Goddeloze kindertjes doen het niet slecht
Moderator: Moderators
Goddeloze kindertjes doen het niet slecht
Ondanks al die vermeende suggesties dat religie kinderen bepaalde deugden bijbrengt, die goddeloze kindertjes ontberen. Vertelt dit onderzoek het omgekeerde.
https://www.indy100.com/article/religio ... im-7958821
https://www.indy100.com/article/religio ... im-7958821
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Re: Goddeloze kindertjes doen het niet slecht
Wie zei dat deugden (en moraal/ethiek) bij religie vandaan komt? Me dunkt!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
In deze cryptowereld zijn er genoeg mensen die met dit denkbeeld rondlopen en er hele verhandelingen over schrijven. Ze worden dus gelogenstraft door dit onderzoek.
Eerder omgekeerd; ik zie religie alleen maar haatzaaierij en verdeeldheid prediken.
Begrijp niet waar die moraal status vandaan komt. Echt niet!
Braver dan the braafste braverik!
"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Mij lijkt het eerder andersom.
Er kwam moraal en ethiek en van daar uit werd een deel van de religie opgebouwd.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Er zijn al eerdere studies geweest, die een soortgelijk beeld gaven.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Even een losse opmerking als aanvulling dit onderzoek. http://www.pewglobal.org/2014/03/13/wor ... -morality/
Zo zag ik het ook. Maar enige nuancering is wel op z'n plaats uiteraard. Moraal/ethiek echter, is doorgaans een (menselijk) tijdfenomeen.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑28 sep 2017 09:11 Er zijn al eerdere studies geweest, die een soortgelijk beeld gaven.
viewtopic.php?f=31&t=8382
Het loopt niet geheel synchroon; maar via vraag 27 en 51A in het eerste deel en vraag 21 en 34 in het tweede deel komt iets terug van studies die een indicatie geven over moraal in de breedste zin van het woord. Als je nog meer kan vinden dan ben ik benieuwd.
Die status komt, lijkt mij, omdat ze er wel de mond van vol hebben. Ze prediken immers goed zijn voor de naaste, de 'lieve' Here Jezus, vrede op aarde, tien geboden, etc. Dat hebben ze door de eeuwen heen zo hard geroepen, plus daarbij aangegeven dat hun geloof het enig ware is, en daarmee de wereld zó gedomineerd, dat er wel iets van moet blijven hangen. De mythe van hun goedheid doorprikken vergt toch wel enige inspanning.
En ze doen het ook nog eens voorkomen alsof zaken als democratie, gelijke behandeling, mensenrechten, vrijheid van meningsuiting etc. geheel en al aan het christendom te danken zijn.
Atheo schreef: ↑28 sep 2017 13:05 Die status komt, lijkt mij, omdat ze er wel de mond van vol hebben. Ze prediken immers goed zijn voor de naaste, de 'lieve' Here Jezus, vrede op aarde, tien geboden, etc. Dat hebben ze door de eeuwen heen zo hard geroepen, plus daarbij aangegeven dat hun geloof het enig ware is, en daarmee de wereld zó gedomineerd, dat er wel iets van moet blijven hangen. De mythe van hun goedheid doorprikken vergt toch wel enige inspanning.
Voor degenen die bekend zijn met het werk van Karl Heinz Deschner is dit een stokpaardje dat een lugubere kant heeft. Het zou verplichte stof moeten zijn op scholen. Daarna is er geen godsdienstleraar meer die met gekleurde wangetjes vertelt dat het christendom zo vreedzaam en liefdevol is.
Mij lijkt het nog andersommer.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑28 sep 2017 09:10Mij lijkt het eerder andersom.
Er kwam moraal en ethiek en van daar uit werd een deel van de religie opgebouwd.
Er was hoogstaande ethiek (klassieke tijd), dat is door religie om zeep geholpen, in reactie daarop kwam de revolutionaire seculaire beweging op, waarna wederom ethische normen werden ontwikkeld en vastgelegd. (weer geen grap of cynisme o.i.d.)
Braver dan the braafste braverik!
Moet ik ook eens een keer aan beginnen. Tien delen christelijke ellende. Doet me denken aan Het Bureau van Voskuil, daar ben ik ongeveer halverwege in blijven steken. Maar misschien hou ik vijf delen Deschner wel vol. Wel graag vertaald.PietV. schreef: ↑28 sep 2017 13:40 Voor degenen die bekend zijn met het werk van Karl Heinz Deschner is dit een stokpaardje dat een lugubere kant heeft. Het zou verplichte stof moeten zijn op scholen. Daarna is er geen godsdienstleraar meer die met gekleurde wangetjes vertelt dat het christendom zo vreedzaam en liefdevol is.
Ik heb een deel in het Duits gelezen. Ben je gelijk een beetje bij vwb kerkgeschiedenis. Een deel staat tegenwoordig online, misschien kom je nog een vertaling tegen. Tip me dan even.