Nederlandse predikanten twijfelen aan God

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Stanhope
Ervaren pen

Nederlandse predikanten twijfelen aan God

Bericht door Stanhope »

De Telegraaf
vr 22 sep 2006, 12:35

HILVERSUM - Een op de zes predikanten weet niet of er een God of hogere macht bestaat of gelooft er zelfs helemaal niet in. Dat blijkt uit een vrijdag gepresenteerd onderzoek van godsdienstsocioloog Hijme Stoffels van de Vrije Universiteit. Het onderzoek is in opdracht van de IKON verricht onder de bij die omroep aangesloten kerken. Aanleiding is het 60-jarige bestaan van de IKON.

Ruim achthonderd voorgangers werd gevraagd naar hun godsbeeld. De verschillen tussen de kerken zijn erg groot. Voorgangers van het Leger des Heils en de Gereformeerde Bond twijfelen helemaal niet aan het bestaan van God terwijl 42 procent van Remonstrantse Broederschap zegt te twijfelen.
HarrieMe
Ervaren pen

Re: Nederlandse predikanten twijfelen aan God

Bericht door HarrieMe »

Stanhope schreef:De Telegraaf

HILVERSUM - Een op de zes predikanten weet niet of er een God of hogere macht bestaat of gelooft er zelfs helemaal niet in. Dat blijkt uit een vrijdag gepresenteerd onderzoek van godsdienstsocioloog Hijme Stoffels van de Vrije Universiteit. Het onderzoek is in opdracht van de IKON verricht onder de bij die omroep aangesloten kerken. Aanleiding is het 60-jarige bestaan van de IKON.

Ruim achthonderd voorgangers werd gevraagd naar hun godsbeeld. De verschillen tussen de kerken zijn erg groot. Voorgangers van het Leger des Heils en de Gereformeerde Bond twijfelen helemaal niet aan het bestaan van God terwijl 42 procent van Remonstrantse Broederschap zegt te twijfelen.
Ik heb al eens eerder gezegd, ook op dit forum, dat lang niet alle voorgangers, ongeacht van welk geloof of kerk, nog in god geloven. Het door jou genoemde onderzoek hoeft helemaal niet zo dramatisch te zijn voor de kerk, want geloven is niet zeker weten.
Ik vind overigens de mensen die zeker weten dat er een god bestaat, gevaarlijker dan de twijfelaars.
Wanneer allen het eens zijn, heeft niemand nagedacht.
(Walter Lipmann)
hetty
Geregelde verschijning

Bericht door hetty »

Twijfelen is mooi.
Het leven is een zoektocht, anders wordt het star. Of je nou een dominee bent of bouwvakker.

groetjes.
Stanhope
Ervaren pen

Bericht door Stanhope »

HarrieMe schreef:
Ik heb al eens eerder gezegd, ook op dit forum, dat lang niet alle voorgangers, ongeacht van welk geloof of kerk, nog in god geloven.
Heb je dat gedaan? echt waar? Tjonge tjonge tjonge.
stropke
Geregelde verschijning

Bericht door stropke »

hetty schreef:Twijfelen is mooi.
Het leven is een zoektocht, anders wordt het star. Of je nou een dominee bent of bouwvakker.

groetjes.
Heel filosofisch gezegd maar wat hebt ge eraan. Zoeken en nooit vinden? Zoeken om te zoeken en uit eindelijk leeg doodgaan.
Schoon leven zeg, pffffffffff
Apeiron

Bericht door Apeiron »

stropke schreef:
hetty schreef:Twijfelen is mooi.

groetjes.
Heel filosofisch gezegd maar wat hebt ge eraan. Zoeken en nooit vinden? Zoeken om te zoeken en uit eindelijk leeg doodgaan.
Waarom zou men het niet vinden? Zingeving lijkt me van levensbelang om volwaardig mens te kunnen zijn. Twijfel hoort daar inderdaad ook bij, zoals je ook niet álleen gelukkig kunt zijn lijkt me.
HarrieMe
Ervaren pen

Bericht door HarrieMe »

stropke schreef:Heel filosofisch gezegd maar wat hebt ge eraan. Zoeken en nooit vinden? Zoeken om te zoeken en uit eindelijk leeg doodgaan.
Wat hoop je te vinden? anders dan overtuiging?
Overigens gaat het hier om mensen, die gelovig waren, mede daarom het beroep van priester of dominee hebben gekozen en toen pas zijn gaan twijfelen aan hun geloof in god.
Zolang zij in dat beroep zijn gevangen, voornamelijk om economische reden, zal het moeilijk zijn dit publiekelijk toe te geven, omdat het automatisch ontslag betekend.
Voor de mensen die zo met bijbelteksten wapperen, kennelijk hebben die "magische" teksten op deze mensen niet meer de uitwerking die zo algemeen verwacht wordt.
(Walter Lipmann)
Samante

Bericht door Samante »

Ik denk dat de mensheid langzamerhand tot het besef komt dat zingeving niet van religies hoeft te komen. En daarmee hebben religies hun beste tijd dan gehad.
HarrieMe
Ervaren pen

Bericht door HarrieMe »

Samante schreef:Ik denk dat de mensheid langzamerhand tot het besef komt dat zingeving niet van religies hoeft te komen. En daarmee hebben religies hun beste tijd dan gehad.
Daar ben ik het van harte mee eens.
(Walter Lipmann)
windsurfer
Diehard

Bericht door windsurfer »

HarrieMe schreef:
Samante schreef:Ik denk dat de mensheid langzamerhand tot het besef komt dat zingeving niet van religies hoeft te komen. En daarmee hebben religies hun beste tijd dan gehad.
Daar ben ik het van harte mee eens.
Ik ben helaas bang dat het zover nooit zal komen. Religies zullen zolang als de mens leeft, een grote rol spelen op deze wereld.
"keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out"
HarrieMe
Ervaren pen

Bericht door HarrieMe »

windsurfer schreef:Ik ben helaas bang dat het zover nooit zal komen. Religies zullen zolang als de mens leeft, een grote rol spelen op deze wereld.
Wees niet bevreesd mijn vriend. Als je in mij geloofd, kun je alle reliegies vergeten.
Als over 1000 jaar deze discussie uit een mega geheugenbank wordt opgediept, zullen ze zeggen; jammer dat windsurfer zo bang was, want zijn vrees heeft het niet tegen kunnen houden.
(Walter Lipmann)
jHenosch
Banned
Contacteer:

Re: Nederlandse predikanten twijfelen aan God

Bericht door jHenosch »

HarrieMe schreef:
Stanhope schreef:De Telegraaf

Ik heb al eens eerder gezegd, ook op dit forum, dat lang niet alle voorgangers, ongeacht van welk geloof of kerk, nog in god geloven. Het door jou genoemde onderzoek hoeft helemaal niet zo dramatisch te zijn voor de kerk, want geloven is niet zeker weten.
Ik vind overigens de mensen die zeker weten dat er een god bestaat, gevaarlijker dan de twijfelaars.

zoals de mensen die zeker weten dat er geen god bestaat, gevaarlijker zijn dan de twijfelaars,

geen van beide aannames kunnen we 100% weten, we kunnen er alleen in geloven.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Christen tegen een atheïst: "Jij hebt lekker ook een geloof!"

Christensukkel!
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Ja hoor, zet die bakelieten plaat maar weer eens een keertje op, deze keer dan maar weer eens een keertje kant B! Koop alleen een nieuwe naald want die is ondertussen ook al helemaal tot het bot afgesleten:

Afbeelding

Laten we vooral deze kant B van de plaat ergens opzetten in een ander topic:

http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?t=819 (Atheïsme is wel of geen geloof ?)

http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?t=1971 (Wetenschap is een geloof. De ultieme drogreden.)

..afgezien van al die andere topics waar dit onderwerp al vaker is grijsgedraaid.
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
Plaats reactie