Utopie

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Jabba de Hut
Forum fan

Utopie

Bericht door Jabba de Hut »

De wereld zou zo mooi kunnen zijn.
DiMensie

Re: Utopie

Bericht door DiMensie »

Jabba de Hut schreef:De wereld zou zo mooi kunnen zijn.
Ethisch dilemma?
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

Maar pas na dat we de vijand hebben vernietigd, Jabba. Nog een laatste inspanning en we zijn er...

De wereld zou zo mooi kunnen zijn, inderdaad. Maar het vraagt steeds meer inbeeldingsvermogen om dat te blijven zien.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

pallieter schreef:
Maar pas na dat we de vijand hebben vernietigd, Jabba. Nog een laatste inspanning en we zijn er...

De wereld zou zo mooi kunnen zijn, inderdaad. Maar het vraagt steeds meer inbeeldingsvermogen om dat te blijven zien.
Nee hoor, je moet alleen wat meer om je heen kijken in plaats van alleen maar naar het nieuws.
Ik wens u alle goeds
DiMensie

Bericht door DiMensie »

pallieter schreef:
En nadat Kaïn de laatste Abel de kop had ingeslagen,
  • en nadat Kaïn zelf de laatste adem had uitgeblazen,
    • nadat de laatste mens de aarde verlaten had ...
      • ... werd de wereld mooi,
        • want er was geen mens
          • die zich nog ooit misdroeg
.
Peter van Velzen schreef:Nee hoor, je moet alleen wat meer om je heen kijken in plaats van alleen maar naar het nieuws.
Goeie tip: bedankt!
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

Nee hoor, je moet alleen wat meer om je heen kijken in plaats van alleen maar naar het nieuws.
Dat doe ik, Peter, en dat maakt mij niet blij. Alleen al wat je hier leest. En ik kan je garanderen dat het bij de gemiddelde Vlaming nog veel dieper zit.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
Jabba de Hut
Forum fan

Bericht door Jabba de Hut »

Ethisch? Ja ik vind van wel.
Zoveel gedachten en emoties. Moeilijk om het juist te verwoorden.
Ik zie veel mooie dingen om me heen, in de wereld, in de mensen. Er zijn zoveel goede en intelligente mensen. Het doet me goed dat het merendeel van de mensen het hart op de juiste plek heeft.
Maar ondanks dat, er is zoveel slechts en lelijkheid in de wereld. De mensheid groeit continu in kennis, techniek en beschaving. Maar iets ontbreekt en dat is een stukje volwassenheid. Anno 2015.
Laten we zeggen dat de afgelopen eeuwen onze kinderjaren waren waarin we nog moesten leren. Oorlogen, slavernij, onwetendheid enz.
Maar nu in 2015 zijn we nog steeds niet volwassen.
Ik ben kunstzinnig ingesteld
Daarnaast iemand die liever voorkomt dan achteraf bestrijdt.
Eenvoud en efficiëntie.
Er is altijd een oplossing, bijna altijd een niet destructieve ook.
Goed. Nu zal ik opsommen waar ik moeite mee heb. Vat het hier en daar met enige nuance op.

Om te beginnen de overbevolking. Ik vind dat we met teveel zijn. De wereldbevolking zou teruggebracht moeten worden naar een half miljard tot vijf miljard mensen(ideale populatie te bepalen) en hierop gehandhaafd moeten worden. Dit zou in mijn wereld op een niet destructieve manieren gebeuren. Dus geen depopulatie via vernietigingen/ziektes maar op een gecontroleerde manier.
De economie groeit hoor ik onze media, beleidsmaker en andere leiders wel eens roepen. Wat zijn ze daar blij mee! Nou ik niet. We graven onze eigen graf. Ofschoon hun opleiding en geleerdheid zijn het een stel kinderlijke clowns.
Geen economische groei is ook niet alles. De depopulatie zou gepaard moeten gaan met een soort omgekeerde economie. Langdurig en duurzaam. Ik heb een idee hoe ik het zou doen en het zou perfect werken.
De depopulatie zou voor driekwart moeten plaatsvinden in China, India en het continent Afrika. Gecontroleerd en niet destructief.
Het is hard maar waar. Veel mensen zijn mislukt. Lichamelijk en of geestelijk. Oorzaak o.m. door ongecontroleerd vermenigvuldigen gebaseerd op cultuur en onwetendheid. Dit moet drastisch en onmiddellijk gestopt worden. Onmiddellijk onmogelijk maken om zich verder voor te planten. Kijk het hoeven niet allemaal moeders mooisten te zijn maar wat je nu ziet…
Soms een soort eugenetica toepassen. Begrijp me niet verkeerd. Een soort dus.
Ik ben geen racist. Velen zijn er van overtuigd zijn dat er rassen zijn en dat sommige rassen minder zijn dan andere. Hier ben ik het niet mee eens. Om maar de meest geplaagde groepen te noemen, negroïden en joden zijn voor mij net zo veel mens als een ieder ander. Niet minder en zeker niet meer. Ik ben bekend met hun cultuur, gedragskenmerken. Zowel hun sterke als zwakke kanten. Een oplossing voor hun zwakke/negatieve kanten en ook voor de zwakke/negatieve kanten van alle andere bevolkingsgroepen heb ik. Met jood bedoel ik niet bevolkingsgroep maar geloof.
Onmiddellijk stoppen met het accepteren van de toestroom van vluchtelingen naar Europa. Dit is totaal zinloos.
Leven inrichten in harmonie met de natuur. Zie de kleinschalige dorpen en steden in Zwitserland, Oostenrijk en Zuid-Duitsland. Natuurlijk en toch beschaafd en in de “beschaafde” westerse wereld.
Afval in eerste instantie beperken i.p.v. een na-oplossing voor afval. M.i. kan het afval nu voor 75% gereduceerd worden en na depopulatie met 90% tot 99%.
Geloof. Nou daar is genoeg over gezegd. De speciale Sinterklaasachtige kledij en gebruiken zeggen alles. De meeste moslims bevinden zich in dezelfde situatie als de christenen zich bevonden in de middeleeuwen. Ik geloof wel dat ze uiteindelijk dezelfde ontwikkeling zullen meemaken als de christenen maar dit kan vele malen versneld worden door een goede voorman. Daarnaast is het hindoeisme met hun kastensysteem zeer verwerpelijk. Dit moet ook z.s.m. eindigen. Hier kan een goede voorman ook wonderen doen. Christenen vallen buiten mijn betoog. De scherpe kantjes zijn er af. De achterlijke gedachten bij sommigen kunnen niet veel kwaad. Maar aandacht mag niet verslappen. Het kan zomaar omslaan. Heksenverbrandingen enzo.
Ik heb geen probleem met geloof. Het moet geen last zijn voor anderen.
Bijgeloof en onwetendheid. Vooral in Afrika. (Meisjes)besnijdenisen, voodoo etc. Ik zou er in 1 jaar een einde aan kunnen maken. Hoornen van neushoorns en botten van tijgers voor impotente en zieke Aziaten...in 1 jaar een einde.
Overheden zijn vergeten waar ze voor zijn. Het zijn dictatoriale machtscentra gevonden waarbij ze meer met zichzelf bezig zijn dan zich te bekommeren om de mensen en de planeet. We moeten er voor elkaar zijn. De overheid voor ons en wij voor de overheid. De burger met minder dan 10 miljoen is de slaaf van de overheid.
In het grote plaatje zijn de grootste bankiers en daarna enkele multinationals degenen die aan de touwtjes van de overheidspoppetjes en mediapoppetjes trekken. Velen denken dat ze de machtigste zijn. Amerika, bankiers buiten het zicht, Israel en nog wat individuen die niet in de Forbeslijst voorkomen. Niet omdat ze niet tientallen miljarden bezitten maar meer. Veel meer. Maar het is net als in The Lord of the Rings. Ze hebben allemaal een ring maar er is 1 ring die boven hen staat. Ze worden allemaal gebruikt.
Mooie steden, gebouwen en infrastructuur. Iedereen een vrijstaand huis met genoeg grond.
Einde aan bedrijven zoals en vooral Monsanto. Waanzin ten top.

Zonder grootheidswaanzin durf ik te zeggen dat Ik er de capaciteiten en energie voor heb om de architect te zijn van de nieuwe wereld. Ik ken mijn zwakke en sterke punten.
Ik zou het wel weten als ik het voor het zeggen had.
Maar ja een utopie.
En zelfs als het ooit bewerkstelligd word...
Nou. Misschien dat er gereageerd wordt. Ik kan niet garant staan dat ik zal antwoorden wegens tijdsgebrek. Deze bijdrage is meer een hit en go in positieve zin. Ik hoor meningen graag.
Peter van Velzen
Site Admin

Grote plaatjes zijn in het kader van de bezuinigingen verwijderd
Bonjour
Ik zie de zaken nu eenmaal anders
Ik wens u alle goeds
bobthecynic

Bericht door bobthecynic »

Het lastige van een utopie is dat het eigenlijk alleen mogelijk met een sterk centraal gezag; Dit gezag, hierna de Staat genoemd, moet garanderen dat de vrijheden van de 1 niet de vrijheden van een ander beperken.

Dit is namelijk het hele punt: vrijheid voor de 1 gaat vaak tegen de vrijheid van een ander in. Vrijheid om je afval over te laten slingeren kan heel vrij voelen voor de 1 maar zeer belastend voor de ander, zelfde met luide muziek e.d. Dit zijn natuurlijk zeer sullige voorbeelden, ik zou bijvoorbeeld ook abortus kunnen noemen, vrijheid voor de 1 welke een ander aanstoot kan geven.
Dan is er dus een Staat/Staatsinrichting noodzakelijk die hier een balans tussen vinden, het liefst gebaseerd op de ratio naar mijn mening.

Doordat de vrijheid van de 1 altijd tegen de vrijheid van de ander werkt, is een echte utopie onmogelijk.
bobthecynic

Bericht door bobthecynic »

@JabbatheHut

Inderdaad genetische achteruitgang zou een probleem kunnen worden, zeker gezien het feit dat de bevolkingsgroei zich vooral bevindt onder laag opgeleiden; Hoogopgeleiden krijgen per huishouden veel minder kinderen. Zeker gezien het toch wel overtuigende wetenschappelijke bewijs dat intelligentie erfelijk is, d.m.v. tweelingonderzoek e.d.

Distopische film die hierover gaat is Idiocracy.
Geen hoogvlieger, maar wel aardig.

Het punt is dat het remmen van de bevolkingsgroei al heel snel een beperking aan gezinsgrootte opleggen betekent, wat een beperking van vrijheden is die sowieso een ethisch dilemma oproept, maar bovendien zeer lastig te handhaven is zonder despotische maatregelen.

Trouwens een ander probleem met utopie; De mens geeft doorgaans meer om de zijnen dan om de anderen. Bijna iedere ouder is waarschijnlijk bereid het leven dan wel levens van een ander(en) op te offeren om zijn/haar kind te redden bijvoorbeeld.
Dit betekent dat mensen potentieel enorme schade toebrengen aan de samenleving om hun geliefden te helpen, ondermijning met de meest altruistische motieven.
Peter van Velzen
Site Admin

Feit: Ondanks dat hoog-opgeleiden minder kinderen krijgen, is – sinds men IQ testen heeft verzonnen de gemiddelde score alleen maar toegenomen. De waarnemingen falsificeren dus de theorie dat intelligentie wordt verspreid door meer kinderen te krijgen. Mogelijke verklaringen.

1.
Intelligentie is hoger bij gezonde mensen dan bij ongezonde. Er de selectie op genen die de gezondheid bevorderen gaat onverminderd voort ook bij laag-opgeleiden. Bovendien profiteert de IQ-score van de verbeterde gezondheidszorg, waarvan ook laag-opgeleiden profiteren.

2. Intelligentie is een product van erfelijke zowel als van omgevingsfactoren. Wellicht is de moderne omgeving gunstig voor IQ-scores. Met name valt op dat arbeiders in de stad altijd al intelligenter waren dan boeren. Nu stammen die arbeiders af van boerenknechten. Dus dat waren degenen die oorspronkelijk minder goed boerden! De trek naar de grote steden gaat ook nog altijd wereldwijd door.

Nog iemand ideeën waarom IQ-scores blijven stijgen?

Gelukkig hebben we niet alleen geleerd hoe we IQ-testen moeten maken, maar ook dat Utopiën meestal ernstige vergissingen blijken te zijn! De ideale samenleving is er een die evolueert, niet een die is ontworpen!
Ik wens u alle goeds
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Peter van Velzen schreef: Nog iemand ideeën waarom IQ-scores blijven stijgen?
Zou het feit dat zwangere vrouwen in meerderheid drank en roken laten tijdens de zwangerschap ook niet mee werken?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Peter van Velzen
Site Admin

Fish schreef:
Peter van Velzen schreef: Nog iemand ideeën waarom IQ-scores blijven stijgen?
Zou het feit dat zwangere vrouwen in meerderheid drank en roken laten tijdens de zwangerschap ook niet mee werken?
Alles wat de algemene gezondheid bevordert, bevordert ook de ontwikkeling van de hersenen, Dus: Ja. Het is mij echter niet bekend dat vrouwen nu minder roken en drinken als toen de iQ-test pas was uitgevonden.

Wat wellicht ook speelt is de frequentie waarmee getest wordt. Als ten gevolge van een grote frequentie dezelfde persoon een tweede keer dezelfde IQ-test maakt. Kan mbv zijn geheugen. die tweede test sneller worden gemaakt. Dat leidt er toe dat méér vragen kunnen worden beantwoord, en dat de score in dat geval veel hoger kan zijn. (geen idee hoe groot die kans is, noch hoe groot het effect er van is).
Ik wens u alle goeds
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Peter van Velzen schreef: Het is mij echter niet bekend dat vrouwen nu minder roken en drinken als toen de iQ-test pas was uitgevonden.
De generatie van mijn kinderen, nu jonge ouders weet wel degelijk dat roken en drinken not done is tijdens de zwangerschap.
Toen mijn generatie zwangerde heb ik daar niet over gehoord.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Peter van Velzen
Site Admin

Fish schreef:
Peter van Velzen schreef: Het is mij echter niet bekend dat vrouwen nu minder roken en drinken als toen de iQ-test pas was uitgevonden.
De generatie van mijn kinderen, nu jonge ouders weet wel degelijk dat roken en drinken not done is tijdens de zwangerschap.
Toen mijn generatie zwangerde heb ik daar niet over gehoord.
Wat men weet is niet zo belangrijk als wat men doet! Werd er in 1912 door vrouwen veel gerookt? Ik zou het niet weten, Maar in elk geval is een wereld waarin zwangere vrouwen niet roken geen Utopie. Dat lijkt me wel degelijk haalbaar.
Ik wens u alle goeds
Plaats reactie