Engelen

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

Klaver

Engelen

Bericht door Klaver »

Volgens de Islam ontving Mohammed zijn openbaringen van de engel Gabriël.
Maar bestaan engelen wel? Volgens mij niet. Volgens mij is er een betere verklaring: de psychologische verklaring.
Mohammed hallucineerde en hoorde stemmen. Hij zag en hoorde dingen die er niet waren.
Wat hij zag en hoorde was het product van zijn eigen geest...
Maria
Moderator

Re: Engelen

Bericht door Maria »

Welkom Klaver ook namens het beheerdersteam.
Zou je dit topic even willen doornemen?
Welkom nieuwe leden.
Of heb je dat al gedaan?
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Klaver schreef: 24 aug 2025 11:54 Volgens de Islam ontving Mohammed zijn openbaringen van de engel Gabriël.
Maar bestaan engelen wel? Volgens mij niet. Volgens mij is er een betere verklaring: de psychologische verklaring.
Mohammed hallucineerde en hoorde stemmen. Hij zag en hoorde dingen die er niet waren.
Ik kan alleen maar zeggen, dat ik het met je eens ben.
Sommige mensen willen het ook wel verklaren adhv. bijna doodervaringen of met te vergelijken beelden, die men kan waarnemen na het gebruik van drugs, die ook een diepe indruk achter kunnen laten.

Wat mensen gemeen hebben is dat ze een verklaring willen.
Vinden ze geen logische, dan moet het wel iets buitennatuurlijks zijn, is een redenatie, die ook nu nog wel wordt toegepast.
Dan is het snel vinden in oudere geschriften, waar het goddelike wordt vernoemd.

In de huidige wetenschap is er veel onderzoek naar gedaan, maar een connectie met een god is er niet gevonden.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Welkom klaver,
Dat engelen niet bestaan is deels waar, deels niet, Ik vermoedt dat in de oudheid vallende sterren als engelen werden beschouwd. Jibriel was met name DE boodschapper van, God zoals Hermes(Mercurius!) DE boodschapper van de goden was. omdat hij zich vaak onder de horizon (leek op: op aarde) bevond en heel snel opkwam en weer onder ging. Zijn gevleugelde schoenen symbolseren een hoge snelheid. Dezelfde engel(Gabriël) zou ook aan maria geboodschapt hebben. Mercurius bestaat, maar er is geen boodschap om te brengen. Praten kan de planeet ook al niet. En vallende sterren schijnen pas als ze bijna beneden zijn, en komen vaak elk jaar rond dezelfde tijd in zwermen aan. Die kunnen wél geluid maken, maar dat is geen spraak.

Dat Mohammed beweerde dat het bericht via Jibriel kwam, betekent alleen dat hij zijn "boodschap" aan "God" toeschreef. Een kennis van mij heeft een kind dat "stemmen hoorde" Dat (volwassen) kind, dacht ook dat die stemmen van God kwamen. Maar waarschijnlijk is jouw verkaring véél beter.
Ik wens u alle goeds
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Klaver schreef: 24 aug 2025 11:54 Volgens de Islam ontving Mohammed zijn openbaringen van de engel Gabriël.
Moeilijke zaak, we weten niet wat Mohammed misschien hallucineerde of wat hij misschien doodleuk heeft verzonnen.
Ik heb we de beschuldiging gelezen dat hij een hasjkauwer zou zijn geweest, een bewijs werd echter niet bijgeleverd.

Mohammed had in zijn jeugd veel contacten met Joden en Cristenen en sommigen beweren (ook zonder bewijs) dat hij oorspronkelijk een christen was.

Hij zal dus wel er van uit zijn gegaan, dat dit soort wezens bestonden.

PS.
Natuurlijk bestaan ze niet echt, net zo min als dat er:
Goden , Djinns , Duivels , Demonen , Kobolds , Hobbits , ................................ etc. bestaan.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

https://nl.wikipedia.org/wiki/Engel
  • In het christendom, de islam, het jodendom en zoroastrisme, treden engelen, als bedienden of beschermers van de mens, gewoonlijk op als boodschappers van God (of de goden), van wie ze duidelijk zijn onderscheiden, en beschikken over bovenmenselijke capaciteiten en eigenschappen.
Peter van Velzen schreef: 25 aug 2025 03:00 Dat engelen niet bestaan is deels waar, deels niet, Ik vermoedt dat in de oudheid vallende sterren als engelen werden beschouwd. Jibriel was met name DE boodschapper van, God zoals Hermes(Mercurius!) DE boodschapper van de goden was. omdat hij zich vaak onder de horizon (leek op: op aarde) bevond en heel snel opkwam en weer onder ging.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Aartsenge ... /_Djibriel
  • Uit de boeken die niet werden toegelaten tot de canonieke van de Hebreeuwse Bijbel blijkt dat de joden kennelijk geloofden in het bestaan van zeven aartsengelen (zie verderop). Deze zijn waarschijnlijk afgeleid van de Perzische zeven amsjaspands of amesja spentas, de zeven goddelijke wezens die tot het gevolg van de hoogste god Ahoera Mazda behoorden of de Babylonische ighigs of igigi, de zeven planetengeesten
De zeven planetengeesten als voorbeeld en voorgangers voor een hemels hof van dienaren van God.
Toch denk ik niet, dat je vallende sterren als boodchappers kunt vergelijken met de (aarts)engelen zoals Gabriel in de Bijbel is beschreven en door Mohammed is overgenomen als verklaring voor zijn hallucinaties.
  • In de Hebreeuwse Bijbel wordt Gabriël genoemd in Daniël 8:16 en 9:16, waar hij "iemand die eruit zag als een man" wordt genoemd en de opdracht kreeg Daniël zijn visioenen over de eindtijd uit te leggen. Om dit te doen, vloog "de man" Gabriël snel naar Daniël toe.
Vandaar blijkbaar de beeltenissen met vleugels.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 25 aug 2025 10:54 Mohammed had in zijn jeugd veel contacten met Joden en Cristenen en sommigen beweren (ook zonder bewijs) dat hij oorspronkelijk een christen was.
Of hij ooit een christen was weet ik ook niet, maar in de Islam komen veel gezamelijke kenmerken voor.
De hele basis van de Koran zelfs, die door Gabriel ingesproken zou zijn, getuigt hiervan.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Maria schreef: 25 aug 2025 11:14
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 25 aug 2025 10:54 Mohammed had in zijn jeugd veel contacten met Joden en Cristenen en sommigen beweren (ook zonder bewijs) dat hij oorspronkelijk een christen was.
Of hij ooit een christen was weet ik ook niet, maar in de Islam komen veel gezamelijke kenmerken voor.
De hele basis van de Koran zelfs, die door Gabriel ingesproken zou zijn, getuigt hiervan.
Men weet dat er in zijn jeugd grote gemeenschappen hiervan waren in Mekka.
Hij moet daar op zijn minst iets van hebben meegekregen gezien de zendingsdrang van veel christenen.

PS.
Er was zelfs een soort Joods rijk op het schiereiland.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Welkom Klaver,

Heb je er enig belang bij of zorg over?

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 25 aug 2025 11:31
Hij moet daar op zijn minst iets van hebben meegekregen gezien de zendingsdrang van veel christenen.
Heel veel zelfs.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Profeten_in_de_islam
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

Het Griekse woord Engel (Angelos) betekent niets anders dan Boodschapper. Het afgeleide woord Evangelie (Eu Angelion) betekent ook niets anders dan Goede Boodschap. Engelen zijn/waren boodschappers van goden aan mensen. Sommigen, zoals Moses, hadden geen engel nodig, maar spraken met een brandende struik. Maar de mensheid is vol van verhalen over wezens die een boodschap van goden naar mensen overbrachten. Omdat geen mens zou durven zeggen dat hij rechtstreeks contact met een god had, werd er van gemaakt dat het bericht via een goddelijk boodschapper kwam. De engel die aan Maria verscheen kan nooit echt zijn geweest. Anders had hij niet tegen haar gelogen over zijn boodschap dat ze als maagd zwanger zou worden van een Immanuel. Zoals iedereen zelf namelijk kan lezen in de Tenach, er is nergens een profetie waar voorspeld wordt dat Immanuel uit een maagd geboren zou worden. Dat is nu eens een pure opzettelijk leugen in het Nieuwe Testament. Als dit dezelfde Gabriël/Djibriel zou zijn, dan was voor mij al de hele Quran per definitie gelogen voor voor naar achter. Engelen zijn slechts bedenksels van mensen om zichzelf een semi-goddelijke status te geven.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
Klaver

Bericht door Klaver »

heeck schreef: 25 aug 2025 11:52 Welkom Klaver,

Roeland
Ik heb er geen direct belang bij, maar wel zorg over. Ik vind dat religies schadelijk kunnen zijn en dat ze een bedreiging vormen voor onze vrijheden.
En dat ze, "met de pen' bestreden moeten worden.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Klaver schreef: 26 aug 2025 11:19
heeck schreef: 25 aug 2025 11:52 Welkom Klaver,

Roeland
Ik heb er geen direct belang bij, maar wel zorg over. Ik vind dat religies schadelijk kunnen zijn en dat ze een bedreiging vormen voor onze vrijheden.
En dat ze, "met de pen' bestreden moeten worden.
Niet alleen met de pen.

Ook in seculiere zaken dienen ze dat, want daar proberen ze keer op keer een voet tussen de deur te krijgen.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Maria schreef: 25 aug 2025 12:33
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 25 aug 2025 11:31
Heel veel zelfs.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Profeten_in_de_islam
Maar wel vaak in een totaal andere variant.
Zo was " engel Gabriel" een zeer angstaanjagend figuur die Mohammed in een grot ontmoette.
Tijdens de ontmoeting werd Mohammed gewurgd en nadien dacht hij een duivel ontmoet te hebben en had hij zelfmoord neigingen.
Zijn vrouw overtuigde hem er uiteindelijk van dat het een engel was geweest en hem een toekomst als profeet te wachten stond.
Een groot contrast met het serene beeld van engelen in het christendom.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

gerard_m schreef: 26 aug 2025 20:35 Maar wel vaak in een totaal andere variant.
Zo was " engel Gabriel" een zeer angstaanjagend figuur die Mohammed in een grot ontmoette.
Tijdens de ontmoeting werd Mohammed gewurgd en nadien dacht hij een duivel ontmoet te hebben en had hij zelfmoord neigingen.
Zijn vrouw overtuigde hem er uiteindelijk van dat het een engel was geweest en hem een toekomst als profeet te wachten stond.
Een groot contrast met het serene beeld van engelen in het christendom.
Hij was inderdaad vrij onvriendelijk.

Zelfs de meesten Djinns zouden (volgens de verhalen) vriendelijker zijn.
Plaats reactie