Wat is kunst?

Hier kun je allerlei zaken kwijt die van invloed zijn op of te maken hebben met cultuur. Bijvoorbeeld culturele gebruiken, taal, beschavingsgeschiedenis, maar ook kunst, architectuur of muziekgeschiedenis.

Moderator: Moderators

Leon
Diehard

Wat is kunst?

Bericht door Leon »

Hier een topic om aan elkaar uitleg en toelichting te verschaffen, met voorbeelden en tegenvoorbeelden, wat kunst is.

Startpunt:

De geschiedenis/kunstgeschiedenis bepaalt wat kunst is. Kunstuitingen staan niet op zich, maar zijn ingebed in de geschiedenis. Kunst is hierbij een uiting die commentaar verschaf op eerdere uitingen die kunst genoemd zijn of als kunst behandeld werden.
Misschien…
dikkemick
Adelaar

Re: Wat is kunst?

Bericht door dikkemick »

https://www.assets.avrotros.nl/user_upl ... couche.jpg

Wie biedt? Is dit mooi? In welk opzicht? Zou je dit aan je muur hangen? Wat zou je er voor over hebben? Waarom is dit fraaier dan bv het plaatje (Yes cover) van Roger Dean?

Zelf vind ik dit een aardig (maar zeker niet meer dan dat) schilderij
Het doet me niet heel veel. Vind t knap omdat ik t zelf niet kan, maar daar houdt t een beetje mee op. Vind de kleurcombinaties wel fraai. Het zou wat mij betreft niet op de muur komen.
Toch plaats ik.juust dit schilderij hier niet voor niets.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Leon
Diehard

Bericht door Leon »

dikkemick schreef: 02 jul 2023 15:44

Wie biedt? Is dit mooi? In welk opzicht? Zou je dit aan je muur hangen? Wat zou je er voor over hebben? Waarom is dit fraaier dan bv het plaatje (Yes cover) van Roger Dean?

Zelf vind ik dit een aardig (maar zeker niet meer dan dat) schilderij
Het doet me niet heel veel. Vind t knap omdat ik t zelf niet kan, maar daar houdt t een beetje mee op. Vind de kleurcombinaties wel fraai. Het zou wat mij betreft niet op de muur komen.
Toch plaats ik.juust dit schilderij hier niet voor niets.
Naakten zijn een genre op zich in de kunstgeschiedenis. Het speelt denk ik mee of je de interesse deelt voor het “ideale lichaam” waar een zoektocht naar is bij kunstenaars.
Misschien…
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Nee even los van t naakt

P.s. zal de prijs erbij vermelden: $170,4 miljoen
Dus ja, ik.zou t maar wat graag aan de muur hebben hangen, maar dan om t zsm te verkopen zodat ik een riant pensioen heb.
Wat vinden we hier persoonlijk als KUNST van en waarom?
Laatst gewijzigd door dikkemick op 02 jul 2023 18:07, 3 keer totaal gewijzigd.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Leon
Diehard

Bericht door Leon »

dikkemick schreef: 02 jul 2023 17:12 Nee even los van t naakt
Modigliani heeft een herkenbare eigen stijl, bijna cartoonesk, en heeft in de kunstgeschiedenis een duidelijke rol. Dus denk ik dat we hem een grote kunstenaar kunnen noemen.

Mij spreekt dit werk aan, ik heb eenzelfde soort kijk op schoonheid van dingen, helder en afgebakend, kleurrijk en vol.
Misschien…
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

Dus ja, ik.zou t maar wat graag aan de muur hebben hangen, maar dan om t zsm te verkopen zodat ik een riant pensioen heb.
Ik heb werkelijk geen idee wat ik van het schilderij vind anders dan dat de prijs naar mijn mening nergens op slaat.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Leon
Diehard

Bericht door Leon »

Mullog schreef: 02 jul 2023 18:15

Ik heb werkelijk geen idee wat ik van het schilderij vind anders dan dat de prijs naar mijn mening nergens op slaat.
Het werk van Modigliani, een kunstenaar die in armoede gestorven is, gaat m.i. om gevoel voor schoonheid. De prijs, pervers hoog, geeft gedeeltelijk aan dat er mensen zijn die het gevoel van schoonheid delen.
Misschien…
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Maar waarom is dit schilderij schoonheid? Wat bepaalt dit? Ik vind t gezicht (en zelfs het lichaam) niet een ultieme vorm van schoonheid.
Dus los van de (exorbitante) prijs: wat maakt dit echte kunst?
Einstein/Mick
Leon
Diehard

Bericht door Leon »

dikkemick schreef: 02 jul 2023 18:25 Maar waarom is dit schilderij schoonheid? Wat bepaalt dit? Ik vind t gezicht (en zelfs het lichaam) niet een ultieme vorm van schoonheid.
Dus los van de (exorbitante) prijs: wat maakt dit echte kunst?

Je hebt het idee dat je eigen ideale vormen ontdekt/ herinnert. Ik zet dit werk in contrast met werk van Anselm Kiefer in welk werk ik iets herken van een levensgevoel.

Als jijzelf andere ideeen hebt bij schoonheid en mooie vorm, heb je daar dan een beeld bij?
Misschien…
Leon
Diehard

Bericht door Leon »

je zou dit kunnen zien als de blik van een charmeur

er gebeurt hier een heleboel. Ze weet zich met tevredenheid bekeken.
Misschien…
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Leon schreef: 02 jul 2023 18:32
Kijk, dit vind ik mooier dan t naaktschilderij maar wellicht kost het een schijntje van dat bedrag. Wat maakt DAT verschil. Beiden is immers kunst
Einstein/Mick
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

dikkemick schreef: 02 jul 2023 20:38
Kijk, dit vind ik mooier dan t naaktschilderij maar wellicht kost het een schijntje van dat bedrag. Wat maakt DAT verschil. Beiden is immers kunst
Ik heb hetzelfde.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Leon schreef: 02 jul 2023 18:40

Ook van dit schilderij word IK niet vrolijk. Waarom? Geen idee. Het doet MIJ niets. Waarom raakt een ander hiervan in vervoering? Wat is dat?
Einstein/Mick
Leon
Diehard

Bericht door Leon »

dikkemick schreef: 02 jul 2023 20:38
https://www.mutualart.com/Artist/Anselm ... %20artwork.

Ik denk dat deze specifieke ook nog wel over de miljoen gaat.

Maar in plaats van daarop letten, kan je kijken wat het met jezelf doet.
Misschien…
Leon
Diehard

Bericht door Leon »

dikkemick schreef: 02 jul 2023 20:39
Leon schreef: 02 jul 2023 18:40

Ook van dit schilderij word IK niet vrolijk. Waarom? Geen idee. Het doet MIJ niets. Waarom raakt een ander hiervan in vervoering? Wat is dat?
Herkenning van intermenselijke relaties, die heel sterk in dit werk aanwezig zijn. Bij kiefer gaat het meer over hoe jijzelf in de wereld staat.

Bij Modigliani is veel diepte over hoe de schilder kijkt, hoe het model kijkt, wat voor verwachtingen er zijn, ook bij de naakt, nodigt deze nu wel of niet uit om er naast te gaan liggen? Het is het leven van Italiaanse jonge mensen dat je bent binnengelopen, amore, flirten, aantrekkingskracht.

Kiefer is meer de Duitse rauwheid, het koude land, ongenaakbaar.
Misschien…
Plaats reactie