We zijn in Vlaanderen bijna van godsdienst verlost!

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
AnimalTheMuppet

We zijn in Vlaanderen bijna van godsdienst verlost!

Bericht door AnimalTheMuppet »

Een citaat uit Knack:
Grondwettelijk Hof: 'Geen verplichte lessen godsdienst of zedenleer'

Volgens het Grondwettelijk Hof moeten leerlingen in het officieel onderwijs vrijgesteld kunnen worden van lessen godsdienst of zedenleer. De uitspraak heeft mogelijk ook gevolgen voor de manier waarop de lessen in Vlaanderen worden georganiseerd.

Twee ouders die wilden dat hun kind vrijgesteld werd van de lessen godsdienst of zedenleer, hadden een rechtszaak aangespannen tegen de stad Brussel.

Een uitspraak van het Grondwettelijk Hof heeft wellicht ook gevolgen voor de levensbeschouwelijke vakken in het Vlaamse onderwijs. Volgens het Hof mogen ouders niet worden verplicht hun levensbeschouwing kenbaar te maken en moeten ze zonder motivatie hun kind kunnen vrijstellen van de lessen. Onderwijsminister Hilde Crevits wil het arrest eerst grondig bestuderen voor ze reageert.

Het Grondwettelijk Hof sprak zich donderdag uit over de manier waarop de lessen worden geregeld in het officieel onderwijs van de Franse gemeenschap. Het stelt dat leerlingen, indien de ouders dat wensen, moeten kunnen worden vrijgesteld van de lessen moraal of godsdienst, zonder daarvoor een motivatie te geven.

In Vlaanderen is het zo dat de officiële scholen, bijvoorbeeld van het gemeenschaps- of het stedelijk onderwijs, de keuze moeten aanbieden tussen de erkende godsdiensten. Daarnaast moeten ze zedenleer aanbieden, een vak dat niet op een godsdienst is gebaseerd. Slechts na een gemotiveerde aanvraag kan een vrijstelling worden verkregen.

Het Grondwettelijk Hof sprak zich uit op vraag van een Brussels koppel dat zijn levensbeschouwing niet kenbaar wilde maken door de inschrijving van een kind op school. In deze uitspraak ging het wel over het officieel onderwijs van de Franse Gemeenschap. Volgens het Hof is dat inderdaad in strijd met het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens.

Vrijstelling van lessen godsdienst en zedenleer

Volgens het Grondwettelijk Hof waarborgt het decretale kader zoals het in de Franse gemeenschap bestaat, niet dat de cursussen godsdienst of niet-confessionele zedenleer "informatie of kennis verspreiden op tegelijk 'objectieve, kritische en pluralistische' wijze", zoals de rechtspraak van het Europees Hof voor de Rechten van de Mens voorschrijft.

Uit die rechtspraak volgt dat "de leerlingen vrijgesteld moeten kunnen worden om de cursus godsdienst of zedenleer te volgen". Dit dient om het recht van de ouders te verzekeren, dat hun kinderen niet geconfronteerd worden met conflicten tussen enerzijds de godsdienstige of zedelijke opvoeding die ze op school krijgen, en anderzijds de godsdienstige of filosofische overtuigingen van de ouders.

Rechtszaak tegen stad Brussel wegens godsdienstlessen

De uitspraak is het antwoord op een prejudiciële vraag van de Raad van State. Twee ouders hadden bij de Raad van State een rechtszaak aangespannen tegen de stad Brussel. De ouders wilden dat hun dochter vrijgesteld werd van de lessen godsdienst of zedenleer, opdat hun levensbeschouwelijke visie niet bekend zou geraken.

Het Franstalige Centre d'Action Laïque (CAL) is verheugd met het arrest. "Als het hoogste rechtscollege van het land zegt dat ons systeem in tegenspraak is met de rechten van de mens, dient een regering te reageren en zijn systeem aan te passen", vindt adjunct-secretaris-generaal Benoît Van der Meerschen.

"Invoering vak levensbeschouwing en burgerschap dringt zich op" (Meuleman)

"Minister van Onderwijs Hilde Crevits kan de discussie over de invoering van een vak levensbeschouwing en burgerschap niet langer voor zich uitschuiven." Dat zegt Vlaams parlementslid Elisabeth Meuleman in een reactie op het arrest van het Grondwettelijk Hof dat bepaalt dat leerlingen moeten kunnen vrijgesteld worden van de lessen moraal of godsdienst.

Volgens Meuleman bewijst het arrest de noodzaak van een debat over "een moderne invulling van de levensbeschouwelijke vakken in ons onderwijs". Minister Crevits mag dat debat volgens haar "niet langer voor zich uitschuiven". De huidige levensbeschouwelijke indeling is volgens haar ook niet meer van deze tijd. De Groen-politica verwijst ook naar de discussie over de deradicalisering.

"Die discussie bewijst het belang van interreligieuze dialoog en wederzijds begrip. Het loont om verschillende visies samen te brengen. We moeten daarom de discussie over de invoering van een soort eenheidsvak burgerschap, filosofie en levensbeschouwing aangaan".
Men kan volgens mij mensen niet verplichten om een levensbeschouwing aan te hangen. Het koppel dat naar de rechter was gestapt vond het moeten bekennen van kleur een inbreuk op de privacy en ze hebben mijns inziens terecht gelijk gekregen. Er zijn echter twee zaken die vind ik onvoldoende onder de aandacht komen in dit artikel:

(1) Alhoewel het onderwijs er niet graag reclame voor maakt kan men volledig vrijgesteld worden van godsdienst én zedenleer. Men moet dan wel een verklaring ondertekenen dat de vrijgekomen lesuren zullen besteed worden aan het onderzoek van de eigen levensbeschouwing. Maar wat doe je nu met mensen die uitdrukkelijk géén levensbeschouwing hebben? Vergelijk met het volgende: als leerling ben je verplicht om twee uur per week te supporteren voor je favoriete eersteklasse voetbalclub. Op gemotiveerd verzoek kan je daarvan worden vrijgesteld maar dan moet je de vrijgekomen uren wel spenderen aan zelfstudie over bijv. je favoriete ploeg uit tweede provinciale... Dit gaat volgens mij voorbij aan het feit dat er mensen zijn die moeten kotsen van voetbal en toch via een achterpoortje verplicht worden om voor 'iets' te supporteren.

(2) Ik vind het een bijzonder goede zaak dat ook de niet-confessionele vrijzinnigheid (zedenleer) van hetzelfde laken een broek krijgt. Als ik zie hoe dit vak politiek wordt misbruikt om de jeugd extreem links te endoctrineren dan keert mijn maag. Als de leerlingen over 'vrijheid' leren wordt dat in hun schotschriftjes zelfs geïllustreerd met een foto van Che Guevara, tot nader orde een oorlogsmisdadiger die zich herhaaldelijk heeft schuldig gemaakt aan misdaden tegen de mensheid. Bovendien worden, ondanks het zogenaamde niet-confessionele karakter van het vak, de leerlingen vaak meegesleurd naar een kerk, een moskee én een synagoge, dit zogezegd om waarden als verdraagzaamheid bij te brengen. Ik kan me niet vinden in het feit dat mijn kinderen welk respect dan ook zouden moeten opbrengen voor de belijders van een leer die essentieel op sprookjes en woestijnreligies van tweeduizend jaar geleden zijn gebaseerd.

En ik ben bang dat het met dat eenheidsvak burgerschap dezelfde richting zal opgaan - het wordt met andere woorden weer een alibi om atheïsten toch willens nillens te confronteren met carnavalreligies zoals het christendom en de islam. Ik ben wel blij dat dit reliek uit de schoolstrijd uit de jaren 50 eindelijk barsten begint te vertonen, maar levensbeschouwing moet uit het curriculum van het middelbaar onderwijs uit. Scholen behoren een vrijplaats te blijven voor wetenschap en niet voor dit soort zever.
axxyanus
Moderator

Re: We zijn in Vlaanderen bijna van godsdienst verlost!

Bericht door axxyanus »

AnimalTheMuppet schreef: (2) Ik vind het een bijzonder goede zaak dat ook de niet-confessionele vrijzinnigheid (zedenleer) van hetzelfde laken een broek krijgt. Als ik zie hoe dit vak politiek wordt misbruikt om de jeugd extreem links te endoctrineren dan keert mijn maag.
Dat is raar, ik heb zelf zedenleer gevolgd, mijn kinderen hebben zedenleer gevolgd en ik heb weinig van die extreem linkse indoctrinatie gemerkt.
AnimalTheMuppet schreef:Als de leerlingen over 'vrijheid' leren wordt dat in hun schotschriftjes zelfs geïllustreerd met een foto van Che Guevara, tot nader orde een oorlogsmisdadiger die zich herhaaldelijk heeft schuldig gemaakt aan misdaden tegen de mensheid.
Kan je daar wat meer details over geven? In welk geschrift staat dat juist? En kan je misschien ook wat meer materiaal vernoemen waaruit die extreem linkse indoctrinatie blijkt?
AnimalTheMuppet schreef:Bovendien worden, ondanks het zogenaamde niet-confessionele karakter van het vak, de leerlingen vaak meegesleurd naar een kerk, een moskee én een synagoge, dit zogezegd om waarden als verdraagzaamheid bij te brengen. Ik kan me niet vinden in het feit dat mijn kinderen welk respect dan ook zouden moeten opbrengen voor de belijders van een leer die essentieel op sprookjes en woestijnreligies van tweeduizend jaar geleden zijn gebaseerd.
Waar jij je in kan vinden is onbelangrijk. In een school is het belangrijk dat de leerlingen een minimum aan respect voor elkaar opbrengen om de heel eenvoudige reden dat die leerlingen daar een groot deel van de tijd met elkaar moeten doorbrengen en dat de leerkrachten verkiezen om de leerlingen iets bij te brengen i.p.v. de hele tijd brandjes te moeten blussen omdat allerlei blijken van gebrek aan respect weer escaleerden.
AnimalTheMuppet schreef:En ik ben bang dat het met dat eenheidsvak burgerschap dezelfde richting zal opgaan - het wordt met andere woorden weer een alibi om atheïsten toch willens nillens te confronteren met carnavalreligies zoals het christendom en de islam. Ik ben wel blij dat dit reliek uit de schoolstrijd uit de jaren 50 eindelijk barsten begint te vertonen, maar levensbeschouwing moet uit het curriculum van het middelbaar onderwijs uit. Scholen behoren een vrijplaats te blijven voor wetenschap en niet voor dit soort zever.
Die carnalvalreligies maken deeluit van onze maatschappij. Daar wordt je dus hoe dan ook mee geconfronteerd. Ik zie helemaal niet wat er fout aan is als een school de kinderen probeert voor te bereiden op een maatschappij die hen met bepaalde zaken zal confronteren. Dat betekent zowel voor atheïsten als gelovigen tolerant zijn voor de ander.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
AnimalTheMuppet

axxyanus schreef:Dat is raar, ik heb zelf zedenleer gevolgd, mijn kinderen hebben zedenleer gevolgd en ik heb weinig van die extreem linkse indoctrinatie gemerkt.

Kan je daar wat meer details over geven? In welk geschrift staat dat juist? En kan je misschien ook wat meer materiaal vernoemen waaruit die extreem linkse indoctrinatie blijkt?
Het ging concreet over een nummer van het HVV-blaadje Het Fakkeltje.
Hier is overigens nog wat lezenswaardig materiaal:
http://blog.nj.com/njv_guest_blog/2012/ ... _hero.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.therealcuba.com/MurderedbyChe.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Het is gedocumenteerd dat de man diegenen die zich niet bekenden tot het communisme gewoon een kogel door de kop joeg.
In een school is het belangrijk dat de leerlingen een minimum aan respect voor elkaar opbrengen om de heel eenvoudige reden dat die leerlingen daar een groot deel van de tijd met elkaar moeten doorbrengen en dat de leerkrachten verkiezen om de leerlingen iets bij te brengen i.p.v. de hele tijd brandjes te moeten blussen omdat allerlei blijken van gebrek aan respect weer escaleerden.
Dat klopt maar het helpt niet om brandjes te blussen terwijl intussen in de levensbeschouwelijke vakken er weer volop buskruit op het vuur gegooid wordt. Levensbeschouwing hoort niet thuis in een school. Neh.
Ik zie helemaal niet wat er fout aan is als een school de kinderen probeert voor te bereiden op een maatschappij die hen met bepaalde zaken zal confronteren.
Met dezelfde redenering zouden we dus ook alle leerlingen kunnen verplichten om een politieke gezindte aan te hangen, wat in mijn ogen zéér fout bezig is. Het komt volgens mij weer op de klassieke tegenstelling tussejn 'teaching about religion' en 'teaching into religion'. Zoals de plannen voor een levensbeschouwelijk vak er voor staan wordt het toch weer een vorm van prosetylisme. Om over godsdiensten en levensbeschouwingen te leren volstaat een vak als geschiedenis waar toch een zekere neutraliteit vanuit gaat die ik bij geen enkel levensbeschouwelijk vak terugvind.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Een school hoort kinderen objectief en evenwichtig kennis aan te bieden.
Van welk onderwerp dan ook.

Als op school gemanipuleerd wordt met hetgeen in de klas besproken moet worden en een docent/opvoeder zijn eigen mening steeds weer naar voren brengt, dient hij op het matje geroepen te worden.

Zo ken ik ook voorbeelden uit de tijd van de protesten tegen kernkoppen, waar een docent kinderen naar voren liet komen wie zijn ouders voor of tegen waren en vertelde hun dat zij hun ouders hierover moesten inlichten.
Hij speelde zijn persoonlijke mening dus uit over de hoofden van de kinderen, waaronder dus ook een tweespalt ontstond.

Dan is niet het aanbod van lesmateriaal de schuld, maar degene die het misbruikt.

Zo kan in een les levensbeschouwing ook heel gemakkelijk de aandacht op een positieve of negatieve manier doorgedrukt worden door een docent.
Zeker als zijn eigen denkwijze stoelt op een eigen visie.
Vaak waren ook de docenten theologisch geschoolden, maar dan alleen christelijk.
Toen hier in het begin de godsdienstlessen ook werden vervangen door deze nieuwe term, was de manier van lesgeven nog niet direct veranderd. In de loop van de jaren wel.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Zo had ik ook een docente basisonderwijs die graag haar eigen stempel meegaf aan kinderen in haar klas.
Gelukkig was daar toen in mijn ogen weinig mis mee en had ik ook de indruk dat nogal wat kinderen een aanvullende opvoeding nodig hadden om te kunnen functioneren in een vreemde/onzekere/vijandige omgeving.

Maar terug OT.
Normaal gesproken is het niet de taak van een school om kinderen een mening bij te brengen, maar gegevens aan te reiken waardoor zij die zelf in alle redelijkheid kunnen vormen.
Dat is dus vooral wat hun bijgebracht moet worden.
Het rijtje drogredeneringen en hun toepassing te leren doorzien.
En dan met alle soorten van opinies.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

AnimalTheMuppet schreef:
axxyanus schreef:Dat is raar, ik heb zelf zedenleer gevolgd, mijn kinderen hebben zedenleer gevolgd en ik heb weinig van die extreem linkse indoctrinatie gemerkt.

Het ging concreet over een nummer van het HVV-blaadje Het Fakkeltje.
Je bedoelt die ene zin waar Joël De Ceulaer een heel opiniestuk heeft aan opgehangen?
De Fakkeltjeskrant schreef:[Che Guevara] vocht voor een betere wereld
Nu kan je daar zeker vraagtekens bij plaatsen. Maar zelfs als je ervan uitgaat dat deze ene zin extreem linkse propaganda is. Lijkt me dat toch wat mager om te stellen dat het vak NCZ gebruikt wordt om de jeugd extreem links te indoctrineren. Voor we van indoctrinatie kunnen spreken lijkt het mij dat er meer aan de hand moet zijn dan één zin extreem linkse propaganda in één nummer van een kindertijdschrift. Dus graag wat extra voorbeelden.
AnimalTheMuppet schreef:
axxyanus schreef:In een school is het belangrijk dat de leerlingen een minimum aan respect voor elkaar opbrengen om de heel eenvoudige reden dat die leerlingen daar een groot deel van de tijd met elkaar moeten doorbrengen en dat de leerkrachten verkiezen om de leerlingen iets bij te brengen i.p.v. de hele tijd brandjes te moeten blussen omdat allerlei blijken van gebrek aan respect weer escaleerden.
Dat klopt maar het helpt niet om brandjes te blussen terwijl intussen in de levensbeschouwelijke vakken er weer volop buskruit op het vuur gegooid wordt. Levensbeschouwing hoort niet thuis in een school. Neh.
Nu ben je een bocht van 180° aan het nemen. Je oorspronkelijk punt van kritiek op het vak NCZ was nu juist omdat dat vak respect probeerde bij te brengen voor gelovigen. Nu heb je kritiek op de levensbeschouwelijke vakken in het algemeen omdat ze buskruit op het vuur gooien. Het spreekwoord wie een hond wil slaan heeft licht een stok gevonden lijkt hier van toepassing te zijn.
AnimalTheMuppet schreef:
axxyanus schreef:Ik zie helemaal niet wat er fout aan is als een school de kinderen probeert voor te bereiden op een maatschappij die hen met bepaalde zaken zal confronteren.
Met dezelfde redenering zouden we dus ook alle leerlingen kunnen verplichten om een politieke gezindte aan te hangen, wat in mijn ogen zéér fout bezig is.
Dat is niet waar. Dit citaat heb je geknipt uit een antwoord dat gericht was op jouw kritiek tegen een eenheidsvak burgerschap. Als iedereen dat vak zou moeten volgen zal niemand daardoor zijn eigen ideologie kenbaar maken. De juiste analogie zou dus zijn dat leerlingen in zo'n vak geconfronteerd worden met de verschillende politieke stromingen die ons land rijk is. Ik zie niet in wat daar mis aan is.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Maria schreef:Normaal gesproken is het niet de taak van een school om kinderen een mening bij te brengen, maar gegevens aan te reiken waardoor zij die zelf in alle redelijkheid kunnen vormen.
Dat is dus vooral wat hun bijgebracht moet worden.
Het rijtje drogredeneringen en hun toepassing te leren doorzien.
En dan met alle soorten van opinies.
Ik heb de lessen NCZ zelden ervaren als het bij brengen van een mening. Mijn inruk is dat er twee facetten waren aan de lessen NCZ. Er was het facet informatieoverdracht waarbij de leerkracht informatie bracht over een bepaald onderwerp en er was het facet meningvorming waarbij de leerlingen de kans kregen om met elkaar van gedachten te wisselen rond een bepaald onderwerp om hen zo de kans te geven zelf een mening te vormen. De inbreng van de leerkracht was op dat moment voornamelijk om die aspecten van het onderwerp te belichten die door de leerlingen ondermaats naar voor gebracht werden. Niet om dat aspect op te dringen maar om de leerlingen de kans te geven dat aspect mee te laten doorwegen bij het vormen van hun mening.

Ik kan natuurlijk uitzonderlijk geluk gehad hebben met mijn leerkrachten zedenleer maar ik zie weinig bezwaar tegen de bovenstaande benadering.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Waar AnimalTheMuppet een tendens lijkt waar te nemen uit een paar berichten, zie ik nog steeds de pogingen om leerlingen te manipuleren als anekdotisch.
AnimalTheMuppet

Ah, als ik een voorbeeld geef - dat van De Ceulaer was inderdaad volgens mij perfect valide - is dat dus niet genoeg voor u? Mijn beste, even voor de duidelijkheid stellen: ik heb een pesthekel aan beide extreme kanten van het politieke spectrum. Ik vind het alleen frustrerend dat extreemrechts - overigens 200 % terecht - in het verdomdhoekje wordt geduwd terwijl er tegenover extreemlinks een zekere apologetiek wordt gehanteerd.

En OT, om even op de opmerking van moderator Maria in te pikken: voor die keren dat ik studiemateriaal NCZ in mijn pollen heb gehad kan ik een zekere sympathie voor nogal ver links gedachtengoed ontwaren dat telkens komt bovendrijven. Wellicht is het leren redeneren en zoals Maria het noemt 'drogredenen leren te ontwaren' nuttig als eindterm, maar élk levensbeschouwelijk vak bezondigt zich vroeg of laat aan een vorm van prosetylisme, of het nu om levensbeschouwelijke dan wel politieke onderwerpen gaat. Ik denk dat het per definitie niet mogelijk is om zo'n vak neutraal in te richten, ook niet zoals Loobuyck van de UA voorstelt, want vroeg of laat zal zo'n vak misbruikt worden om er de één of andere hidden agenda door te drukken. Een kritische geest aankweken kan volgens mij even goed in vakken als economie of natuurwetenschappen. Daarom: levensbeschouwelijke vakken er uit, allemaal! De school dient overigens om kennis bij te brengen en niet om ze op te voeden. Ik wéét natuurlijk dat de ouders, wiens taak dit behoort te zijn, er vaker wel dan niet met de pet naar gooien.

En die tendens die u wellicht anekdotisch lijkt wordt volgens mij door het vonnis van het Grondwettelijk Hof toch impliciet onderschreven.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

AnimalTheMuppet schreef:Ah, als ik een voorbeeld geef - dat van De Ceulaer was inderdaad volgens mij perfect valide - is dat dus niet genoeg voor u? Mijn beste, even voor de duidelijkheid stellen: ik heb een pesthekel aan beide extreme kanten van het politieke spectrum. Ik vind het alleen frustrerend dat extreemrechts - overigens 200 % terecht - in het verdomdhoekje wordt geduwd terwijl er tegenover extreemlinks een zekere apologetiek wordt gehanteerd.
Ja dat is niet genoeg voor mij om van indoctrinatie te kunnen spreken. Indoctrinatie betekent dat er van een zekere systematiek sprake is. Het aan het licht komen van een specifiek geval is onvoldoende om een systematiek vast te stellen.
AnimalTheMuppet schreef:En OT, om even op de opmerking van moderator Maria in te pikken: voor die keren dat ik studiemateriaal NCZ in mijn pollen heb gehad kan ik een zekere sympathie voor nogal ver links gedachtengoed ontwaren dat telkens komt bovendrijven.
Geef eens enkele voorbeelden.
AnimalTheMuppet schreef:En die tendens die u wellicht anekdotisch lijkt wordt volgens mij door het vonnis van het Grondwettelijk Hof toch impliciet onderschreven.
In zoverre dat dat zou kloppen is dat van totaal geen belang. Voor zover ik weet is de uitspraak van het Grondwettelijk Hof niet gebaseerd op onderzoek naar wat er in de praktijk in de lessen NCZ gebeurt. Dus in zoverre dat het Grondwettelijk Hof een dergelijke uitspraak impliciet onderschrijft, lijkt dat onderschrijven niet bepaald gefundeerd te zijn.
Plaats reactie