Wie is "De Moslim"?

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

Christiaan
Geregelde verschijning

Wie is "De Moslim"?

Bericht door Christiaan »

Natuurlijk valt het geweld van moslims over de cartoons nooit te rechtvaardigen. Wat ik wel vervelend vind is dat er steeds wordt gesproken over "De moslim" (in dit geval woedend). Hiermee wordt een grote groep mensen over een kam geschoren. Het zou nog enigszins te rechtvaardigen zijn als men met "De moslim" een moslim bedoelde die het meeste voorkomt. "De moslim" is echter een terorrist, een hypocriet, een homohater en een gek. Als je "De moslim" zou definiëren als de moslim die het meeste voor komt kom je waarschijnlijk op een persoon die geweld schuwt en iets conservatiever ideeën heeft dan de gemiddelde wereldbewoner. "De moslim" is wellicht gekwets over de cartoons, maar zou geen geweld gebruiken om zich te rechtvaardigen. Vrijwel alle moslims in Nederland vallen hieronder. Deze mensen zijn het slachtoffer van de daden van mensen die wij als "de moslim" definieren, maar die zijzelf waarschijnlijk niet eens als moslim zien.
Is het voor ons nou echt zo moeilijk om onderscheid tussen deze mensen aan te brengen? Volgens mij is het namelijk heel simpel. De moslim die met geweld zijn gelijk wil krijgen noem je voortaan (moslim extremist/ terrorist) en de mainstream moslim (die dit geweld afkeurt) noem je moslim. De moslim terrorist is deze week uitgebreid in beeld geweest. De moslim niet die zat namelijk gewoon te werken of voerde vreedzaam protest. Maar ja dat is natuurlijk niet spannend om op tv uit te zenden.
Laatst gewijzigd door Christiaan op 12 feb 2006 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.
skeptic
Erelid
Contacteer:

Re: DE HYPOCRISIE VAN DE WOEDENDE MOSLIM

Bericht door skeptic »

Christiaan schreef:Natuurlijk valt het geweld van moslims over de cartoons nooit te rechtvaardigen. Wat ik wel vervelend vind is dat er steeds wordt gesproken over "De moslim" (in dit geval woedend). Hiermee wordt een grote groep mensen over een kam geschoren. .
Alleen de groep die woedend is, wordt hier aangeduid als hypocriet. Misschien verstandig om het hele stuk te lezen en dan er op te reageren. :?
Christiaan schreef:"De moslim" is echter een terorrist, een hypocriet, een homohater en een gek.
kun je even laten zien waar dat staat in bedoelde artikel? Degene die de zaken hier uit z'n verband rukt ben jij! Even goed lezen voor je zulke onzin gaat posten. :evil:
Laatst gewijzigd door skeptic op 12 feb 2006 17:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

Uitstekend. Dan gaan we het ook over de christenfundamentalist hebben die de Bijbel letterlijk neemt en niet-gelovigen met groot gemak een eeuwige hellestraf in het vooruitzicht stelt. Natuurlijk nog niet te vergelijken met dreigende meutes die vlaggen verbranden, maar de denkwijze is akelig gelijk.
Christiaan
Geregelde verschijning

Bericht door Christiaan »

Alleen de groep die woedend is, wordt hier aangeduid als hypocriet. Misschien verstandig om het hele stuk te lezen en dan er op te reageren.
Het gaat niet zo zeer over het stuk als wel over het algehele beeld dat wordt opgeroepen van moslims. Als ik kritiek wilde hebben op het stuk zou ik zeker de moeite hebben genomen het te lezen.
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

Christiaan schreef:
Alleen de groep die woedend is, wordt hier aangeduid als hypocriet. Misschien verstandig om het hele stuk te lezen en dan er op te reageren.
Het gaat niet zo zeer over het stuk als wel over het algehele beeld dat wordt opgeroepen van moslims. Als ik kritiek wilde hebben op het stuk zou ik zeker de moeite hebben genomen het te lezen.
Jij maakt het helemaal mooi, als je even de moed kunt verzamelen het te lezen, zul je zien dat jij hier dat foute beeld oproept. :evil:
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Christiaan schreef: Het gaat niet zo zeer over het stuk als wel over het algehele beeld dat wordt opgeroepen van moslims. Als ik kritiek wilde hebben op het stuk zou ik zeker de moeite hebben genomen het te lezen.
Heb jij je topictitel veranderd? Eerlijk zeggen.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Elberfeld
Forum fan

Bericht door Elberfeld »

Als Christiaan even een paar linkjes aanreikt, waar de "moslims" hun vreedzame standpunten uiteenzetten, en hun afkeuring uiten over de "moslim extremist/ terrorist", dan zou dat fijn zijn.

Dan weet ik tenminste over wie we het hier hebben.

Dat ze niet aan bod komen in de media wil niet zeggen dat ze er niet zijn, en ik ben best benieuwd naar hun ideeën.
"Wie ben ik? Wat doe ik hier? Waar is mijn Roddelflop?"
Uit: "Donald Duck: Een geniale weddenschap"
Door Mau Heymans en Kirsten De Graaf
molleboon
Ervaren pen

Bericht door molleboon »

Je kunt het niet hebben over "de moslim" zoals je ook niet kunt praten over "de christen of de atheïst".

Maarrrrrrrrrrrr .............. Je zult heel weinig moslims vinden die andere moslims willen afvallen. Het is verboden voor moslims om tegen ongelovigen medemoslims af te vallen.

Wel zullen ze zeggen dat ze het geweld afwijzen, maar vraag je door dan blijven ze tegen homoseksuelen blijven ze tegen persvrijheid waarin cartoons verschijnen met kritiek op de islam, en zullen ze ook tehen een opvoering van bijv. de opera/musical Aïsha zijn.

Zodra er kritiek op de religie 'de islam' komt sluiten de rijen zich en zullen zelfs de gewone orthodoxen ook zeggen dat Theo en Ayaan geweld over zichzelf afroepen.
Jutter
Ervaren pen

Bericht door Jutter »

Soms is het best wel vervelend dat anderen op pak 'm beet dezelfde golflengte zitten, omdat dan je eigen mening al gauw op meepraten gaat lijken.

Maar ik moet me toch bij andeen hier aansluiten. Als gematigde Moslims het niet zo fijn vinden dat ook zij een verdachte indruk maken, dan moeten ze maar eens een wat grotere muil opzetten in protest tegen het terrorisme van Moslim-extremisten.

Mijn afkeuring over alle misdragingen van in moslimlanden gestationeerde westerse millitairen, voor zover bekend en ook onbekend, kun je zo van me krijgen.

Voor mij hebben zo'n beetje alle religieuzen boter op hun hoofd, omdat ze aan de ene kant respect voor hun geloof willen, maar tegelijkertijd een z.g.n. 'heilig boek' knuffelen dat zich uitermate respectloos uitlaat over andersgelovigen in het algemeen en niet gelovigen in het bijzonder.
~Als je het denken aan pappa overlaat, blijf je een kind.~
The ?uestionmark Shaped Hole :a rationalist's fairytale in the making.
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Nou moe??? 8)
Jutter schreef:Als gematigde Moslims het niet zo fijn vinden dat ook zij een verdachte indruk maken, dan moeten ze maar eens een wat grotere muil opzetten in protest tegen het terrorisme van Moslim-extremisten
=D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D>
Jutter schreef:Voor mij hebben zo'n beetje alle religieuzen boter op hun hoofd, omdat ze aan de ene kant respect voor hun geloof willen, maar tegelijkertijd een z.g.n. 'heilig boek' knuffelen dat zich uitermate respectloos uitlaat over andersgelovigen in het algemeen en niet gelovigen in het bijzonder.
=D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D>
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

Devious schreef:
Christiaan schreef: Het gaat niet zo zeer over het stuk als wel over het algehele beeld dat wordt opgeroepen van moslims. Als ik kritiek wilde hebben op het stuk zou ik zeker de moeite hebben genomen het te lezen.
Ik heb het even nagekeken, gisteren was de topic title nog 'DE HYPOCRISIE VAN DE WOEDENDE MOSLIM'
Jutter
Ervaren pen

Bericht door Jutter »

Ach mensen moeten op hun woorden terug kunnen komen, en de titel (of zelfs de strekking van de o.p.) veranderen is "poster's prorogative" wat mij betreft. Voor zover het verwarring op kan leveren (omdat er reeds op de voorgaande versie is gereageerd) is een extra voetnoot over de verandering uiteraard wenselijk.

Bedankt voor de smilie-ovatie trouwens. :P Dat dweepzuchtige karakter van het monotheisme is voor mij steeds meer een stokpaardje geworden, en het zal ook de nodige aandacht krijgen in "The ?uestionmark shaped hole".
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

skeptic schreef:
Devious schreef:
Ik heb het even nagekeken, gisteren was de topic title nog 'DE HYPOCRISIE VAN DE WOEDENDE MOSLIM'
Nu we dit weten mogen we van Christiaan vragen waarom hij kritiek levert op een artikel op de website (zie voorpagina) dat hij niet eens heeft gelezen. Christiaan heeft, misschien onbedoeld, een verkeerd beeld neergezet, alsof het stukje op de voorpagina alle moslims over één kam zou scheren.
Christiaan schreef:Wat ik wel vervelend vind is dat er steeds wordt gesproken over "De moslim" (in dit geval woedend). Hiermee wordt een grote groep mensen over een kam geschoren. Het zou nog enigszins te rechtvaardigen zijn als men met "De moslim" een moslim bedoelde die het meeste voorkomt. "De moslim" is echter een terorrist, een hypocriet, een homohater en een gek.
Ik wil graag van Christiaan weten waar in het artikel wordt gesproken van 'De Moslim' als terrorist, hypocriet, homohater en een gek. De titel luidt niet voor niets "De hypocrisie van de woedende moslim', en niet 'De hypocrisie van dé moslim'.
Dus Christiaan, eerst lezen, dan oordelen.

Vriendelijke groet....
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Jutter
Ervaren pen

Bericht door Jutter »

Ik denk we hier gewoon een misverstand te maken hebben. Ik hoop ook dat deze draad een mogelijkheid bied om die misverstanden uit de wereld te helpen, zonder dat er een 'aan de schandpaal nagel' sfeer ontstaat. Ik zie in mijn afkeer voor dweepzucht ook wel eens spoken.
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Ik vraag me zowieso af of dat bewuste artikel op de frontpage wat meer (al dan niet fundamentalistische) moslims naar dit forum zullen lokken in de toekomst.
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
Plaats reactie