Coming out van Dominee D. Burggraaf

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

Waarom?
Bevlogen

Coming out van Dominee D. Burggraaf

Bericht door Waarom? »

Op Trouw een artikel van de coming out van een (emeritus ) predikant van Hersteld Hervormde Kerk. De gemeente waar hij predikant was kun je trouwens beter vergelijken met een Oud Gereformeerde Gemeente. (de uiterste rechterflank van de Refo's ). Geeft des te meer aan hoe complex homosexualiteit binnen Refo's/Grefo's is......

http://www.trouw.nl/tr/nl/5091/Religie/ ... bare.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Hij heeft een tijdje terug ook een opinie artikel geplaatst op Refdag:

http://www.rd.nl/opinie/zwijg-niet-lang ... t-1.387593" onclick="window.open(this.href);return false;

Heeft ook een eigen website, waar het complete artikel van Trouw ook staat, maar dan niet ingekort:

http://dburggraaf.nl/nederlands/interview.html" onclick="window.open(this.href);return false;
( oude website : http://cor-docile.eu/artikel.html" onclick="window.open(this.href);return false; )
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)
Storm
Bevlogen

Re: Coming out van Dominee

Bericht door Storm »

@Waarom?

Ja ik las het, was ook al langer bekend. Moedig dat deze dominee uit de kast komt, maar zichzelf accepteren in zijn totale geaardheid is nog een stap verder.
De volgende vraag is een stap te ver voor de reformatorische kerk waarin hij predikant is

Mogen homo's ook een relatie hebben?

Op die vraag wil hij niet antwoorden. Uit ervaring weet hij hoe gevoelig het homo-zijn op zich kan liggen in reformatorische kringen. "Dit wordt soms onderbelicht. De indruk kan ontstaan dat het debat onder christenen alleen maar gaat over de vraag of homo's een relatie mogen hebben. Het aanvaarden van je geaardheid is voor veel reformatorische homo's al moeilijk genoeg. In dit terugblikkende interview is deze vraag daarom niet aan de orde."

Ik hoop dat zijn eerlijkheid iets kan betekenen voor andere reformatorische homo's.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan
Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? »

Storm schreef:
Ik hoop dat zijn eerlijkheid iets kan betekenen voor andere reformatorische homo's.
Dag Storm,

En zelfs die eerlijkheid gaat nog niet genoeg helpen of betekenen voor Refo Homo's...Omdat onder zonde bij Refo's / Grefo's ( en ook bij veel evangelicalen ) het totale leven met al zijn gevoelens EN gedachten valt. Voor vele andere christenen gewoonweg niet voor te stellen. Ook de homefiele gevoelens/gedachten zullen onder het zonde begrip vallen, ook voor de persoon in kwestie...Het is niet voor niks dat evangelische christenen, Refo's, Grefo's vroeger altijd instaken op de "genezing" van de homo. Genezing van ziekte, gevolg van de zonde(val) is wel geoorloofd. Uiteraard niet(bij sommige Refo's) het voorkomen van ziekten: stel je voor dat je God voor de voeten loopt met je inentingen......

"Genezing" van homo's "gaat" de laatste jaren niet meer, kijk maar hoe hard Different is aangepakt met die homo-therapie in de pers en de overheid (Ik ken Refo's die daar onder "behandeling" zijn geweest ) .
Dus ja, je mag er nu op een bepaalde manier "zijn" als homefiele mens, maar als je gedachten en gevoelens die automatisch als homefiele mens naar boven komen, meteen in de hoek komen die je zelf als Bijbelgetrouwe homo als zondig moet erkennen?.....Dat is het leed waar deze christenen ook nog onder gebukt moeten gaan....., en die onder zo'n massief zonde besef niet op te lossen zijn.......alleen dus levenslang "kruisdragen"......en blijven vragen om vergeving en "genezing"
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm »

@Waarom?

Ja in de Refo,Evangelische kerken/groepen en in de Rooms-katholieke kerk is het een schijn acceptatie. Je mag het wel zijn maar niet "praktiseren".

Een neef die in een zgn Celebration band zong; mag dan wel homoseksueel zijn, maar wanneer hij het zou praktiseren was er geen plaats in de herberg..uh ik bedoel band.
Ik moet er bij zeggen dat neef en een andere familielid in hun synodaal gereformeerde kerk totaal geen problemen ervaren hebben.
Bob Dylan
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Waarom? schreef:.Omdat onder zonde bij Refo's / Grefo's ( en ook bij veel evangelicalen ) het totale leven met al zijn gevoelens EN gedachten valt. Voor vele andere christenen gewoonweg niet voor te stellen.
Als Hervormd Gereformeerde Bonder van huis uit opgegroeid.
Een grote groep hiervan is daar nu ook Hersteld Hervormde Kerk.

"De gedachte is de daad" is wat mij ook altijd me schuldig liet voelen.
Ik had dan ook de overtuiging van orthodoxen, dat een "mens tot generlei goeds in staat is".
Want al doe je nog zo je best.
Wie kan zijn gedachten nu dwingen? :cry:
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Wat hij in mei 2014 moest doormaken na zijn coming out in Wijk en Aalburg, waar hij predikant was.
(Ik ken deze streken van nabij)
https://rozegolf.net/2014/05/13/coming- ... n-aalburg/" onclick="window.open(this.href);return false;
M.G. van der Hoeven, een ouderling binnen de Hersteld Hervormde Kerk, adviseert in een open brief aan het kerkbestuur om Burggraaf per direct uit zijn ambt te zetten. Van der Hoeven noemt de coming-out in het artikel ‘verbijsterend en schokkend’.

“Alle zonden, ook die van homofilie, zijn vijandschap tegen God”, schrijft hij. Eind mei buigt het kerkbestuur zich tijdens een vergadering over de brief.
....
(Bron: Omroep Brabant/Roze Golf)
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

“De psalmregel ‘Hoop op God, sla ’t oog naar boven’ zou ik ze mee willen geven. Mensen kunnen tegenvallen, ook kerkmensen, maar God niet. Kom bij Hem met je worsteling, verdriet en vragen.
Ik lees niets meer dan een andere cognitieve dissonantie.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Wim_1946
Forum fan

Bericht door Wim_1946 »

“De psalmregel ‘Hoop op God, sla ’t oog naar boven’ zou ik ze mee willen geven. Mensen kunnen tegenvallen, ook kerkmensen, maar God niet. Kom bij Hem met je worsteling, verdriet en vragen.
Het is dit soort gezever wat mijn weerzin tegen het christendom steeds weer aanwakkert.
De moed van deze dominee valt te prijzen, maar helaas komt dan dit onzinnige geleuter weer bovendrijven.
Wat is dit toch, dat "Kom bij Hem met je worsteling, verdriet en vragen."
Hoe doe je dat? Kan je god opbellen, bij je thuis uitnodigen voor een goed gesprek of kan je hem een email sturen?
Soms denk ik dat gelovigen knettergek zijn. Maar dat laatste vooral als ik met dat gedoe wordt geconfronteerd. Meestal ben ik wat milder.
Storm
Bevlogen

Bericht door Storm »

Wim_1946 schreef:
De moed van deze dominee valt te prijzen, maar helaas komt dan dit onzinnige geleuter weer bovendrijven.
Wat is dit toch, dat "Kom bij Hem met je worsteling, verdriet en vragen."
Hoe doe je dat? Kan je god opbellen, bij je thuis uitnodigen voor een goed gesprek of kan je hem een email sturen?
Soms denk ik dat gelovigen knettergek zijn. Maar dat laatste vooral als ik met dat gedoe wordt geconfronteerd. Meestal ben ik wat milder.
:lol: Wim_1946 Ja ik kan me goed voorstellen dat het voor jou knettergek moet lijken. Zelf heb ik geen strenge geloofsopvoeding gehad maar ik begrijp wel wat ze bedoelen.
Je kunt zeggen:''je praat toch met jezelf in plaats van met een God die je niet ziet, hoort?''etc
Voor een gelovige is dat vaak anders; ik heb God nooit gezien, niet een rechtstreekse stem uit de Hemel. Maar wanneer je je levenlang een sterk gebedsleven hebt, dan ga je misschien wat ervaren, voelen.
Wanneer ik in het verleden bad en dat deed wanneer ik het moeilijk had dan voelde ik vaak een rust over me komen. Dat zie je dan als gelovige als bevestiging voor het bestaan van God. Maar waarschijnlijk bereik je dat ook met yoga, of de natuur ingaan. Maar veel christenen richten zich op wat ze God noemen. Voor jou gezemel, maar het gevoel zul je misschien wel herkennen.
Bob Dylan
Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? »

Maria schreef:Wat hij in mei 2014 moest doormaken na zijn coming out in Wijk en Aalburg, waar hij predikant was.
Dag Maria,

Hij is alleen predikant geweest van 2006 - 2009 in Maartensdijk. Is na zijn auto ongeluk terug gegaan naar zijn oude woonplaats Wijk en Aalburg. Maar een emeritus predikant blijft uiteraard nog steeds wel predikant binnen zijn kerkverband met alle rechten en plichten. ( al ben je niet meer beroepbaar of heb je een eigen gemeente)

Wat jij schrijft over Wijk en Aalburg is voor mij allemaal weer nieuw (zit met verbijstering te lezen, al zou ik gezien wat ik gisteren schreef niet verbaasd moeten zijn. Maar de concrete praktijk is altijd weer afschuwelijker dan je denkt ), geeft maar wel weer aan hoe de algemene opinie binnen de Refo wereld is tegen homosexualiteit ( zelfs de homofile geaardheid op zich, wordt door zeker de rechterkant van de Refo wereld al als zondig gezien). En tegenover ambtsdragers is de onbarmhartighied NOG groter, gewoonweg meedogenloos.

De Refo wereld lijkt wat dat betreft natuurlijk helemaal op Jezus.........en zij zouden natuurlijk WEL de eerste steen hebben gegooid......./einde cynisme...../

Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Waarom? schreef:
Maria schreef:Wat hij in mei 2014 moest doormaken na zijn coming out in Wijk en Aalburg, waar hij predikant was.
Dag Maria,

Hij is alleen predikant geweest van 2006 - 2009 in Maartensdijk. Is na zijn auto ongeluk terug gegaan naar zijn oude woonplaats Wijk en Aalburg. Maar een emeritus predikant blijft uiteraard nog steeds wel predikant binnen zijn kerkverband met alle rechten en plichten. ( al ben je niet meer beroepbaar of heb je een eigen gemeente)
Idd. oké.

Dat begrijp ik dan weer niet.
Waar bemoeit die ouderling zich dan mee?
Wat heeft het bestuur van de kerk in Wijk en Aalburg daar dan mee te maken?
Dan zou het toch een zaak van de Synode moeten zijn?
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Journalistieke vergissing?
Niet naar het kerkbestuur van Wijk en Aalburg ging de brief, maar naar het moderamen van de HHK.

https://rozegolf.net/2014/05/02/roze-do ... den-gezet/" onclick="window.open(this.href);return false;
De linken binnen dit artikel volgend:
En deze ouderling dikt het nog wat extra aan, want hij is ook nog één van "Het gekrookte Riet".
Niet iedereen in de HHK is dat, heb ik begrepen.

http://www.hetgekrookteriet.com/Diverse ... graaf.html" onclick="window.open(this.href);return false;
De 'coming out' van ds. D. Burggraaf (HHK)
Op 29 april jl. stond er een schokkend artikel in het RD van de hand van een emeritus predikant binnen de Hersteld Hervormde Kerk (HHK), ds. D. Burggraaf, waarin hij bepleit om het stilzwijgen rond homoseksualiteit te doorbreken. Helaas op dit moment van de zijde van het Breed Moderamen van de HHK geen heilige verontwaardiging over dit goddeloze artikel met ook nog een misbruiken van de tekst “het is niet goed dat de mens alleen zij”. Deze man dient per direct uit zijn ambt te worden ontheven. Het Bijbels getuigenis van ds. A.T. van Andel werd wel direct neergesabeld toen het in de pers kwam, en de rillingen liepen ds. R. van Kooten over de rug (ik vraag me af of dat nu ook het geval is?). En nu? We horen tot op heden niets. Ik vind het werkelijk verbijsterend.
Het artikel kunt u lezen door op de link te klikken.
...
Het Breed Moderamen van de HHK is op de hoogte gebracht en verzocht om maatregelen te nemen en deze predikant uit zijn ambt te zetten en allen te weren die deze goddeloze standpunten aanhangen en ook preekbevoegdheid hebben.
Het vervolgartikel kunt u lezen via de volgende link.
M.G. van der Hoeven.
http://www.hetgekrookteriet.com/Diverse ... aaf_2.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Deel 2
Een moderamen dat nu geen persbericht opneemt op de website van de HHK over dit goddeloze stuk van ds. Burggraaf. Toen het artikel van ds. A.T. van Andel bekend werd in de pers, kwam het moderamen direct in de startblokken om de wereld te vriend te houden en een persbericht uit te brengen, waarbij men het Bijbels getuigenis van ds. Van Andel pareerde met de woorden dat we niet mogen oordelen. Zo'n zelfde reactie verwacht ik overigens wel te krijgen als de brief behandeld is, of er moet een wonder van Godswege gebeuren.
..
"Van der Hoeven heeft het breed moderamen niet alleen gevraagd maatregelen te nemen om Burggraaf uit zijn ambt te zetten maar ook ‘allen te weren die deze goddeloze standpunten aanhangen en ook preekbevoegdheid hebben’.
De hersteld-hervormde ouderling is eigenaar van http://www.hetgekrookteriet.com" onclick="window.open(this.href);return false;, een site waarop hij ontwikkelingen binnen de gereformeerde gezindte aan de orde stelt. Hij vindt het verbijsterend dat het breed moderamen van de Hersteld Hervormde Kerk nog geen reactie heeft gegeven op de uitlatingen van Burggraaf. Homofilie is zonde en is er geen verschil tussen ‘lusten en praxis, tussen gedachten en daad’. ‘De Bijbel leert dit onderscheid niet’, aldus Van der Hoeven.
Men spreekt ook van homofiele geaardheid, dat men zo geboren is, en dat dit na de bekering zo blijft. Ook dat is strijdig met het getuigenis van de Bijbel (1 Kor. 6:11). Hetgeen Burggraaf schrijft, en wat steeds meer gemeengoed wordt binnen de kerken, is geen gevolg van reformatie maar van een verlaten van de Bijbel.
"
..
Ds. Burggraaf etaleert echter zijn homozonde door de slachtofferrol in te nemen met verwijzing naar de velen die zijn omgebracht door de Nazi's. Van ds. Burggraaf lees ik niets over "toen het gebod gekomen is, is de zonde weder levend geworden, doch ik ben gestorven.(Rom. 7:9)" Dan sterft de oude mens, want die wordt met Hem begraven en dan wordt er, in Christus, een nieuwe mens opgewekt. Als dat gebeurd is in ons leven, dan gaan we absoluut niet onze zonden publiek maken in de krant onder het mom van worsteling. En als we dat wel doen, dan zijn het worstelingen onder de wet, dan zijn we niet onder de genade. Dan gaan we echt niet meer de zonden vrijuit spreken en oproepen om het zwijgen over homoseksualiteit te doorbreken. Dan schaam je je voor God in het stof.
Persoonlijke woorden dus van deze ouderling in Wijk en Aalburg.
Verder onderzoek in deze soap heb ik voorlopig nagelaten, daar het niet mijn opzet is dit in detail te herhalen.

Ik heb nogal wat geciteerd.
Reden:
Ik wil graag hier benadrukken hoe een aantal orthodox christenen kunnen denken en ook naar buiten kunnen brengen.
Het valt nog mee dat het niet in "de tale Kanaäns" is geschreven.
Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? »

Maria schreef: Dat begrijp ik dan weer niet.
Waar bemoeit die ouderling zich dan mee?
Wat heeft het bestuur van de kerk in Wijk en Aalburg daar dan mee te maken?
Dan zou het toch een zaak van de Synode moeten zijn?
Die ouderling heeft het zover ik heb kunnen lezen dit inderdaad aanhangig gemaakt bij de synode van de HHK. Ik vermoed dat de kerkeraad van de kerk van Wijk en Aalburg er verder niet mee van doen heeft, alleen in zoverre dat het een lid van hun gemeente is(dat maar aannemend) . Dus de "reguliere" pastoraat en tucht..Het is even de vraag of de reguliere media weten hoe een en ander werkt in kerkenland. En dat is geen schande, want zelfs voor insiders kunnen er rare kronkelwegen worden bewandeld. Zeker in de kleinere kerkverbanden...

Hier de taal van deze ouderling Van der Hoeven op zijn website.

http://www.hetgekrookteriet.com/Diverse ... graaf.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hetgekrookteriet.com/Diverse ... aaf_2.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Er is nog wat reacties op zijn schrijven gekomen:

https://cornelishendriksen.wordpress.co ... en-zetten/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://staatgeschreven.nl/2014/05/15/d ... ita-wurst/" onclick="window.open(this.href);return false;

Note: we posten gelijktijdig zie ik ....ik had nog niet gezien dat je reactie had gepost...... :wink: : En ik denk dat deze Van der Hoeven ook GEEN ouderling is in Wijk en Aalburg, omdat hij in Delfgauw woont. En wat zijn relatie met het "Gekrookte Riet" is ??.. Dit staat op zijn website....
Deze website heeft geen relatie met het blad "Het gekrookte riet" wat vanaf de jaren '80 binnen de Nederlandse Hervormde Kerk bekend was, hetwelk vanaf mei 2004 is opgegaan in het landelijk kerkblad van de Hersteld Hervormde Kerk.

PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Waarom? schreef:Op Trouw een artikel van de coming out van een (emeritus ) predikant van Hersteld Hervormde Kerk. De gemeente waar hij predikant was kun je trouwens beter vergelijken met een Oud Gereformeerde Gemeente. (de uiterste rechterflank van de Refo's ). Geeft des te meer aan hoe complex homosexualiteit binnen Refo's/Grefo's is......
De zoveelste soap; in meerdere afleveringen. Lastig voor deze man, maar praktisch gezien kan hij beter vertrekken uit deze gemeenschap. Een voorbeeldfunctie is denk ik te hoog gegrepen. Het wordt afgekeurd en mocht hij behoefte hebben om zijn leven met een man te delen. Waarbij ook de seks niet vergeten wordt dan is er dus permanente spanning, gewetensnood en gaat de kring op hem jagen. Kortom raus.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? »

Dag PietV,

Je stapt zo maar niet uit je gemeenschap......

Plaats reactie