Halloween - Verheerlijken van dood en verderf?

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Maria
Moderator

Halloween - Verheerlijken van dood en verderf?

Bericht door Maria »

Aangezwengeld door een groep christenen in Zoetermeer
https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artik ... an-dood-en
Met een 'Halloween Walk', een 'Halloween Circus' en 'Trick or Treat' noemt Zoetermeer zichzelf dé Halloweenstad van Nederland. Een groep christenen wil dat het feest wordt afgeschaft. "Bescherm onze kinderen tegen angst en het verheerlijken van dood en verderf."

De vrijdag voor Halloween lopen traditiegetrouw Mummies, vampieren, heksen en andere engerikken in een parade door Zoetermeer. Initiatiefnemer Ben Besuijen schrijft in zijn petitie: " Ik zet mijn vraagtekens waarom een vredige stad als Zoetermeer de ruimte geeft voor het verheerlijken van dood en verderf."
Vrij nieuw in Nederland, maar sterk in opkomst.
Het Halloween vieren.

Altijd al gedacht, dat kinderen zo in de ban kunnen zijn van horror.
En ook volwassenen natuurlijk.
Waarom zouden de griezel boekjes van Carry Slee zo populair zijn?

Misschien kun je in dit gebeuren iets zien, wat positief kan uitpakken in het denken en voelen over angst voor dit soort fantasieën en wat daar aan gerelateerd is.
Natuurlijk is het heel heftig voor veel kinderzieltjes.
Maar juist het zelf creëren van griezels en deze verkleedpartijen kan het inzicht, dat dit allemaal fantasie en maakwerk is, vergroten en helpen eigen fantasieën en angsten te verwerken.

Zelf vind ik het eigenlijk wel dubbel.
Het ene kind is niet het andere.
En speels moet het blijven.

Ik kende voorheen de geschiedenis en achtergronden eigenlijk niet zo.
Van oorsprong een voor-christelijk religieus feest, wat is geadopteerd door het Christendom, maar in de tegenwoordige tijd door bjna niemand meer gerelateerd aan religie.
Wikipedia beschrijft het kort en duidelijk:
De naam "Halloween" is afgeleid van Hallow-e'en, oftewel All Hallows Eve (Allerheiligenavond), de avond voor Allerheiligen, 1 november.[1] In de Keltische kalender begon het jaar op 1 november, dus 31 oktober was oudejaarsavond. De oogst was dan binnen, het zaaigoed voor het volgende jaar lag klaar en dus was er even tijd voor een vrije dag, het Keltische Nieuwjaar of Samhain (uitspraak Saun, dat ook het Ierse woord is geworden voor de maand november).

Samhain was ook nog om een andere reden zeer bijzonder. Op het eiland Groot-Brittannië werd Halloween vooral door de Kelten gevierd, die geloofden dat op die dag de geesten van alle gestorvenen van het afgelopen jaar terugkwamen om te proberen een levend lichaam in bezit te nemen voor het komende jaar. De geesten die uit dode mensen op zouden rijzen, werden aangetrokken door voedsel voor hen neer te leggen voor de deuren. Om echter de boze geesten af te weren droegen de Kelten maskers. Toen de Romeinen Groot-Brittannië binnenvielen, vermengden ze de Keltische traditie met hun eigen tradities, die eind oktober natuurlijk de viering van de oogst betroffen en ook het eren van de doden.

In de 9e eeuw stak een Europees christelijk gebruik de zee over en vermengde zich met het halloweenfeest. Op Allerzielen (2 november) gingen in lompen gehulde christenen in de dorpen rond en bedelden om zielencake (brood met krenten). Voor elk brood beloofden ze een gebed te zeggen voor de dode verwanten van de schenker, om op die manier zijn bevrijding uit de tijdelijke straffen van het vagevuur te versnellen en zodoende zijn opname in de hemel te bespoedigen. De trick-or-treattocht vindt wellicht daar zijn oorsprong.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
ingenieus
Geregelde verschijning

Re: Halloween - Verheerlijken van dood en verderf?

Bericht door ingenieus »

Volgens mij vinden kinderen het wel leuk om in een raar kostuum over straat te gaan en snoep op te halen bij de voordeuren. Lijkt mij verder niets mis mee. Ik zorg ook dat ik wat snoep in huis heb. Toch lachen die glunderende gezichten bij een pot snoep die verzameld is.

Wat ik minder vind is pretparken die onderstaande uitingen (voor volwassen) maken en een avondje uit organiseren onder het mom van moord.
Griezelen ok, beelden van een gruwelijke moordpartij als reclame voor een avondje uit gaat mij wat te ver. Hoe zien jullie dit?

Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

Aangezwengeld door een groep christenen
Laat ik nu altijd gedacht hebben dat juist het christendom dood en verderf (en lijden) verheerlijkt.
Het leven is een tranendal, de dood de verlossing en de weg naar het hemelrijk.

In halloween zal wel een vermenging zijn van christelijke en heidense tradities. Mogelijk in oorsprong als opzet te leren omgaan met angst voor dood, duivels en overige 'zwarte' krachten.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
Petra
Banned

Bericht door Petra »

ingenieus schreef: 11 okt 2018 16:21 Volgens mij vinden kinderen het wel leuk om in een raar kostuum over straat te gaan en snoep op te halen bij de voordeuren. Lijkt mij verder niets mis mee. Ik zorg ook dat ik wat snoep in huis heb. Toch lachen die glunderende gezichten bij een pot snoep die verzameld is.

Wat ik minder vind is pretparken die onderstaande uitingen (voor volwassen) maken en een avondje uit organiseren onder het mom van moord.
Griezelen ok, beelden van een gruwelijke moordpartij als reclame voor een avondje uit gaat mij wat te ver. Hoe zien jullie dit?

Mijn avatar komt ook van een "Halloween" party. Ooit. En het was niet eens Halloween, we hadden gewoon zin in Halloween. :lol:

Wat uitjes voor volwassenen betreft, sja.. net zoiets als het spookhuis op de kermis en gillen in de achtbaan e.d., is mijn gedachte.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

ingenieus schreef: 11 okt 2018 16:21 Wat ik minder vind is pretparken die onderstaande uitingen (voor volwassen) maken en een avondje uit organiseren onder het mom van moord.
Gaat mij persoonlijk ook te ver.
Petra schreef: 12 okt 2018 05:19 Wat uitjes voor volwassenen betreft, sja.. net zoiets als het spookhuis op de kermis en gillen in de achtbaan e.d., is mijn gedachte.
Maar Petra toch, een lid van een Ger. Gem. komt toch nooit op de Kermis :!:

Ik denk, dat het spookslot in de Efteling ook onder de heidense vermaken valt.

Petra
Banned

Bericht door Petra »

Maria schreef: 12 okt 2018 07:09
Ik denk, dat het spookslot in de Efteling ook onder de heidense vermaken valt.
Ahhh die is schattig!
Ik ben met dochter in Nanjing in een spookhuis geweest en daar wilden we toch echt uit het karretje vluchten, kwamen ook schorgeschreeuwd weer buiten. :lol:

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Petra schreef: 13 okt 2018 04:39 ......... wilden we toch echt uit het karretje vluchten, kwamen ook schorgeschreeuwd weer buiten. :lol:
Een natuurlijke afweer tegen duivelse dingen.........gefeliciteerd :angel12:

:D
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Maria schreef: 13 okt 2018 11:37
Petra schreef: 13 okt 2018 04:39 ......... wilden we toch echt uit het karretje vluchten, kwamen ook schorgeschreeuwd weer buiten. :lol:
Een natuurlijke afweer tegen duivelse dingen.........gefeliciteerd :angel12:

:D
:lol:
Een natuurlijke zin om te schreeuwen kan natuurlijk ook. :lol:

Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Wordt dit mode?

Avonturenpark Hellendoorn past naam attractie aan na klachten christenen
Het attractiepark Avonturenpark Hellendoorn in Overijssel gaat een tijdelijke attractie aanpassen, omdat de directeur van het park dreigmails heeft ontvangen van christenen. Zij zagen de halloweenattractie als "een open uitnodiging aan de duivel".

Het gaat om de Devil's Church, een "satanistische tempel met gruwelijke rituelen". Deze attractie is voor het derde jaar achtereen onderdeel van het horrorfeest Screams, dat Hellendoorn op 19 en 26 oktober organiseert.

Directeur Avonturenpark Hellendoorn met dood bedreigd om horrorevenement
Op vrijdag 19 en 26 oktober verandert het familiepretpark in een doodeng, donker en mistig park. Diverse scare-zones, haunted houses en ruim 100 scare-actors jagen bezoekers de stuipen op het lijf.

De 'Duivelskerk', onderdeel van Screams, schiet gelovigen in het verkeerde keelgat. René Peul, de directeur operationele zaken van het Avonturenpark, spreekt zelfs over ‘doodsbedreigingen’ aan zijn adres. Peul: „Ik heb allerlei persoonlijke verwensingen over me heen gekregen, waaronder de opmerking dat ik zal branden in de hel als ik Screams door laat gaan."
....
De directeur zegt nu kleine aanpassingen te doen aan het evenement. Helemaal schrappen is geen optie. Peul probeert de angel uit deze kwestie te halen door de Duivelskerk te schrappen en op deze plek een Terror Temple te plaatsen. Peul: „Het Avonturenpark staat in een gebied met veel gelovige mensen en wij willen niemand tegen het zere been schoppen."
Plaats reactie