Mensheid blijft religieus!

Voor de mensen die depressief worden van alle ellende in de media, een forum met alleen positief nieuws.

Moderator: Moderators

Studentvanhetleven

Mensheid blijft religieus!

Bericht door Studentvanhetleven »

Goed nieuws, de mens zal waarschijnlijk altijd religieus blijven, en misschien zal de groep religieuzen altijd in de meerderheid blijven. Mooi! Hopelijk zal een mooi gebalanceerde religie, een verlichte religie, een religie die God zoekt in Liefde en Jezus de overhand hebben.

Goed nieuws!

http://www.bbc.com/future/story/2014121 ... -disappear" onclick="window.open(this.href);return false;
doctorwho
Ontoombaar

Re: Mensheid blijft religieus!

Bericht door doctorwho »

Welkom,

Treurig nieuws als de mens altijd religieus zal blijven, en daardoor de groep religieuzen altijd in de meerderheid zou blijven. Treurig want ook een zogenaamde mooi gebalanceerde religie, is niets anders dan een een vorm van escapisme en gemakzucht.Ook is religie voor kwaadwillenden een handig alibi om overhand te houden en macht te hebben.

Ik zie meer in zelfstandig denkenden zonder goden en guru's om tegenwicht te bieden aan gehersenspoelden.
Rede objectieve kennis en humanistische beginselen dienen leidend te zijn.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Wat is er goed aan dat we religieus blijven? Gaan de landbouwgronden meer opleveren? Worden we gezonder?
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
HankS
Diehard

Bericht door HankS »

Is oud nieuws en inmiddels veel minder aktueel dan gelovigen graag zouden willen. Het is een artikel uit 2014 .
En ik denk ook helemaal niet dat het goed nieuws is , religieus denken is een vorm van mentale slordigheid, een gemis aan werkelijk kritisch in de wereld staan .
Iemand die zich student van het leven noemt zou beter moeten weten .
Maar dat dit oude nieuws inmiddels ingehaald is door een beter en accurater beeld van de werkelijkheid is misschien wel tekenend voor de gelovige die blij is met achterhaalde denkbeelden.
Het is eigenlijk wel pure ironie, religie is juist op haar retour, tenminste als je het hebt over georganiseerd geloof, kerkbezoek neemt af en als men het over religie heeft dan heeft men het ook over terrorisme en dan heb ik het niet alleen over moslims ook christenen kunnen er wat van en eigenlijk is het allemaal gebaseerd op één groot misverstand dat maar gecultiveerd blijft en mensen apart wil zetten.
Ik weet niet of je dasr nu zo blij mee moet zijn, de mensheid komt niet echt heel erg vooruit op die manier.
Nothing in life is certain except death, taxes and the second law of thermodynamics.
—Seth Lloyd

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.

—Bertrand Russell
HankS
Diehard

Bericht door HankS »

En aanvullend het is zo ontzettend arrogant om te denken dat religie alleen maar over Jezus zou gaan, het is bovendien ook nog eens heel erg kortzichtig.
Nothing in life is certain except death, taxes and the second law of thermodynamics.
—Seth Lloyd

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.

—Bertrand Russell
Studentvanhetleven

@HankS: 2014? Zoooooo das idd wel heeeeeeeeel erg oud ja. Ik denk ook dat de wereld compleet anders is dan toen. Geniaal argument man. Mooi representatief voor t gemiddelde niveau hier. Ook goed t artikel gelezen, het is nl slechts n mening, geen feit. Niemand kan de toekomst voorspellen. Kritisch denken zou jij zeker eens moeten proberen, dan zou je misschien met argumenten komen ipv alleen maar wat roepen. Want terrorisme is echt niet exclusief voor religieuzen.

@Bonjour: dan zouden we landbouwteelt eerlijker kunnen verdelen en van delen wordt je idd gelukkiger en dat heeft weer n positieve weerslag op je gezondheid.
Studentvanhetleven

doctorwho schreef: Treurig nieuws als de mens altijd religieus zal blijven, en daardoor de groep religieuzen altijd in de meerderheid zou blijven.
'Daardoor'? :?
doctorwho schreef:Treurig want ook een zogenaamde mooi gebalanceerde religie, is niets anders dan een een vorm van escapisme en gemakzucht.Ook is religie voor kwaadwillenden een handig alibi om overhand te houden en macht te hebben.
Waar baseer je dat allemaal op? Escapisme? Gemakzucht? Leuke mening, maar gespeend van iedere vorm van realiteit. Religie is hard werken. En kwaadwillenden hebben altijd wel n alibi om macht te hebben. Je bent er toch niet zo een die zp gefocust op religie is dat ie denkt dat als religie er niet meer is, al die kwaadwillenden opeens geen probleem meer vormen en 'poef' alle problemen opgelost zijn?
doctorwho schreef:Ik zie meer in zelfstandig denkenden zonder goden en guru's om tegenwicht te bieden aan gehersenspoelden.
Rede objectieve kennis en humanistische beginselen dienen leidend te zijn.
Ik zie meer in zelfstandig denken EN religieus zijn.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

@Bonjour: dan zouden we landbouwteelt eerlijker kunnen verdelen en van delen wordt je idd gelukkiger en dat heeft weer n positieve weerslag op je gezondheid.
In het verleden was bijna iedereen religieus... dus dan zou de landbouwgrond inmiddels al super eerlijk verdeeld moeten zijn, toch?
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

@Studentvanhetleven
De tendens in een westers land als Nederland is naar aanleiding van het laatste rapport van God in Nederland 1966-2015 op ons forum verwoord in: Hoe God (bijna) verdween uit Nederland. Dat lijkt me toch wel een rake typering van de situatie.
Taede Smedes schreef een zeer heldere opsomming en analyse van de onderzoekscijfers, waarin hij oa. dit naar voren brengt:
Taede Smedes schreef:Mensen zijn niet (veel) minder gelovig geworden, maar vooral anders gelovig. En daarmee wordt ook het onderscheid tussen ‘geloof’ en ‘ongeloof’ diffuser: wat voor de een geloof heet, is voor anderen (lees: veel protestanten) ongeloof, maar er is geen algemeen geaccepteerde maatstaf meer voor wat in Nederland nog als ‘geloof’ kan heten, zoals ‘godsgeloof’ (theïsme) dat ooit was.
Religie wordt steeds vager en fungeert enkel nog als een 'warme achtergrond'. Alle concretisering wordt hoe langer hoe meer onmogelijk. Vooral de antieke bijbelse voorstellingen zijn daarom nu al op sterven na dood. Het denkbeeld van een persoonlijke God is hier onderdeel van, en sterft deze eeuw volkomen weg. Je illustreert dit goed wanneer je het hebt over "God zoeken in liefde". Men blijft het woordje God nog steeds gebruiken, maar het is feitelijk veranderd in iets abstracts, een bepaalde levenshouding waarboven je een bordje 'de liefde' zet.
Jezus zal wellicht een langer leven beschoren zijn, maar dan juist vanwege dat hij na demythologisering als mens gezien kan worden, dus iets waarmee een modern mens zich nog enigszins kan identificeren of tenminste in kan meevoelen. Niet meer als hemelse heiland en uitvoerder van een zogenaamd goddelijk plan.
Born OK the first time
Studentvanhetleven

gerard_m schreef:
In het verleden was bijna iedereen religieus... dus dan zou de landbouwgrond inmiddels al super eerlijk verdeeld moeten zijn, toch?
Nee, religieus zijn an sich is geen garantie voor goed gedrag. Ik ben bang dat ik dan de besmette term 'ware religie' moet gebruiken. Iemand die waarlijk Jezus' lessen volgt zal er alles aan doen eten en andere goederen eerlijk te verdelen ja.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Studentvanhetleven schreef:Nee, religieus zijn an sich is geen garantie voor goed gedrag. Ik ben bang dat ik dan de besmette term 'ware religie' moet gebruiken. Iemand die waarlijk Jezus' lessen volgt zal er alles aan doen eten en andere goederen eerlijk te verdelen ja.
HankS heeft wel gelijk dat je de term 'religieus' niet schijnt te kunnen onderscheiden van 'de lessen van Jezus volgen'.

Religieus is een bijzonder wijd begrip. Voor mij bijvoorbeeld is de eerste vereiste voor religiositeit boven Jezus uitgroeien. Iemands lessen volgen heeft niets om het lijf.
Wanneer je er even over nadenkt zie je al gauw dat de deugd van de één door de ander als vanzelfsprekendheid of soms als ondeugd kan worden beschouwd. Het is sowieso maar de vraag of men zaken die met manier van leven te maken hebben 'religieus' moet noemen.
Born OK the first time
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Kinderen zullen ook in kabouters blijven geloven,
Daar is niks mis mee, behalve als ze dat als volwassenen ook nog steeds doen.
Ik wens u alle goeds
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Studentvanhetleven schreef:..... Iemand die waarlijk Jezus' lessen volgt zal er alles aan doen eten en andere goederen eerlijk te verdelen ja.....
Een mooi streven, maar mensen die Jezus niet als goddelijk figuur zien, doen die dat minder volgens jou?
Laatst gewijzigd door writer op 02 apr 2016 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.
NB: Doe wel en zie niet om.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Studentvanhetleven schreef: @Bonjour: dan zouden we landbouwteelt eerlijker kunnen verdelen en van delen wordt je idd gelukkiger en dat heeft weer n positieve weerslag op je gezondheid.
Dat bedoelde ik niet. Zullen we dankzij religie meer opbrengsten van landbouwgrond krijgen? Ik denk het namelijk niet. Religie heeft maar heel weinig goeds voortgebracht.

Als je Jezus volgt was je je handen nooit en gaat dood aan een afschuwelijk bacterie. (Markus 7)
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Studentvanhetleven

Peter van Velzen schreef:Kinderen zullen ook in kabouters blijven geloven,
Daar is niks mis mee, behalve als ze dat als volwassenen ook nog steeds doen.
Als jij vindt dat geloven in kabouters van dezelfde orde is als geloven in God, vind ik je verder geen interessante gesprekspartner.

Overigens vind ik t helemaal niet erg als volwassenen in kabouters geloven. Wat een afkeurend persoontje ben jij zeg...
Plaats reactie