Boek over "waarom we in God geloven"
Moderator: Moderators
Boek over "waarom we in God geloven"
Jullie kennen misschien het boek "Why do we believe in god (s)?" Van Andy Thomson wel. Maar is er ook een vergelijkbaar boek in het Nederlands?
Re: Boek over "waarom we in God geloven"
Een vergelijkbaar boek met een titel die overeenkomt is van Pascal Boyer - Godsdienst verklaard. Zelf vind ik dit een heel aardig boek dat inzicht geeft in het psychologische en antropologische aspect van godsdienst.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Is dat niet juist meer een boek zoals die van Dennett?PietV. schreef:Een vergelijkbaar boek met een titel die overeenkomt is van Pascal Boyer - Godsdienst verklaard. Zelf vind ik dit een heel aardig boek dat inzicht geeft in het psychologische en antropologische aspect van godsdienst.
Waar ik naar op zoek ben is een Nederlands boek over hoe mensen religieuze ervaringen kunnen hebben (de simulatie van wonderen in de hersenen etc.). Meer dan hoe religie is ontstaan.
Ik wou het niet noemen omdat het dan haast een preoccupatie lijkt. Maar het is jammer genoeg bijna niet te koop meer en heel soms in de ramsj.
Ongelovige Thomas heeft een punt van Braekman en Boudry is ook een, hetzij wat algemener, boek dat het lezen zeker waard is . Jesse Bering , Het godinstinct geeft ook veel inzicht.
Carol Tavris heeft een boek geschreven dat mistakes were made ( but not by me ) heet ik weet even niet of het ook vertaald is. Zeer leesbaar in het Engels, het boek van Pascal Boyer kan als e- book gedownload worden vanaf de homepage van freethinkers maar ook alleen n het Engels.
Ongelovige Thomas heeft een punt van Braekman en Boudry is ook een, hetzij wat algemener, boek dat het lezen zeker waard is . Jesse Bering , Het godinstinct geeft ook veel inzicht.
Carol Tavris heeft een boek geschreven dat mistakes were made ( but not by me ) heet ik weet even niet of het ook vertaald is. Zeer leesbaar in het Engels, het boek van Pascal Boyer kan als e- book gedownload worden vanaf de homepage van freethinkers maar ook alleen n het Engels.
Nothing in life is certain except death, taxes and the second law of thermodynamics.
—Seth Lloyd
The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
—Bertrand Russell
—Seth Lloyd
The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
—Bertrand Russell
Is een heel erg breed opgezet boek waarbij multidisciplinair gekeken wordt naar waarom mensen geloven . Is denk ik bijna het standaardwerk over religieus denken en handelenremko schreef:Is dat niet juist meer een boek zoals die van Dennett?PietV. schreef:Een vergelijkbaar boek met een titel die overeenkomt is van Pascal Boyer - Godsdienst verklaard. Zelf vind ik dit een heel aardig boek dat inzicht geeft in het psychologische en antropologische aspect van godsdienst.
Waar ik naar op zoek ben is een Nederlands boek over hoe mensen religieuze ervaringen kunnen hebben (de simulatie van wonderen in de hersenen etc.). Meer dan hoe religie is ontstaan.
Nothing in life is certain except death, taxes and the second law of thermodynamics.
—Seth Lloyd
—Bertrand Russell
—Seth Lloyd
—Bertrand Russell
Ok dankje!HankS schreef:Is een heel erg breed opgezet boek waarbij multidisciplinair gekeken wordt naar waarom mensen geloven . Is denk ik bijna het standaardwerk over religieus denken en handelenremko schreef:Is dat niet juist meer een boek zoals die van Dennett?PietV. schreef:Een vergelijkbaar boek met een titel die overeenkomt is van Pascal Boyer - Godsdienst verklaard. Zelf vind ik dit een heel aardig boek dat inzicht geeft in het psychologische en antropologische aspect van godsdienst.
Zal het zsm bestellen
Ik heb even gesnuffeld en zie prijzen rond de 25 euro. Nog een link gevonden naar deze online boekhandel met een behoorlijk prijsverschil. Misschien heb je er iets aan.
http://www.wevervanwijnen.nl/godsdienst ... 36409.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.wevervanwijnen.nl/godsdienst ... 36409.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Bedankt voor de tip!PietV. schreef:Ik heb even gesnuffeld en zie prijzen rond de 25 euro. Nog een link gevonden naar deze online boekhandel met een behoorlijk prijsverschil. Misschien heb je er iets aan.