'Oekraïne had luchtruim al in mei moeten sluiten'
Een interessant artikel. Met nieuwe informatie.
In de eerste plaats, ik ben het helemaal eens met de conclusie dat het luchtruim boven Oekraïne al maanden eerder totaal gesloten had moeten worden voor alle burgerluchtvaart.
Maar het is natuurlijk makkelijk praten achteraf.
In de link staat.
Meerdere luchtgevechten?Al in mei beschikten rebellen over wapens die tot hoog in de lucht reikten. Bovendien wordt het steeds duidelijker dat in de dagen voor de ramp met de MH17 meerdere luchtgevechten plaatsvonden boven Oost-Oekraïne. Maar het Oekraïense ministerie van Transport heeft nooit overwogen het luchtruim te sluiten, omdat het er geen rekening mee hield dat de wapens zouden worden gebruikt om passagiersvliegtuigen mee te beschieten.
Luchtgevechten zijn volgens mij oorlogshandelingen die zich volledig in de lucht afspelen, m.a.w gevechten met vliegtuigen van 2 partijen die proberen elkaar onschadelijk te maken of de geplande oorlogshandelingen te verhinderen.
Ik kan me niet herinneren dat Rusland in de maanden vooraf aan het neerschieten van de MH17 met vliegtuigen het luchtruim van Oekraïne heeft geschonden en ik heb ook nooit gelezen dat de Russische terroristen in oostelijk Oekraïne vliegtuigen tot hun beschikking hadden.
Mij is in ieder geval nog helemaal niets duidelijk. Als Rusland, al is het in beperkte mate, een luchtoorlog boven het strijdgebied oostelijk Oekraïne was begonnen dan was dat al lang bekend geworden.
Ik zou nog even wachten op meer zekerheid over de ware toedracht van deze incidenten. Tot nu toe heb ik geen enkele aanleiding gelezen om er van uit te gaan dat er daadwekelijk luchtgevechten boven Oekraïne hebben plaatsgevonden.Andere route
Nico Voorbach, oud-voorzitter van de Europese pilotenvereniging ECA is verontwaardigd: "Nu bekend wordt dat er ook luchtgevechten plaatsvonden boven het oosten van Oekraïne, blijkt dus dat het conflict groter was dan het destijds leek. Op basis van wat nu allemaal bekend is, had het luchtruim gesloten moeten worden."
"Als andere landen en luchtvaartmaatschappijen hadden geweten dat er luchtgevechten aan de gang waren boven het oosten van Oekraïne en dat er grondraketten aanwezig waren die op grote hoogte konden komen, had iedereen een andere route genomen", aldus Voorbach.
Oekraïne hield het luchtruim open, maar een aantal maatschappijen, zoals British Airways besloot zelf niet meer over Oost-Oekraïne te vliegen.
Antonov neergehaald
De Oekraïense militair analist Dmitri Tymtsjoek zegt dat het luchtruim al in mei gesloten had moeten worden. In die maand is een Antonov AN-30, een tweemotorig propellervliegtuig, neergehaald. De autoriteiten in Kiev hadden toen al vermoedens dat de rebellen wapens hadden die ver konden reiken.
“Vanaf mei, toen de eerste signalen kwamen dat de terroristen deze wapens hadden, had de overheid zich moeten afvragen of het luchtruim niet gesloten moest worden”, aldus Tymtsjoek, nu parlementslid. Dat is niet gebeurd. Het luchtruim werd alleen onder 7925 meter gesloten voor burgerluchtvaart. Daarboven mocht men blijven vliegen.
Onbetrouwbare info naar mijn mening. Ik kan nergens info vinden over een in Mei neergehaalde Antonov AN-30.
Is dat zo?Opvallende incidenten
Half juli volgen nog meer opvallende incidenten. Op 14 juli wordt een Oekraïens transportvliegtuig, een Antonov AN-26, neergehaald. Hoewel men er destijds van uitging dat het vliegtuig was neergeschoten vanaf de grond, zegt president Porosjenko van Oekraïne nu dat het toestel is geraakt door een raket die door een ander vliegtuig is afgeschoten. Porosjenko verklaarde dat begin december bij de postume uitreiking van een militaire orde aan de gesneuvelde piloot van de Antonov. Hij bevestigde het in een brief aan de moeder van de piloot.
Toen had het luchtruim direct totaal afgesloten moeten worden voor alle burgerluchtvaartverkeer.Naar aanleiding van het neerhalen van de Antonov 26 zijn op 14 juli in Kiev diverse diplomaten ingelicht door onder anderen de minister van Buitenlandse Zaken Klimkin. Hierbij was ook een diplomaat van de Nederlandse ambassade aanwezig. Dat bevestigt het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken.
De Oekraïense Luchtvaartdienst geeft diezelfde dag een bericht uit dat met ingang van 18.00 uur Kiev-tijd de vlieghoogte voor burgervliegtuigen wordt verhoogd naar 9754 meter. Maar op 16 juli is er weer een incident. Nu wordt een gevechtsvliegtuig neergeschoten door een luchtdoelraket, die door een ander vliegtuig is afgeschoten. Een dag later stort vlucht MH17 van Malaysia Airlines neer in Oost-Oekraïne.
Over de rest van het artikel heb ik voorlopig niet veel te zeggen.
Het is in ieder geval duidelijk dat burgervliegtuigen op 17 juli daar niet hadden mogen vliegen.
Dat is een keiharde conclusie.
De informatie over de luchtgevechten lijken mij niet juist. Ik ben benieuwd of de komende tijd daar meer duidelijkheid in komt.