Ik lees de laatste tijd nogal wat boeken van personen uit de middeleeuwen .
Die gaan dan vooral over filosofie vs theologie en sommigen proberen die te integreren.
Boethius,Augustinus,Petrarca ook wel een beetje.
Om de 5 blz moet ik tegen mezelf zeggen dat ik dat in de eerste plaats lees om te weten hoe men toen dacht
en niet om te vergelijken met de huidige stand van zaken ivm wetenschap.
Ook de logica op zich , met de kennis van toen, is ook van povere kwaliteit.
Hoe vaak ik lees in de trant van : "Het is toch voor iedereen duidelijk dat ...".
Als je zo begint, kan je alles aantonen .
Cirkelredeneringen zijn er ook.
Als je probeert aan te tonen dat er een god moet zijn, via de filosofie, maar uiteindelijk kom je toch uit op een passage uit de bijbel, tja .....
Dus moet ik mezelf hieraan om de 5 pagina's aan herinneren of ik stop met lezen.
Dat zou niet eerlijk zijn tov die personen, misschien zou ik in die tijd ook wel een monnik geweest zijn.
Maar hoever kun je er naast zitten en toch nog redelijk arrogant schrijven dat de "anderen" (heidenen meestal ofwel de plebs) onbekwaam zijn om er
iets van te begrijpen.
Ik begrijp dat hun boeken een grote impact gehad hebben om onze geschiedenis, maar om die boeken nu zo goed te vinden ?
Nu vraag ik me af,hoe komt het toch dat we duizenden jaren nodig gehad hebben (tem Newton of zo) om maar enige glimp van objectieve kennis
kennis te aanschouwen.
Zouden die schrijvers in deze tijd ook een zo belangrijke bijdrage kunnen leveren of zou hun bijdrage een pak minder tot niets zijn ?
Er moet hier verder niets achter gezocht worden, ik vraag het me gewoon af.
PS : ik heb het hier nu over westerse schrijvers , hetzelfde verhaal kan waarschijnlijk verteld worden over andere werelddelen, maar daar ken ik niets van.
Middeleeuwse schrijvers
Moderator: Moderators
Re: Middeleeuwse schrijvers
Je leest over de personen? Niet de boeken zelf van weleer? Denk ook niet dat daar doorheen te komen is.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
de boeken zelf 
Oei. Heftig.
Totaal ander taalgebruik neem ik aan. Die wereld van weleer is nauwelijks nog te vergelijken met wat eruit is voortgekomen. Wij.
Probeer me door een geschiedenisboek 15e,16e, 17e en 18e eeuw te worstelen. Deel voor deel. In ABN maar je moet je gedachten er goed bijhouden.
Succes en veel plezier met dat stuk uit de geschiedenis! Reuze boeiend.
Totaal ander taalgebruik neem ik aan. Die wereld van weleer is nauwelijks nog te vergelijken met wat eruit is voortgekomen. Wij.
Probeer me door een geschiedenisboek 15e,16e, 17e en 18e eeuw te worstelen. Deel voor deel. In ABN maar je moet je gedachten er goed bijhouden.
Succes en veel plezier met dat stuk uit de geschiedenis! Reuze boeiend.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Was in de Babbelbox geplaatst, maar die staat niet in de lijst met laatst actieve topics.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.