Godless in America

Voor discussies over muziek, film en TV.

Moderator: Moderators

Atheists Unite

Godless in America

Bericht door Atheists Unite »

Vanavond van 23:30 tot 0:40 te zien op Nederland 2

http://www.nederland2.nl/gids/afleverin ... ca/6585439
"Is man one of God's blunders, or is God one of man's blunders?"
Atheists Unite

Ik heb hem zojuist gezien. Vreselijke docu, eigenlijk, om het als atheïst te aanschouwen. Amerika is DOOMED door het christenevangilisme. Go atheists! :wink:
a.r.

Bericht door a.r. »

En wat vond je ervan dan ? :roll:
Atheists Unite

De documentaire belicht twee zaken: enerzijds de ontwikkeling van het atheïsme in Amerika gedurende de tweede helft van de 20e eeuw tot nu, met de nadruk op de ontwikkeling van het "atheïstische hoofdkwartier" onder Madylin Murray O'Hair. En anderzijds gaat het natuurlijk om het levensverhaal van Madylin Murray zelf en haar mysterieuze verdwijning. Jammer dat op dat laatste zoveel aandacht werd gevestigd, waardoor de documentaire trekjes begon te vertonen van een detectiveverhaal. Wat mij zo boos maakt is dat de documentaire goed weergeeft dat de politieke positie van atheïsten in de VS o zo zwak is, maar die van de christenevangilisten behoorlijk sterk (lobby e.d.) Daar komt bij dat je je als atheïst in de VS nooit verkiesbaar kunt stellen, daarom ben ik verontwaardigd. Overigens, heb jij de documentaire gezien, en wat vond jij ervan?
a.r.

Bericht door a.r. »

Ja ik heb de documentaire gezien en daagde je slechts uit om te laten weten wat je er van vond :lol:. Moet ik je vertellen dat ik nog nooit van Madylin Murray O'Hair had gehoord, omdat ik in die tijd mij niet bezig hield met (het christelijk) geloof, ik was (een lauwe) atheist en dacht dat de strijd wel gestreden was, dat de mensheid wel begreep dat de verlichting had plaatgevonden en dat de wetenschap duidelijk had aangetoond dat een groot aantal zaken uit de bijbel niet klopten. Het was erg simpel gedacht door mij, en ik ben wakker geschud, erg wakker!!! Ik heb bovendien vorig jaar de documentaire's "van god los " en "god's agenda" van de VPRO gezien en bijv. de bijdragen op dit forum van bijv. Tsjok, Devious, Theoloog en Rereformed gelezen.
Het viel mij mee dat er toch nog 30 miljoen amerikaanse atheisten rondlopen, tegen 45 miljoen gelovigen, die cijfers blijven vebijsterend, maar ik had het idee dat nog ernstiger was.........er is dus nog hoop imo, maar agnosten/atheisten zullen ook in dit land hard aan de weg moeten timmeren. Bij deze dus een oproep aan alle atheisten die "slechts" meelezen, wordt wakker en laat een tegengeluid horen, ook in nederland!
Rafke Pafke
Geregelde verschijning

Bericht door Rafke Pafke »

Ik vond het een vrij schokkende documentaire. Vroeger was ik inderdaad ook van mening dat de strijd gestreden was, maar de laatste paar jaar ben ik daar heel anders over gaan denken.

Maar ik wist niet dat in de USA de gevolgen zo erg konden zijn voor iemand die zegt atheist te zijn. Verschrikkelijk triest.

Wat ik niet goed snap waren die cijfers, 30 miljoen atheisten, 45 miljoen gelovigen. Dat zijn 75 miljoen mensen. Wat met die andere paar honderd miljoen Amerikanen?
Can not breath we stifle cry
As gray fills in our numbered days
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

Ik vond op internet de volgende cijfers:

http://www.adherents.com/rel_USA.html#religions

Kort: in 2004 was:
13.2% van de Amerikaanse bevolking niet-religieus / seculier.
0.5% was agnost
0.4% was atheist.

Opgeteld is dat 14,1% die niet een of andere religie aanhangt.
Vergelijk met Nederland: hier was in 2004 41% niet-gelovig.

Overigens denk ik dat er met name onder de Nederlandse katholieken
(30%) veel mensen zijn die in de praktijk er weinig tot niets meer aan
doen.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Ik zal je cijfers niet bestrijden Prophet maar bedenk je even wel dat Nederland geen representatief voorbeeld is/was als het gaat om secularisatie. Nederland is meer en sneller ontkerkelijkt dan de omringende landen.
Overigens, is die uitzending toevallig nog een keer te zien?
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
a.r.

Bericht door a.r. »

Rafke Pafke schreef:Ik vond het een vrij schokkende documentaire. Vroeger was ik inderdaad ook van mening dat de strijd gestreden was, maar de laatste paar jaar ben ik daar heel anders over gaan denken.

Maar ik wist niet dat in de USA de gevolgen zo erg konden zijn voor iemand die zegt atheist te zijn. Verschrikkelijk triest.

Wat ik niet goed snap waren die cijfers, 30 miljoen atheisten, 45 miljoen gelovigen. Dat zijn 75 miljoen mensen. Wat met die andere paar honderd miljoen Amerikanen?
Ik begreep deze cijfers ook niet, omdat ik vorig jaar uit een andere documentaire begreep dat er alleen al 80 miljoen amerikaanse evangelicals zijn, maar had vannacht geen zin het uit te zoeken :) en stiekem hoopte dat iemand wel met de goede cijfers zou komen.
Inmiddels ben ik hard op zoek naar betrouwbare bevolkingsaantal- en religiecijfers geweest .......maar erg helder en/of recent is het allemaal niet. :?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Verenigde_Staten

http://nl.wikipedia.org/wiki/Verenigde_ ... Godsdienst

http://en.wikipedia.org/wiki/Religion_i ... ted_States
Aelred
Geregelde verschijning

Bericht door Aelred »

Sararje schreef:Ik zal je cijfers niet bestrijden Prophet maar bedenk je even wel dat Nederland geen representatief voorbeeld is/was als het gaat om secularisatie. Nederland is meer en sneller ontkerkelijkt dan de omringende landen.
Overigens, is die uitzending toevallig nog een keer te zien?
Ik zal eens zoeken naar bronnen, maar volgens mij zijn Frankrijk en Engeland ons voorbij.
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Aelred
Geregelde verschijning

Bericht door Aelred »

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Als je het over secularisatie hebt, moet je dus die landen vergelijken die hun atheïsten hebben verkregen vanuit secularisatie. Want er werd gesteld dat Nederland het snelste geseculariseerd was. Dan dien je dus uit te sluiten die landen die in beginsel al niet grotendeels religieus waren en dus niet hun aantal atheïsten vanuit secularisatie hebben verkregen. De lijst die hier gegeven wordt geeft alleen aan hoeveel procent van de bevolking atheïst is. En geeft niet aan welk land ten opzichte van de andere landen het snelst geseculariseerd is. Zelfs indien Nederland minder atheisten in procenten heeft, bestrijdt dat nog niet dat de secularisatie hier het snelst is gegaan.

Voorbeeld: Indien in Nederland in een maand honderd gelovigen atheïst worden, en het nergens anders zo snel zou gebeuren. Dan is Nederland in die maand het snelst geseculariseerd. Ook al zou Nederland op dat moment maar 20% atheïsten tellen tegenover 80% in een ander land.
Laatst gewijzigd door Kitty op 10 jan 2008 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Klopt, de Oost-Aziatische landen zijn veelal Boeddhistisch of Shintoïstisch. Verandering naar atheisme is dan mogelijk makkelijker en een kortere route dan via monotheisme.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Atheists Unite

Sararje schreef:Klopt, de Oost-Aziatische landen zijn veelal Boeddhistisch of Shintoïstisch. Verandering naar atheisme is dan mogelijk makkelijker en een kortere route dan via monotheisme.
Zou je denken? Het boeddhisme (in China grotendeels getransformeerd in de mahayana-traditie met een cultus van quasi-goddelijke boeddha's!)
is naar mijn idee een zeer tolerante religie, dus dat wekt minder atheïsme op. Boeddha zelf heeft gezegd dat ie niet als een god vereerd wil worden en op papier gaat het in het boeddhisme dan ook niet om het vereren van een god. Het is daarentegen een leer naar Verlichting en wedergeboorte. het boeddhisme is dan ook geen oorsprongsmythe en doet zelden uitspraken over de fysieke wereld. het is dan ook volledig spiritueel en dus niet eenvoudig te weerleggen met het atheïsme. Bovendien stoor ik mij persoonlijk helemaal niet aan het boeddhisme, was Nederland maar boeddhistisch in plaats van (deels)christelijk :lol: , dan had ik me hier veel minder geergd aan religie. (En ja, natuurlijk heb ik het liefst dat nederland volledig atheïstisch wordt, ter voorkoming van eventuele reacties van hey, A U wat heb jij ineens met het boeddhisme? :D )
Plaats reactie