"Wat is gender juist?"
De vraag is heel kort te beantwoorden: Gender is het mentale geslacht van de mens.
Of anders: Gender maakt deel uit van iemands zelfbeeld, zijn/haar identiteit.
Maar goed:
axxyanus schreef: ↑12 jul 2025 13:41
In het topic over geslacht kwam Georgie met deze tangent
Georgie schreef: ↑04 jul 2025 00:13
Maar een mens is op twee manieren geslachtelijk.
Behalve lichamelijk (het geslacht, direct zichtbaar) ook mentaal, (hoe de persoon zichzelf ervaart en identificeert). Dat noemen we in ons land het gender. Een persoon voelt zich man of vrouw. Denkt en handelt als man of vrouw.
Meestal matchen (lichamelijk) geslacht en (mentaal) gender. Deze mensen worden
cisgender genoemd.
Soms ook matchen die twee niet. Zo’n persoon is lichamelijk van het ene geslacht, maar mentaal van het andere gender. Dit heet
genderdysforie en de mensen die eraan “lijden” worden t
ransgenders genoemd.
En hier zit het spectrum, want genderdysforie komt in allerlei variaties en graden voor: regelrechte transgenders: helemaal man in een vrouwenlichaam / helemaal vrouw in een mannenlichaam. Soms ook helemaal genderneutraal: mentaal niet mannelijk en ook niet vrouwelijk. Deze mensen worden
non-binair genoemd, of ook weleens
non-genders. Daarnaast zijn er alle mogelijke tussenvariaties waarbij mensen zich een beetje man en een beetje vrouw voelen of soms man en soms vrouw of niet goed weten of ze man zijn of vrouw. We zitten dan in de
“queer”-gemeenschap die enigszins buiten mijn begripsvermogen valt.
Ik vind dat eerlijk gezegd redelijk problematisch. Wat is bv denken en handelen als man of vrouw? Gedraagt een vrouw met een beroep dat wij in onze maatschappij als mannelijk beschouwen, zich als een man? Op mij komt dar erg stereotiep versterkend over, waarbij we mensen als meer vrouwelijk of als meer mannelijk gaan zien afhankelijk van hoe goed hun gedrag/uiterlijk overeenkomt met de stereotiepen die onze maatschappij van mannen en vrouwen heeft..
Zolang er voor de ramen roze of blauwe slingers en ballonnen verschijnen met de tekst “Hoera een jongen” of “Hoera een meisje…
Zolang kinderen met een mannelijk of vrouwelijk rolmodel worden opgevoed…
Zolang er apart jongensspeelgoed en apart meisjesspeelgoed verkocht wordt…
Zolang op het schoolplein jongens rennen en schreeuwen en stoeien en meisjes in een groepje opzij staan te giebelen en te giechelen…
Zolang jongens en mannen passerende vrouwen naroepen en –fluiten terwijl dat voor vrouwen en meisjes hoogst ongepast is…
Zolang vrouwen in hun carriëre nog steeds tegen een door mannen gecreëerd “glazen plafond” oplopen…
Zolang er politieke partijen zijn die vinden dat vrouwen niet in de politiek thuis horen…
Zolang vrouwen in topposities wel in een chique broekpak kunnen verschijnen maar mannen niet in een even chique mantelpakje met de rok tot net over de knie…
Zolang er in kledingzaken aparte afdelingen met herenkleding en dameskleding zijn…
Zolang een vrouw achter het stuur van een 80 tons truck met oplegger in het internationaal transportwezen reden genoeg is voor een jaren lopende televisieserie…
Zolang een bejaarde narcist wel “grab ‘m by the pussy” kan roepen en er nog om gewaardeerd wordt ook, terwijl geen vrouw het in haar hoofd zal halen om “grab ‘m by the dick” te roepen of zelfs maar te fluisteren…
Zolang mannen zich als jager gedragen en vrouwen als prooi…
Zolang het in vrijwel alle gevallen van seksueel grensoverschrijdend gedrag, inclusief aanrandings- en verkrachtingszaken over mannelijke daders gaat…
Zolang vrouwelijke professionele sporters significant minder beloond worden dan mannelijke…
Zolang…
Zolang…
…Zolang denken en doen mensen mannelijk of vrouwelijk.
…Zolang ervaren zij zichzelf als man of als vrouw (of als geen van beide of als beide of soms man en soms vrouw of als “Ik weet het niet”).
Als het niet neerkomt op een vergelijking met de stereotiepen in onze maatschappij, hoe bepalen we dan het mentaal geslacht of gender van iemand?
Dat bepalen “wij” niet. Dat is hoe iemand zichzelf ervaart/identificeert/definieert.
Hoe maken we bv het onderscheid tussen iemand die werkelijk een ander gender heeft dan geslacht en iemand die daar om opportunische redenen over liegt.
Dat kunnen wij niet.
Totdat betreffende persoon door een handeling of uiting door de mand valt.
Maar wat dan nog?
Hoe weet iemand die zegt zich man of vrouw voelt, dat dat inderdaad is hoe hij zich voelt? Hoe voelt het om man te zijn, of vrouw?
Hoe weet iemand dat hij/zij is wie of wat hij/zij is? Hoe weet ik dat ik ben wie of wat ik ben? Hoe weet jij dat je bent wie of wat je bent?
Op mij komt dit over als slordig taal gebruik. Het is zoals wanneer iemand zegt "zich verraden te voelen". Maar er is geen gevoel van verradenheid. Wat er in een dergelijk geval aan de hand is, is dat die persoon het idee opgepikt heeft van verraden te zijn en daardoor gevoelens, van boosheid, verontwaardiging en frustratie bij hem naar bovenkwamen, wat hij dan samenvat als zich verraden te voelen. En zolang iedereen begrijpt wat er juist bedoeld is dat allemaal geen probleem maar als iemand verraden als een gevoel gaan behandelen wordt het IMO weldegelijk problematisch.
“Zich verraden voelen is puur subjectief, een
gevoel,
een gemoedstoestand die veroorzaakt wordt door het handelen van een ander.
Verraden worden gaat altijd over twee personen. We hebben het dan over het
handelen van de een jegens de ander.
Handelen is iets concreets. Dat kan geanalyseerd worden en op de achterliggende motivatie onderzocht. Zo kan vastgesteld worden of dat subjectieve gevoel van verraden te zijn al dan niet terecht was.
Gender is ook zo’n subjectief gevoel.
Maar terwijl zich verraden voelen een kortstondige gemoedstoestand is, is gender blijvend. Maakt deel uit van iemeands zelfbeeld. Anderen kunnen dat alleen op zijn/haar woord aannemen.
Ik trek dus niet in twijfel dat er mensen zijn die zich ongemakkelijk voelen in hun vel, zelf in die mate dat je van dysmorfie kan spreken. Maar het is niet omdat bij die mensen het idee opduikt dat die gevoelen veroorzaakt zijn omdat ze een verschillend mentaal en lichaamelijk geslacht hebben, dat dat ook de werkelijke oorzaak is. Hoe maken we onderscheid tussen iemand die gewoon een idee heeft opgepikt en iemand die zich werkelijk voelt zoals het andere geslacht?
Dat kunnen wij niet.
En dat hoeven wij ook niet te kunnen. Dat is heel privé. Ook als deze mensen “uit de kast komen” blijft het privé. Je kunt het als kennisgeving aannemen of niet, maar het mag geen invloed hebben op je houding jegens betreffende persoon.
En in een écht tolerante, seculiere en voor iedereen veilige diverse samenleving doet het er ook helemaal niet toe.