vr 22 sep 2006, 12:35
HILVERSUM - Een op de zes predikanten weet niet of er een God of hogere macht bestaat of gelooft er zelfs helemaal niet in. Dat blijkt uit een vrijdag gepresenteerd onderzoek van godsdienstsocioloog Hijme Stoffels van de Vrije Universiteit. Het onderzoek is in opdracht van de IKON verricht onder de bij die omroep aangesloten kerken. Aanleiding is het 60-jarige bestaan van de IKON.
Ruim achthonderd voorgangers werd gevraagd naar hun godsbeeld. De verschillen tussen de kerken zijn erg groot. Voorgangers van het Leger des Heils en de Gereformeerde Bond twijfelen helemaal niet aan het bestaan van God terwijl 42 procent van Remonstrantse Broederschap zegt te twijfelen.
Nederlandse predikanten twijfelen aan God
Moderator: Moderators
Nederlandse predikanten twijfelen aan God
De Telegraaf
Re: Nederlandse predikanten twijfelen aan God
Ik heb al eens eerder gezegd, ook op dit forum, dat lang niet alle voorgangers, ongeacht van welk geloof of kerk, nog in god geloven. Het door jou genoemde onderzoek hoeft helemaal niet zo dramatisch te zijn voor de kerk, want geloven is niet zeker weten.Stanhope schreef:De Telegraaf
HILVERSUM - Een op de zes predikanten weet niet of er een God of hogere macht bestaat of gelooft er zelfs helemaal niet in. Dat blijkt uit een vrijdag gepresenteerd onderzoek van godsdienstsocioloog Hijme Stoffels van de Vrije Universiteit. Het onderzoek is in opdracht van de IKON verricht onder de bij die omroep aangesloten kerken. Aanleiding is het 60-jarige bestaan van de IKON.
Ruim achthonderd voorgangers werd gevraagd naar hun godsbeeld. De verschillen tussen de kerken zijn erg groot. Voorgangers van het Leger des Heils en de Gereformeerde Bond twijfelen helemaal niet aan het bestaan van God terwijl 42 procent van Remonstrantse Broederschap zegt te twijfelen.
Ik vind overigens de mensen die zeker weten dat er een god bestaat, gevaarlijker dan de twijfelaars.
Wanneer allen het eens zijn, heeft niemand nagedacht.
(Walter Lipmann)
(Walter Lipmann)
Waarom zou men het niet vinden? Zingeving lijkt me van levensbelang om volwaardig mens te kunnen zijn. Twijfel hoort daar inderdaad ook bij, zoals je ook niet álleen gelukkig kunt zijn lijkt me.stropke schreef:Heel filosofisch gezegd maar wat hebt ge eraan. Zoeken en nooit vinden? Zoeken om te zoeken en uit eindelijk leeg doodgaan.hetty schreef:Twijfelen is mooi.
Het leven is een zoektocht, anders wordt het star. Of je nou een dominee bent of bouwvakker.
groetjes.
Schoon leven zeg, pffffffffff
Wat hoop je te vinden? anders dan overtuiging?stropke schreef:Heel filosofisch gezegd maar wat hebt ge eraan. Zoeken en nooit vinden? Zoeken om te zoeken en uit eindelijk leeg doodgaan.
Schoon leven zeg, pffffffffff
Overigens gaat het hier om mensen, die gelovig waren, mede daarom het beroep van priester of dominee hebben gekozen en toen pas zijn gaan twijfelen aan hun geloof in god.
Zolang zij in dat beroep zijn gevangen, voornamelijk om economische reden, zal het moeilijk zijn dit publiekelijk toe te geven, omdat het automatisch ontslag betekend.
Voor de mensen die zo met bijbelteksten wapperen, kennelijk hebben die "magische" teksten op deze mensen niet meer de uitwerking die zo algemeen verwacht wordt.
(Walter Lipmann)
(Walter Lipmann)
-
Samante
- windsurfer
- Diehard
Ik ben helaas bang dat het zover nooit zal komen. Religies zullen zolang als de mens leeft, een grote rol spelen op deze wereld.HarrieMe schreef:Daar ben ik het van harte mee eens.Samante schreef:Ik denk dat de mensheid langzamerhand tot het besef komt dat zingeving niet van religies hoeft te komen. En daarmee hebben religies hun beste tijd dan gehad.
"keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out"
Wees niet bevreesd mijn vriend. Als je in mij geloofd, kun je alle reliegies vergeten.windsurfer schreef:Ik ben helaas bang dat het zover nooit zal komen. Religies zullen zolang als de mens leeft, een grote rol spelen op deze wereld.
Als over 1000 jaar deze discussie uit een mega geheugenbank wordt opgediept, zullen ze zeggen; jammer dat windsurfer zo bang was, want zijn vrees heeft het niet tegen kunnen houden.
(Walter Lipmann)
(Walter Lipmann)
Re: Nederlandse predikanten twijfelen aan God
HarrieMe schreef:Ik heb al eens eerder gezegd, ook op dit forum, dat lang niet alle voorgangers, ongeacht van welk geloof of kerk, nog in god geloven. Het door jou genoemde onderzoek hoeft helemaal niet zo dramatisch te zijn voor de kerk, want geloven is niet zeker weten.Stanhope schreef:De Telegraaf
Ik vind overigens de mensen die zeker weten dat er een god bestaat, gevaarlijker dan de twijfelaars.
zoals de mensen die zeker weten dat er geen god bestaat, gevaarlijker zijn dan de twijfelaars,
geen van beide aannames kunnen we 100% weten, we kunnen er alleen in geloven.
Christen tegen een atheïst: "Jij hebt lekker ook een geloof!"
Christensukkel!
Christensukkel!
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
- chromis
- IT Tech. & Moderator
Ja hoor, zet die bakelieten plaat maar weer eens een keertje op, deze keer dan maar weer eens een keertje kant B! Koop alleen een nieuwe naald want die is ondertussen ook al helemaal tot het bot afgesleten:

Laten we vooral deze kant B van de plaat ergens opzetten in een ander topic:
http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?t=819 (Atheïsme is wel of geen geloof ?)
http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?t=1971 (Wetenschap is een geloof. De ultieme drogreden.)
..afgezien van al die andere topics waar dit onderwerp al vaker is grijsgedraaid.

Laten we vooral deze kant B van de plaat ergens opzetten in een ander topic:
http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?t=819 (Atheïsme is wel of geen geloof ?)
http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?t=1971 (Wetenschap is een geloof. De ultieme drogreden.)
..afgezien van al die andere topics waar dit onderwerp al vaker is grijsgedraaid.
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.