De Hitler-zwartepiet

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Anderdenkenden de Hitler-zwartepiet toeschuiven is:

Een van mijn favoriete hobby's
4
16%
Een leuk tijdverdrijf
3
12%
Niet mijn ding
3
12%
Ergerlijk en zinloos
15
60%

Totaal aantal stemmen: 25

Marinus
Bevlogen

De Hitler-zwartepiet

Bericht door Marinus »

Disclaimer: ik zal de laatste zijn die beweert dat ik nooit de Wet van Godwin overtreed, maar één terugkerend verschijnsel op fora vind ik ergerlijk. Om de een of andere reden vinden sommigen het een must om, wanneer geconfronteerd met andersdenkenden, aan die groep te moeten bewijzen dat Adolf Hitler lid was van die groep.

Zo heb ik zelfs meegemaakt dat dezelfde moslim aan mij bewees dat Hitler atheist was en een dag later aan een RK dat ie Katholiek was. Ook FT-ers maken zich hier schuldig aan. Mijn bezwaar is voornamelijk dat Hitler zonder meer een (het?) symbool van het kwaad is en het dus dan blijkbaar iets zou moeten bewijzen ten negatieve van die groep.

Ik denk dat het helemaal niets bewijst behalve dan een soort misplaatst superioriteitsgevoel bij degene die bewijst. Als Hitler atheist zou zijn geweest dan maakt het mij geen ruk uit. Stalin was ook atheist en geen lieverdje. En geloof houd mensen ook niet tegen om andersdenkenden over de kling te helpen dat weten we allemaal. En zo heb je bij iedere levensbeschouwelijk stroming zwaar gestoorde megalomanen en andere idioten zitten. Dat bewijst helemaal niet dus.

Laten we stoppen met uitzoeken waar Hitler kerkte want dat is echt totaal zinloos. Stop met elkaar toeschuiven van de Hitler Zwarte Piet. ::evil3:
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Ik heb voor: ergerlijk en zinloos, gekozen. Echter met een kanttekening. Mensen hier, als je daar de vaste posters mee bedoelt' zullen nooit als eerste komen met een klassificatie van Hitler als christen. Echter men geeft wel een weerwoord als christenen bij hoog en bij laag beweren dat Hitler een atheïst is, of nog erger, wel een atheïst moest zijn geweest vanwege zijn kwaadaardigheid. Dat je dan documentatie aandraagt die toch duidelijk wijzen naar het tegendeel, lijkt me niet meer dan normaal.
Dus eigenlijk vind ik dit alleen een opmerking naar diegene die zulke statements op wenst te voeren in een discussie en niet zozeer gelden voor diegenen die hierop reageren. Datzelfde geldt ook voor het gezeik dat Stalin zo slecht was omdat hij atheïst was, en men dan meteen de conclusie gaat trekken dat atheïsten DUS niet in staat zijn op een vredelievende manier een land te leiden. Net zo onzinnig en zinloos lijkt mij om die combinatie te maken.
De statements en claimen met betrekking tot deze zaken, komen in eerste instantie in ieder geval nooit van 'ons'.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Bedankt kitty: dat was een waardevolle toevoeging. Maar er zijn zat atheisten die dit wel doen dus. Maar misschien geen echte FT-ers. :D
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Fascist! Een anderen een beetje voorschrijven wat ze wel en niet mogen doen op fora.

Pfoei!
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Theoloog schreef:Fascist! Een anderen een beetje voorschrijven wat ze wel en niet mogen doen op fora.

Pfoei!
Welnee, het is alleen maar een fascistisch verzoek :D
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Theoloog schreef:Fascist! Een anderen een beetje voorschrijven wat ze wel en niet mogen doen op fora.

Pfoei!
*marinus zet Theoloog op het lijstje van mensen die op een heel bijzondere "werkvakantie" gaan op kosten vd staat*
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Ergerlijk en zinloos en eigenlijk niet mijn ding maar dat is weer not my cup off tea of nicht mein Bier dat ding dan :)
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

Ik hou niet van zwarte pieten. Dat deden de nazi's ook met de joden.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Als ik zeg dat Hitler in de Heere Jezus geloofde, dan is dat alleen maar als reactie op het overbekende kul-argument van de evangelist. Alles wijst erop dat Hitler een diepgelovig man was, en er is helemaal niets wat erop wijst dat hij ongelovig was. Als een evangelist beweert van wel, dan is het mijn goed recht om dat misverstand even recht te zetten.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Daarnaast beriep Hitler zich met zeer grote regelmaat op de voorzienigheid. O.a. bij de invoering van de machtigingswet, bij de besprekingen rond de militaire bezetting van het Rijnland in 1935, de besprekingen over de Anschluss in 1938, operatie Barbarossa in 1941 en bij de aanslag van Staufenberg in 1944 en tenslotte in zijn politieke testament. Hitler beriep zich met flinke regelmaat op Jezus, Christelijke normen en waarden, Christelijke (waan)denkbeelden die betrekkelijk normaal waren in die tijd etc etc. Dat Hitler de kerkelijke instituten wilde afschaffen is zeker waar, maar dat is meer omdat hij dat wilde hervormen tot een op nazi ideologie geschoeide nieuwe staatskerk.
Meer informatie in o.a. Het boek Hitler.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Sararje schreef:Daarnaast beriep Hitler zich met zeer grote regelmaat op de voorzienigheid. O.a. bij de invoering van de machtigingswet, bij de besprekingen rond de militaire bezetting van het Rijnland in 1935, de besprekingen over de Anschluss in 1938, operatie Barbarossa in 1941 en bij de aanslag van Staufenberg in 1944 en tenslotte in zijn politieke testament. Hitler beriep zich met flinke regelmaat op Jezus, Christelijke normen en waarden, Christelijke (waan)denkbeelden die betrekkelijk normaal waren in die tijd etc etc. Dat Hitler de kerkelijke instituten wilde afschaffen is zeker waar, maar dat is meer omdat hij dat wilde hervormen tot een op nazi ideologie geschoeide nieuwe staatskerk.
Meer informatie in o.a. Het boek Hitler.
Maar daar is eea tegenin te brengen: Zo heeft hitler zich regelmatig uitgesproken tegen het christendom. Ook waren de meeste duitsers christelijk wat het handig maakte om zich voor te doen als christen. Maar dat doet er dus niet echt toe imho. Het maakt het atheisme niet minder valide als een dergelijk monster ook atheist zou zijn.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Misschien kun je wat citeren en verwijzen Marinus. Het enige wat ik ken zijn de zogenaamde table talks, waarin Hitler kritiek heeft op de kerk. Maar kritiek hebben op de kerk, is wat anders dan het afzweren van je geloof in christus.
Mij is het overigens worst of Hitler christen was of occultist. Mij is het alleen te doen om aan te tonen dat de evangelist die zegt dat Hitler een atheïst was, uit zijn nek kletst. Het is niet waar, en dat is reden genoeg om er tegenin te gaan.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Devious schreef:Misschien kun je wat citeren en verwijzen Marinus. Het enige wat ik ken zijn de zogenaamde table talks, waarin Hitler kritiek heeft op de kerk. Maar kritiek hebben op de kerk, is wat anders dan het afzweren van je geloof in christus.
Mij is het overigens worst of Hitler christen was of occultist. Mij is het alleen te doen om aan te tonen dat de evangelist die zegt dat Hitler een atheïst was, uit zijn nek kletst. Het is niet waar, en dat is reden genoeg om er tegenin te gaan.
Maar dat is mijn punt niet Devious. Hitler had een levensovertuiging, maar daar gaat het niet om. Ik denk persoonlijk niet dat ie atheist was, maar het heeft geen zin om hem te classificeren als wat dan ook. Hij is denk ik voor de meeste europeanen een (of misschien wel het) symbool van kwaad.

Ik snap wel dat jij uit je slof schiet als ie als mede-ongelovige gepressenteerd word om een punt te maken, maar dat is eerder een zwakte van degene die dat doet dan van jouw. en het is ook geen probleem als je die "holier then thou art" evangelist even wat andere facceten van Adolfje laat zien.

Mijn punt is dat wat hij ook geloofde dat niets zegt over de rest van die groep. (idd ik heb de aanwijzingen dat ie atheist zou zijn uit de tabletalks; moet ik ze nog citeren of geloof je het wel?). Daarbij het was niet alleen hitler natuurlijk. tussen de kampbeulen zaten een hele hoop fijne christenen en ook vast wel een hele hoop fijne atheisten.

Het heeft geen zin dit monster aan een groep toe te schrijven.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Marinus, dat is allemaal waar wat je zegt, maar hoe zou jij dan reageren als hier de zoveelste christen komt zemelen dat Hilter een atheïst was en absoluut geen christen kon zijn, want een christen doet zoiets niet, dus Hitler deed maar alsof? Nou wat zeg jij dan? Dat dat totaal niet relevant is? Dan denkt de christen, zie je wel, ik heb gelijk.

Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Kitty schreef:Marinus, dat is allemaal waar wat je zegt, maar hoe zou jij dan reageren als hier de zoveelste christen komt zemelen dat Hilter een atheïst was en absoluut geen christen kon zijn, want een christen doet zoiets niet, dus Hitler deed maar alsof? Nou wat zeg jij dan? Dat dat totaal niet relevant is? Dan denkt de christen, zie je wel, ik heb gelijk.
Wat denk jij? ik stuur hem een kopie van zijn doopbewijs. Ik quote iedere pro-christelijke quote en stuur nog wat foto's met geestelijken die de hitlergroet brengen als bonus en zeg daarna dat het er niet toe doet wat mij betreft. En het doet er ook niet toe denk ik.
Plaats reactie