Wat mij betreft zijn we op de goede weg.

Moderator: Moderators
Meer dan de helft van de scholen is confessioneel, ook dit klopt niet als je naar de verhoudingen kijkt en de mening van het volk. Nu zal het laatste de politiek vaak worst zijn, want het volk is maar één keer in de zoveel jaar belangrijk.Een overgrote meerderheid, 82 procent, komt nooit of bijna nooit in een kerk. En een ruime meerderheid vindt dat religie geen bepalende rol meer hoort te spelen in de politiek en het onderwijs.
Maar dan wordt het pas echt interessant. Want wat blijkt? Van de kerkleden van de RKK is nog slechts 17% theïst, 46% is ietsist, 30% agnost en 7% atheïst. Er ontstaat een grote kloof met de leden van de PKN (51% theïst, 34% ietsist, 14% agnost, en 1% atheïst) en al helemaal met leden van de kleine protestantse kerken (maar liefst 83% theïst, 11% ietsist, 5% agnost en 1% atheïst).
Dat er tegenwoordig nog mensen zijn die dominee willen worden. Een deel van het publiek gelooft je niet, een deel zit te twijfelen en de rest knikt bevestigend. En zelf moet je na een aantal jaren je kennis weer marginaliseren om niet teveel heibel in de tent te veroorzaken. En het publiek komt dan met de feestdagen binnen en verwacht een slap: "Kom laten we verdraagzaam zijn met zijn allen verhaal". En over al die verplichte feestdagen daar zal het de komende jaren nog weleens over gaan. 25% christenen die de kalender met zich mee hebben, maar hoe lang nog? Wat moet een geseculariseerde samenleving met al die christelijke hoogtijdagen en bijbehorende rituelen?writer schreef: Voor de dominees is het minder leuk, niemand spreekt graag in een bijna lege zaal.
Ik hoop wel dat er geld beschikbaar blijft voor het onderhoud van mooie kerkjes zoals die in het dorp waar ik ben opgegroeid![]()
writer schreef:Tweede kerst-, paas- en pinksterdag zouden nu al omgezet kunnen worden in 3 extra snipperdagen, te beginnen met pinksteren.
Van mij mogen ze eerste kerstdag ook uitzetten. Dat doen veel winkeliers tegenwoordig ook steeds vaker. Zijn we meteen klaar met de vraag of het suikerfeest een nationale feestdag moet worden.writer schreef:Tweede kerst-, paas- en pinksterdag zouden nu al omgezet kunnen worden in 3 extra snipperdagen, te beginnen met pinksteren.
Wat mij betreft mogen we wel wat meer feestdagen in September. Ik zou graag zien dat we met oud en nieuw 6 dagen feest hebben en ook de zomer, waar we toch al een zomervakantie hebben zou ik graag een midzomer nationale feestdag zien.FransP schreef:Wat mij betreft zouden deze vervangen kunnen worden voor de winterfeest (of kortste dag), lentefeest en zomerfeest (of langste dag).
Dan het weekend dat het kortst bij deze datum ligt.
Pasen vervalt, Pinksteren wordt lentefeest en half juni zomerfeest. Kerst wordt winterfeest. Misschien nog herfstfeest.
__________________________________________________________________________________________________-Wim Rijstenberg schreef:Wim Rijstenberg ·
Zelfstandige, eigenaar, directeur at Dirigent, Componist, Arrangeur. ZZP
'Nederland is geen christelijke natie meer'
Het begint bij enkel een gedachte, of aanname door invloedrijke mensen.
En als deze gedachte een voedingsbodem krijgt en de 'kudde' hiervan eet zonder nadenken of studie breidt het zich uit als een olievlek.
Dan constateer je vanzelf, oeps! dat dit zo is.
"Mijn volk gaat ten onder wegens gebrek aan kennis"
Maarten Hagg 16 mrt. 2015Stefan Paas vindt kerkverlating nogal saai
DE reden dat veel Chinezen Christen willen worden. Zij zien het Westen en vooral US als synoniem voor het Christendom en willen daarom OOK bij het winnende team horen.PietV. schreef: Mensen willen graag bij het winnende team horen. En het is geen gedachte maar realiteit.
Even off-topic: Groeicijfers zijn vaak afkomstig uit christelijke bronnen. Worden vaak sterk overdreven en laten bijvoorbeeld vermenging met andere godsdiensten, pragmatische kanten om je aan te sluiten bij een beweging niet zien. Dus de Chinese zakenman sluit onder het mom van christen zijn gemakkelijker een deal. En geeft wat geld aan een kerk, die dit als een belangrijke inkomstenbron ziet, wordt bejubeld en loopt na afloop naar een andere ruimte om gesprekken te voeren over een nieuw contract.Waarom? schreef: DE reden dat veel Chinezen Christen willen worden. Zij zien het Westen en vooral US als synoniem voor het Christendom en willen daarom OOK bij het winnende team horen.
Waar ik me zo over verbaas dat juist Christenen de securalisatie zo pijnlijk vinden......
Dat doen ze zekerWaarom? schreef: De refo's pakken ook flink uit over dit topic:
Hoe religieuzer hoe meer artikelen. Bij het Trouw: een veel dikker stuk. Niet te veel, want zij horen bij de club van grote "lozers" -> PKN....PietV. schreef:Dat doen ze zekerWaarom? schreef: De refo's pakken ook flink uit over dit topic:Zouden ze bij het Nederlands Dagblad ook zo uitpakken? In de Volkskrant vanmorgen een klein friemelstukje op de zoveelste bladzijde. Viel me een beetje tegen van hun.
Is dat inderdaad het geval? Ontstaat er een nieuwe spiritualiteit of is er een trend naar no-nonsense materialisme zonder enige spiritueel/emotioneel gevoel?"Als ik om me heen kijk, zie ik mensen wel degelijk continu bezig met existentiële vragen: wie ben ik, en waar kom ik vandaan?", zegt Bosman. "Dat zie je ook in films zoals Harry Potter en Star Wars. Superheldenfilms die vaak vol zitten met diepe religieuze en levensbeschouwelijke vraagstellingen, waar mensen zich heel erg tot aangetrokken voelen. Dat blijft onverminderd sterk. We zijn nog steeds wel spiritueel, maar we zijn zelfs vergeten dat het zo heet."