Ik wens jou een Goede Vrijdag

Hier kun je allerlei zaken kwijt die van invloed zijn op of te maken hebben met cultuur. Bijvoorbeeld culturele gebruiken, taal, beschavingsgeschiedenis, maar ook kunst, architectuur of muziekgeschiedenis.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
HierEnNu
Superposter

Ik wens jou een Goede Vrijdag

Bericht door HierEnNu »

Altijd diezelfde wens s'ochtends, over en weer, telkens weer:
  • "Goede morgen!"
Waarom toch? Het is vandaag en niet morgen! Waarom dan wensen "Goede morgen!"?

Is zulks om te vermijden dat men iemand vandaag het goede toewenst? Wens dan bijvoorbeeld gewoon een "Goede dag!" toe want dan valt zulks minder op. Of als de wens oprecht is, waarom niet gewoon wensen "Goede vandaag!"?

Wellicht heeft het er mee te maken dat zulks een ochtendgroet is? s'Ochtends vóór de middag wordt tenslotte ook wel s'morgens genoemd. Waarom dan niet gewoon "Goede s'morgens!"?
Ik antwoord voortaan:
  • "Goede vandaag!"
Maar vandaag wens ik jou geen goede vandaag,
vandaag wens ik jou een goede vrijdag,
omdat het vandaag 'Goede Vrijdag' is!

Maar waarom toch dat 'Goede' terwijl verondersteld wordt dat Jezus een vreselijke marteldood stierf aan het kruis? Wellicht is het net zoiets als 'stout', dat betekende vroeger eerder moedig dan ondeugend of zo, vandaar ook stoutmoedig, zoiets is mijns inziens ook met dat 'Goede' aan de hand.

Goed in het geval van 'Goede Vrijdag' betekent eerder 'Heilig' of 'belangrijk'.

Fundamentalistische Christenen beschouwen het wellicht toch als 'goed' vanwege dat cruciale moment in de veronderstelde verlossing van de mensheid waarop Jezus Christus door zijn marteling en kruisdood en opstanding de zonden van de mensheid zou hebben weggenomen.

Als ik Jezus was geweest had ik waarschijnlijk zoiets gepreekt:

Always Look On The Bright Side Of Life!

Wat dat 'Goede' betreft evengeliseert Loesje waarschijnlijk waarheid:

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Bobby Kennedy:
. . ."Some men see things as they are, and ask why?
I dream of things that never were, and ask why not?"
.
doctorwho
Ontoombaar

Re: Ik wens jou een Goede Vrijdag

Bericht door doctorwho »

HierEnNu schreef: 07 apr 2023 13:47 Altijd diezelfde wens s'ochtends, over en weer, telkens weer:
  • "Goede morgen!"
Waarom toch? Het is vandaag en niet morgen! Waarom dan wensen "Goede morgen!"?
Goedemiddag :mrgreen:
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Bastiaan73
Forum fan

Bericht door Bastiaan73 »

HierEnNu schreef: 07 apr 2023 13:47 Fundamentalistische Christenen beschouwen het wellicht toch als 'goed' vanwege dat cruciale moment in de veronderstelde verlossing van de mensheid waarop Jezus Christus door zijn marteling en kruisdood en opstanding de zonden van de mensheid zou hebben weggenomen.
Had het goede van Goede Vrijdag ook niet te maken met het onttronen van de duivel?

Hebreeën 2 (Het Boek):

14 Omdat wij mensen van vlees en bloed zijn, is Hij ook een mens van vlees en bloed geworden, want alleen als mens kon Hij sterven en zo de duivel, die de macht over de dood had, machteloos maken.
15 Alleen op die manier kon Hij de mensen, die hun leven lang vrees voor de dood hadden, uit de slavernij bevrijden.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Bastiaan73 schreef: 07 apr 2023 17:03Had het goede van Goede Vrijdag ook niet te maken met het onttronen van de duivel?
Nooit geweten dat volgens de Bijbel de Duivel daarmee onttroond en machteloos werd. Integendeel, ik meende zelfs dat Satan altijd overal de schuld van kreeg als er weer eens een gelovige verdwaalde. Ik meende dat juist vanwege de macht van Satan zoveel belang werd gehecht aan de uitspraak van Jezus, Johannes 14:6:
  • Jezus zei tegen hem:
    • Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven.
    • Niemand komt tot de Vader dan door Mij.
Toch wel een Goed Boek, die Bijbel: daar staan geen tegenstrijdigheden in! :mrgreen:
.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Veel mensen 'vergeten' op Goede Vrijdag dat Jezus als jood werd geboren, de joodse regels naleefde, en zijn hele leven als jood leefde. Ook zijn volgelingen waren allemaal joods. Het christendom kwam pas tot stand na zijn dood.
Nu is het verboden in het jodendom om een mens als God te vereren (afgoderij), alleen God moet worden vereerd. Het is immers een monotheïstische godsdienst. De joden vinden de kruisdood een mensenoffer, en dat mag niet. In de joodse eschatologie zal de messias over de gehele aarde heersen en een tijdperk van vrede brengen, waarin het kwaad niet meer voorkomt. Want de kennis van de Heer vervult de aarde. (Jesaja 11:9).

Nu weet ik niet wat de Heer onder 'het kwaad komt niet meer voor' verstaat, maar de afgelopen 2000 jaar waren nu niet bepaald vreedzaam.
Als Jezus een echte jood was, leefde als jood en stierf als jood, hoe kon hij dan opstaan na de kruisdood?
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

lanier schreef: 08 apr 2023 10:50Als Jezus een echte jood was, leefde als jood en stierf als jood, hoe kon hij dan opstaan na de kruisdood?
Wellicht op dezelfde wonderbaarlijke manier zoals hij verondersteld wordt verwekt te zijn?
[NIET dus! :angel12: ]
.
Bastiaan73
Forum fan

lanier schreef: 08 apr 2023 10:50 Als Jezus een echte jood was, leefde als jood en stierf als jood, hoe kon hij dan opstaan na de kruisdood?
Hallo lanier,

Klopt het dat je met deze vraag een tegenstelling wil suggereren? Voor zover ik weet geloven alle joden in de opstanding der doden. Het zijn (alleen?) de Sadduceeën die daar niet in geloven (Mattheüs 22: 23).

1 Korintiërs 15 (NBG51):

21 Want, dewijl de dood er is door een mens, is ook de opstanding der doden door een mens.
22 Want evenals in Adam allen sterven, zo zullen ook in Christus allen levend gemaakt worden.
Laatst gewijzigd door Bastiaan73 op 09 apr 2023 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Er is een groot verschil tussen het jodendom toen en het jodendom nu. We weten in feite weinig over dat van toen, behalve dat het heel divers was.
Ik wens u alle goeds
Bastiaan73
Forum fan

Peter van Velzen schreef: 09 apr 2023 12:38 Er is een groot verschil tussen het jodendom toen en het jodendom nu. We weten in feite weinig over dat van toen, behalve dat het heel divers was.
Zeker. En er is ook een verschil tussen joden en Joden.
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Het christendom is een heidense religie die z'n oorsprong had in een overduidelijk gefaalde messias-claimant.

Koningen, hogepriesters en profeten werden gezalfd en er staan dan ook een heleboel messiassen in de T'NaCH, maar "de messias" komt helemaal niet voor in de T'NaCH. In Jesaja 2:2-4 dat in אחרית הימים, achariet hajamiem (de eindtijd), de oorlogen zullen eindigen en er daarna geen wapengekletter meer zal zijn; dat JHWH de volkeren zal berechten en men zich zal verzamelen om JHWH te eren. De term - אחרית הימים, achariet hajamiem - komt in een aantal passages in de T'NaCH voor. Zo ook in Jesaja 11 -- het eind van het oorlogvoeren, mensen die zich verzamelen, etc. tijdens achariet haJamiem. Maar er wordt eveneens verdere informatie toegevoegd: naast vrede, de mensen die vanover de wereld bijeenkomen om de JHWH te eren, en de terukeer van de Joden, wordt er eveneens gezegd dat Efraim en Jehoedah samen zullen strijden. Dat wordt in Ezechiel 37 vervolgens nog verder uitgebreid: naast dat wordt herhaald dat er vrede zal zijn, de mensen zich verzamelen van over de hele wereld om JHWH te eren, en de Joden terugkeren van over de gehele wereld, wordt er ook verteld dat Efraim en Jehoedah niet langer met elkaar zullen wedijveren, maar samen zullen vechten: zij zullen de Palestijnen op de schouder vliegen tegen het westen, en zullen samen die van het oosten beroven; aan Syrië (Edom en Moab) zullen ze hun handen slaan. Dit wordt vervolgens nog verder uitgebreid in Ezechiel 37: hier valt weer te lezen dat Jehoedah en Efraim samengaan, maar ook wordt nu verteld dat in die tijd Jehoedah de aanvoerder zal zijn en dat de baas van Jehoedah een koning is. Eveneens komt de Tempel uit de eindtijd nu ter sprake en worden heel specifiek en exact de afmetingen gegeven van de muren, poorten, ramen, etc. van deze fysieke Tempel. Dit alles valt regelrecht uit de T'NaCh te herleiden.

Deze leider van Jehoedah wordt in de Talmoediem, Midrasjiem en Targoemiem onder de term melech haMasjiach (de gezalfde koning) aangeduidt, simpelweg omdat dit korter is dan "De aanvoerder van Jehoedah die leeft in de tijd waarin de Joden weer zijn teruggekeerd en Efraim & Jehoedah samen zullen strijden tegen de Palestijnen & Syrië, en waarin daarna geen oorlog meer zal worden gevoerd en JHWH de volkeren zal berechten en men zich zal verzamelen om JHWH te eren".

In Israel onder de Romeinse bezetting was het verstandig messiaanse ambities niet aan de grote klok te hangen. Jezus koos niet jom haKipoer (de tijd van de vergeving van schulden), maar pesach - de dag dat de nakomelingen van Israel zich ontdeden van de kwaadaardige Egyptenaren - om als messias-claimant uit de kast te komen en op een ezel (volgens Mattheus zelfs op 2 ezels :roll:) Jeruzalem binnen te gaan met een aantal zwaarden. Dat is de enige messiaanse profetie die Jezus heeft vervuld. Ongetwijfeld werd hij verwelkomd door de bevolking die graag van de wrede Romeinse bezetter wilde worden verlost, hij maakte stennis in de Tempel van Herodes en had tevens de ambitie deze uiteindelijk af te breken om de Tempel van Ezechiel te bouwen (een andere messiaanse profetie), maar hij kreeg daarvoor niet de aanhang die Sjim'on bar Kochba later kreeg.

Het christelijke verhaaltje van een uit een maagd geboren mensenoffer van een hemelvarende en terugkerende goddelijke messias die moet worden aanbeden om te worden gered, is een christelijk sprookje; christelijke pesjer. Jezus' messiaanse missie faalde omdat een joodse messias niet compatibel is met de Pax Romana en - zoals zovele gefaalde messiassen - werd hij door de Romeinen geëxecuteerd en stierf een hachelijke dood aan een Romeins kruis. De kleine joodse sekte hoopte en geloofde dat hun geliefde leider was opgestaan uit de dood (een joods concept), want dat was de enige hoop om de messiaanse profetieën alsnog te vervullen. Ja'akov, de leider van de kleine sekte, werd volgens Josefus zeer door de joden gewaardeerd -- er was niets christelijks aan. Toen ook de leiders van de kleine joodse sekte stierven is de sekte voornamelijk dankzij de Romeinse jood Paulus - die eveneens rond die tijd stierf - uiteindelijk uitgegroeid tot een heidense religie met alle toeters en bellen, waarvan de eerste Pausen Romeinen waren.
Zionist
Plaats reactie