Omdat ik niet teveel in andere topics elke keer wil gaan uitleggen dat die gedachte naïef is op z'n zachtst gezegd, en ook
andere topics niet wil vervuilen met welles nietes spelletjes, zal ik hier uiteenzetten waarom ik denk dat men er faliekant naast zit.
Men is nogal snel met beschuldigingen als, "Je scheert iedereen over 1 kam", "Je probeert van elke Moslim een terrorist te maken", en dergelijke. Dat weerleg ik. Mijn intentie is niet om "de Moslim" tot terrorist te maken. Mijn intentie is om duidelijk te maken dat Islam en de Koran geen vrije en open religie is waar je maar mee aan kunt modderen.
En ook zal ik duidelijk proberen te maken waarom integratie niet lukt, sterker nog. Waarom integratie verwachten zeer naïef is of duidelijk laat zien dat je dan geen idee hebt van de Koran en Islam.
Laten ik beginnen bij het begin.
De Koran en de Bijbel
De Koran is geen Bijbel. Velen lijken in de veronderstelling dat de Bijbel eenzelfde soort boek is als de Koran.
Als je dat denkt, dan heb je al een heel verkeerd beeld van de Koran. De Koran lijkt totaal niet op de Bijbel, het is een totaal ander soort boek.
Daar waar de Bijbel erg veel ruimte geeft voor interpretatie, geeft de Koran weinig tot geen interpretatie. Ik zal uitleggen
hoe dat komt. De Bijbel is een bonte verzameling verhalen. Het is een verzameling "getuigenverklaringen" die het bestaan van Jezus van Nazareth/Christus bevestigen. De woorden en daden worden aan Jezus en God toegeschreven door "getuigen".
Bij de Koran is dat anders. De Koran is geen verzameling "getuigenverklaringen". De Koran is direct gedicteerd door Mohammed de profeet. Ingegeven door de aardsengel Gabrïel(Djibriel), als directe afgezant van Allah.
Mohammed zelf was overigens analfabeet. Er zijn twee tijdsperiodes in de Koran. Het eerste deel, de Medina periode. Het tweede deel, de Meccaanse periode. De latere periode(Meccaanse) is minder vriendelijk dan de eerste(om het maar even zo te zeggen). De woorden in de Koran komen allemaal direct van Mohammed, in tegenstelling tot de Bijbel waar men woorden aan Jezus toeschrijft.
Interpretatieruimte
De Bijbel biedt ruimte voor interpretatie en het verwerpen van stukken naar eigen inzicht. Dit kan omdat je dan niet Jezus afwijst, en daardoor God. Wie je afwijst is de getuige die woorden en wonderen toeschrijft aan Jezus en God.
Dit kan niet in het geval van de Koran. Alles in de Koran komt direct van Mohammed(ingegeven door Djibriel i.o.v. Allah).
Verwerp je een stuk uit de Koran, dan verwerp je daarmee Mohammed. Het zou natuurlijk kunnen dat de Koran/Mohammed daar geen punt van maakt. Maar die illusie verdwijnt al snel.
Soera 2:1 en 2
In naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle.
1. Alif Laam Miem.
2. Dit is een volmaakt Boek, daaraan is geen twijfel, een richtsnoer voor de godvrezenden.
Het is dus een volmaakt boek. Daaraan is geen twijfel. Dat laat niet veel te raden over hoe je moet interpreteren wat je gaat lezen in dat boek. Wat er staat wordt er bedoeld.
verder met soera 2:5 en 6
5. Zij zijn het, die de leiding van hun Heer volgen en dezen zullen slagen.
6. Zeker, zij die (de Waarheid) verwerpen, het is hun om het even, of gij hen waarschuwt, of dat gij hen niet waarschuwt - zij zullen niet geloven.
Stukken verwerpen is er dus duidelijk niet bij. En dat wordt regelmatig benadrukt.
2:8. En er zijn mensen, die zeggen: "Wij geloven in Allah en in de laatste Dag, hoewel zij geen gelovigen zijn."
Als je delen verwerpt, ben je geen gelovige, ook al zeg je dat je Moslim bent.
2:90. Kwaad is datgene, waarvoor zij hun ziel hebben verkocht; daar zij verwerpen, hetgeen Allah heeft geopenbaard, er afkerig van zijnde, dat Allah Zijn genade doet dalen over diegenen Zijner dienaren, die Hij wil. Daardoor brachten zij toorn op toorn over zich en er is een vernederende kastijding voor de ongelovigen.
2:97. Zeg: "Al wie een vijand van Gabriël is" - want waarlijk, hij openbaarde het op Allah's bevel aan uw hart, vervullende datgene, wat voordien kwam, een leidraad zijnde en een blijde mare voor de gelovlgen. -
2:98. "Al wie een vijand is van Allah en Zijn engelen en Zijn boodschappers en Gabriël en Michaël, waarlijk, Allah is een vijand van zulke ongelovigen."
2:121. Zij, wie Wij het Boek hebben gegeven, volgen het na, zoals het behoort te worden nagevolgd; dezen zijn het, die er in geloven. En die er niet in geloven, zullen de verliezers zijn.
2:159. Voorzeker, degenen, die hetgeen Wij aan tekenen en leiding hebben nedergezonden, verbergen, nadat Wij zein het Boek aan de mensen duidelijk hebben gemaakt, zijn het, die Allah vervloekt en zij die het recht hebben te vervloeken, vervloeken hen ook.
2:174. Voorzeker, zij, die datgene verbergen, wat Allah heeft geopenbaard, namelijk het Boek en het voor een geringe prijs verruilen, vullen hun buik met niets, dan Vuur. Allah zal op de Dag der Opstanding niet tot hen spreken, noch zal Hij hen rein achten. Er wacht hun een pijnlijke straf.
2:175. Zij zijn het, die dwaling in ruil voor leiding hebben aanvaard en straf voor vergiffenis. Hoe groot is hun overmoed tegenover het Vuur!
4:115. En hij, die zich tegen de boodschapper verzet nadat diens leiding hem duidelijk is geworden en die een andere weg dan die der gelovigen volgt, Wij zullen hem laten volgen wat hij wil en Wij zullen hem in de hel werpen. Dat is een kwade bestemming.
4:137. Voorzeker, degenen die geloven, daarna verwerpen, dan wederom geloven dan wederom verwerpen en daarna in ongeloof toenemen, hen zal Allah niet vergeven, noch zal Hij hen op de rechte weg leiden.
En er is nog heel veel meer. Ik zal waar nodig nog aanvullingen doen. Maar het is duidelijk dat je niet stukken kunt verwerpen uit de Koran. Het is alles of niets.
Dan de haat naar alles dat anders denkt, leeft, geloofd, geaard is, etc.
4:84. Strijd daarom voor de zaak van Allah - slechts gij wordt verantwoordelijk gesteld - en spoor de gelovigen aan. Het kan zijn, dat Allah de macht der ongelovigen zal beteugelen en Allah is sterker in macht en streng in het opleggen van straf.
4:89. Zij wensen dat gij verwerpt, evenals zij hebben verworpen, zodat gij aan hen gelijk zult worden. Neemt derhalve geen vrienden uit hun midden totdat zij voor de zaak van Allah werken. En indien zij tot vijandschap vervallen, grijpt hen dan en doodt hen waar gij hen ook vindt; en neemt vriend noch helper uit hun midden.
4:101. En wanneer gij door het land reist, zal het voor u geen zonde zijn het gebed te bekorten, als gij vreest dat degenen, die niet geloven u last zullen veroorzaken. Voorwaar, de ongelovigen zijn een openlijke vijand voor u.
4:102. En wanneer gij in hun midden zijt en het gebed voor hen leidt, laat een deel hunner bij u staan en hun wapenen meenemen. En wanneer zij hun prostratie hebben verricht, laat hen achter u gaan en laat die andere groep, die nog niet gebeden heeft naar voren komen en met u bidden en laat hen hun afweermiddelen en wapenen medenemen. De ongelovigen wensen, dat gij onachtzaam wordt op uw wapenen en uw bagage, zodat zij u plotseling overvallen. En als gij uw wapenen opzij legt indien de regen u stoort, of indien gij ziek zijt, zal dat voor u geen zonde zijn. Maar gij dient uw afweermiddelen steeds mede te nemen. Voorzeker, Allah heeft voor de ongelovigen een vernederende straf bereid.
4:104. En toont geen zwakheid in de vervolging van dit (vijandige) volk. Als gij lijdt, lijden zij ook zoals gij lijdt. Maar gij verwacht van Allah, wat zij niet verwachten. En Allah is Alwetend, Alwijs.
4:140. En Hij heeft u reeds in het Boek ( Koran) geopenbaard, dat wanneer gij hoort dat Allah's tekenen worden verloochend en bespot, gij niet (eerder) met hen samen zult zijn, dan dat zij zieh met een ander onderwerp bezig houden, anders zoudt gij hun gelijk zijn. Voorzeker, Allah zal de huichelaars en de ongelovigen allen tezamen in de hel bijeenbrengen.
4:144. O, gij die gelooft, neemt geen ongelovigen tot vrienden boven de gelovigen. Wilt gij Allah een duidelijk bewijs tegen uzelf geven?
5:51. O, gij die gelooft, neemt de Joden en de Christenen niet tot vrienden. Zij zijn elkanders vrienden. En wie uwer hen
tot vrienden neemt, is inderdaad één hunner. Voorwaar, Allah leidt het overtredende volk niet.
En ook daar is nog veel meer te vinden in de Koran. Kun je verwachten dat Moslims integreren? In vredesnaam, waarop baseer je je dat het überhaupt mogelijk is? De Koran verbiedt het, luid en duidelijk. Kristalhelder. En de Koran eist dat je de visie van de Koran als Moslim blind aanneemt.
En hier kun je zien waarom de straten vol stromen als er een cartoon verschijnt:
5:57. O, gij die gelooft, neemt niet degenen tot vrienden die een spotternij en een spel maken van uw godsdienst, uit de kring dergenen wie het Boek was gegeven vََr u, noch van de ongelovigen. En vreest Allah als gij gelovigen zijt.
Hier wordt duidelijk dat je als Moslim sharia moet willen.
5:45. En Wij schreven hen daarin voor: Een leven voor een leven, oog om oog, neus om neus, oor om oor, tand om tand en (rechtvaardige) vergelding voor wonden. En hij, die van het recht hierop afziet, dit zal een verzoening voor zijn zonden zijn en wie niet rechtspreken bij hetgeen Allah heeft nedergezonden, zijn onrechtvaardigen.
En als je nog steeds denkt dat je met een beetje de Koran volgen gelovige bent? Wellicht helpt dit je uit de droom:
5:66. En als zij de Torah en het Evangelie en hetgeen hun van hun Heer is nedergezonden, in acht hadden genomen, zouden zij zeker van wat boven hen is en van hetgeen onder hun voeten is, hebben gegeten. Onder hen is een groep die matig is, maar de handelwijze van velen hunner is slecht.
En wie denkt dat ik van Moslims IS'ers maak? Ze hebben het niet van mij, het staat gewoon in de Koran.
8:12. Toen uw Heer aan de engelen openbaarde: "Ik ben met u; versterkt de gelovigen. Ik boezem ontzag in de harten der ongelovigen. Slaat daarom hun hoofd af en slaat alle toppen van hun vingers af."
Nee, de Koran is niet open en vriendelijk:
9:12. Maar indien zij na hun verbond hun eden breken en uw godsdienst smaden, bestrijdt dan de leiders van het ongeloof - waarlijk, hun eden zijn niets - opdat zij mogen ophouden.
Moslims hoeven niet te wachten tot Allah de anders en ongelovigen straft, ze mogen het voor Allah doen.
9:52. Zeg: "Gij verwacht voor ons niets dan een der beide goede dingen (overwinning, martelaarschap), terwijl wij betreffende u verwachten, dat Allah u een straf zal opleggen van Hemzelf of door onze handen. Wacht daarom, wij wachten ook met u."
Mag de Moslim echt niet delen van de Koran verwerpen?
40:70. Degenen die het Boek en hetgeen waarmee Wij Onze boodschappers zonden, verloochenden, zullen weldra (de waarheid) te weten komen,
Nee, je mag het boek niet verloochenen.
Maar ook daar is nog veel meer over terug te vinden. Veel te veel om op te noemen.
Wanneer is iemand Moslim? Wanneer iemand zelf vindt dat hij/zij Moslim is? Duidelijk niet. Bepaald de wet dat?
Volgens sommigen mag iedereen zich Moslim noemen, want het is een vrij beroep. Tsja, die redenatie gaat natuurlijk niet op. Om duidelijke redenen.
Daarnaast, het enige waar de Moslim zijn/haar Moslimschap aan kan ontlenen is de Koran. En niets anders. De Koraan die ook nog eens stelt boven alles te gaan. Dus ook "onze" wetten.
Waarom zijn er verschillende stromingen binnen Islam? Dan moet je toch de Koran kunnen interpreteren?
Nee, waar stromingen vandaan komen is vanuit de hadith. De hadith staat los van de Koran. De hadith zijn de "getuigenverklaringen" die Mohammeds leven beschrijven en bevestigen, ofwel de Soenna(Soennieten). De Hadith, is belangrijk binnen Islam, maar gaat niet boven de Koran. Je mag Mohammeds leven interpreteren, maar niet de Koran.
De Koran staat boven alles.
Ik hoop dat ik nu duidelijk heb kunnen maken waarop ik baseer dat:
De moslim of de wet niet bepaald wie Moslim is en wie niet. Want de enige bron daarvoor is de Koran.
Dat Moslim zijn niet vrijblijvend is, maar juist heel gebonden. De Koran stelt wat je moet en wat je mag. Alsmede wat je moet aannemen, wat neerkomt op alles in de Koran.
Dat de Koran een heel ander soort boek is als de Bijbel. De Bijbel is een getuigenverslag over Jezus, de Koran is het directe woord van Mohammed.
Dat de Koran integratie verbiedt, en Moslims verbiedt mee te werken aan "onze" democratie. Dat is duidelijk terug te vinden in de soera's.
En dat het geen mooi sprookje is. Maar eerder een zeer agressieve religie die alles en iedereen haat die ook maar enigszins anders in het leven staat.
Dus mijn vraag, wat zie ik verkeerd?