Ik heb deze video bekeken en Phillpse eindigt met te bewering dat een ijverige atheist liefst vier manieren om in een god te geloven moet weerleggen. De manieren zijn:dikkemick schreef:Een filosofische reis door het christendom
https://vimeo.com/97119723" onclick="window.open(this.href);return false;
Een te lange introductie maar dat zijn we wel gewend van Dhr. Philipse.
1. “God bestaat” is geen feitelijke claim.
2. “God bestaat” is wel een feitelijke claim maar er is geen bewijs voor nodig.
3. “God bestaat” is een feitelijke claim waar bewijs voor nodig is maar dit hoeft geen wetenschapelijk bewijs te zijn.
4. :God bestaat” is een feitelijke claim waar wetenschappelijk bewijs voor nodig is, en dat is er.
Ik bestrijd ten ene male dat ik er ook maar één hoef te weerleggen. Wat de vraag is niet: “bestaat god?”, maar “wat moet ik er mee?” En ik stel – net als Laplace tegenover Napoleon – dat ik deze hypothese niet nodig heb!
Of zoals een van de onderwerpen op ons forum luidt: “Geef me één goede reden voor het bestaan van god”.
Feiten en bewijzen zijn niet interessant, tenzij we redenen hebben om ze te gebruiken. Ik geloofde dan ook in God toen ik nog dacht hem te kunnen gebruiken (in mijn strijd tegen het kwaad), maar moest hem opgeven toen ik besefte dat dit helemaal niet kon. Als er een almachtige god is dan laat die zich doorgaans helemaal niet gebruiken, maar gebruikt jou. Een god die door mij gebruikt kan worden, is helemaal niet zo machtig. Integendeel!
Dus mocht er een machtige god zijn, dan merk ik dat wel. Als hij wil dat ik in hem geloof, dan zal hij vast wel zijn zin krijgen, en als hij dat niet wil evenzo. Voor mijn doeleinden, kan ik geen machtige goden gebruiken en zal het met minder machtige zaken moeten stellen, die zich wel laten gebruiken. Óf omdat ze minder machtig zijn dan ik, óf omdat ze geen eigen wil hebben.
De mens is soms iets te veel bezig met het zoeken naar waarheid, om te beseffen dat de vraag of iets waar is, altijd afhankelijk is van het nut van het antwoord. Als het antwoord – of het nu ja of nee is – niet nuttig is, voor enige doel waarnaar wij streven, dan is het helemaal niet interessant of het waar is. Dat wil niet zeggen dat alles wat nuttig zou zijn, ook waar is. (was dat maar waar!) Maar van alles wat absoluut niet nuttig is, hoef ik helemaal niet te weten of het waar is! Ik heb de hypothese nergens voor nodig.
Daarom is een Atheist niet zozeer iemand die gelooft dat er geen god is, noch iemand die niet gelooft dat we wel een god is. En ook niet iemand die tegen god is. Het is op de eerste plaats iemand die de hypothese nergens voor nodig heeft. Hij DOET het zonder god.
Daarom tracht ik altijd een positieve houding aan te nemen. Niet om god te weerleggen, maar om op de eerste plaats die dingen waar anderen denken dat ze een god voor nodig hebben zónder een god te bereiken.