Ex-christen

Vertel hier iets over jezelf,..wie je bent en wat je bezig houdt.

Moderator: Moderators

remko

Ex-christen

Bericht door remko »

Hallo allemaal,

Ik ben Remko, bijna 26 jaar en woon in Drenthe tegen de grens van Friesland, ik ben een grensbewaker :wink: ).

Ik ben tot mijn 22e christen geweest. "In de periode van mijn twijfels en geloofsverlies " * ben ik heel diep gegaan en ga ik nog vaak wel diep als het om familie gaat (zeer christelijke familie). Ik ben van plan mijn verhaal nog een keer te doen in de gebruikelijke sectie daarvoor.

Dit forum sprak me aan omdat er blijkbaar wel meer ex-christenen zijn en herkenning iets is waar ik naar op zoek ben.

Als laatste heb ik ook nog een vraag. Ik ben nog op zoek naar een boek over hoe de psyche de religieuze ervaringen simuleert. Liefst nederlands, maar desnoods engels. Weet iemand een goed boek daarover?

Groetjes,
Remko
* = tekst verandering. Edit op verzoek. Maria
Leen1

Re: Ex-christen

Bericht door Leen1 »

Welkom Remco.

Alleen al in dit stukje dat je schrijft, zie ik veel overeenkomsten met mezelf. Ik ben benieuwd naar jouw hele verhaal!
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Welkom
Ik wens u alle goeds
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Welkom bij de groeiende schare, je familie volgt vanzelf. Of ben ik te optimistisch ingesteld? Op je vraag naar een goed boek zou ik deze persoon even een bericht sturen. Zij weet meer van de markt dan ik en is volgens mij heel betrokken bij afvalligen.

http://marlenewinell.net/contact-dr-winell" onclick="window.open(this.href);return false;
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

remko schreef: "In de periode van mijn twijfels en geloofsverlies " *ben ik heel diep gegaan en ga ik nog vaak wel diep als het om familie gaat (zeer christelijke familie). Ik ben van plan mijn verhaal nog een keer te doen in de gebruikelijke sectie daarvoor.
Welkom.
Ik kijk uit naar je schrijfsels, want geschiedenissen en wedervaren van afvalligen boeien me altijd.
Twee dingen voor nu.
Je nick is al behandeld.
Kan nog anders als je wil.

Het andere:
Tekst veranderd onder voorbehoud.
Geef je eigen tekst maar, als je het anders wil
Ook dit bericht kan weer veranderd, als jij dat wil.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

remko schreef:Hallo allemaal,

Ik ben Remko, bijna 26 jaar en woon in Drenthe tegen de grens van Friesland, ik ben een grensbewaker :wink: ).
Welkom,

Goed dat je de Friezen een beetje in de gaten houdt.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
remko

Bericht door remko »

Maria schreef: Nick is behandeld
Tekst van je openingspost is aangepast

Maar ook dit bericht kan weer veranderd, als jij dat wil.
En dan zou ik dit bericht wel iets aan willen passen.
Geef maar een seinte als het goed is of dat je toch een andere tekst wil. Maria
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Welkom.
Wat je boekvraag betreft: MIsschien is "religion explained" van Pascal Boyer in combinatie met "Breaking the spell" van Daniel Dennett iets. Of ze werkelijk diep op de psyche ingaan, denk ik niet.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Arjen2015
Ervaren pen

Bericht door Arjen2015 »

welkom Remko

veel leesplezier.
Martim Cymbron -
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

remko schreef: Is een nickname nog te veranderen bij profiel o.i.d.? Of moet ik dan een nieuw profiel aanmaken?
Zal ik de verwijzing naar xxxxxxxxxxxxxx weghalen en je nick aanpassen naar remko? Deze naam is veel voorkomend en niemand zal hier iets mee kunnen. Kan je altijd nog besluiten om meer openheid te geven het is tenslotte belachelijk dat je in de 21ste eeuw nog moet zoeken naar anonimiteit t.a.v. atheïsme. Kwam vorige week nog een sheet tegen waarin stond dat er in Nederland 17% Godgelovigen rondlopen, 25% noemt zich atheïst en de rest is ietsist/agnost. En de Godgelovigen schreeuwen het hardst van allemaal.

Nb. De aanpassingen heb ik doorgevoerd omdat je even absent bent, je anonimiteit is daarmee vergroot.
remko

Bericht door remko »

PietV. schreef:
remko schreef: Is een nickname nog te veranderen bij profiel o.i.d.? Of moet ik dan een nieuw profiel aanmaken?
Zal ik de verwijzing naar xxxxxxxxxxxxxx weghalen en je nick aanpassen naar remko? Deze naam is veel voorkomend en niemand zal hier iets mee kunnen. Kan je altijd nog besluiten om meer openheid te geven het is tenslotte belachelijk dat je in de 21ste eeuw nog moet zoeken naar anonimiteit t.a.v. atheïsme. Kwam vorige week nog een sheet tegen waarin stond dat er in Nederland 17% Godgelovigen rondlopen, 25% noemt zich atheïst en de rest is ietsist/agnost. En de Godgelovigen schreeuwen het hardst van allemaal.

Nb. De aanpassingen heb ik doorgevoerd omdat je even absent bent, je anonimiteit is daarmee vergroot.
Bedankt!
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

remko schreef:
Bedankt!
Graag gedaan ik word tenslotte betaald per verrichte handeling :wink: Ben uiteraard wel benieuwd naar je verhaal in onze subrubriek getuigenissen van afvalligen. Je mag ook een fictieve plaatsnaam gebruiken om het beter te stroomlijnen. Tussen haakjes we zijn altijd zeer opgetogen met verhalen van mensen die twijfelen of gewoon de brui er aan geven. Niet vanwege de getallen maar omdat het iets extra geeft aan freethinker. En veel mensen worden aangemoedigd of zich gesterkt voelen bij hun keuze die, waar je zelf al iets van hebt gemerkt, ter discussie staat en nog steeds een taboe kent. Maar langzaam breken we met zijn allen de calvinistische dijk af die gelovigen hebben opgeworpen om met name zichzelf te beschermen tegen opvattingen waar ze vaak geen raad mee weten.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Tekst in openings post kan nog gewijzigd als jezelf tekst geeft.

Op jouw oké verwijder ik alles wat hiermee heeft te maken.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Octo
Forum fan

Bericht door Octo »

Welkom Remko!
I don't know. That is my gospel. I preach the gospel of I don't know. (Bill Maher)
Free@Last

Bericht door Free@Last »

Ha Remko,

Welkom!
2 aanraders (helaas niet Nederlandstalig):
- https://www.youtube.com/playlist?list=P ... 2B19C6D01C" onclick="window.open(this.href);return false; (youtube serietje die 'geloof' verklaard vanuit cognitief-wetenschappelijk perspectief)
- het boek 'leaving the fold' van Marlene Winell. Een zelfhulp boek dat uitleg geeft over wat een religieuze opvoeding met je doet, hoe het je vormt en wat de schadelijke kanten zijn, maar vervolgens ook een hele zwik handvatten geeft om 'los' te komen en je eigen pad te ontdekken.
Plaats reactie