Bijbel en wetenschap gaan tóch samen

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

Octo
Forum fan

Bijbel en wetenschap gaan tóch samen

Bericht door Octo »

Ik vind dit wel een mooi nieuwtje.

Er is een situatie ontstaan waarbij, volledig los van enig geloof, de Bijbel daadwerkelijk een nuttig boekwerk is.

http://www.scientias.nl/de-bijbel-helpt ... -vertalen/" onclick="window.open(this.href);return false;
I don't know. That is my gospel. I preach the gospel of I don't know. (Bill Maher)
MoreTime
Bevlogen

Re: Bijbel en wetenschap gaan tóch samen

Bericht door MoreTime »

Opnieuw een teken dat Scientias niet neutraal is, zie ook dit topic:

http://freethinker.nl/forum/viewtopic.php?f=31&t=15139" onclick="window.open(this.href);return false;

Ok, dit is een serieus onderzoek, maar is het zo interessant dat het op een populair wetenschappelijke nieuwssite hoort? Er wordt opnieuw aangegeven dat de bijbel er wel toe doet, net als de berichtgeving over opgravingen in Israël etc.
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Ik denk dat je nog even naar het artikel moet kijken. Ze gebruiken de Bijbel alleen maar als een boek dat vaak vertaald is,los van inhoud.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Octo
Forum fan

Bericht door Octo »

Bonjour schreef:Ik denk dat je nog even naar het artikel moet kijken. Ze gebruiken de Bijbel alleen maar als een boek dat vaak vertaald is,los van inhoud.
Precies. Zoals ik al in de opening zei, dit staat volledig los van enig geloof. Er wordt nergens een claim gemaakt over de inhoud van de Bijbel. Dat het boek in heel veel talen vertaald is, is een feit. Voor de fervent anti-theïst is dit natuurlijk een gruwel, daar het verspreidingsgebied van het boek nu enorm is. Maar naar nu blijkt heeft het, of je het nou met de inhoud eens bent of niet, toch een positieve kant heeft dat de bijbel in zoveel talen vertaald is.
I don't know. That is my gospel. I preach the gospel of I don't know. (Bill Maher)
MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime »

Het punt dat ik wilde maken is dat men opnieuw de bijbel erbij haalt als toch wel iets waar je wat mee kan. Het is de teneur van deze site die me opviel de laatste tijd. Ook al is het neutraal gebracht, de bijbel is weer positief in het nieuws.
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

ALS er iets positief aan de bijbel is, mag dat uiteraard vermeld worden.
ALS er iets negatiefs aan de bijbel is, mag dat natuurlijk ook niet ongemerkt blijven.
En dat laatste maken veel mensen zich schuldig aan.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

Eigenlijk is het schandalig, dat een Heilig Boek gebruikt wordt als veredeld woordenboek.
Ik kan me voorstellen, dat fundi christenen zich beledigd zullen voelen en krachtig zullen protesteren.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime »

Vilaine schreef:Eigenlijk is het schandalig, dat een Heilig Boek gebruikt wordt als veredeld woordenboek.
Ik kan me voorstellen, dat fundi christenen zich beledigd zullen voelen en krachtig zullen protesteren.
Denk eerder dat ze trots zijn, net als de schrijver van dit stuk op Scientias :wink:
Octo
Forum fan

Bericht door Octo »

Ik denk ook dat ze trots zijn. Elke manier waarop het boek in op een positieve manier in het nieuws komt is voor hen natuurlijk fantastisch :)
outremer
Forum fan

Bericht door outremer »

MoreTime schreef:Opnieuw een teken dat Scientias niet neutraal is, zie ook dit topic:

http://freethinker.nl/forum/viewtopic.php?f=31&t=15139" onclick="window.open(this.href);return false;

Ok, dit is een serieus onderzoek, maar is het zo interessant dat het op een populair wetenschappelijke nieuwssite hoort? Er wordt opnieuw aangegeven dat de bijbel er wel toe doet, net als de berichtgeving over opgravingen in Israël etc.

Nog eentje gevonden ('k hoop dat deze al niet ergens gemeld werd).
http://www.scientias.nl/hoe-echt-zijn-b ... ervaringen
Droevig dat zo'n artikel op een site staat die "scientias" noemt.
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

Scientias.nl lijkt inderdaad onder meer als kanaal gebruikt te worden om het christendom in een positief daglicht te stellen en als in overeenstemming met "wetenschappelijke" bevindingen te stellen. Ze etaleren zichzelf wel als :
…de grootste populair-wetenschappelijke nieuwssite van Nederland
100% onafhankelijk en wordt niet gesubsidieerd door overheid, farmacie, het bedrijfsleven, Al Gore of aanhangers van het Vliegende Spaghettimonster.
100% betrouwbaar. Wij publiceren enkel nieuws over papers die in wetenschappelijke journaals verschijnen. Geen paper te vinden? Dan wordt het nieuws niet gepubliceerd, ook al staat het in andere Nederlandse media.
0% gekleurd.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

100% dit of 0% dat is duidelijk nimmer waar. Een beetje nederigheid zou niemand misstaan.
Maar als iemand zelf nog gelovig is, ga je bij dit soort onderwerpen uiteraard héél snel in de fout.
Blijft de prangende vraag: Waarom denkt men dat dit iets me "na de dood" te maken heeft?
Dat is overduidelijk helemaal niet het geval. Alle gerapporteerde ervaringen waren van mensen die voorts leefden.

Het lijk het duidelijkste bewijs dat religie geen positieve invloed heeft op de wetenschap. Men ziet dingen aan voor wat men zou willen dat ze waren, ook al is het nog zo duidelijk iets anders. Alhoewel er is hier uiteraard méér aan de hand dan alleen religie. Met name het feit dat men er zich blijkbaar niet bij wil neerleggen dat de dood onherroepelij is, Dat heeft in feite het Christendom doen ontstaan!
Ik wens u alle goeds
Octo
Forum fan

Bericht door Octo »

outremer schreef:
Nog eentje gevonden ('k hoop dat deze al niet ergens gemeld werd).
http://www.scientias.nl/hoe-echt-zijn-b ... ervaringen
Droevig dat zo'n artikel op een site staat die "scientias" noemt.
Het grappige aan dit artikel is dat het zeker met een christelijk idee geschreven is, maar dat vermeld wordt dat ook atheïsten een "liefhebbend wezen" zouden hebben ontmoet. Volgens de meeste christelijke denominaties heeft de god van de bijbel het niet zo op atheïsten en is hij van plan om allemaal gruwelijkheden met de atheïsten uit te voeren.

De fascinerende vraag die de christen zich dan zou moeten stellen is: wie is dan dat liefhebbende wezen?
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Achter de link.
Het suggereert dat de bijna-dood-ervaring echt bestaat en veroorzaakt wordt door een plotseling toename van de hersenactiviteit
Dat zal ook niemand ontkennen.
Deze hersenactiviteiten zijn ook bekend.
Maar zijn daarom alle verhalen ook waar????

Wat duidelijk moet zijn is dat deze hersenenactiviteiten opgetekend worden bij mensen die bijna dood zijn.
Niet meer en niet minder.
Dus een bewijs van uittredingen en het daadwerkelijk bestaan van oa. de tunnel en de liefdevolle ontvangst elders, dus doodgaan en terugkomen, is dit echt niet.
Dus waarom zo'n suggererend verhaal oftewel sprookje?
Sterven is volgens Bouma de werkelijkheid van het hier en nu verlaten om, met behoud van je identiteit, op een hoger niveau, de weg naar je bestemming te vervolgen. Een bijna-doodervaring is vanuit dat oogpunt slechts een overgang, een transitie, die wordt afgebroken. “Doodgaan is doorgaan, in een werkelijkheid waar je onbewust steeds al deel van uitmaakte. Christelijk gezien is deze alles en allen omvattende werkelijkheid een creatie van de Eeuwige.”
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Ik geef ze nog wel het voordeel van de twijfel. Ze besluiten namelijk met:
Fascinatie
Hoe meer onderzoek naar bijna-doodervaringen plaatsvindt, hoe groter de kans is dat we tot een realistische verklaring komen voor deze ervaringen die zo’n grote invloed hebben op het leven van mensen die ze hebben ondergaan en die vrij bepalend zijn voor onze houding tegenover het stervensproces. Toch is dit fenomeen wellicht juist zo fascinerend, doordat het nog met mystiek omgeven is. Uiteindelijk zullen we allen op een later moment de waarheid weten.
Zo houden ze iedereen tevreden en lezen ze ook artikelen als:

http://www.scientias.nl/wat-konden-onze ... den-horen/" onclick="window.open(this.href);return false;

en:

http://www.scientias.nl/48-miljoen-jaar ... duitsland/" onclick="window.open(this.href);return false;
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Plaats reactie