Het lijkt alsof ze nu pas heeft ontdekt wat liefde is.
Sil (16) is christen, haar ouders niet: “Ze zijn bang dat ik zieltjes ga winnen"
Een opgroeiend meisje.Door Spotify werd Sil (16) op het eerste spoor van het christelijk geloof gezet: een worshipnummer dat ze maar bleef luisteren. Het duurde niet lang of ze leerde Jezus’ liefde kennen en bovendien een warm thuis in een kerk in haar buurt vond. Maar hoewel ze zich graag wil laten dopen, is dat nog niet mogelijk…
Misschien net de puberstreken ontgroeid, maar met nog maar een begin van de eigen identiteit te ontdekken.
Warmte en liefde wordt gevoeld buiten het eigen nest.
Is het "Bij de ander is het gras altijd groener?" of..............
Wat gaat er in zo'n kind om?“Toen ik ging geloven en die liefde ging voelen, vond ik het best moeilijk om te accepteren dat ik die liefde kreeg voor niks. Nog steeds heb ik het moeilijk om dat te accepteren. Soms denk ik: ‘Waarom verdien ik dit?’”
Een gewone jonge meid, een puber, die zoekt naar aansluiting.
En dat vindt bij liefhebbers van dezelfde muziek als waar zij van houdt?
Of gaat het dieper?
Haar ouders weten blijkbaar, dat je een 16 jarige niet kunt dwingen.
Daarom houden ze het op een paar dingen, die ze verbieden, zoals geld geven en straatevangelisatie.In het begin vonden Sils ouders het interessant dat Sil een nieuwe ‘hobby’ had, maar al snel bleek het voor haar serieuzer dan dat. Ze zijn blij voor haar, maar staan niet achter alles wat ze doet:
En houden verder de vinger aan de pols, eerst door te gaan kijken waar het om gaat.
Misschien is het voor Sil een reden om geen ruzie meer te willen.“Op sommige momenten is het lastig om samen in hetzelfde huis te wonen. Ik probeer erop te letten om mijn ouders niet voor het hoofd te stoten, bijvoorbeeld als ik ga bidden of christelijke muziek luister. Dat doe ik op mijn kamer en ik probeer het niet te doen als zij naar boven komen. Ik schaam mij er niet voor dat ik bid, maar het is een beladen onderwerp. Ik wil niet de hele tijd de discussies daarover aangaan, want ik haat het om ruzie te hebben.”
Eerder ging Sil die discussies vaak wel aan. “In het begin probeerde ik erover te praten dat ik mij bijvoorbeeld wil laten dopen, maar nu laat ik het rusten. Ik werd verdrietig van de discussies. Ik voel liefde van Jezus, maar mijn ouders niet en daar kan ik niet met hen over praten. Dat vind ik verdrietig.”
Maar er wordt dan ook niet meer gepraat over wat haar bezig houdt.
Het is de omgekeerde wereld.Wat Sil zou willen meegeven aan jou als lezer? “Bid voor je ouders. Ik bid elke dag voor mijn ouders, dat ze tot geloof komen. Ik hoop dat ze Jezus leren kennen en voelen wat ik voel.
Ik gun ze wat ik heb ook. Ik voel nu zo veel liefde, er is altijd Iemand bij me die van me houdt.
Aan jongeren die ook een totaal andere overtuiging hebben dan hun ouders wil ik zeggen: stop nooit met van ze te houden. Ook als ze het niet met je eens zijn. Blijf elkaar respecteren.”
Het kind heeft zorg voor haar ouders.
Het lijkt me dat een manier gevonden is om van haar ouders te kunnen houden.
Zorgwekkend en hopelijk tijdelijk met deze motivatie.
Zoals zoveel dingen een fase zijn op deze leeftijd.
Een manier om om te leren gaan met mensen met andere meningen.
Wat zouden haar ouders denken, als ze dit lezen?
Ik hoop dat ze kunnen relativeren.
En kan het wel, wat de EO hier doet met het openhartig publiceren van de gevoelens van deze minderjarige?