Christenen hebben tegenwoordig ook wat met cartoons.....

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Atheist_1984
Ervaren pen

Christenen hebben tegenwoordig ook wat met cartoons.....

Bericht door Atheist_1984 »

Christelijke klacht over cartoons Dixons

Een komisch bedoelde opleuking van de reclame-kerstfolder van elektronicaketen Dixons, is bij verschillende christelijke organisaties in het verkeerde keelgat geschoten. Dat schrijft het Reformatorisch Dagblad vandaag. In de folder staan zes cartoons die gebaseerd zijn op het kerstevangelie.

Zo zijn op één van de spotprenten de drie wijzen te zien, die een tomtom gebruiken om het geboortehuis van kindeke Jezus te vinden. Op een andere maakt een engel van de pers een foto van Maria die Jezus in haar armen houdt. Ook is er een afbeelding waarop een engel de grootste moeite heeft om een herder ertoe te bewegen om naar de stal te gaan, omdat de laatste nog niet klaar is met een computerspel. Op weer een andere luistert Jezus in de kribbe naar een iPod waaruit 'White Christmas' klinkt.

De vereniging Bijbel en Onderwijs uit Amersfoort en de stichting Schreeuw om Leven hebben inmiddels een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie (RCC).

De voorzitter van Bijbel en Onderwijs, Kees van Helden uit Urk, diende ook op persoonlijke titel een klacht in. ''Er zijn veel mensen die hier aanstoot aan nemen. Het probleem is vaak: Wie onderneemt er actie? We mogen laten zien waar we voor staan als christenen. Dit raakt de kern van wat wij geloven. Een herder die in het veld zit te gamen en een engel die daar boos over is; dit trekt het hele heilsfeit in het belachelijke.'' Volgens Van Helden had Dixons de spotprenten nóóit durven plaatsen als ze het moslimgeloof hadden betroffen. ''Dan weet men dat er bedreigingen volgen.''

Van Helden lijdt schijnbaar ook een beetje aan het calimero-syndroom. Want hij stelt: ''Als ik moslim was, zou ik onze klacht zeer kansrijk achten. Nu is mijn verwachting niet erg groot.''

Dixons biedt zijn excuses aan als mensen zich gekwetst voelen en onthoudt zich van verder commentaar.

En dit is de des betreffende cartoon. Om je nou hierdoor gekwetst te voelen.....
Laatst gewijzigd door Atheist_1984 op 18 dec 2007 18:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Exodus 12

[29] Midden in de nacht doodde de HEER alle eerstgeborenen in Egypte, van de eerstgeborene van de farao, zijn troonopvolger, tot de eerstgeborene van de gevangene, en ook al het eerstgeboren vee.
Sebastiaan
Bevlogen

Re: Christenen hebben tegenwoordig ook wat met cartoons.....

Bericht door Sebastiaan »

Atheist_1984 schreef:[Van Helden lijdt schijnbaar ook een beetje aan het calimero-syndroom. Want hij stelt: ''Als ik moslim was, zou ik onze klacht zeer kansrijk achten. Nu is mijn verwachting niet erg groot.''
Misschien moeten christenen zich maar net als moslims mensen met de dood gaan bedrijgen, terroristsche aanslagen plegen, openroepen tot een kruistocht tegen de ongelovigen. :twisted:
De wereld is zoveel logischer en makkelijker te begrijpen zonder god dan met, dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Het lijkt wel of er een nieuwe stroming aan de gang is, de stroming van 'Wat zij kunnen, kunnen wij ook?". Nog even en dan kun je niet meer zeggen dat de 'christenen' geleerd hebben om boven beledigingen te staan en zich niet meer 'druk' maken om dit soort zaken. Oftewel wordt het verschil tussen christenen en moslims kleiner?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Destinesia

Re: Christenen hebben tegenwoordig ook wat met cartoons.....

Bericht door Destinesia »

Atheist_1984 schreef:Volgens Van Helden had Dixons de spotprenten nóóit durven plaatsen als ze het moslimgeloof hadden betroffen. ''Dan weet men dat er bedreigingen volgen.'' Van Helden lijdt schijnbaar ook een beetje aan het calimero-syndroom. Want hij stelt: ''Als ik moslim was, zou ik onze klacht zeer kansrijk achten. Nu is mijn verwachting niet erg groot.''
Ik ben het in deze helemaal eens met meneer Van Helden.
Atheist_1984
Ervaren pen

Ik zie net dat het plaatje het niet doet.....
Exodus 12

[29] Midden in de nacht doodde de HEER alle eerstgeborenen in Egypte, van de eerstgeborene van de farao, zijn troonopvolger, tot de eerstgeborene van de gevangene, en ook al het eerstgeboren vee.
Atheist_1984
Ervaren pen

Kitty schreef:Het lijkt wel of er een nieuwe stroming aan de gang is, de stroming van 'Wat zij kunnen, kunnen wij ook?". Nog even en dan kun je niet meer zeggen dat de 'christenen' geleerd hebben om boven beledigingen te staan en zich niet meer 'druk' maken om dit soort zaken. Oftewel wordt het verschil tussen christenen en moslims kleiner?
Ja, alleen gelukkig word zoiets nu niet gelijk beantwoord met rellen.
Exodus 12

Socratoteles
Diehard

Bericht door Socratoteles »

http://www.dixons.nl/De_online_winkel/F ... fault.aspx
Boehoehoe wat godslasterlijk allemaal weer.. waar is het respect voor de Heilsfeiten?! :roll:
Sebastiaan
Bevlogen

Bericht door Sebastiaan »

Afbeelding
Dit keer zijn ze wel wijs? :roll:
De wereld is zoveel logischer en makkelijker te begrijpen zonder god dan met, dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Tsjongejonge wat een gevoel voor humor bij sommigen.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
lightbulb
Forum fan

Bericht door lightbulb »

Het slaat helemaal nergens op.
Het was helemaal niet de bedoeling om de katholieken de beledigen, maar dixons speelde gewoon in op de kerst.
Ze gebruikte geen religieuze plaatjes (donkere sfeer tekeningen met Maria of Jezus, inclusief aureool ) maar vrolijke, speelse afbeeldingen waarmee ze hun producten willen schuiven.
Ik vond het een hele geslaagde grap. De drie Driekoningen die via TomTom de weg vinden is gewoon leuk verzonnen en past bij de kerst.

Waar ik me wel kwaad over kan maken is dat ze de laptops flink verhogen en dan ze zogenaamd in de aanbieding gooien.
Cabbage
Forum fan

Bericht door Cabbage »

Ja, gewoonweg zielig dat ze zich hierom druk maken.

/Sarcasm

Ik geloof dat mijn mening onschendbaar is en dat mijn mening ook geen argumentatie behoeft. Tevens, als ik me ergens door beledigd voel is het mijn volste recht om te eisen dat daar precies tegen gedaan wordt wat ik wil.

Je schend alles waar ik in geloof! :shock: :evil: :cry:

\Sarcasm

Jaja, erg makkelijk. Waarom houden gelovigen zich altijd zo ontzettend druk bezig met dit soort dingen. Maar ik kan me goed indenken dat god ook boos wordt om een tekeningetje...
Atheist_1984
Ervaren pen

Goed nieuws :)
Klacht christenen tegen spotfolder Dixons verworpen

Nieuwsredactie

OOSTERBEEK – De Reclame Code Commissie is niet van plan om de klachten van diverse christelijke organisatie tegen de reclamefolder van Dixons in behandeling te nemen. Dat heeft de commissie vrijdag bekend gemaakt.

Diverse christelijke organisaties en particulieren maakten maadag bezwaar tegen het profane karakter van de folder van Dixons, die vorige week verspreid werd. In de folder staan zes cartoons over het kerstevangelie. De bezwaarmakers vinden dat de cartoons te ver gaan en christenen belachelijk maken. Er staan onder meer spotprenten in van de wijzen uit het Oosten die een navigatieprogramma op zoek gaan naar de Kerststal. Verder maakt een persengel een foto van Jezus en Maria.

De Reclame Code Commissie vindt dat de cartoons duidelijk humoristisch bedoeld zijn en dus wordt niet "de grens van het toelaatbare overschreden." Dat niet iedereen blij is met de spotprenten is nog geen reden om ze te verbieden of de humor er niet van in te zien.
:)
Exodus 12

Destinesia

Bericht door Destinesia »

Als het moslims had betreft? Een cartoon van Mohammed die met vliegend paard weer nederdaalt om kerstinkopen te doen omdat het bij Allah toch wat tegenvalt? Ik denk zelfs niet eens dat Dixons eraan begonnen zou zijn. :!:

Dat vind ik dus weer laf. Van christenen niks te vrezen. :roll: en gratis extra (reclame)

Meer "in hun broek respect" voor Moslims dan voor christenen.
Stanhope
Ervaren pen

Bericht door Stanhope »

XcsM schreef:
Als het moslims had betreft?
Denk je dat die lafaards daar ook maar enig moment aangedacht hadden?

Misschien een leuk onderwerp op het symposium: Hoe te handelen indien men zich beledigd voelt.

Zie:

http://www.nursi-schilder.nl/
Famous Sam McCloud quotes:
-Will you hold my bomb just a minute? Just a minute. I got a pebble in my boot.
-*There* yuh go!
Yoyo
Ervaren pen

Bericht door Yoyo »

Sommige christenen kunnen nog om zichzelf lachen, dat moet je bij moslims niet proberen. :D
The most disturbing, heartbreaking and *disgusting thing about the idea of heaven and hell is not that so many people BELIEVE it to be the truth, but that they WANT it to be. ~ yoyo
Plaats reactie