Hoe God (bijna) verdween uit Nederland

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

lanier
Superposter

Hoe God (bijna) verdween uit Nederland

Bericht door lanier »

http://nos.nl/l/2092498" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat mij betreft zijn we op de goede weg. :)
PietV.
Erelid

Re: Hoe God (bijna) verdween uit Nederland

Bericht door PietV. »

Gelukkig zijn er ook steeds minder mensen die zichzelf bestempelen als spierietuweel. 25% van de mensen bestempelt zich als christen, dat mag de politiek nog wel een keer goed lezen. Als het gaat om een verzuild omroepbestel die volgens sommigen alle stromingen moet bedienen, maar waar een flinke meuk gaat naar christenen.
Een overgrote meerderheid, 82 procent, komt nooit of bijna nooit in een kerk. En een ruime meerderheid vindt dat religie geen bepalende rol meer hoort te spelen in de politiek en het onderwijs.
Meer dan de helft van de scholen is confessioneel, ook dit klopt niet als je naar de verhoudingen kijkt en de mening van het volk. Nu zal het laatste de politiek vaak worst zijn, want het volk is maar één keer in de zoveel jaar belangrijk.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Het bovenstaande artikel wordt door Taede Smedes uitgebreid besproken en ik proef zijn verbazing. Dat zal wel op meer plaatsen naar voren komen want het gaat veel sneller dan verwacht.

https://tasmedes.wordpress.com/2016/03/ ... #more-2407" onclick="window.open(this.href);return false;

Het beeld van een gelovige die een kerk bezoekt is ook aan herziening toe. Schijnbaar is de boodschap dusdanig zwak dat het slechts in bepaalde kringen nog aanspreekt. Misschien juist die groeperingen die zich afsluiten en inhoudelijk gezien niet verder komen dan `spring maar voor Jezus`. En dan selecteer je vanzelf een bepaald soort mensen.
Maar dan wordt het pas echt interessant. Want wat blijkt? Van de kerkleden van de RKK is nog slechts 17% theïst, 46% is ietsist, 30% agnost en 7% atheïst. Er ontstaat een grote kloof met de leden van de PKN (51% theïst, 34% ietsist, 14% agnost, en 1% atheïst) en al helemaal met leden van de kleine protestantse kerken (maar liefst 83% theïst, 11% ietsist, 5% agnost en 1% atheïst).
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Volgens Herman Beliën had Nederland bijna volledig seculier kunnen zijn vlak na de oorlog. Door de multiculturele samenleving die hierna ontstaan is, is religie als nooit tevoren weer teruggekeerd.
Dat is tenminste wat ik begrepen heb van het (gratis te downloaden) luistercollege: https://www.home-academy.nl/products/ne ... n-religie/" onclick="window.open(this.href);return false;
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Ik denk niet dat dit voor de laatste gelovigen schokkend nieuws zal zijn, het past bij hun verwachting dat de eindtijd nabij is:

Dat gij niet haastelijk bewogen wordt van verstand, of verschrikt, noch door geest, noch door woord, noch door zendbrief, als van ons geschreven, alsof de dag van Christus aanstaande ware.
Dat u niemand verleide op enigerlei wijze; want die komt niet, tenzij dat eerst de afval gekomen zij, en dat geopenbaard zij de mens der zonde, de zoon des verderfs; (2 Thes. 2:2,3)

Een andere vaak aangehaalde tekst staat o.a in Luk.18:8
Ik zeg u, dat Hij hun haastelijk recht doen zal. Doch de Zoon des mensen, als Hij komt, zal Hij ook geloof vinden op de aarde?

Voor de dominees is het minder leuk, niemand spreekt graag in een bijna lege zaal.
Ik hoop wel dat er geld beschikbaar blijft voor het onderhoud van mooie kerkjes zoals die in het dorp waar ik ben opgegroeid :wink:

Afbeelding
NB: Doe wel en zie niet om.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

writer schreef: Voor de dominees is het minder leuk, niemand spreekt graag in een bijna lege zaal.
Ik hoop wel dat er geld beschikbaar blijft voor het onderhoud van mooie kerkjes zoals die in het dorp waar ik ben opgegroeid :wink:
Dat er tegenwoordig nog mensen zijn die dominee willen worden. Een deel van het publiek gelooft je niet, een deel zit te twijfelen en de rest knikt bevestigend. En zelf moet je na een aantal jaren je kennis weer marginaliseren om niet teveel heibel in de tent te veroorzaken. En het publiek komt dan met de feestdagen binnen en verwacht een slap: "Kom laten we verdraagzaam zijn met zijn allen verhaal". En over al die verplichte feestdagen daar zal het de komende jaren nog weleens over gaan. 25% christenen die de kalender met zich mee hebben, maar hoe lang nog? Wat moet een geseculariseerde samenleving met al die christelijke hoogtijdagen en bijbehorende rituelen?
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Tweede kerst-, paas- en pinksterdag zouden nu al omgezet kunnen worden in 3 extra snipperdagen, te beginnen met pinksteren.
NB: Doe wel en zie niet om.
FransP
Forum fan

Bericht door FransP »

writer schreef:Tweede kerst-, paas- en pinksterdag zouden nu al omgezet kunnen worden in 3 extra snipperdagen, te beginnen met pinksteren.

Wat mij betreft zouden deze vervangen kunnen worden voor de winterfeest (of kortste dag), lentefeest en zomerfeest (of langste dag).
Dan het weekend dat het kortst bij deze datum ligt.
Pasen vervalt, Pinksteren wordt lentefeest en half juni zomerfeest. Kerst wordt winterfeest. Misschien nog herfstfeest.
Religie is al een blinde man,
die in een donkere kamer,
op zoek gaat naar een zwarte kat,
die er niet is,
maar hem toch vind.
Jan van Lennip
Diehard

Bericht door Jan van Lennip »

writer schreef:Tweede kerst-, paas- en pinksterdag zouden nu al omgezet kunnen worden in 3 extra snipperdagen, te beginnen met pinksteren.
Van mij mogen ze eerste kerstdag ook uitzetten. Dat doen veel winkeliers tegenwoordig ook steeds vaker. Zijn we meteen klaar met de vraag of het suikerfeest een nationale feestdag moet worden.

FransP schreef:Wat mij betreft zouden deze vervangen kunnen worden voor de winterfeest (of kortste dag), lentefeest en zomerfeest (of langste dag).
Dan het weekend dat het kortst bij deze datum ligt.
Pasen vervalt, Pinksteren wordt lentefeest en half juni zomerfeest. Kerst wordt winterfeest. Misschien nog herfstfeest.
Wat mij betreft mogen we wel wat meer feestdagen in September. Ik zou graag zien dat we met oud en nieuw 6 dagen feest hebben en ook de zomer, waar we toch al een zomervakantie hebben zou ik graag een midzomer nationale feestdag zien.
De beste manier om kritiek te voorkomen is door je mond te houden. Aristoteles
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Op het CIP staat ook een kort stukje met de titel Nederland is geen christelijke natie meer. De afgelopen jaren werd met regelmaat op deze plek gesproken van een omwenteling, religie was op de plek terug en overal scheen het licht. Op jaarbasis worden alleen op deze site tonnen uit gegeven om het publiek warm te maken voor het geloof. Nu dan, ik denk dat de klap heel hard aankomt, eigenlijk overal waar evangelisten elke dag proberen zieltjes te winnen in Nederland. De paar miljoen die jaarlijks uitgegeven wordt aan the passion is ook weggegooid geld. Het levert een beetje vale pr op maar het ongeloof gaat als een raket verder. Dus de periodieke kreten online van iemand die tot geloof is gekomen valt ver in het niet bij de miljoenen die de afgelopen jaren atheist zijn geworden. Deze reactie op het CIP is denk ik wel juist. Mensen willen graag bij het winnende team horen. En het is geen gedachte maar realiteit.

Wim Rijstenberg schreef:Wim Rijstenberg ·
Zelfstandige, eigenaar, directeur at Dirigent, Componist, Arrangeur. ZZP
'Nederland is geen christelijke natie meer'
Het begint bij enkel een gedachte, of aanname door invloedrijke mensen.
En als deze gedachte een voedingsbodem krijgt en de 'kudde' hiervan eet zonder nadenken of studie breidt het zich uit als een olievlek.
Dan constateer je vanzelf, oeps! dat dit zo is.
"Mijn volk gaat ten onder wegens gebrek aan kennis"
__________________________________________________________________________________________________-
Even dit kan iemand dit artikel terugvinden, er kwamen een paar reacties in de richting van Stefan Paas dat er bij hem een gebrek aan voorstellingsvermogen was en daarna verdween het.
Stefan Paas vindt kerkverlating nogal saai
Maarten Hagg ‏16 mrt. 2015
zwak verhaal van StefanPaas twijfelen (en kerkverlaten) vereist in bepaalde kringen nog steeds moed http://denieuwekoers.nl/item/280-originele-mensen" onclick="window.open(this.href);return false; …

http://www.denieuwekoers.nl/item/280-originele-mensen" onclick="window.open(this.href);return false; - nu dus error 404.

__________________________________________________________________________________________________
Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? »

PietV. schreef: Mensen willen graag bij het winnende team horen. En het is geen gedachte maar realiteit.
DE reden dat veel Chinezen Christen willen worden. Zij zien het Westen en vooral US als synoniem voor het Christendom en willen daarom OOK bij het winnende team horen.
Waar ik me zo over verbaas dat juist Christenen de securalisatie zo pijnlijk vinden......

De refo's pakken ook flink uit over dit topic:

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... n_1_978161" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... k_1_978163" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... r_1_978254" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar ook bij de Refo's gaat de afkalving intern flink door. Als je bezig bent jezelf aan het onderzoeken dan "zit je ook al bij de arts met vage onbegrepen klachten"........ :wink:

http://www.refdag.nl/nieuws/binnenland/ ... p_1_976488" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.refdag.nl/opinie/commentaar/ ... k_1_976529" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.refdag.nl/nieuws/binnenland/ ... e_1_976575" onclick="window.open(this.href);return false;
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Waarom? schreef: DE reden dat veel Chinezen Christen willen worden. Zij zien het Westen en vooral US als synoniem voor het Christendom en willen daarom OOK bij het winnende team horen.
Waar ik me zo over verbaas dat juist Christenen de securalisatie zo pijnlijk vinden......
Even off-topic: Groeicijfers zijn vaak afkomstig uit christelijke bronnen. Worden vaak sterk overdreven en laten bijvoorbeeld vermenging met andere godsdiensten, pragmatische kanten om je aan te sluiten bij een beweging niet zien. Dus de Chinese zakenman sluit onder het mom van christen zijn gemakkelijker een deal. En geeft wat geld aan een kerk, die dit als een belangrijke inkomstenbron ziet, wordt bejubeld en loopt na afloop naar een andere ruimte om gesprekken te voeren over een nieuw contract.

Pijnlijk omdat het één van de kernwaarden is van het christendom zoveel mogelijk mensen bekeren. Alle middelen worden daar voor ingezet, sommigen geven elke maand 10% van hun inkomen voor dit doel. En clusteren meerdere keren per week bij elkaar om na te denken, bidden etc. voor het zoveelste project. En dan komen de cijfers in beeld..... Dit levert dus religiestress op, in een andere betekenis, en ik denk dat het zeer demotiverend is. Hiernaast is het bijna impopulair aan het worden om te zeggen dat je naar een kerk gaat en bidt. Okee, op deze plek doet het mensen direct hun wenkbrauwen fronzen :wink:
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Waarom? schreef: De refo's pakken ook flink uit over dit topic:
Dat doen ze zeker :) Zouden ze bij het Nederlands Dagblad ook zo uitpakken? In de Volkskrant vanmorgen een klein friemelstukje op de zoveelste bladzijde. Viel me een beetje tegen van hun.
Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? »

PietV. schreef:
Waarom? schreef: De refo's pakken ook flink uit over dit topic:
Dat doen ze zeker :) Zouden ze bij het Nederlands Dagblad ook zo uitpakken? In de Volkskrant vanmorgen een klein friemelstukje op de zoveelste bladzijde. Viel me een beetje tegen van hun.
Hoe religieuzer hoe meer artikelen. Bij het Trouw: een veel dikker stuk. Niet te veel, want zij horen bij de club van grote "lozers" -> PKN.... :wink:

Bij het ND is er ook veel meer ( achter PayWall ). Uiteraard komt Stefan Paas voorbij.....

https://www.nd.nl/nieuws/geloof/christe ... 8868.lynkx" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.nd.nl/nieuws/geloof/kleine- ... 2389.lynkx" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.nd.nl/nieuws/geloof/kleine- ... 2385.lynkx" onclick="window.open(this.href);return false;
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)
MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime »

Wat mij opviel was het gedeelte over spiritualiteit:
"Als ik om me heen kijk, zie ik mensen wel degelijk continu bezig met existentiële vragen: wie ben ik, en waar kom ik vandaan?", zegt Bosman. "Dat zie je ook in films zoals Harry Potter en Star Wars. Superheldenfilms die vaak vol zitten met diepe religieuze en levensbeschouwelijke vraagstellingen, waar mensen zich heel erg tot aangetrokken voelen. Dat blijft onverminderd sterk. We zijn nog steeds wel spiritueel, maar we zijn zelfs vergeten dat het zo heet."
Is dat inderdaad het geval? Ontstaat er een nieuwe spiritualiteit of is er een trend naar no-nonsense materialisme zonder enige spiritueel/emotioneel gevoel?
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
Plaats reactie