Even voorstellen...

Vertel hier iets over jezelf,..wie je bent en wat je bezig houdt.

Moderator: Moderators

Thomas72
Forum fan

Even voorstellen...

Bericht door Thomas72 »

Beste forumleden,

Als meelezer heb ik mijn weg naar dit forum al een tijdje geleden gevonden.
Tot op heden alleen nog nooit de moeite genomen mij te registeren en actief een bijdrage te leveren.
Deels uit zelfbescherming (het kan er pittig aan toe gaan in sommige discussies), deels omdat ik er simpelweg geen tijd voor heb.

Kort iets over mijzelf: ik heb een christelijke achtergrond, ben echter naar mijn aard een kritische twijfelaar, en heb een tijd lang kerk en geloof de rug toegekeerd. Maar ook in die fase heb ik nooit de rust gevonden, waar ik naar op zoek was.
De laatste jaren ben ik in een soort van 'tussentoestand' terechtgekomen, waarbij ik behalve de rede ook geloof een plek wil geven.
Voor zowel de atheïst als de theïst is dat nogal eens lastig, merk ik. Beide willen mij claimen, beide betichten mij ervan 'de kool en de geit te willen sparen' en beide sluiten mij vervolgens uit als serieuze gesprekspartner.
Goed, of dat hier ook zal gebeuren, ik zie het wel. Het kan interessant worden, want als ik me niet vergis beroepen vrijdenkers zich uitsluitend op de rede en logica en verwerpen ze behalve dit ieder ander dogma.

Groet,
Thomas
heeck
Ontoombaar

Re: Even voorstellen...

Bericht door heeck »

Thomas72

Al een veel lichtere opgave als je beseft dat:
álle, letterlijk alle
"geloven in de zin van -op goed vertrouwen voor waar aannemen-" altijd voor eigen rekening en risico is.

Veel plezier hier,
Roeland
Laatst gewijzigd door heeck op 24 mar 2017 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Welkom Thomas72, en we zullen je niet "claimen" je bent immers je eigen baas en wat jij denkt dat maakt een ander niet uit.
Ik wens u alle goeds
Boerenverstand
Forum fan

Bericht door Boerenverstand »

Welkom Thomas.
Law of Honesty: Don’t pretend that you can do something that you can’t. (NJ Wildberger)
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Welkom Thomas
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Welkom Thomas.

Ik begrijp je aarzeling.
Maar weet dat een aantal van de meest fanatieken hier ook ooit gelovig waren.
Velen van ons hebben ook vele tussen paden bewandeld.
En ook een aantal leden hier zijn blijven steken op een bepaald punt, dat zij het christendom niet kunnen nemen voor wat hen ooit is geleerd en zij ooit geloofden, maar toch niet verder willen richting atheïsme, omdat er toch een rest zit van een geloof.

Voorwaarde om je hier thuis te voelen en met respect behandeld te worden is intellectueel en ook anderszins eerlijk te zijn.
Niet jij die gelooft wordt onderhanden genomen, maar kunstmatig opgewaardeerde zekerheden, die slechts zijn gebaseerd op dogma's.
Probeer daarom nooit de dingen, die je gelooft te bewijzen, dat lukt je niet hier.
Gewoon zeggen, dat je het gelooft omdat je niet anders kunt, verdient ook hier respect voor jouw zienswijze.
Uitwisselen van gedachten gaat dan prima, discussies minder omdat dan goed onderbouwde argumenten worden gevraagd..
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Welkom de claimcultuur is hier afwezig. Mocht je ooit zin hebben om je twijfels uit één te zetten dan ben je uiteraard van harte welkom in getuigenissen van afvalligen en twijfelaars.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Storm
Bevlogen

Bericht door Storm »

Welkom Thomas 72,
Heel herkenbaar, het gevoel hebben dat je nergens meer echt bij hoort. Maar het is minder dramatisch als het lijkt; echte vriendschap is meer dan dat.
Meer dan het passen in het hokje van theïsme en atheïsme. Jezelf blijven, ook je eigen verlangens niet uit het oog verliezen. Tenminste dat was voor mij belangrijk. Ik hoop dat je hier en goede tijd hebt.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Storm schreef:Heel herkenbaar, het gevoel hebben dat je nergens meer echt bij hoort.
Jij hoort bij mij hoor. Dan hoor ik ook eindelijk ergens bij!
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Welkom Thomas72.
Het leuke van die naam is dat die staat voor de twijfelaar, maar volgens het verhaal was hij nou net de persoon die heel concreet het bewijs kreeg, en z'n hele leven dus helemaal niets te twijfelen had. Het is een goed voorbeeld van hoe het christelijk geloof mensen om de tuin leidt. Het verhaal werd bedacht door de schrijver van het Johannesevangelie. Een opgemaakt verhaal dat als steun in de rug moet dienen voor miljoenen die zalig gesproken worden wanneer ze zich vooral maar niet zo redelijk gedragen als Thomas.
Born OK the first time
Storm
Bevlogen

Bericht door Storm »

Rereformed schreef:
Storm schreef:Heel herkenbaar, het gevoel hebben dat je nergens meer echt bij hoort.
Jij hoort bij mij hoor. Dan hoor ik ook eindelijk ergens bij!
Nou mijn dag/nacht kan niet meer stuk. :D
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan
Arjen2015
Ervaren pen

Bericht door Arjen2015 »

Welkom Thomas

ik begrijp dat je al veel hebt meegelezen.
Welke dingen zijn blijven hangen?

Leuk dat je hebt aangemeld.
Zoals een vriendin een keer zei ik weet dat ik waarschijnlijk in een sprookje geloof maar dat geeft me nu eenmaal rust.
Dat kan dus ook.
Zodra mensen echter de waarheid achter hun geloof willen onderzoeken of willen bewijzen dat hun geloof echt is dan kan er inderdaad een diepe discussie ontstaan.

mvg Arjen
Martim Cymbron -
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Thomas72 schreef: Beide willen mij claimen, beide betichten mij ervan 'de kool en de geit te willen sparen' en beide sluiten mij vervolgens uit als serieuze gesprekspartner.
Goed, of dat hier ook zal gebeuren, ik zie het wel.
Zoals PietV al aangaf kun je terecht in Getuigenissen van afvalligen en twijfelaars.
Daar kun je een topic openen helemaal alleen voor jou.
Daar proberen we alleen begripvol te blijven voor wat jouw twijfels zijn, zolang je bij jezelf blijft, niet ons probeert te overtuigen dat er toch een god bestaat.
Zo ook degenen, die reageren.
Lees daarover hier
Forum Persoonlijk
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Welkom Thomas!
** Sommige geesten zijn als beton, goed gemengd en uitgehard.. **
Thomas72
Forum fan

Bericht door Thomas72 »

Bedankt voor jullie welkom. De spelregels zijn duidelijk. Corrigeer me als ik over de streep ga.
Mijn intentie is altijd, dat ik alleen ideeën verdedig of bestrijd, nooit de mens erachter.
En wanneer ik zeg dat ik kritisch ben, dan ben ik dat in de eerste plaats naar mijzelf.
Ik kijk uit naar boeiende, leerzame ontmoetingen.

Maar.... wat mij betreft is het slecht forumweer. Ik duik de tuin in, 't is een zalig weertje 8*)

Fijne dag!
Plaats reactie