Je hebt dit probleem van die eindtijdprofetieën die je dwarszitten al eens eerder genoemd. Ze zitten je dus heel dwars.XcsM schreef:Toch knaagt er iets. Ik heb ik nog steeds geen korte metten gemaakt met het vraagstuk profetie. De diaspora van de Joden en de 'voorspelde' terugkeer naar het land. Het herstel van Israel. Kan ook dat wishfull thinking en zelfvervullende profetie zijn? Ik heb gezworen eerlijk te zijn, dus hierin ook. Ik ga geen atheist-je spelen als ik daar niet volkomen achter sta. Daar moet ik nog eens een topicje over starten. Ik had het er met Rereformed over in een ander draadje maar ik weet niet meer waar. Ook Rereformed heeft HELAAS geen hoofdstuk "profetie" in zijn prachtige E-boekwerk op zijn site.
Ik moet dat ook opruimen in mijn denken en ontmaskeren als dat mogelijk is. Dan pas kan ik zeggen: Ik ben Atheist.
Beantwoord dit je vraag?
Ik heb wel twee hoofdstukken erover ( http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/12.htm en http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/17.HTM ), maar het onderwerp is inderdaad nogal kort behandeld en laat heel veel onbesproken. Toen ik ermee bezig was had ik bijzonder veel last van boosheid tegen die Hal Lindsey die mijn leven vanaf m'n 16e beheerste, en die me dat doemdenken leerde. Ik zag verscheidene mensen helemaal overboord gaan in de 70-er jaren vanwege deze eindtijdhysterie. Eén man (pinkster) had een opblaasbare rubber boot op z'n zolder: hij had een profetie gehad dat Nederland spoedig goddelijke straf zou krijgen en een overstromingsramp meemaken. In Finland werd ik doodgegooid met profetieën over de Sovjetunie die Finland spoedig zou vertrappen. Een bekende van me gaf z'n studie op: moest gaan evangeliseren nu het nog kan. Een jong echtpaar verkondigde tegen alle jongeren dat het nu geen tijd meer was om een huis te kopen, enz enz.
Ik ben zó boos geweest om dit aspect van het christelijk geloof dat ik het eenvoudig niet uitvoerig kon behandelen.
Ik schreef 7 jaar geleden:
"Ik zal me er in mijn leven niet toe verlagen de vuilnis die Hal Lindsey in meer dan 40 miljoen boeken de aarde over heeft gegooid in details te bestrijden. Deze man, die iemand treffend tot "de moeder van alle christelijke eindtijdhorror" heeft uitgeroepen, die mij door het uitstorten van zwarte roet vanaf mijn tienertijd in een zwarte wereld rond deed wandelen waarin de Satan regeert en elke vorm van Gods glorie ontbrak, is dit niet waard."
Maar het is inmiddels al 7 jaar later, en ik ben een stuk afgekoeld. Het enige wat me nu nog ervan zou weerhouden zou zijn dat het een enorme klus is om dit onderwerp te behandelen. Maar het beste zou zijn er een topic, of verscheidene topics, van te maken op Freethinker, en er vele gebruikers aan mee gaan doen om de zaken uitvoerig te belichten en becommentariëren. Theoloog in de eerste plaats zou zich moeten aanmelden. Hij heeft overigens ooit eens wat zaken over Daniël hier neergezet. Misschien zouden we daarmee kunnen beginnen. Een topic "De profetieën van Daniël". Dat is tenslotte het lievelingsboek van alle eindtijdfanaten.