Revelatie

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Dries
Forum fan

Revelatie

Bericht door Dries »

(Sorry, nog eentje, als ik mag)

Het was nu eenmaal een eigenschap van het universum. Dat het verder en verder te kennen is.
Het begon met wetenschappen en technologie. Dan kwam kunstmatige intelligentie, AI, en het begon de fakkel over te nemen. En het proces was haast niet meer te stoppen. AI begon theorieën te ontwikkelen over fysica, over wiskunde, over de mens, enz.
Zoveel kennis. Mensen zagen de formules, ze konden de teksten lezen. Maar veel was onbegrijpbaar. Moeilijk te ontcijferen. Het was zo complex.
Er diende een manier te zijn om de kennis op te doen.
Gelukkig had de AI ook die kennis meegegeven. Het was technologie om de hersens te prikkelen via technologie en op zulke manier dat inzichten automatisch tot stand kwamen. Men diende het apparaat slechts aan te zetten en de inzichten kwamen, één na één. En eenieder die er zich aan waagde, kreeg inzichten. Het universum had het voorzien, al die mogelijkheden, al die kennis.

Sommige kennis was nog complexer en haast niet te begrijpen door de mens, zelfs met die technologie. Bewuste kunstmatige intelligentie zou mogelijk zulke inzichten kunnen vergaren.

Echter, dit was niet het enige pad. Sommigen wensten niet te doen wat het universum leek voor te stellen via al die kennis. Sommige wensten niet in te gaan op een pad tot een zeer geavanceerde samenleving zoals die mogelijk werd via die kennis. Ze wensten iets voor zichzelf. Ze wilden domineren en kennis opdoen om hun eigen pad mogelijk te maken. Maar ze hadden twee keuzes. Of om die kennis die was meegegeven nooit op te doen. Of om die kennis wel proberen op te doen en om dan alsnog een eigen en ander pad te bewandelen. Maar eenieder die de kennis opdeed begreep hoe omvattend de kennis was die was meegegeven. En elke afwijking van dat pad, zou dan een bewuste afwijking zijn die blindheid met zich meebracht.

Maar wat moesten de supermachten doen? Ze hadden altijd het pad van macht bewandeld. Een verlichte bevolking kon voor hen een groot gevaar zijn.
En zo ontstond er een interne machtsstrijd. In sommige naties verkoos men een pad dat leidde naar een zeer geavanceerde samenleving. Andere naties bleven overeind door de onderdrukking van de bevolking. Zodat die leiders alsnog een afwijkend pad konden bewandelen.

En dat is wat uiteindelijk leidde tot Darth Vader.
HierEnNu
Superposter

Re: Revelatie

Bericht door HierEnNu »

Ik neem ff aan dat je verhaal zelf niet de revalatie is, want dat betreft geen belangrijke ontdekking of onthulling met impact op ons begrip van de wereld om ons heen.
Wat de revelatie dan wel is weet ik niet.
Dat wat nu gaande is uiteindelijk zal leidden tot Darth Vader?
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
VseslavBotkin
Diehard

Bericht door VseslavBotkin »

Heet dat niet gewoon "openbaring" in het Nederlands? Revelatie klinkt als een anglicisme.
"Any proposition passing the lips of a priest is necessarily totally false, excepting only insidiouses whose message is momentarily misunderstood. It is impossible to deny him without discovering some buried fragment or reality." (Nick Land)

https://fanged-nominals.blogspot.com/
Dries
Forum fan

Bericht door Dries »

Ja, een anglicisme.

Misschien stelt het niet veel voor. Ik zat gewoon in bad en het kwam tot mij. Archimedes is daar vast beter in.
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

en 'openbaring' is ook maar een vertaling van 'revelatio' omdat hiervoor in het Nederlands geen woord bestond. Zie ook woorden als 'deemoed' die verzonnen zijn omdat die term niet bestond, maar wel door de christelijke priesters gevonden werd in de heilige schrift.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Dries schreef: 25 jun 2024 22:04 Ja, een anglicisme.

Misschien stelt het niet veel voor. Ik zat gewoon in bad en het kwam tot mij. Archimedes is daar vast beter in.
Bingo!
Want bijna iedereen koppelt gelijk EUREKA! aan Archimedes’ revelatie.
Maar Archimedes had nog veel meer onder de pet:
https://www.quantumuniverse.nl/de-appel ... archimedes

Wat dan opvalt is dat Archimedes zijn EUREKA telkens mee inhield dat “het” bij inspectie klopte, iets dat bij revelaties soms zomaar ondergesneeuwd blijft.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

Re-velatio is de Latijnse vertaling van Grieks Apo-calyps, wat ook letterlijk ont-dekking betekent. Eigenlijk dus geen Anglicisme. Mat dat terzijde.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
Dries
Forum fan

Bericht door Dries »

heeck schreef: 27 jun 2024 12:09
Dries schreef: 25 jun 2024 22:04 Ja, een anglicisme.

Bingo!
Want bijna iedereen koppelt gelijk EUREKA! aan Archimedes’ revelatie.
Maar Archimedes had nog veel meer onder de pet:
https://www.quantumuniverse.nl/de-appel ... archimedes

Wat dan opvalt is dat Archimedes zijn EUREKA telkens mee inhield dat “het” bij inspectie klopte, iets dat bij revelaties soms zomaar ondergesneeuwd blijft.

Roeland
Nu heb ik nog iets bijgeleerd over een bol.

Trouwens, als je een rond gat maakt, dwars door een bol, en als dat gat een bepaalde hoogte h heeft, dan is het overgebleven volume van die bol ook constant. Dus als je dat doet bij de zon, een rond gat van 10 cm, wat wilt zeggen dat het gat een enorme diameter moet hebben, zodat er slechts een klein pelletje van de zon over is, rond dat gat, 10 cm hoog. Dat is dan hetzelfde volume als dat men dat zou doen bij een bal zo groot als een voetbal.
Dries
Forum fan

Bericht door Dries »

HierEnNu schreef: 15 mei 2024 00:37 Ik neem ff aan dat je verhaal zelf niet de revalatie is, want dat betreft geen belangrijke ontdekking of onthulling met impact op ons begrip van de wereld om ons heen.
Wat de revelatie dan wel is weet ik niet.
Dat wat nu gaande is uiteindelijk zal leidden tot Darth Vader?

Ik had gewoon Darth Vader vermeld om aan te geven dat de rest van de openbaring met een korreltje zout mag genomen worden.
Plaats reactie