Pinkstergemeente tegenover de baptisten.
Moderator: Moderators
Pinkstergemeente tegenover de baptisten.
Onder mijn "even voorstellen" topic werd gevraagd wat nu het verschil tussen een pinkstergemeente en een baptistengemeente was. Omdat het vast niet de bedoeling is dat er daar lange discussies plaatsvinden dit topic.
Ik ben nieuwsgierig naar de ervaringen van anderen, mijn eigen antwoord luide als volgt:
"Dat je de pinkstergemeente en de baptisten door elkaar haalt is helemaal niet zo gek, op de oppervlakte zijn ze vrijwel gelijk. Beide groepen doen aan volwassenendoop, zingen uit opwekking en hebben een redelijk losse band met de voorganger. Het enige verschil dat je in een kerkdienst zou opvallen is denk ik dat ze bij de baptistengemeente soms vlaggen, iets wat in de pinkstergemeente naar mijn weten niet voorkomt en soms zelfs belachelijk gemaakt word.
De cultuur binnen de twee kerken is wel anders, de pinkstergemeente is hier iets strenger in het naleven van regeltjes (alcoholgebruik, tatoeages enz.). Mensen zijn naar mijn ervaring in de baptistengemeentes iets vrijer om hun eigen draai aan het geloof te geven. Beide groepen doen aan zaken als spreken in tongen en gebedsgenezing maar hierbij is de pinkstergemeente wederom iets meer doorgeslagen. Het zou heel erg lastig zijn om blind te beslissen in wat voor kerk je zit, maar de cultuur is verschillend."
Ik ben nieuwsgierig naar de ervaringen van anderen, mijn eigen antwoord luide als volgt:
"Dat je de pinkstergemeente en de baptisten door elkaar haalt is helemaal niet zo gek, op de oppervlakte zijn ze vrijwel gelijk. Beide groepen doen aan volwassenendoop, zingen uit opwekking en hebben een redelijk losse band met de voorganger. Het enige verschil dat je in een kerkdienst zou opvallen is denk ik dat ze bij de baptistengemeente soms vlaggen, iets wat in de pinkstergemeente naar mijn weten niet voorkomt en soms zelfs belachelijk gemaakt word.
De cultuur binnen de twee kerken is wel anders, de pinkstergemeente is hier iets strenger in het naleven van regeltjes (alcoholgebruik, tatoeages enz.). Mensen zijn naar mijn ervaring in de baptistengemeentes iets vrijer om hun eigen draai aan het geloof te geven. Beide groepen doen aan zaken als spreken in tongen en gebedsgenezing maar hierbij is de pinkstergemeente wederom iets meer doorgeslagen. Het zou heel erg lastig zijn om blind te beslissen in wat voor kerk je zit, maar de cultuur is verschillend."
Why don't you believe in God?
Why don't you believe in Ra? Why don't you turn to the east daily and pray to Allah?
When you understand why you reject all other gods, You'll understand why I reject yours.
♬ Greydon Square - Squared
Why don't you believe in Ra? Why don't you turn to the east daily and pray to Allah?
When you understand why you reject all other gods, You'll understand why I reject yours.
Re: Pinkstergemeente tegenover de baptisten.
De geloofsbeleving naar buiten en de rituelen zijn dus anders da die met de kerken die zijn aangesloten bij de PKN.
Maar hoe zit het met de "Leer".
Ik ben eigenlijk alleen bekend met de leer volgens de Dordse Leerregels, waar het grootste gedeelte van de Nederlandse denominaties op zijn gestoeld.
In hoeverre kun je ze vergelijken?
En is er dan een essentieel verschil tussen de beide kerken en ook met de PKN?
Want kinder- of volwassen doop hoeft geen wezenlijk verschil uit te maken.
Ook niet de liturgieën in ieders kerken.
Ik ben eigenlijk alleen bekend met de leer volgens de Dordse Leerregels, waar het grootste gedeelte van de Nederlandse denominaties op zijn gestoeld.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
- lost and not found yet!
- Bevlogen
Ik denk dat je hier de verschillen redelijk kunt vinden:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Baptisme" onclick="window.open(this.href);return false;
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Pinksterbeweging" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar misschien is de TS het er niet mee eens, en zijn er toch andere wezenlijke verschillen.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Baptisme" onclick="window.open(this.href);return false;
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Pinksterbeweging" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar misschien is de TS het er niet mee eens, en zijn er toch andere wezenlijke verschillen.
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Ik kom in die leer zo snel niets tegen waarvan ik denk dat het buiten de toon zou vallen, al had ik er tot vandaag nog nooit van gehoord.Maria schreef:De geloofsbeleving naar buiten en de rituelen zijn dus anders da die met de kerken die zijn aangesloten bij de PKN.
De leer komt op het volgende neer;
- Je bent een zondig nietig mens die allerlei vuile dingen doet en Jezus is je enige hoop op redding in het volgende leven. Je kunt beter super blij zijn dat je deze kans hebt gekregen, het is echt heel erg lief van god dat hij je wil redden.
- Je moet in dit leven jezelf op nummer 2 zetten en god op 1.
- De bijbel is zonder fouten omdat deze goddelijk geïnspireerd is, je kunt de wereldse wetenschappers beter niet geloven. Wanneer iets immoreel lijkt is het dat niet, jij bent gewoon niet slim genoeg om te begrijpen dat het eigenlijk goed is.
- Er word een erg sterk contrast tussen de gelovige en de wereldse mensen voorgedragen. De gelovigen zijn hier trouwens niet eens alle christenen, veel andere denominaties worden afgeschreven omdat ze vol zitten met neppers.
- Op zondag werken is vreemd genoeg niet helemaal verschrikkelijk, er word een onderscheid gemaakt tussen wetten voor joden en christenen. Dit gebeurt echter alleen wanneer het nieuwe testament hier aanleiding tot geeft.
- Mensen die niet heteroseksueel zijn hebben hier zelf voor gekozen en zijn walgelijk. Maar toch moet je van ze houden (ondertussen moet je wel tegen homofilie strijden).
- Pokémon, top 40 en dergelijke zijn allemaal van de duivel (wereld) en deze dingen kun je dus het best vermijden.
Dat brengt je dan tot inzichten als;
- Gebedsgenezing is absoluut mogelijk.
- Er zijn nog steeds mensen die profetieën kunnen doen.
- Mensen die niet geloven geloven eigenlijk wel.
- We leven vanzelfsprekend in de eindtijd, dat kun je echt aan alles zien.
- Mannen zijn stiekem wel iets beter dan vrouwen.
- Volledige zelfonthouding of je bent een zondig monster.
- Blijf vooral weg bij wereldse mensen, BOE WERELD BOEE!
Nee echt, met simpele dingen zoals yoga, meditatie of zelfs een kaartspel roep je de duivel al op jezelf af.
Ik hoop dat het je zo iets duidelijker is voor je.
Oh en kinderdoop maakt wel degelijk een verschil jij gekke heiden, mensen die aan kinderdoop doen zijn helemaal gek in de kop.

Nope die kenmerken zijn een goede samenvatting, in de praktijk leid dat tot de hierboven beschreven zaken.lost and not found yet! schreef:Ik denk dat je hier de verschillen redelijk kunt vinden:
Van sommige dingen dacht ik er niet eens aan om ze te noemen omdat ik ze zo normaal vind.
Zelfonthouding , je bedoelt op sexueel vlak of wat betreft alcohol?extian schreef:
Nee echt, met simpele dingen zoals yoga, meditatie of zelfs een kaartspel roep je de duivel al op jezelf af.
Oh en kinderdoop maakt wel degelijk een verschil jij gekke heiden, mensen die aan kinderdoop doen zijn helemaal gek in de kop.
En wat betreft de duivel versus pinkster gemeentes ->
Loopt er een dominee langs een pinksterkerk en treft daar twee duiveltjes huilend op de stoep aan. Hij vraagt : Waarom huilen jullie zo?
Nou zeggen die twee duiveltjes tegen de dominee: Hier binnen in dit gebouw krijgen we echt overal de schuld van toegeschoven....!

God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?
Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)
Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)
Hahaha die had ik echt nog nooit gehoord.Waarom? schreef:Zelfonthouding , je bedoelt op sexueel vlak of wat betreft alcohol?extian schreef:
En wat betreft de duivel versus pinkster gemeentes ->
Loopt er een dominee langs een pinksterkerk en treft daar twee duiveltjes huilend op de stoep aan. Hij vraagt : Waarom huilen jullie zo?
Nou zeggen die twee duiveltjes tegen de dominee: Hier binnen in dit gebouw krijgen we echt overal de schuld van toegeschoven....!
Het liefst beide, al zijn ze met alcohol iets meer vergevingsgezind.
Ik heb mijn alcoholvoorraadje wel heel erg lang naar binnen gesmokkeld bij mijn ouders thuis.
Niet zo erg groot verschil dan met orthodox christenen.
Alleen de volwassen doop dan.
Alhoewel zij niet tegen volwassendoop zijn.
Alleen is dat niet nodig, als je al als kind gedoopt bent.
Daarvoor is alleen de belijdenis in de plaats gekomen.
Wie niet als kind is gedoopt, moet zich eerst laten dopen voor hij belijdenis doet in de protestante kerk.
De RK kinderdoop geldt dan niet.
Zo ook bij meer denominaties dacht ik.
Maar ik dacht dat wel sterk de nadruk werd gelegd op de "gaven Gods"
Het profeteren en het genezen door handoplegging of zegening.
Dat is veel minder in de reformatorische kerken en de PKN.
Eigenlijk helemaal geen belangrijk issue, want te vaak wordt de nadruk gelegd op het gevaar de duivel binnen te laten, want vaak wordt dat gerelateerd en gezien als occult als het via een persoon loopt.
Het spreken in tongen wordt al helemaal niet echt over gesproken.
Wie niet als kind is gedoopt, moet zich eerst laten dopen voor hij belijdenis doet in de protestante kerk.
Eigenlijk helemaal geen belangrijk issue, want te vaak wordt de nadruk gelegd op het gevaar de duivel binnen te laten, want vaak wordt dat gerelateerd en gezien als occult als het via een persoon loopt.
Ik dacht dat ik dat in mijn eerste post al had aangegeven maar dat was er inderdaad niet heel duidelijk.Maria schreef:Niet zo erg groot verschil dan met orthodox christenen.
Er is zeker een grote nadruk op de "gaven gods" wanneer je zelf voor god kiest en je laat dopen komt de heilige geest in je hart. Het is allemaal een beetje wazig, maar dan kun je een soort van bonusgaven krijgen omdat god een plan met je heeft. Dat zijn dan inderdaad zaken als het herkennen van boze geesten, profeteren, spreken in tongen of tongentaal kunnen interpreteren.
Spreken in tongen is gebruikelijk maar gebeurt niet tijdens elke kerkdienst. De toon word (vaak) gezet wanneer meerdere mensen hardop beginnen te bidden terwijl ze hun handen in de lucht zwaaien. Meestal gebeurt dit (tot grote frustratie van mij) laat in de kerkdienst en zorgt het voor flink wat uitstel van het einde hiervan. Ik denk zelf dat de opzwepende muziek mensen tot een bepaald punt tilt en dat het daarom wel degelijk belangrijk is welke liturgie er gebruikt word. Wanneer er in tongen gesproken word is dit omdat de heilige geest aanwezig is in de kerk (en soms iets wil delen met de gemeenschap). Soms word er "vertaald" dit is echter niet altijd het geval en dat is ook helemaal niet mogelijk wanneer iedereen aan het schreeuwen is.
Genezing lijkt voornamelijk bestemd voor voorgangers maar dit hoeft niet altijd zo te zijn. Naast handoplegging en zegening is er tevens het zalven met olie, dit gebeurt sowieso bij het opdragen (de plaatsvervanger van kinderdoop) maar kan ook bij ziektes of moeilijkheden in het leven plaatsvinden.
Je natuurlijke talenten zijn ook gaven gods en deze heb je wederom omdat god een plan met je heeft. Door je natuurlijke gaven ten volle te benutten kun je andere mensen (dichter) tot god kunt brengen en een voller leven leiden.
Ik ga al een paar jaar niet meer naar de kerk dus alles word in kleine stukjes opgerakeld, blijf gerust vragen stellen als je dingen duidelijker wil hebben ik denk schijnbaar niet meteen overal aan.
Wat je beschrijft is de pinkstergemeente, waar veel nadruk ligt op gaven van de Geest en emotionele beleving. Baptisten zijn (over het algemeen) toch echt wel anders. Wat losser in de liturgie dan veel calvinisten maar zeker niet zo'n rommelige boel als in sommige pinkstergemeenten voorkomt. Baptisten hebben een meer rationele manier van geloofsbeleving dan de charismaten.
Baptisten zou ik eerder vergelijken met traditioneel evangelische kerken.
De eerste slok uit de beker der natuurwetenschap maakt atheïstisch, maar op de bodem wacht God. (Werner Heisenberg)
Ik ben niet bij veel baptisten langs geweest maar dat lijkt me inderdaad het verschil.Fundi schreef:Wat je beschrijft is de pinkstergemeente, waar veel nadruk ligt op gaven van de Geest en emotionele beleving. Baptisten zijn (over het algemeen) toch echt wel anders. Wat losser in de liturgie dan veel calvinisten maar zeker niet zo'n rommelige boel als in sommige pinkstergemeenten voorkomt. Baptisten hebben een meer rationele manier van geloofsbeleving dan de charismaten.
Tijdens sommige kerkdiensten is het wel echt onmogelijk om te zeggen wat voor een kerkdienst je volgt, maar bij elk opvolgend bezoek zal het verschil duidelijker worden. Toch zijn ze wel enigszins compatibel, het is niet ongehoord dat er na een scheuring in een pinkstergemeente nieuwe mensen bij de baptisten verschijnen.
Ik denk dat je het verschil het best kunt omschrijven door te stellen dat de pinkstergemeente een veel hoger "jesus camp" niveau heeft.
http://www.petrakruijt.nl/mijn-jaren-bi ... rgemeente/" onclick="window.open(this.href);return false;
Het artikel van Petra spreekt voor zich.
Het artikel van Petra spreekt voor zich.
Mijn grootste droom toen ik klein was, was om gedoopt te worden. Er was een tijd – ik denk zo rond mijn negende – dat ik vrijwel wekelijks aan de voorganger vroeg of ik ook mocht. Dopen was in onze kerk iets heel bijzonders. Je werd niet als kind gedoopt, maar pas op latere leeftijd, en voor dat ritueel verplaatste de hele gemeente zich naar een geleende kerkzaal, waar onder het podium een groot bad zat. Daar werd je door de voorganger en een hulp naar keuze in ondergedompeld, en als je weer bovenkwam, werd je overdonderd door applaus en gejuich. Ik zag hoe iets oudere jongeren voor de doop kozen en wilde niets liever dan ook door dat water gaan.
Het is er nooit van gekomen. Terecht vond men het niet goed dat ik zo jong al gedoopt werd, en op latere leeftijd was de wens bij me verdwenen. Het geeft wel aan waar de pinksterkerk heel goed in is. Hoe klein onze kerk ook was, de kracht van de menigte werkte op mij in; ik wilde erbij horen.
Wauw dat artikel slaat de spijker wel op zijn kop ja!Maria schreef:http://www.petrakruijt.nl/mijn-jaren-bi ... rgemeente/
Het artikel van Petra spreekt voor zich.Mijn grootste droom toen ik klein was, was om gedoopt te worden. Er was een tijd – ik denk zo rond mijn negende – dat ik vrijwel wekelijks aan de voorganger vroeg of ik ook mocht. Dopen was in onze kerk iets heel bijzonders. Je werd niet als kind gedoopt, maar pas op latere leeftijd, en voor dat ritueel verplaatste de hele gemeente zich naar een geleende kerkzaal, waar onder het podium een groot bad zat. Daar werd je door de voorganger en een hulp naar keuze in ondergedompeld, en als je weer bovenkwam, werd je overdonderd door applaus en gejuich. Ik zag hoe iets oudere jongeren voor de doop kozen en wilde niets liever dan ook door dat water gaan.
Het is er nooit van gekomen. Terecht vond men het niet goed dat ik zo jong al gedoopt werd, en op latere leeftijd was de wens bij me verdwenen. Het geeft wel aan waar de pinksterkerk heel goed in is. Hoe klein onze kerk ook was, de kracht van de menigte werkte op mij in; ik wilde erbij horen.
Ik wou mezelf nooit laten dopen op jonge leeftijd, ik zag het als een keuze die je heel bewust moest maken en was er niet van overtuigd dat ik dat al kon. Maar ik herken dit wel want een kameraad van me vond dat verschrikkelijk jammer, hij wou zich ontzettend graag samen met mij laten dopen en heeft me er meerdere keren om gevraagd. Uiteindelijk is hij volgens mij jaren later rond zijn twaalfde gedoopt.
Uit bovenstaand artikel de link naar "Tegenlicht" van de VPRO.
http://tvblik.nl/tegenlicht/het-welvaartsevangelie" onclick="window.open(this.href);return false;
Hierin lijkt de Pinkstergemeente wel een erg groot aandeel te hebben in de wereld en in dit programma focust sterk naar het welvaartsevangelie, wat vooral in Afrika zoveel mensen trekt.
Wat hiervan te denken?
Ik heb het idee, dat dit ook wel erg ver gaat voor de Nederlandse gemeenschap, die wel sterk beïnvloed lijkt te zijn door de voormalige en nu nog Nederlandse gebieden in Midden Amerika en de Afro-Amerikaanse gemeenschappen.
Wat zijn weerslag vindt bij veel mensen, die hun eigen kerken en christelijke gemeenten wel erg lauw vinden in het beleven van hun geloof en gemakkelijk overstappen naar of zich aansluiten bij de meer extroverte beleving van de liturgie en geloof in de pinkstergemeenschappen.
Het lijkt alsof over het algemeen deze soort charismatische bewegingen een grote aantrekkingskracht hebben.
Maar in hoeverre raakt dit programma aan de werkelijkheid binnen Nederland?
Zeker is dat dit binnen de kerken van Nederland van voor de jaren 70 en 80 van de vorige eeuw uitzonderingen waren.
Dat mensen eerder neigden naar de Baptisten gemeenten dan naar de Pinksterkerk.
http://tvblik.nl/tegenlicht/het-welvaartsevangelie" onclick="window.open(this.href);return false;
Hierin lijkt de Pinkstergemeente wel een erg groot aandeel te hebben in de wereld en in dit programma focust sterk naar het welvaartsevangelie, wat vooral in Afrika zoveel mensen trekt.
Wat hiervan te denken?
Ik heb het idee, dat dit ook wel erg ver gaat voor de Nederlandse gemeenschap, die wel sterk beïnvloed lijkt te zijn door de voormalige en nu nog Nederlandse gebieden in Midden Amerika en de Afro-Amerikaanse gemeenschappen.
Wat zijn weerslag vindt bij veel mensen, die hun eigen kerken en christelijke gemeenten wel erg lauw vinden in het beleven van hun geloof en gemakkelijk overstappen naar of zich aansluiten bij de meer extroverte beleving van de liturgie en geloof in de pinkstergemeenschappen.
Het lijkt alsof over het algemeen deze soort charismatische bewegingen een grote aantrekkingskracht hebben.
Zeker is dat dit binnen de kerken van Nederland van voor de jaren 70 en 80 van de vorige eeuw uitzonderingen waren.
Heb je de documentaire "God loves Uganda" gezien? Daarin gaat het over hoe de Amerikaanse evangelische gemeenschap flink investeert in Afrika. Geloof is daar booming en dit word gebruikt om behoorlijk extreem gedachtegoed te exporteren.Maria schreef:Uit bovenstaand artikel de link naar "Tegenlicht" van de VPRO.
Ik ben het welvaartsevangelie in mijn oude kerk gelukkig nooit echt tegengekomen, er werd natuurlijk wel verwacht dat je wat geld in de collecte deed maar er waren hier niet echt regeltjes bij. Het idee dat je voor geld in de collectezak geld op je bankrekening of een beter leven krijgt zou veel mensen daar ook te ver zijn gegaan, maar je weet natuurlijk nooit hoe snel zoiets evolueert. Dat de extraverte gemeenschappen mensen trekken staat buiten kijf, ik zou niet anders verwachten dan dat zendingswerkers op een continent als Afrika duiken. Dat ze dat echter doen om het welvaartsevangelie te verspreiden past niet in mijn idee van de pinkster mindset.Maria schreef:Wat hiervan te denken?
God helpt je wel in het leven maar daarvoor moet je wel zelf dingen doen. Voorspoed is al helemaal niet beloofd, wanneer je sterk in je geloof staat zul je juist getest worden.
Ik denk en ik hoop dat het programma de plank hier mis slaat maar tegelijkertijd zou ik er niet van opkijken. Ik leefde toen nog niet maar ik heb wel altijd gehoord dat er in Nederland ooit een grote groei plaats heeft gevonden ook binnen de pinkstergemeenten. Wellicht waren ze dus geen uitzondering maar ik kan daar anders dan deze anekdote geen uitspraken over doen.Maria schreef:Het lijkt alsof over het algemeen deze soort charismatische bewegingen een grote aantrekkingskracht hebben.