ook dat je op een gegeven moment moet erkennen dat je niet verder kunt. Het is heel wel mogelijk dat, hoe goed je ook traint, je uiteindelijk toch niet de marathon gaat halen. Niet elk lichaam is daartoe in staat.
Is dat dan erg? Of mag je dan tevreden zijn met bijvoorbeeld de halve marathon?
Uiteindelijk gaat geen enkele training helpen als je verbitterd door wil blijven gaan. Liefde voor het rennen en het sportief bezig willen zijn moeten toch de belangrijkste drijfveren zijn.

Ik denk dat het jezelf oefenen in soberheid, bescheidenheid en vertrouwen best op die manier kan zien. Het ideaal is prachtig, maar de weg erheen is lang en zwaar. Het is heel wel mogelijk dat je het niet haalt, hoe goed je ook je best doet.
Het beste is daarom ook om niet te hard te oordelen over mensen die deze "training" willen voortzetten, maar daarin ook hun terugvallen en tegenslagen kennen. Soms kan het dan best zijn dat iemand maar niet lijkt te vorderen, terwijl hij in werkelijkheid al vele bergen heeft verzet en bijna uitgeput raakt als iemand hem niet afremt.
Je mag daarin dus zelf ook een helpende hand zijn en ook zelf om hulp vragen; veel mystieke tradities, ook de katholieke, hechten dan ook veel belang aan de leraar-leerlingverhouding, waarin je door een ervaren en daartoe toegeruste "coach" wordt begeleid, het beste één op één.

Iemand motiveren mag dus best op pittige wijze "a lá het leger," zeker als iemand het zichzelf wel erg gemakkelijk vanaf lijkt te maken. Maar uiteindelijk is het doel niet dat diegene precies die marathon loopt, maar dat hij ook voldoende plezier heeft in de weg ernaartoe, dat hij niet opgeeft en tijdens het oefenen al groeit in karakter, geest en motivatie.
Je moet diegene dan natuurlijk ook heel goed kennen, voordat je iets over zijn motivatie of vordering kunt zeggen.
Pax et bonum
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Maar hoeveel christenen zijn met zo'n proces bezig?
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Robert Frans schreef:
Maar uiteindelijk is het doel niet dat diegene precies die marathon loopt, maar dat hij ook voldoende plezier heeft in de weg ernaartoe, dat hij niet opgeeft en tijdens het oefenen al groeit in karakter, geest en motivatie.
Ja, enthousiasme naast de groei naar de naakte waarheid.

Zomaar tussendoor: je doet mij zeer denken in zoals je schrijft en benadert aan zoals Thomas van Kempen het beleefde en zoals hij het anderen vertelde. :wink:
¥¥ Van kwaad tot erger...
Beagle1831
Ervaren pen

Bericht door Beagle1831 »

Robert Frans schreef:Oh, maar ik bedoelde het ook in het algemeen, dat er dus veel mensen zich daardoor laten leiden. Het was niet mijn bedoeling om mensen hier persoonlijk aan te spreken.
Ik zal kijken of ik mijn post daarin kan aanpassen.

[...]

Heb inderdaad de laatste zin aangepast, die kwam inderdaad niet goed over. Excuses daarvoor.
Voelde me niet aangesproken hoor Robert, maar dat mag wel hoor kan wel wat hebben en ik vind dat ik op het forum ten alle tijden mag worden aangesproken op mijn teksten en beweringen, misschien leer ik zo iets.
Maar toch blijf ik erbij dat het walgelijke pronken van het vaticaan voor mij moeilijk is te rijmen met de boodschappen uit de bijbel, wiens geld het ook is.
Verdiep je maar eens in moeder Teresa om te zien hoe 'menslievend' en vrijgevig die kerk is.
"Mag ik dat vinden?....ja dat mag ik vinden"
M Smeets
Aton
Diehard

Bericht door Aton »

Beagle1831 schreef: Maar toch blijf ik erbij dat het walgelijke pronken van het vaticaan voor mij moeilijk is te rijmen met de boodschappen uit de bijbel, wiens geld het ook is.
Verdiep je maar eens in moeder Teresa om te zien hoe 'menslievend' en vrijgevig die kerk is.
De huidige paus ( en niet die op de foto ) lijkt dit wel begrepen te hebben.
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

Robert Frans schreef:
Beagle1831 schreef: [afbeelding]

Dat plaatje kwam op een ander forum waar MaartenV dit topic opende ook al voor. Feit is echter dat de paus die troon en kleding niet bezit, daar ze de kerk toebehoren, maar dat hij gewoon in een normaal appartement woont in Vaticaanstad.
Verder heeft de kerk, zoals iemand daar ook al opmerkte, duizenden ziekenhuizen, klinieken, ouderenhuizen en scholen opgericht, die ook volop in ontwikkelingslanden staan. En dan noem ik nog niet de vele ordes, congegraties, parochies en individuele gelovigen die ontzettend veel doen voor een betere wereld.
De kerk heeft dus zowel een traditie in zulke kunst en liturgie als in armoedebestrijding en andere vormen van liefdadigheid. Zo beslaat ze dus het hele menselijke kunnen, omdat al deze dingen goed zijn en tot de mens behoren.

Waarbij natuurlijk gezegd moet worden dat al die kunst voor het merendeel openbaar toegankelijk is en vele mensen kan inspireren, juist tot het doen van goede daden.
De vraag is of dat ook van die nieuwe breedbeeldtelevisie of smartphone gezegd kan worden, die zoveel rijke mensen aanschaffen uitsluitend voor hun eigen privégenot en waarvan ze hun kritiek op andere mensen of instanties spuien.
Beter is het dan om inderdaad zelf zo sober en gematigd mogelijk te leven, want hoe minder je nodig hebt, hoe rijker je bent. Je hoeft geen dakloze te worden als christen en ook niet uitsluitend met overleven bezig te zijn, maar je mag wel kritisch kijken naar de hebzucht waar veel mensen zich door laten leiden.
Misschien dat we dan nog eens moeten kijken naar de wijze waarop de RK kerk aan zijn rijkdom is gekomen die ze nu zo onbaatzuchtig lijkt uit te delen aan de armen in de derde wereld. Moeten we even vergeten dat deze zelfde kerk in het kielzog is meegevaren met de kolonisten van geheel Zuid-Amerika en het grootse deel van Afrika. Dat ze het nodig vond om de mensen daar te vergiftigen met een cultuur en ideeën die daar totaal niet thuishoorden. De inwoners daar dwong zich te bekeren, zich te houden aan de regeltjes van de overheersers, omdat zelfs de RK ker de indianen en negers geen echte mensen vond. Moet ik nog even doorgaan of snap je waar ik heen ga? Zelfs nu nog verbiedt de RK kerk het gebruik van voorbehoedsmiddelen, zelfs ter voorkoming van AIDS. En dat alles ter meerdere eer en glorie van hun god en Maria. Maar natuurlijk is dit niet het gezapige filofische divangeloof waar jij zo van geniet. Gelukkig kunnen we nu nog steeds aflaten kopen, maar dan in de vorm van donaties aan 'goede doelen' die heel waarschijnlijk niet eens nodig waren geweest als de westerse wereld hun handen af hadden gehouden van wat wij nu de 3e wereld noemen. Je hoeft geen dakloze te worden als christen inderdaad, maar een beetje relativeren is wel nodig.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
Plaats reactie