De radicale islam krijgt steeds meer voet aan de grond. ‘We zitten in een perfect storm en spelen met vuur.’
Enkele highlights :
We kunnen wel roepen dat die mensen allemaal zielig zijn, maar ze zijn niet in levensgevaar aan de westkust van Turkije, als ze op dat bootje springen. Voor elke vluchteling die we hier financieel helpen kunnen we veertig anderen in Libanon ondersteunen. Wat is socialer?
Die naïviteit en lafheid zag je ook vlak voor de Tweede Wereldoorlog.’ Als dat waar is, is het best wel heftig. ‘Absoluut! We krijgen steeds meer te maken met jihadisme, dat door de vluchtelingenstroom wordt versterkt.
Hoe zou je dan tactisch kunnen ingrijpen? ‘Heel makkelijk. Bijvoorbeeld iedereen met een dubbel paspoort die de democratie in Europa of Nederland afwijst en een geweldsmisdrijf pleegt, de Nederlandse nationaliteit afpakken en terugsturen naar het land van herkomst. Als je dat bij een paar honderd mensen doet, bindt de rest ook in. Als je de rotte appels eruit haalt, profiteert iedereen in de samenleving. Juist ook de Marokkanen en Turken die nu over één kam worden geschoren met die rotte appels, en gezien worden als slechte mensen.’ Hoe bang mogen we zijn? ‘Heel bang. We hebben echt serieuze problemen. Ik heb echt geen hekel aan moslims: het gros dat ik ken is hartstikke aardig en gastvrij. Ik ben veel met islamitische rebellengroepen mee geweest en die hebben me altijd goed behandeld en beschermd. Maar ik heb wel wat tegen radicale groeperingen die de overhand willen nemen. Alles wat radicaal is of zich onder dat mom crimineel gedraagt, moeten we wegsturen. Anders zal het ons zuur opbreken.’