Introductie: Nieuwe Verlichte Partij

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

Jelle21

Introductie: Nieuwe Verlichte Partij

Bericht door Jelle21 »

Deze discussie is gesloten op verzoek van de openingsposter.
De info op de website waarna verwezen wordt is verwijdert.
Peter van Velzen
Beste forumleden,
In overleg met het beheer mag ik jullie forum gebruiken om mijn nieuwe politieke partij te introduceren. De partij gaat vandaag 'live' met advertentieruimtes en verschillende berichten in fora en andere politieke groepen.

De Nieuwe Verlichte Partij (NVP) is een gloednieuwe partij.
Wij streven naar simpele en duidelijke politiek. Wij horen niet bij een politieke stroming maar combineren het beste van alle stromingen tot aansprekende ideeën. Wij hopen via deze weg enthousiaste mensen te vinden die willen helpen bij het opbouwen van de partij.

Mocht je geïnteresseerd zijn kun je onze website bekijken: http://www.nieuweverlichtepartij.nl

Hier volgen enkele standpunten:

ZORG
Verlaging eigen risico, duidelijke en toegankelijke
verzekeringen.

IMMIGRATIE
Mensen die echt hulp nodig hebben verwelkomen,
boosdoeners hard aanpakken en terugsturen.

JIHAD
Status als Nederlander kwijt bij het steunen van IS in Syrië
en omliggende gebieden. Bij terugkomst meteen opgepakt,
géén vervroegde vrijlating

NEDERLANDSE IDENTITEIT
Het beschermen van onze cultuur is belangrijk.
Langlopende tradities worden niet afgeschaft.
Discussie dient positief te gebeuren. Zwarte pieten toestanden met demonstraties bij een kinderfeest zijn onacceptabel.

DEFENSIE
Geen bezuinigingen meer, maar investeringen.

ONDERWIJS
Leenstelsel weg, basisbeurs komt terug

NATUUR EN MILIEU
Natuur en milieu beschermen, streven naar een duurzame economie. Dierenleed pakken wij hard aan. Geen ruimte meer
voor religieus onverdoofd slachten.

Natuurlijk hebben wij nog veel meer standpunten, het gehele partijprogramma en standpunten per thema staan op http://www.nieuweverlichtepartij.nl

Alle feedback is welkom! Of het nou positief of kritisch is. Alles helpt.

Heel erg bedankt dat je de tijd hebt genomen om dit artikel door te lezen. Ik hoop op je steun!
gerard_m
Superposter

Re: Introductie: Nieuwe Verlichte Partij

Bericht door gerard_m »

Welkom...

Er zijn al heel veel partijen, wat brengt jullie ertoe een nieuwe partij op te richten? Wat brengen de bestaande partijen niet en jullie wel?

Een eerste tip: er staan nogal wat spellingsfoutjes op de website, dat komt niet zo professioneel over.

Zo algemeen is er veel waar jullie in willen investeren, maar hoe betalen jullie dat?
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Voor wie alleen het openingsbericht gelezen heeft: Ik heb het partijprogramma doorgelezen.

De standpunten van de NVP omtrent de zorg hebben mijn sympathie. Alleen komt bij mij de vraag op “Wie gaat dat betalen?” Let, wel! Ik zeg niet dat deze ideeën onbetaalbaar zijn, maar betaald moeten ze wel worden, Een financiële paragraaf ontbreekt echter in het partijprogramma.

Als zovelen verwart ook de NVP immigratie met vluchtelingen. De meeste migranten zijn echter geen vluchteling. Aan hen wordt niet de minste aandacht besteed. De ideeën omtrent vluchtelingen komen wederom menslievend over, maar sommigen zijn wel heel erg vaag. Ik ben het er volkomen mee eens dat we “het probleem van de vluchtelingen” moeten oplossen. Dat wil zeggen: De redenen waarom zij gevlucht zijn moeten trachten weg te nemen. Maar dat vereist meer dat alleen maar zeggen dat je dat wilt. Dat vereist internationale samenwerking en vredesonderhandelingen. Daarover echter green woord. Hoe gaan we dat doen, in welk verband (EU, NATO, VN?). Nederland alleen kan dat zeker niet.

“Goed en betaalbaar onderwijs. Basisbeurs terug i.p.v. leenstelsel”. Dat gaat wederom extra kosten. Wederom dus de vraag: Wie gaat dat betalen?

Bij werk en inkomen wordt Nota bene gestreefd naar belastingverlaging voor iedereen. Vooral voor de lage en middeninkomens, maar in principe voor iedereen. Dus de werkenden gaan de zorg en het onderwijs niet betalen, integendeel!

De AOW-leeftijd gaat weer naar 65! Mooi. Maar ook dat kost geld. De eerste maatregel die geld oplevert is: Hogere belasting voor multinationals. Waarschijnlijk wordt hier bedoelt dat de spotgoedkope tarieven die sommige buitenlandse bedrijven genieten (en niet de Nederlandse!) gaan worden afgeschaft. Ben ik totaal voor. Of is het de bedoeling dat er een hoger tarief komt voor bedrijven die in meerdere landen opereren? Het staat er niet bij. En let wel als je een multinational meer gaat belasten, dan gaat hij prompt minder winst maken. Althans in Nederland! Die winsten verdwijnen dan richting Kaaimaneilanden. Een plan om dat te voorkomen, mis ik.

Het plan om bijstandstrekkers weer de arbeidsmarkt op te helpen, komt overeen met wat de meeste kabinetten hebben geprobeerd, maar wat nog nooit gewerkt heeft. Ik voorspel dat het aantal bijstandtrekkers zal blijven groeien als we geen nieuw plan bedenken, Een basisinkomen in plaats van uitkeringen, is zo’n nieuw plan, maar de NVP heeft bijna alleen oude ideeën.

Kinderbijslag omhoog, maar afschaffen voor de hogere inkomens? Welke grens trek je daarbij? Dat is nogal van belang, zowel voor de vraag of het geld kost dan wel oplevert, als voor de vraag wat eerlijk is. Al je één enkele inkomensgrens trekt, kan het zijn dan 10 Euro meer, betekent dat je je kinderbijslag kwijt raakt en dus netto honderden Euro's minder hebt. Alle uitkeringen 5% omhoog? Dat verpest je plan om mensen aan werk te helpen behoorlijk. Want het probleem is immers dat je prompt je uitkering kwijt bent als je aan de slag gaat, Consequenties is dat je het minimumloon ook met 5% moet verhogen. Misschien was de NVP dat van plan. Ze wil wel dat het minimumloon omhoog gaat, maar in die zin ontbreekt een percentage. Flexwerken wordt duurder dan vast werk (heel goed idee!), maar hoeveel duurder staat er niet.

Natuur en millleu bevat wederom alles wat ik me maar kan wensen, diervriendelijk en milieuvriendelijk. Of het geld kost of oplevert weet ik niet.

Geen JSF maaar de defensie-uitgaven gaan wel naar 2%. Weet je hoeveel dat kost? Ruim 7 miljard, want het zou bijna een verdubbeling zijn. Defensie zou niet weten hoe het te besteden als ze geen JSF mag aanschaffen. Extra veel geld naar terrorismebestrijding? Er is tot op heden minder terrorisme in Nederland dan in de rest van Europa (kan uiteraard zomaar veranderen), en in heel Europa worden 100 keer meer mensen vermoord dan er door terrorisme omkomen. En nog meer mensen komen om bij verkeersongevallen. Dus hoeveel is extra veel, en is dat bedrag dan gerechtvaardigd? Er wordt gepleit voor een flexibel budget, maar betekent dat, dat het werk door flexwerkers zal geschieden?

Jihadisten die afreizen naar het midden oosten mogen niet terugkomen. (wel als ze op de Philipspijnen of in Afrika gaan vechten?) Dacht men nu echt dat ze bij vertrek een briefje achterlaten met “ik ben Jihadist”, of is iedereen met bestemming Midden Oosten de klos?

Ik ga niet verder met “overige” al is daar ook veel over te zeggen. Met name over het gebrek aan belangstelling voor internationale samenwerking. Het programma is op de meeste punten gewoon links en waarschijnlijk jatwerk bij SP en PvdD. Op andere punten daarentegen is het puur rechts, en herhaling van óf Wilders-slogans óf van hetzelfde beleid dat men al decennia tevergeefs voert. Er staan maar weinig originele ideeën in (flexwerken duurder maken is er wel een!) de meeste zaken zijn nog weinig doordacht en weinig specifiek, en er ontbreekt enig financieel plan. (rekenen is blijkbaar te moeilijk). Ook ontbreekt het de partij aan een centrale visie, waarmee ze zich kan onderscheiden.

“Broddelwerk” is de conclusie van deze Opa.
Ik wens u alle goeds
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Welkom,

Ik sluit mij aan bij de wijze woorden van Peter van Velzen :evil3:
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Jelle21

Bericht door Jelle21 »

Bedankt voor jullie reacties,

Wat misschien duidelijker gemaakt had moeten worden is dat het een basis is voor een politieke partij - en nog geen functionele partij die al helemaal 'af' is. Ik ben mij er van bewust dat nog niet alles perfect of goed is, maar tot nu toe is het werk van één persoon. Jullie snappen dat er al veel tijd, geld en moeite inzit maar dat dat ook een keer ophoud. Ik hoop dat jullie naar de potentie kunnen kijken en niet het huidige resultaat. Het is niet te doen om in mijn eentje nu al een perfecte partij te hebben.

Peter, heel erg bedankt dat je het zo uitgebreid hebt doorgelezen. Fijn om te horen dat je het met een aantal punten eens bent, ik waardeer je feedback ook heel erg. Het is voor mij niet zo zeer een vraag van 'Wie gaat dat betalen?' maar een kwestie van keuzes maken. Kies je voor het ene, dan investeer je minder in het ander.

Het verschil tussen immigratie en vluchtelingen is mij duidelijk. Echter is de partij opgericht met de bedoeling om politiek duidelijk te maken en veel mensen hebben een associatie tussen vluchtelingen en immigratie. Niet zo zeer een denkfout, maar bewust gedaan.

Je andere punten bewaar ik even voor later, daar ga ik omwille van de tijd nu niet op in.

Laat ik heel duidelijk zijn: het is nog niet goed, het is nog niet perfect. Het is een basis opzet. Daarom zoek ik juist mensen zoals jullie die tips en feedback geven om het te verbeteren.

Ik hoop dat jullie het kunnen zien als opzet en niet als eindproduct. Dat het nog niet helemaal goed en perfect is ben ik mij 100% van bewust.

Ook zijn niet alle ideeën fijn uitgewerkt omdat het juist versimpeld moet zijn, dat is het hele punt. Wellicht heb je de doelstelling voor de versimpeling van de politiek gemist.
Laatst gewijzigd door Jelle21 op 15 jun 2017 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Jelle21

Bericht door Jelle21 »

gerard_m schreef:Welkom...

Er zijn al heel veel partijen, wat brengt jullie ertoe een nieuwe partij op te richten? Wat brengen de bestaande partijen niet en jullie wel?

Een eerste tip: er staan nogal wat spellingsfoutjes op de website, dat komt niet zo professioneel over.

Zo algemeen is er veel waar jullie in willen investeren, maar hoe betalen jullie dat?
Ik snap dat er wat spelfouten staan, een website zelf maken bleek al lastig genoeg, deze moet inderdaad verder geprofessionaliseerd worden.

Zoals al aangegeven in mijn vorige reactie: het is een begin, nog niks definitiefs.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Ik bied mij vast aan om voor een post in The Ministry of Silly Walks. :)
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Jelle21

Bericht door Jelle21 »

doctorwho schreef:Ik bied mij vast aan om voor een post in The Ministry of Silly Walks. :)
Haha, ik zal je naam onthouden ;)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Ik wacht nog even op die partij die slechts seculier (wetenschappelijk) onderwijs voorstaat en alle subsidies voor speciaal onderwijs intrekt.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Jelle21 schreef: Zoals al aangegeven in mijn vorige reactie: het is een begin, nog niks definitiefs.
Je moet ergens beginnen en het is heel goed om je ideeën voor te leggen en te toetsen bij anderen. Dus goed op weg zou ik zeggen.

In lijn met Peter van Velzen:
Ik denk dat de moeilijkheid zit in het maken van keuzes, het kiezen van "speerpunten". Er moet iets afvallen, of de belastingen moeten enorm omhoog. Een (globaal) financieel plaatje is een hulpmiddel bij die keuzes. Het leest nu een beetje als een wensenlijstje waarbij ik het met veel punten wel eens ben, maar bij voorbaat weet je al dat van alles moet afvallen. Als kiezer zou ik willen weten wat je minder belangrijk vindt en wat je speerpunten zijn.

Als ik bijvoorbeeld het eigen risico in de zorg verlaagd wil zien (goed idee), stem ik toch liever op een partij die niet óók meer geld voor defensie, onderwijs, milieu, verkeer, aow verlaging etc. wil. Want ik weet al dat je van alles zult moeten laten afvallen wil je het kunnen betalen, dus waarschijnlijk ook mijn wens.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Wat geen enkele partij ooit verteld hoeveel het terugbrengen van de pensioenleeftijd naar 65 de mensen zelf kost.

In principe betaald iedereen zijn eigen pensioen. Er zijn wat verschillende systemen en je hebt natuurlijk te maken met rendement van het ingelegde bedrag, maar in principe is het een spaarpot dat je tijdens je werkzame leven opbouwt en daarna weer opeet. Dat je via belastingen aan de spaarpot van anderen meebetaald en dat de anderen weer aan die van jou meebetalen maakt eigenlijk geen verschil voor de spaarpot.

Tussen je 65ste en 67ste zitten ongeveer 400 werkdagen. Laten we even van ongeveer 40 jaren uitgaan dat je werkt tot je 65. Op je 67 moet je spaarpot een bepaald bedrag bevatten om vanaf je 67 van te leven. Als je po je 65ste stopt met werken moet dus de spaarpot op je 65ste genoeg bevatten om eerst 2 jaar van te leven en dan nog die goede spaarpot van je 67ste te bevatten. Terugbrengen van de pensioenleeftijd betekent dat je tijdens de 40 jaar dus voor 400 werkdagen extra in moet leggen. Elk jaar betaal je dus voor 10 dagen. Laten we eens veronderstellen dat je spaarpot een rendement heeft van 4%. Dan verdubbelt je inleg met een factor 2 in 20 jaar. Zoals gezegd werk je ongeveer 200 dagen per jaar, wat betekent dat je elk jaar 5 dagen moet werken voor vervroegd pensioen. 2.5%. Ga nu eens de straat op en vraag aan de mensen wat ze liever hebben: Nu 5 dagen per jaar vrij of 2.5% loonsverhoging of 400 vrije dagen vanaf je 65ste. En ondertussen moeten we er ook nog voor zorgen dat die spaarpot op je 67ste steeds voller wordt, want we leven steeds langer.

Zoals partijen het steeds brengen is het alsof het een cadeautje is wat de mensen afgenomen wordt, maar we betalen het allemaal zelf.

Wanneer je een partij opzet zul je met bedragen moeten leren rekenen. Tot je erbij neervalt. Wat kost zorg? Hoe snel groeit het? Blijft het betaalbaar als winstuitkeringen tegengegaan worden? Wanneer je niet gewend bent met deze cijfertjes te werken, lever je een niet realistisch programma af. Dat zal je merken als je in debat gaat. Anders ben je net als die partij die jaren geleden ter ziele ging met de mooie leuze "Geen gezeik, iedereen rijk."
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Status als Nederlander kwijt bij het steunen van IS in Syrië
Dat was vroeger zo als je bv in het vreemdelingenlegioen ging. Tegenwoordig mag dat niet meer ivm met internationale verdragen. Iedereen heeft altijd een nationaliteit. En de grondwet zegt ook nog eens dat je niet mag discrimineren naar afkomst, dus geen verschillende straffen voor mensen met verschillende achtergrond. Dus iemand met 2 nationaliteiten mag je niet anders straffen dan iemand met 1.
Jan van Lennip
Diehard

Bericht door Jan van Lennip »

Volgens mij heeft jelle21 ondertussen zelf ook het licht gezien en heeft hij de stekker uit zijn website getrokken. Of het moet de anti spam filter van mijn Norton software zijn. Bij mij werkt zijn linkje in elk geval niet.
De beste manier om kritiek te voorkomen is door je mond te houden. Aristoteles
Jelle21

Bericht door Jelle21 »

Ik heb inderdaad de 'stekker er uit getrokken''.

Ik ben de afgelopen dagen helaas tegen wat privé omstandigheden aangelopen waardoor ik de tijd er niet meer voor heb en andere dingen nu voorgaan.

Het bericht mag zodoende ook door het beheer verwijderd worden.

Ik dank jullie allen voor de positieve feedback en wens jullie veel succes op jullie forum.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Succes met je privé omstandigheden.

Berichten laten we in principe staan, tenzij je grote bezwaren hebt. Mocht je verder willen, ben je welkom.
Gesloten