Academische vrijheid behouden...

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gerard R.
Superposter

Academische vrijheid behouden...

Bericht door Gerard R. »

https://nos.nl/l/2562382
Hoe behoud je je academische vrijheid als wetenschapper als een van je belangrijkste onderzoekspartners aan de andere kant van de oceaan je motieven in twijfel trekt, je beurs plots stopzet of je tegenhoudt aan de grens? Sinds president Trumps aantreden zijn er grote zorgen over de staat van de wetenschap in de VS, en academici in Nederland merken ook steeds meer van zijn impact op hun vak. Men is bezorgd, maar durft zich niet luid uit te spreken, uit angst voor de gevolgen.

In Leiden kwamen tientallen onderzoekers, voor zover bekend voor het eerst in Nederland, samen om hun zorgen te delen en van elkaar te leren hoe je jezelf en je werk hiertegen wapent. Want de vrees dat je op enig moment aan de Amerikanen moet uitleggen hoe je je verhoudt tot de klimaatwetenschap, trans personen of diversiteitskwesties wordt door bijna iedereen gevoeld. En op een zwarte lijst in de VS sta je zomaar, is de angst.

"Gelieve de mensen in de zaal niet met naam en toenaam te citeren", begint organisator en universiteitshistoricus Pieter Slaman het gesprek op de rechtenfaculteit in Leiden, geheel in strijd met de gebruikelijke transparantie die de academische wereld betracht. "Het is wansmakelijk dat ik dit moet zeggen, maar hier staan we dan." (..)
Het is een donkerbruine tijd, of lijkt dat maar zo?
** Sommige geesten zijn als beton, goed gemengd en uitgehard.. **
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Re: Academische vrijheid behouden...

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Gerard R. schreef: 05 apr 2025 13:09 https://nos.nl/l/2562382
Hoe behoud je je academische vrijheid als wetenschapper als een van je belangrijkste onderzoekspartners aan de andere kant van de oceaan je motieven in twijfel trekt, je beurs plots stopzet of je tegenhoudt aan de grens? Sinds president Trumps aantreden zijn er grote zorgen over de staat van de wetenschap in de VS, en academici in Nederland merken ook steeds meer van zijn impact op hun vak. Men is bezorgd, maar durft zich niet luid uit te spreken, uit angst voor de gevolgen.

In Leiden kwamen tientallen onderzoekers, voor zover bekend voor het eerst in Nederland, samen om hun zorgen te delen en van elkaar te leren hoe je jezelf en je werk hiertegen wapent. Want de vrees dat je op enig moment aan de Amerikanen moet uitleggen hoe je je verhoudt tot de klimaatwetenschap, trans personen of diversiteitskwesties wordt door bijna iedereen gevoeld. En op een zwarte lijst in de VS sta je zomaar, is de angst.

"Gelieve de mensen in de zaal niet met naam en toenaam te citeren", begint organisator en universiteitshistoricus Pieter Slaman het gesprek op de rechtenfaculteit in Leiden, geheel in strijd met de gebruikelijke transparantie die de academische wereld betracht. "Het is wansmakelijk dat ik dit moet zeggen, maar hier staan we dan." (..)
Die donkerbruine periode is al geweest onder Joseph McCarthy.

Of het tot een een herhaling komt is niet waarschijnlijk lijkt me.

Die academische vrijheid heeft men gedeeltelijk al zelf opgegeven door allerlei verbindingen met multinationals.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 05 apr 2025 13:58
Gerard R. schreef: 05 apr 2025 13:09 https://nos.nl/l/2562382

Die donkerbruine periode is al geweest onder Joseph McCarthy.

Of het tot een een herhaling komt is niet waarschijnlijk lijkt me.

Die academische vrijheid heeft men gedeeltelijk al zelf opgegeven door allerlei verbindingen met multinationals.
Het kan altijd nog erger.
** Sommige geesten zijn als beton, goed gemengd en uitgehard.. **
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Door de wetenschapper waar men het niet mee eens is als 'crackpot' en 'pseudowetenschapper' weg te zetten, heeft men de academische vrijheid al sinds lang in de prullenmand gegooid. Daardoor zorgt men ervoor dat deze collega academici nergens nog aan de bak geraken, omdat hun reputatie besmeurd werd door zichzelf verklaarde vrijdenkers. Dat is de grootste bedreiging voor de academische vrijheid. Want andere wetenschappers zullen wel twee keer nadenken voor ze een wat controversiëler onderwerp willen bestuderen wegen carriërebehoud.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

MaartenV schreef: 06 apr 2025 11:46 Door de wetenschapper waar men het niet mee eens is als 'crackpot' en 'pseudowetenschapper' weg te zetten, heeft men de academische vrijheid al sinds lang in de prullenmand gegooid. Daardoor zorgt men ervoor dat deze collega academici nergens nog aan de bak geraken, omdat hun reputatie besmeurd werd door zichzelf verklaarde vrijdenkers. Dat is de grootste bedreiging voor de academische vrijheid. Want andere wetenschappers zullen wel twee keer nadenken voor ze een wat controversiëler onderwerp willen bestuderen wegen carriërebehoud.
Mij lijkt dit een mooi voorbeeld van een complot theorie.

Ook speel je een variant van het Galileo Gambiet.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

MaartenV schreef: 06 apr 2025 11:46 Door de wetenschapper waar men het niet mee eens is als 'crackpot' en 'pseudowetenschapper' weg te zetten, heeft men de academische vrijheid al sinds lang in de prullenmand gegooid. Daardoor zorgt men ervoor dat deze collega academici nergens nog aan de bak geraken, omdat hun reputatie besmeurd werd door zichzelf verklaarde vrijdenkers. Dat is de grootste bedreiging voor de academische vrijheid. Want andere wetenschappers zullen wel twee keer nadenken voor ze een wat controversiëler onderwerp willen bestuderen wegen carriërebehoud.
Het topic onderwerp lijkt me van een totaal andere orde.
Heb je het laatste nieuws over de verordeningen van Trump wel gevolgd?
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Maria schreef: 06 apr 2025 21:43
Het topic onderwerp lijkt me van een totaal andere orde.
Heb je het laatste nieuws over de verordeningen van Trump wel gevolgd?
ja, het topic is inderdaad van een andere orde, maar deze valt ook onder de titel 'Academische vrijheid behouden...'.
Het moest me toch even van het hart.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
Plaats reactie