Gutmensen? Het is de nieuwe geuzennaam..

Het forum voor columns over specifieke onderwerpen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jagang
Ontoombaar

Gutmensen? Het is de nieuwe geuzennaam..

Bericht door Jagang »

Een aardig schrijven van de Volkskrant. :-)

http://www.volkskrant.nl/binnenland/gut ... f34785615c" onclick="window.open(this.href);return false;
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Doppelgänger
Bevlogen

Re: Gutmensen? Het is de nieuwe geuzennaam..

Bericht door Doppelgänger »

Tot een paar weken geleden kende ik de term niet eens. Ik was bij een goede vriend, die aangaf dat hij op Twitter in een bepaalde discussie verzeild was geraakt. Naar aanleiding van een onschuldige opmerking werd hij ineens vanuit alle hoeken uitgemaakt voor 'Gutmensch'.

Ik vraag me dan wel of of ze zichzelf als 'Schlechtmensch' zouden omschrijven.
Kleine wijziging gedaan op verzoek Doppelgänger
Bonjour
en mijn tekst verwijderd: Peter van Velzen
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Doppelgänger schreef: Ik kwam een onbegrijpelijke tekst tegen over "Theo van Gogh" adepten die vonden dat anderen "hun bek moeste nhouden". Zover ik weet hield Theo NOOIT zijn bek. En dat is in zekere zin zijn beste eigenschap geweest, ook al was het zin irritantste eigenschap. Hou vooral je bek niet, maar probeer alleen wel even na te denken over wat je precies zegt.
Ik denk dat het probleem hier die nooit is. Want het is moeilijk na te denken zonder je bek even te houden. Het is ook moeilijk om te luisteren naar wat een ander juist te zeggen heeft als je niet even je bek houdt.

Ik ben volledig akkoord dat men zich de mond niet moet laten snoeren maar spijtig genoeg wordt "ik laat me de mond niet snoeren" vaak genoeg gebruikt als uitvlucht om het hele gesprek op een dominante manier naar je hand te zetten en in de praktijk daarmee juist anderen de mond te snoeren.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Doppelgänger
Bevlogen

Sorry, maar die quote is niet van mij. Ik had gisteren per ongeluk dubbel gepost, maar mijn bijdrage hield op na "(...) zouden omschrijven." Ik heb dit doorgegeven aan de moderatie, maar blijkbaar ben ik nogal onduidelijk geweest. De passage...
Ik kwam een onbegrijpelijke tekst tegen over "Theo van Gogh" adepten die vonden dat anderen "hun bek moeste nhouden". Zover ik weet hield Theo NOOIT zijn bek. En dat is in zekere zin zijn beste eigenschap geweest, ook al was het zin irritantste eigenschap. Hou vooral je bek niet, maar probeer alleen wel even na te denken over wat je precies zegt.
...is van iemand anders, maar ik weet niet van wie.
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Die komt uit het artikel zelf, en hoort dus eigenlijk in een quoteveld.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Doppelgänger schreef:S
...is van iemand anders, maar ik weet niet van wie.
Hij is van mij, maar hoe ik hem in jouw bericht heb gekregen,
dat weet ik niet meer. Excuses!
Ik wens u alle goeds
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Het woord zit ook niet in mijn vocabulaire.
De eerste keer dat ik hem tegenkwam was in een voor mij behoorlijk negatieve context hier op het forum.
http://www.freethinker.nl/forum/search. ... h&start=15" onclick="window.open(this.href);return false;
Ook via Vit is het een discussie ingekomen.

Ik heb het idee, dat het via een begrip voor een goede mens, naar een spottende manier van benoemen, een scheldwoord is geworden.
Vooral daar waar de één de ander te naïef en te soft vindt in hun sociaal denken en goed willen doen.
Daar waar groepen tegenover elkaar staan, waar de één koste wat kost geen onderscheid wil maken naar zijn medemens toe en de ander realistischer meent te denken over bepaalde groepen mensen, gevoed door wij/zij denken en dat begeleid laat gaan door hardere uitspraken.
De gutmens wordt verweten zich beter te voelen en moralistisch een hoger doel te dienen dan anderen, maar in de praktijk dan weer hypocriet te zijn.

Wikipedia
https://de.wikipedia.org/wiki/Gutmensch" onclick="window.open(this.href);return false;
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Peter de Wit heeft het woord inmiddels ook ontdekt gezien zijn laatste Sigmund strip op Facebook!
Ik wens u alle goeds
Doppelgänger
Bevlogen

Maria schreef:De gutmens wordt verweten zich beter te voelen en moralistisch een hoger doel te dienen dan anderen, maar in de praktijk dan weer hypocriet te zijn.
Zo'n stroman valt natuurlijk lekker makkelijk neer te sabelen. Een soort omgekeerde Godwin, waarmee je iedere vorm van discussie in een keer doodslaat.
Plaats reactie