Zonde en opvoeden vanuit christelijk perspectief

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

PietV.
Erelid

Zonde en opvoeden vanuit christelijk perspectief

Bericht door PietV. »

Een stel religieuzen zat weer eens met de zonde van de kinderen in de maag en dan pak je het maar rigoureus aan. Gelukkig was de wetgever er als de kippen bij en is de wereld weer een stukje veiliger geworden.

http://www.volkskrant.nl/buitenland/oud ... ~a4163662/" onclick="window.open(this.href);return false;
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
wilfred degens

Re: Zonde en opvoeden vanuit christelijk perspectief

Bericht door wilfred degens »

Moet je die gelaatsuitdrukkingen van deze, door God geschapen naar Zijn beeld en gelijkenis eens goed bekijken.
Dankzij mijn gelaatsuitdrukkingen onderzoek en gerichte studie durf ik te beweren, dat ik nog leef. Hoe ziek kunnen gelovigen tussen hun religieuze oren worden en dat geldt voor die hele christelijke club die daarbij aanwezig was. Zou hun God dat zo bedoeld hebben? :roll: Hoe heeft het zover kunnen komen voordat zij nu pas in een dwangbuis in een isoleer solo kunnen genieten van hun krankzinnigheid?
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

Nou Piet,

Ze waren te laat, de jongen is dood, helaas.
Het toont maar weer eens aan tot voor afgrijselijke praktijken een christelijke opvoeding kan leiden.

@ Wilfred.
Ik weet niet goed hoe je antwoord te plaatsen.
Alles wat aan de christelijke god refereert schrijf je met een hoofdletter en er is werkelijk geen touw vast te knopen aan wat je zegt.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
wilfred degens

Dat beloof ik schreef:Nou Piet,

Ze waren te laat, de jongen is dood, helaas.
Het toont maar weer eens aan tot voor afgrijselijke praktijken een christelijke opvoeding kan leiden.

@ Wilfred.
Ik weet niet goed hoe je antwoord te plaatsen.
Alles wat aan de christelijke god refereert schrijf je met een hoofdletter en er is werkelijk geen touw vast te knopen aan wat je zegt.
Dank voor je opbouwende en voor mij leerzame reactie.
Waar wil je dan graag het touw aan vastknopen? Moet toch ergens lukken?
Met mijn hoofdletters schrijven verkoos ik juist, omdat dat juist voor jou helder zou moeten zijn om te begrijpen over wie ik het nu weer had. Jammer wanneer ik je in verwarring gebracht heb?!? Ik blijf dat toch doen om de je nu bekende reden.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Dit is volstrekt idioot.
99% van alle Christenen (en na de komma misschien nog meer negens) zal dat net zo goed vinden.
Jammergenoeg zijn er overal ter wereld mensen die geen gezond verstand hebben.
En als er daar veel van bij elkaar komen, daalt het niveau van hun verstand nog dieper.
Wat wel van belang is, is beseffen dat we alleen deze wereld voor elkaar aangenamer kunnen maken, tot een hiernamaals strekt onze macht zich niet uit.

En inderdaad, voor de jongeman is het te laat. Misschien nog niet voor anderen.
Laat een ieder weten dat wat hem overkomen is, de grootste zonde was.
Zoveel kwaad als hem is aangedaan heeft hij waarschijnlijk in zijn korte leven nog niet kunnen doen.
Ik wens u alle goeds
Dat beloof ik
Bevlogen

Ik bestrijd dat 99,999999 % van de christenen dit onzin vinden.
Dat zou ontkenning van het probleem zijn.
We weten niet precies wat hier is gebeurd, maar het doet denken aan duiveluitdrijving.
De katholiek kerk kent het nog steeds en dat is de grootste kerk.
Matteus 3: 14-15.
Hij stelde twaalf van hen aan als apostel; ze moesten hem vergezellen, en hij wilde hen ook uitzenden om het goede nieuws bekend te maken. Ze kregen de macht om demonen uit te drijven.
Laten we niet de fout maken om te denken dat dit een uitzonderlijk exces is.
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Octo
Forum fan

Bericht door Octo »

Dat beloof ik schreef: Alles wat aan de christelijke god refereert schrijf je met een hoofdletter en er is werkelijk geen touw vast te knopen aan wat je zegt.
Ik schrijf God ook meestal met hoofdletter. Ik heb dat altijd als taalkundige regel geïnterpreteerd. Gezien het feit dat ik op een Katholieke basisschool heb gezeten zou het ook wel vreemd zijn geweest als ik dit anders had geleerd. Maar dat is met de kennis van nu. Toen had ik nog niet het besef dat men daar God met G schrijft omdat het zo'n belangrijke figuur was.

Maar omdat ik dit altijd zo geleerd heb, vind ik het raar om god te schrijven i.p.v. God. Ik heb dan steeds het gevoel dat ik een taalkundige fout maak. Maar ik trek dat door naar alle goden. In de polytheïstische mythologieën heb ik het dan ook steevast over de God van de.... Of de Godin van de.... Met de meervoudsvorm van God heb ik weer geen moeite met de kleine letter, maar ja, volgens de Katholieken bestaat die natuurlijk eigenlijk niet. Er is er volgens hen immers maar één.
I don't know. That is my gospel. I preach the gospel of I don't know. (Bill Maher)
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Ik schrijf God ook altijd met een hoofdletter. Niet om geloofsredenen maar meer een gewoonte. Daarnaast heeft Hij als God uit de bijbel zoveel invloed op het mensdom gehad (en nog) dat ik de naam God een beetje als een eigennaam zie en ook daarom met een hoofdletter schrijf, net zoiets als Sinterklaas. Door het gebruik van een hoofdletter springt de naam in een zin eruit en daar is niets op tegen.

Wat het onderwerp van deze topic betreft, ik denk dat ook in Nederland streng christelijke ouders een uitspraak van Salomo zien als een advies van God zelf en zich zodoende verplicht voelen hun kinderen soms met harde hand aan te pakken als het in het belang van hun zielenheil is:
Tuchtig uw zoon, als er nog hoop is; maar verhef uw ziel niet, om hem te doden (Spreuken 19:18)
NB: Doe wel en zie niet om.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Dat beloof ik schreef:Ik bestrijd dat 99,999999 % van de christenen dit onzin vinden.
Dat beweert ook niemand. Als het waar zou zijn dan zijn er maar 20 Christenen die het geen onzin vinden, en dan zouden ze elkaar nooit ontmoeten. Ik vrees dat het werkelijke aantal tussen de 200.000 en de 20 miljoen ligt. En dat schreef ik dan ook. Er zijn echter veel meer Christenen die dit wél onzin vinden. (bijna 2 miljard)

God met een hoofdletter duidt een persoon aan. Bedoeld wordt feitelijk JHVH maar die naam wordt constant vervangen door de groepsnaam. Die groepsnaam "goden" wordt uiteraard met een kleine letter geschreven, want ze duidt geen persoon aan.

Van belang is dat het buitengewoon gevaarlijk is om het niet aantoonbare "leven na de dood" belangrijker te vinden dan het wel aantoonbare "leven voor de dood". Een ieder heeft het recht zijn leven minder belangrijk te vinden dan zijn (ingebeelde) zieleheil, maar niemand heeft het recht dit voor een ander te beslissen!

Ik denk dat ook dáár de meeste Christenen het mee eens zouden zijn, ook al is dat niet zo'n grote meerderheid als we wel zouden willen.
Ik wens u alle goeds
Dat beloof ik
Bevlogen

Dat beloof ik schreef: Alles wat aan de christelijke god refereert schrijf je met een hoofdletter.
Er is wat reuring over deze opmerking van mij.
Ik doelde daar op deze in van Wilfred:
"door God geschapen naar Zijn beeld"

Ik weet uiteraard wel dat eigen namen met een hoofdletter worden geschreven.
Dat is niet wat ik hier bedoelde.
Echter.
Bezittelijke voornaamwoorden met een hoofdletter, dat vind ik een vorm van christelijke taalverkrachting, en dan zijn we bij het topic: opvoeden vanuit een christelijk perspectief.
Kinderen zouden gewoon 21e eeuws Nederlands moeten leren.
Ik beloof dat ik god met een hoofdletter zal schrijven zodra iemand mij het wezen kan aantonen van wie dit de naam is.
Dan is het namelijk inderdaad een eigen naam.
Tot die tijd blijf ik de naam van een hersenspinsel met een kleine letter schrijven.
(Star Trek, seizoen 1)
wilfred degens

Beste Dat beloof ik,

Verheugend en buitengemeen inspirerend hoe ook u de inhoudelijke stelling waar u naar refereert minder de moeite waard vindt om even bij stil te staan en op te reageren dan of iemand naar zijn keus God nu wel en waarom u niet met een hoofdletter schrijft. :roll:
21ste eeuwse Nederlands op scholen? U maakt vast een cynisch grapje, want zo weinig respect voor onze grote literatuur schrijvers kan toch niet in uw belofte schuilgaan, meneer Dat beloof ik?
Uw voorgesteld 21ste eeuwse Nederlands ervaar ik als analfabetisch gebral !
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Dat beloof ik schreef:Ik beloof dat ik god met een hoofdletter zal schrijven zodra iemand mij het wezen kan aantonen van wie dit de naam is.
Tot die tijd blijf ik de naam van een hersenspinsel met een kleine letter schrijven.
Als je dat je voorwaarde is, dan moet je Donald Duck ook met kleine letters schrijven, aangezien het gaat om een niet bestaand hersenspinsel.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Octo
Forum fan

Bericht door Octo »

gerard_m schreef:
Dat beloof ik schreef:Ik beloof dat ik god met een hoofdletter zal schrijven zodra iemand mij het wezen kan aantonen van wie dit de naam is.
Als je dat je voorwaarde is, dan moet je Donald Duck ook met kleine letters schrijven, aangezien het gaat om een niet bestaand hersenspinsel.
Heel strikt genomen is God de functie van de persoon. Zo heet hij niet. Hij heet Yahweh (of Allah, of Jehova) en hij ís een God.

Dus dat het gebruik van een hoofdletter voor God eigenlijk taalkundig niet juist is klopt dus wel. Je schrijft "paus" ook niet met een hoofdletter en "minister-president" ook niet.

Ik denk dat het al dan niet schrijven van God met een hoofdletter (om on-topic te blijven) eerder uit opvoeding (thuis en/of op school) komt dan dat het echt taalkundig juist is.

Aan de andere kant.... In de meeste seculiere media wordt God ook met hoofdletter geschreven. Wanneer het met een kleine letter wordt geschreven is dat meestal vanuit atheïstisch perspectief om een statement te maken.
I don't know. That is my gospel. I preach the gospel of I don't know. (Bill Maher)
wilfred degens

Wanneer het met een kleine letter wordt geschreven is dat meestal vanuit atheïstisch perspectief om een statement te maken.
Exact!

Alleen jammer dat deze taalkundige analyse over hoofdletters verrekte weinig met het topic inhoudelijk te maken heeft. Vindt u ook niet? Is mij opgevallen dat hier door weinigen wordt ingegaan op de hoofdlijnen van het onderwerp en op hetgeen anderen, die daar wel op in zijn gegaan, geschreven hebben.
Heel jammer en teleurstellend, vind ik.
Nando1944

Bericht door Nando1944 »

opgevoed (bewust kleine letter) in een orthodox katholieke omgeving, inclusief "broederschool" bracht men mij discipline bij naar bijbels model: "hij die zijn zoon liefheeft spare de roede niet"...
Ik weet dus het een en ander van lijfstraffen, al ging het in mijn geval niet zover dat ik daarbij het leven verloor.
Ik verloor de vreugde.
Of dat erger is of minder erg mag u zelf bedenken. Ik heb in ieder geval menigmaal gewenst dat de dood snel zou komen.
Zodat er geen herhaling zou zijn.

Dat mensen uit bijgelovige overwegingen nog steeds in staat zijn hun eigen kinderen te pijnigen of seksueel te verminken heeft mij tot op de dag van vandaag verbaast. Hoe kan men???
Wat is er mis met ons brein dat wij dit zolang normaal hebben gevonden?
Pas als er doden vallen is de mishandeling blijkbaar ernstig genoeg om er iets tegen te ondernemen.
Maar als men de paar zieke daders oppakt is er niet echt iets verholpen. Er zijn Amerikaanse propagandafilms te zien op internet
over z.g. christelijke bootcamps, waar de leiding zich regelrecht schuldig maakt aan de meest afzichtelijke vorm van religieuze intimidatie van kleine kinderen.
Wederom wat is erger fysiek of mentaal geweld? Ik denk het laatste. Wat je voor je tiende levensjaar krijgt ingepompt
kom je nog maar moeilijk van los. Het zal de rest van je leven een rol spelen. (Zoals hoofdlettergebruik maar dan veel erger)

Seculier onderwijs helpt het probleem te verminderen. Dan kan in ieder geval het gebruik van geweld niet meer op begrip rekenen omdat zoiets door de religie wordt voorgeschreven.
Ik zou graag zien dat de staat het religieus onderwijs zal ontmoedigen en seculier onderwijs zal ondersteunen met belastingvoordeel en krachtige subsidies.
Plaats reactie