Preppen
Moderator: Moderators
Preppen
Onlangs was er het programma “black-out” over een stroomstoring, in drie provincies van Nederland, die 72 uur duurt. De boodschap was dat dit best wel realistisch is. De burger zou dus voor minimaal 48 uur moeten preppen, een opwindbare radio, genoeg batterijen en een zaklamp, water en voedsel voor 48 uur, en eventueel een campinggasstel.
In de verenigde staten schijnt preppen serieuze vormen te hebben, schuilkelders, wapens, alles om eventueel off-grid te overleven in ernstige omstandigheden met agressief volk.
Nu wil ik best wel wat preppen, een afsluitbare emmer voor als de wc het niet doet, een opwindbare radio met powerbank, dekens, voldoende wc-papier op voorraad, maar water en voedsel heb ik nooit zoveel op voorraad, ook medicijnvoorraad, waterzuiveringsfilters, gasstel en cash heb ik niet. Het is dus maar voor een deel dat ik erin geloof dat je voorbereid moet zijn.
Gelooft U erin?
In de verenigde staten schijnt preppen serieuze vormen te hebben, schuilkelders, wapens, alles om eventueel off-grid te overleven in ernstige omstandigheden met agressief volk.
Nu wil ik best wel wat preppen, een afsluitbare emmer voor als de wc het niet doet, een opwindbare radio met powerbank, dekens, voldoende wc-papier op voorraad, maar water en voedsel heb ik nooit zoveel op voorraad, ook medicijnvoorraad, waterzuiveringsfilters, gasstel en cash heb ik niet. Het is dus maar voor een deel dat ik erin geloof dat je voorbereid moet zijn.
Gelooft U erin?
Misschien…
Re: Preppen
Ik ben een aantal jaar geleden ook beginnen preppen. Op een paar zaken staan houdbaarheidsdatums op. Zoals de filter van een gasmasker. Och, yo... je moet het eens weten... Bereid je voor op waterschaarste. Je bent dus niet de enige.
Vooralsnog heb ik niet grote angstbeelden, maar jij dus wel? Ik heb het idee dat als ik moet gaan vechten om te overleven, dat ik het dan opgeef.
Misschien…
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Het is wat mij betreft - ik woon in Finland - niet zozeer een kwestie van 'geloof je erin'. Gisteravond hoorde ik op het televisienieuws dat de regering nu adviseert iedereen de zaken die je voorbij laat gaan aan te schaffen en gereed te houden. En iedereen hier moet zich op de hoogte stellen waar vanaf je huis of vanaf je werkplaats de dichstbijzijnde schuilkelder te vinden is.
In dezelfde nieuwsuitzending kreeg ik te horen dat de internetkabel in de Oostzee tussen Finland en Duitsland kapot was. Men zei nog niet te willen speculeren of dit opzettelijk gedaan was, maar nog tijdens de nieuwsuitzending werd gemeld dat ook de internetkabel tussen Letland en Zweden kapot is. Hieruit kan men onmiddellijk zijn eigen conclusie trekken: sabotage van Rusland.
En dat volgde allemaal op de ochtendkrant waarin uitgeweid werd over het enorme nieuwe investeringsproject in Lapland. Er wordt een nieuwe tweespoors reinroute gebouwd van Oulu via Kiruna naar Narvik om de aanvoer van wapens en goederen naar Finland in geval van oorlog via het uiterste noorden mogelijk te maken. Ook wegen in Lapland moeten verbeterd worden zodat ze het gewicht van tanks kunnen dragen. Finland is een eiland dat enkel via de zee bevoorraad kan worden. En vervoer over de Oostzee kan heel moeilijk of zelfs onmogelijk worden in oorlogstijd. Gelukkig zijn Zweden en Noorwegen en Finland nu volledig geallieerd en werkt men samen alsof het één land is.
En al twee jaar lang word ik tijdens mijn boswandelingen bijna dagelijks begroet door het oorverdovende lawaai van overvliegende straaljagers van de luchtmacht die oefenen.
Niet aan de mogelijkheid van oorlog denken is hier bijna onmogelijk.
Born OK the first time
Oorlog is wel wat langer dan 72 uur, kan je je onmogelijk helemaal voor preppen toch? Wel een rot-situatie.Rereformed schreef: ↑19 nov 2024 08:38 Niet aan de mogelijkheid van oorlog denken is hier bijna onmogelijk.
Misschien…
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Men schijnt zich op dit moment te moeten voorbereiden op onvoorziene gevolgen van wat ze noemen "hybride warfare", oftewel rekening houden met allerlei soorten van sabotage waar Rusland steeds intensiever mee bezig is. Het is moeilijk te zeggen hoe verstrekkend zich dat kan gaan ontwikkelen.Leon schreef: ↑19 nov 2024 08:51Oorlog is wel wat langer dan 72 uur, kan je je onmogelijk helemaal voor preppen toch? Wel een rot-situatie.Rereformed schreef: ↑19 nov 2024 08:38 Niet aan de mogelijkheid van oorlog denken is hier bijna onmogelijk.
Born OK the first time
Een paar maanden geleden las ik dat, sinds er steeds meer groene stroom is en dat die van diverse installaties betrokken kan worden, zoals ook particuliere bedrijven, er een instabiel stroomnet kan/is ontstaan.
Wij kennen dat eigenlijk helemaal niet.
Dus ja, ik heb overal zaklampen liggen en een voorraad kaarsen om aangevuld te worden. (Heb ik al altijd.)
Verder heb ik altijd wel voor een aantal dagen tot zelfs weken voorraden in huis.
Ik moet er aan denken meer maaltijden in blik te bevoorraden, omdat ik nu het meeste in de diepvries heb.
Met water heb ik geen probleem, want water heb ik in een grote vijver en eerst koken voor gebruik is een optie.
Ik heb nog een grote voorraad hout liggen en ook al stook ik de kachel niet meer, dat kan altijd weer heringevoerd worden.
Voor het geval van oorlog?
Een groot gedeelte van ons Nederlanders woont onder het zeeniveau.
Walcheren is in de oorlog ook al onder water gezet.
Daar ben ik altijd bang voor geweest, maar mettertijd is dat steeds minder geworden.
Zoals ik tegenwoordig kan zeggen:
Je kunt je voorbereiden, maar het komt zoals het komt.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Lijkt me best wel reëel om vooruit te kijken en voor zover mogelijk je voor te bereiden.Rereformed schreef: ↑19 nov 2024 08:38 Het is wat mij betreft - ik woon in Finland - niet zozeer een kwestie van 'geloof je erin'. Gisteravond hoorde ik op het televisienieuws dat de regering nu adviseert iedereen de zaken die je voorbij laat gaan aan te schaffen en gereed te houden. En iedereen hier moet zich op de hoogte stellen waar vanaf je huis of vanaf je werkplaats de dichstbijzijnde schuilkelder te vinden is.
Zeker zoals jullie veel dichter bij Rusland zitten.
Aan schuilkelders heb ik voor hier in Nederland nog niet gedacht.
Als het zover zou komen, dan zou ik met Leon denken:
Dan hoeft het allemaal voor mij niet meer.
Maar ja, ik heb goed praten als weduwe zonder kinderen.
Als DE bom valt, heeft het inderdaad weinig zin meer. Kun je er maar beter heel dicht in de buurt zijn.Maria schreef: ↑19 nov 2024 16:14Lijkt me best wel reëel om vooruit te kijken en voor zover mogelijk je voor te bereiden.Rereformed schreef: ↑19 nov 2024 08:38 Het is wat mij betreft - ik woon in Finland - niet zozeer een kwestie van 'geloof je erin'. Gisteravond hoorde ik op het televisienieuws dat de regering nu adviseert iedereen de zaken die je voorbij laat gaan aan te schaffen en gereed te houden. En iedereen hier moet zich op de hoogte stellen waar vanaf je huis of vanaf je werkplaats de dichstbijzijnde schuilkelder te vinden is.
Zeker zoals jullie veel dichter bij Rusland zitten.
Aan schuilkelders heb ik voor hier in Nederland nog niet gedacht.
Als het zover zou komen, dan zou ik met Leon denken:
Dan hoeft het allemaal voor mij niet meer.
Maar ja, ik heb goed praten als weduwe zonder kinderen.
De mens. De grootste grap van God!
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Finland is the place to be voor iedereen die van schuilkelders houdt!
https://youtu.be/bwK1l56l9UQ?t=576
https://www.youtube.com/watch?v=VYod3nMSpe0
https://www.youtube.com/watch?v=CKdvq5PTORI
https://www.youtube.com/watch?v=kf5L-q4x3bo
Schuilkelders is maar één onderdeel van talloze zaken waarin Finland altijd rekening houdt met een volgende oorlog tegen Rusland. Eigenlijk laat het zien dat niemand hier zich afvraagt óf het nodig is. Het is enkel wachten op het moment dat het gaat gebeuren.
De bereidheid om voor eigen land te vechten is bij Finnen ook het hoogste in heel Europa: https://www.youtube.com/shorts/kGI1u2Jr-zg
Born OK the first time
In Zweden zijn ze ook al met de voorbereidingen bezig.
https://search.app?link=https%3A%2F%2Fw ... s%2Fm2%2F4
Met 5 miljoen exemplaren wil Zweden zijn burgers klaarstomen voor crisissituaties. Het boekje geeft praktische tips over overleven tijdens oorlog of rampen, zoals voedselvoorraden aanleggen en omgaan met stroomuitval.
Preppen maar!
https://search.app?link=https%3A%2F%2Fw ... s%2Fm2%2F4
Met 5 miljoen exemplaren wil Zweden zijn burgers klaarstomen voor crisissituaties. Het boekje geeft praktische tips over overleven tijdens oorlog of rampen, zoals voedselvoorraden aanleggen en omgaan met stroomuitval.
Preppen maar!
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
Doet me denken aan vroeger thuis tot zeker in de jaren 60.
Instructiekaarten voor bij calamiteiten plus gebruiksaanwijzingen voor een gasmasker, opgehangen achter de kalender in de huiskamer.
Een gasmasker heb ik trouwens nooit gezien.
Ook wel lastig voor de grote gezinnen van weleer.
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
We kregen toen een boekje van de BB met instructies.Maria schreef: ↑19 nov 2024 17:56Doet me denken aan vroeger thuis tot zeker in de jaren 60.
Instructiekaarten voor bij calamiteiten plus gebruiksaanwijzingen voor een gasmasker, opgehangen achter de kalender in de huiskamer.
Een gasmasker heb ik trouwens nooit gezien.
Ook wel lastig voor de grote gezinnen van weleer.![]()
Bij een atoomaanval moest je onder je bureau gaan zitten.
Helaas hebben we het boekje niet bewaard, hadden we er nog eens om kunnen lachen.
Er zijn ook nog wat bunkers aangelegd, die misschien 5% van de mensen konden bergen.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Niet meer nadat ik Amerikaanse preppers zich zag voorbereiden op een tsunami door een verzwaarde waterdichte container voor de kust te laten afzinken. De absurditeit daarvan genas mij volledig van het preppen.
Sindsdien denk ik, niet preppen is ook een vorm van preppen.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
- chromis
- IT Tech. & Moderator
Uiteindelijk is het ook maar de vraag waarvoor je wilt (en kunt) "preppen". Zouden de kernbommen ons om de oren vliegen of zouden we worden opgejaagd door allerlei autonome drones dan wordt het gewoon onleefbaar of extreem klote. Afgezien van zulke angst/doem-scenario's: op voedingscentrum.nl kan je een artikel vinden over het hebben van een voorraad aan voedsel waarmee je 72h vooruit kan. Dat is sowieso handig, bijvoorbeeld als het extreem weer wordt of als je gewoon ziek bent en niet uit huis kan/wil. En je kunt geld besparen als je dingen "in bulk" koopt.
Zo kun je vrij makkelijk blikken met kikkererwten of andere bonen inslaan en gewoon opeten maar dan ook aanvullen zodat je altijd 4 blikken oid op voorraad hebt. Dan hanteer je een soort "first in, last out" principe. Ik heb zelf meestal een grote voorraad rijst en havermout (en andere granen) op voorraad omdat ik deze met grote pakken (en korting) koop bij allerlei webshops. Maar die kan je niet klaarmaken als je "off the grid" bent (havermout kan je wel laten wellen in water en o.a. speltvlokken en haverzemelen zijn ook zo eetbaar). En als bepaalde dingen duurder worden door een oorlog dan heb je zoiets toch op voorraad. Als ik wil koken zonder stroom... hiervoor zou ik iets moeten kopen of knutselen waarmee dat wel mogelijk is. Ik heb hier geen gasfornuis, ik kook op inductie.
Wat ik niet heb is 72h aan water-voorraad, op een grote boiler (in de kelder) na: die zal afkoelen als er naast water ook geen stroom is. Nu drink ik persoonlijk sowieso veel water. Ik kan daarom wel een systeem verzinnen zodat ik altijd 6 liter aan water in voorraad heb. Maar 3 liter (d.w.z. 1 liter per dag) is denk ik voldoende om te overleven. Dat kost ook ruimte, met name als je zulk water wilt blijven koelen (afgezien van stroom-uitval). Een echte noodzaak hiervoor zie ik nog niet, maar wellicht zou dat kunnen veranderen.
Ik geloof dat "off the grid" communicatie voor de meesten sowieso een probleem wordt. Ik ben zelf geen zend-amateur (d.w.z. ik heb geen licentie, ik heb waarschijnlijk wel genoeg elektro onderdelen in huis om een transceiver in elkaar te knutselen) maar old-skool korte golf oid is wel de meest praktische manier zou een of andere totale chaos uitbreken.
Leuk om eens over na te denken, maar het moet geen angst-denken worden lijkt mij.
Zo kun je vrij makkelijk blikken met kikkererwten of andere bonen inslaan en gewoon opeten maar dan ook aanvullen zodat je altijd 4 blikken oid op voorraad hebt. Dan hanteer je een soort "first in, last out" principe. Ik heb zelf meestal een grote voorraad rijst en havermout (en andere granen) op voorraad omdat ik deze met grote pakken (en korting) koop bij allerlei webshops. Maar die kan je niet klaarmaken als je "off the grid" bent (havermout kan je wel laten wellen in water en o.a. speltvlokken en haverzemelen zijn ook zo eetbaar). En als bepaalde dingen duurder worden door een oorlog dan heb je zoiets toch op voorraad. Als ik wil koken zonder stroom... hiervoor zou ik iets moeten kopen of knutselen waarmee dat wel mogelijk is. Ik heb hier geen gasfornuis, ik kook op inductie.
Wat ik niet heb is 72h aan water-voorraad, op een grote boiler (in de kelder) na: die zal afkoelen als er naast water ook geen stroom is. Nu drink ik persoonlijk sowieso veel water. Ik kan daarom wel een systeem verzinnen zodat ik altijd 6 liter aan water in voorraad heb. Maar 3 liter (d.w.z. 1 liter per dag) is denk ik voldoende om te overleven. Dat kost ook ruimte, met name als je zulk water wilt blijven koelen (afgezien van stroom-uitval). Een echte noodzaak hiervoor zie ik nog niet, maar wellicht zou dat kunnen veranderen.
Ik geloof dat "off the grid" communicatie voor de meesten sowieso een probleem wordt. Ik ben zelf geen zend-amateur (d.w.z. ik heb geen licentie, ik heb waarschijnlijk wel genoeg elektro onderdelen in huis om een transceiver in elkaar te knutselen) maar old-skool korte golf oid is wel de meest praktische manier zou een of andere totale chaos uitbreken.
Leuk om eens over na te denken, maar het moet geen angst-denken worden lijkt mij.
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.