Worden wij steeds onvriendelijker?

Hier kun je allerlei zaken kwijt die van invloed zijn op of te maken hebben met cultuur. Bijvoorbeeld culturele gebruiken, taal, beschavingsgeschiedenis, maar ook kunst, architectuur of muziekgeschiedenis.

Moderator: Moderators

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Worden wij steeds onvriendelijker?

Bericht door Giovedico delle Fate »

Vannacht zijn mijn vrouw en ik en de honden thuisgekomen van een campertrip van een week door Engeland. De witte cliffs bij Dover, idem bij Ramsgate en daarboven, Canterbury, Rochester, Lowestoft, Norwich en Cambridge.

Wat ons beiden enorm is opgevallen is hoe vriendelijk de mensen daar tegen ons waren. Met een kleine uitzondering voor het gek-drukke Cambridge, zei zowat iedereen ons vriendelijk goedendag en velen van hen maakten een praatje met ons en/of wilden de honden aaien dan wel fotograferen. In de winkels, bars en restaurants voelden wij ons zeer welkom en werden we door iedereen beleefd en vriendelijk geholpen. We zijn wel vaker in Engeland geweest, maar het was niet eerder tot ons doorgedrongen hoe groot het verschil in dat opzicht met Nederland is. Ik vroeg me af hoe dat nou kan.

Vanmiddag liep ik (weer in Nederland) naar de supermarkt en ik zei, nog helemaal in de Engeland-modus, iedereen die ik onderweg tegenkwam vriendelijk goedemiddag. Maar geen enkele van hen groette mij terug. Echt helemaal geen enkele! Hoe kan dat nou?

Ik heb Engelse mensen niet eerder als bijzonder vriendelijk of open ervaren, maar tijdens deze trip waren ze het wel degelijk. Ik ken dat van de kleinere dorpen in Italië natuurlijk wel, maar Engeland...

En nu vraag ik me af of het me misschien vooral opvalt doordat het in Nederland in dat opzicht zo achteruit gegaan is, of dat de Engelsen wellicht vriendelijker zijn geworden? Met andere woorden: "Worden wij Nederlanders steeds onvriendelijker?"
Maria
Moderator

Re: Worden wij steeds onvriendelijker?

Bericht door Maria »

Giovedico delle Fate schreef: 09 apr 2018 15:11 Ik heb Engelse mensen niet eerder als bijzonder vriendelijk of open ervaren, maar tijdens deze trip waren ze het wel degelijk. Ik ken dat van de kleinere dorpen in Italië natuurlijk wel, maar Engeland...

En nu vraag ik me af of het me misschien vooral opvalt doordat het in Nederland in dat opzicht zo achteruit gegaan is, of dat de Engelsen wellicht vriendelijker zijn geworden? Met andere woorden: "Worden wij Nederlanders steeds onvriendelijker?"
Kom maar eens bij ons in het dorp. :D
Dan krijg je een lam armpje van het gezwaai.
Nee serieus, hier wordt nog steeds veel gegroet op straat als je elkaar tegenkomt.
Maar hoe drukker het is, hoe minder.

Maar idd. is me dat ook opgevallen van de plaatst in Brabant, waar ik 25 jaar heb gewoond.
Mensen zijn veel meer op zichzelf, lijkt wel.
Vroeger had ik dat eigenlijk alleen in gebieden waar veel flatgebouwen waren.
Samen in een lift in Den Haag eens en mensen keken dwars door me heen, ook als ik ze groette.
Allemaal kleinen eilandjes.
Allemaal wonen in een overbevolkt gebied, maar alleen in je uppie.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Maria schreef: 09 apr 2018 16:11
Kom maar eens bij ons in het dorp. :D
Dan krijg je een lam armpje van het gezwaai.
Nee serieus, hier wordt nog steeds veel gegroet op straat als je elkaar tegenkomt.
Maar hoe drukker het is, hoe minder.
Ik heb 1,5 jaar in 'jouw' Zeeland gewoond, en ik wilde wel op mijn huig terug kruipen naar 'het vrije westen'. En dat heb ik ook gedaan.
Ik woonde in een 'waterhuis' in Westkapelle en daarna in het smalste huis van Middelburg, maar ik herken niets van jouw "lamme armpje".
Één keer sprak een voorbijganger mij aan toen ik in Middelburg op mijn stoepje een biertje zat te drinken op een warme zomerdag. Hij zei meteen: "jij bent zeker import hè, en nog katholiek van huis uit ook?" Dat was hij ook en hij woonde er al 15 jaar en voelde zich nog altijd een volkomen ongeaccepteerde buitenstaander.

In Zeeland hebben ze volgens mij het 'Maaiveld' uitgevonden. En ik ben stomtoevallig iemand die daar zijn kop graag en vaak bovenuit steekt.
Storm
Bevlogen

Bericht door Storm »

@ Giovedico delle Fate ,
Je bent nog lekker vroeg in het seizoen op vakantie gegaan. Iedereen die in de toeristenbranche werkt is nog fris en fruitig. Overal zijn vriendelijke en minder vriendelijke mensen. Als bewoner van een klein stadje, groet ik niet de hele dag maar toch vaak. Even een rondje haven levert toch meestal leuke gesprekjes op.

Als je in een grote stad woont kun je niet aan de gang blijven met groeten, maar wanneer toeristen de weg vragen wordt dat vaak uitgelegd.
We waren enkele jaren geleden met onze bus op Corsica, we hebben weinig negatieve reacties meegemaakt. Zelfs iemand die 4 km voor ons uit reed om de weg te wijzen. En dan zeggen ze dat de Fransen zo stug zijn, ja soms. Net als de bakker in mijn eigen woonplaats.
Misschien zijn we zelf ook meer open in de vakantie.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan
Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Storm schreef: 09 apr 2018 16:58 @ Giovedico delle Fate ,
Je bent nog lekker vroeg in het seizoen op vakantie gegaan. Iedereen die in de toeristenbranche werkt is nog fris en fruitig. Overal zijn vriendelijke en minder vriendelijke mensen. Als bewoner van een klein stadje, groet ik niet de hele dag maar toch vaak. Even een rondje haven levert toch meestal leuke gesprekjes op.

Als je in een grote stad woont kun je niet aan de gang blijven met groeten, maar wanneer toeristen de weg vragen wordt dat vaak uitgelegd.
We waren enkele jaren geleden met onze bus op Corsica, we hebben weinig negatieve reacties meegemaakt. Zelfs iemand die 4 km voor ons uit reed om de weg te wijzen. En dan zeggen ze dat de Fransen zo stug zijn, ja soms. Net als de bakker in mijn eigen woonplaats.
Misschien zijn we zelf ook meer open in de vakantie.
Ik lees wat je schrijft, maar ik neem (nog) geen genoegen met je 'verklaring' van het fenomeen. Ik heb heel veel gereisd en ben van alles tegengekomen in het kader van vriendelijkheid. Maar ik heb het gevoel dat er iets serieus is veranderd in NL. En ik maak me daar serieus ongerust over.

En qua Corsica: toen ik daar ca. 25 jaar geleden was kon je je auto echt niet langs de kant van de weg parkeren en 5 minuten alleen laten. Deed je dat wel, dan was hij 100% zeker opengebroken.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Daar moet je idd. ook niet zijn. 8-[
Zwaar orthodox en ons kent ons mentaliteit en met tegenhanger toerisme, wat gescheiden blijft en waar niemand elkaar kent.
Maar vaak is dat per dorp al verschillend.

Ken je de Zak van Zuid Beveland, ten Zuiden van Goes?
Het meest, qua godsdienst gemengde, vrijzinnige gedeelte, en ook tolerante gedeelte denk ik, op de dorpjes 's Gravenpolder en Borssele helemaal in het zuiden na. "Die wat strenger zijn in de leer" met wat zwaardere denominaties.
Er zijn hier 3 RK kerken.
Het is goed wonen hier. Ik heb geen weet van duidelijke discriminatie.

Maar idd., wat dat betreft woon ik wsl. in een enclave binnen Zeeland.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Maria schreef: 09 apr 2018 17:18 Daar moet je idd. ook niet zijn. 8-[
Zwaar orthodox en ons kent ons mentaliteit en met tegenhanger toerisme, wat gescheiden blijft en waar niemand elkaar kent.
Maar vaak is dat per dorp al verschillend.

Ken je de Zak van Zuid Beveland, ten Zuiden van Goes?
Het meest, qua godsdienst gemengde, vrijzinnige gedeelte, en ook tolerante gedeelte denk ik, op de dorpjes 's Gravenpolder en Borssele helemaal in het zuiden na. "Die wat strenger zijn in de leer" met wat zwaardere denominaties.
Er zijn hier 3 RK kerken.
Het is goed wonen hier. Ik heb geen weet van duidelijke discriminatie.

Maar idd., wat dat betreft woon ik wsl. in een enclave binnen Zeeland.
Ik ken die 'zak' van Zuid-Beveland. Het is er op zich wel mooi trouwens, met die fruitbomenroutes en zo. Maar wie wil er nou naast een kerncentrale wonen? Of de bevolking nou relatief 'vrijzinnig' is of niet. Wat mij betreft vormt het westen van Zeeuws Vlaanderen de enige min-of-meer uitzondering op 'het maaiveld'.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Behoudswet van Bonjour
Vriendelijkheid * Bevolkingsdichtheid = constante
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bonjour schreef: 10 apr 2018 09:00 Behoudswet van Bonjour
Ben je wel eens in een Marokkaanse souk geweest? Daar vind je het bewijs dat jouw 'wiskunde' onjuist is :wink:
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Giovedico delle Fate schreef: 10 apr 2018 10:38 Ben je wel eens in een Marokkaanse souk geweest? Daar vind je het bewijs dat jouw 'wiskunde' onjuist is
Tijdelijk rondlopen op een drukke markt is nog iets anders dan jaren in een te volle stad wonen, dagelijks in druk openbaar vervoer zitten en dat soort dingen. Ik denk echt dat mensen door te dicht op elkaar zitten anders op elkaar gaan reageren.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bonjour schreef: 10 apr 2018 13:53
Giovedico delle Fate schreef: 10 apr 2018 10:38 Ben je wel eens in een Marokkaanse souk geweest? Daar vind je het bewijs dat jouw 'wiskunde' onjuist is
Tijdelijk rondlopen op een drukke markt is nog iets anders dan jaren in een te volle stad wonen, dagelijks in druk openbaar vervoer zitten en dat soort dingen. Ik denk echt dat mensen door te dicht op elkaar zitten anders op elkaar gaan reageren.
Ja, dat denk ik ook. Maar ik reageerde op jouw quasi-wiskundige stelling.
Overigens merk ik dat hier in mijn wijk de mensen die ik slechts vaag 'ken' me wel altijd groeten.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Giovedico delle Fate schreef: 10 apr 2018 10:38
Ben je wel eens in een Marokkaanse souk geweest? Daar vind je het bewijs dat jouw 'wiskunde' onjuist is :wink:
Ik denk dat er wel een gedeeltelijke waarheid in zit, maar men moet inderdaad niet louter de bevolkingsdichtheid meten, maar het aantal mensen waarmee je niets te maken hebt. Zijn dat er veel (bijvoorbeeld op een vliegveld) dan groet men elkaar niet. In het bomvol stadion, heb je wél wat gemeen. Je komt immers naar hetzelfde evenement. Ook de boardingruimte op het vliegveld, levert een andere situatie op. Nu be je ineens samen met mensen die dezelfde reis gaan maken. Dar versterkt het sociaal contact, en waar je bij de douane langs elkaar heen leeft, heb je daar ineens een onderwerp van gesprek.

Dus: Sociaal contact * aantal personen waarmee men niet iets gemeen heeft waarvan men zich bewust is, is (wellicht) een constante.
Ik wens u alle goeds
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Die wet gooi je direct overboord als je een keer de Shanghai metro hebt meegemaakt (giga druk!) en daarna 's in NL in bus of tram iemand per ongeluk aanstoot.

Naar mijn beleving zijn Aziaten in het algemeen vriendelijker in de dagelijkse omgang dan NLers. Of hm; eigenlijk is gematigder een beter woord.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Peter van Velzen schreef: 11 apr 2018 03:22
Dus: Sociaal contact * aantal personen waarmee men niet iets gemeen heeft waarvan men zich bewust is, is (wellicht) een constante.
Ja, deze formule kan ik beter volgen. Het is dan ook geen algebra meer.
Gershom
Diehard

Bericht door Gershom »

Iemand groeten is niet hetzelfde als vriendelijk zijn.
Ik woon in Hilversum, waar men elkaar opvallend weinig groet op straat. Doorgaans zijn de mensen echter tamelijk welwillend.
Lang niet zo stug als b.v. in Parijs, waar zelfs de Fransen elkaar onaardig vinden.
Nu wandel ik drie maal per dag met honden in een natuurgebied aan de rand van Hilversum, en iedereen groet daar elkaar.
Niet alleen hondenliefhebbers die natuurlijk iets gemeen hebben, maar ook de vele fiets forenzen en het groeiende legioen joggers die zich al puffend en blazend van A naar B verplaatsen groeten elkaar bijna zonder uitzondering. De meesten van hen zijn inwoners van dezelfde woonplaats als ik. Maar zodra zij het natuurgebied weer verlaten springen zij in de "niet groeten" modus.
Op de wat stillere paden, waar het uitzicht wordt belemmert door struikgewas en bomen, groet men elkaar weer anders dan op de open heidevelden, waar men zich doorgaans beperkt tot een kort knikje vergezeld van de woorden: "Mogge", of "goeiedag".
In de door bomen omzoomde lanen, waar het erg stil kan zijn, groeten de mensen elkaar wezenlijk anders. Men buigt het bovenlichaam enigszins, en men lacht heel vriendelijk tijdens het uitspreken van de groet. Niet zelden steekt men zelfs de hand op.
Ik ben dan ook van mening dat bij deze ceremonie niet de vriendelijkheid de hoofdrol speelt, maar de angst. Mensen voelen zich in bosrijke gebieden gewoon niet op hun gemak. Door te groeten geeft men te kennen geen kwade bedoelingen te hebben, en de lach op ons gezicht
toont dat nog duidelijker aan. Het opsteken van de hand is het zichtbare signaal dat men ongewapend is, en een buiging laat zien dat wij er niet op uit zijn de ander te intimideren.
Waarbij het mij extra opvalt dat vrouwen bij een begroeting bijna altijd een glimlach vertonen, en mannen veel minder. Wat er op zou kunnen wijzen dat mannen wat minder bang zijn, omdat zij nu eenmaal weerbaarder zijn dan vrouwen. (of zich in ieder geval zo voelen).
Het paradoxale van ons gedrag is evident. In druk bevolkt gebied waant men zich veiliger, terwijl daar nu juist de meeste agressie en ongelukken aan de dag treden. In het natuurgebied waar ik zo vaak kom gebeurt echt nooit wat. Helemaal nooit!
Wellicht omdat de boeven weten dat ik daar loop...?
Plaats reactie