RobertP schreef:
Dat is slechts ten dele waar. De Euro-6 emissienormen zijn evenals de Amerikaanse normen prima te halen. De techniek is er, het kost alleen meer geld. Al die Volkswagen TDI hebben geen Urea-injectie voor NOx reductie, omdat dat 300 euro extra per auto kost. Da's niet echt veel, en kan dus prima.
Ja, AdBlue in dieselauto's zou misschien nog wel kunnen.
Neemt niet weg dat motoren daar niet zuiniger of efficienter van worden.
En het is natuurlijk kortetermijnwerk, want na de Euro 6 komt er natuurlijk weer een Euro 7 norm, en wat wil men dan weer gaan doen?
Dat gedoe in het uitlaatsysteem is natuurlijk maar een lapmiddel, uiteindelijk.
En ook de downsize-trend is bedenkelijk.
Je ziet hier nu 1.2 liter motoren opduiken in auto's die voorheen een 1.6 motor zouden hebben gekregen, maar de winst is twijfelachtig.
Bij constante, matige snelheden (80/90) lijken ze het nog wel iets zuiniger aan te doen, maar onder stevige belasting (stop & go, snelweg) valt dat voordeel grotendeels weg, en jagen ze er met behulp van turbocompressortjes evenveel lucht en brandstof door als de "oude" 1.6..
Maar alles moet er mee beginnen dat de emissie- en verbruikstesten eerlijk zijn en ook met de praktijk overeenkomen. Rommelen met de normen is nu veel te aantrekkelijk en ook nog eens vrijwel straffeloos in Europa.
Eensch, maar tegelijkertijd moet men zich ook eens gaan afvragen wat de bovengrens is van eisen die men kan stellen aan verbrandingsmotoren, anders blijven er straks geen autofabrikanten meer over die het zonder frauderen redden.