12 jarig meisje in het ziekenhuis door vegetarisch dieet..

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Wel of geen vis of vlees eten?

Jazeker, bijna iedere dag
10
29%
Ja met enige regelmaat
13
37%
Nee ik ben vegetarier
8
23%
Nee ik ben veganist
1
3%
Doorgaans niet, maar heb geen problemen het een keer wel te eten
3
9%

Totaal aantal stemmen: 35

Ramonçito

12 jarig meisje in het ziekenhuis door vegetarisch dieet..

Bericht door Ramonçito »

Parents of ill vegan girl may face police

Mark Macaskill

A 12-YEAR-OLD girl in Scotland brought up by her parents on a strict vegan diet has been admitted to hospital with a degenerative bone condition said to have left her with the spine of an 80-year-old woman.

Doctors are under pressure to report the couple to police and social workers amid concerns that her health and welfare may have been neglected in pursuit of their dietary beliefs.

The girl, who has been fed on a strict meat and dairy-free diet from birth, is said to have a severe form of rickets and to have suffered a number of fractured bones.

The condition is caused by a lack of vitamin D, which is needed to absorb calcium and is found in liver, oily fish and dairy produce. Decalcification leads to the bones becoming brittle and can cause curvature of the spine.

Dr Faisal Ahmed, the consultant paediatrician treating the child at the Royal Hospital for Sick Children in Glasgow, declined to discuss the specific case. He said, however, that he believed the dangers of forcing children to follow a strict vegan diet needed to be highlighted.

One leading nutritionist, who asked not to be named, said: “In most instances, the parents who are imposing this very restrictive and potentially hazardous diet are not themselves brought up as vegans. They are imposing on their children something . . . which we do not know enough about to know it is safe.”

Jonathan Sher, head of policy at Children in Scotland, an umbrella group representing 400 organisations, said social workers should intervene where a vegan diet was putting children’s health at risk.

Last year, an American vegan couple were given a life sentence for starving their six-week-old baby to death. In 2001 two vegans from west London were sentenced to three years’ community rehabilitation after they admitted starving their baby to death.

Glasgow city council said the incident involving the 12-year-old girl had not been referred to its social work department.
http://www.timesonline.co.uk/tol/news/u ... 087734.ece

Kijk, ik ken genoeg mensen die geen vlees eten, dat is gewoon hun keus en ik heb daar geen problemen mee (soms wel eens lastig als je het niet weet en ze blijven eten ;) ). Maar moet je je overtuiging dan opdringen aan anderen?

Je kan redeneren dat een mens een omnivoor is en zich kan aanpassen aan omstandigheden, maar wat je dan vergeet is dat er een paar generaties overheen gaan voordat het lichaam is ingesteld op de schaarste of veranderd millieu en dat in de tussentijd het sterftecijfer omhoog gaat..

Ik woonde in Utrecht vlakbij een groene winkel, ik haalde daar wel eens fruit. De meeste mensen die daar kwamen waren redelijk doorsnee, toch zag ik er regelmatig mensen die er zo eng uitzagen dat het leek alsof ze al 3 jaar dood waren maar vergeten waren om te gaan liggen.. (de eigenaar bijvoorbeeld).

Dan ben je wel verkeerd bezig dunkt me.

Ik zag in deze thread wat posten over hoe vreselijk er omgegaan wordt met dieren, ik kan mij wel voorstellen dat mensen daar een afkeer van krijgen. Er worden soms onnodige gruwelijkheden gedaan voor het verkrijgen van vlees, bond of anders. Dat hoeft voor mij ook niet.

Toch eet ik vlees, ondanks dat ik in een kippenslachterij heb gewerkt en ook weet hoe bijvoorbeeld kipnuggets of frikandellen worden gemaakt ;) De kippenslachterij was overigens prima geregeld, ik heb het hele process van a tot z gezien.

Het lopende band werk is nu eenmaal een direct gevolg van het aantal mensen wat nu rondloopt op deze aardkloot, en de meesten hebben nooit zelf een kip de nek omgedraaid, de kop er afgetrokken en uit laten lekken, gevild en in stukken gesneden.

Toch was dit onderdeel van onze natuur, ondanks dat anderen dit werk nu doen.

Nou, al dit geschrijf over eten maakt me hongerig, ik ga even een hamburger bakken :D
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

Dit gaat niet over een vegetarisch, maar over een veganistisch dieet.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

De topictitel is misleidend. De ouders van het betreffende meisje waren extreme veganisten, en dit betreft slechts één buitengewoon extreem geval. Dat heeft niets te maken met de doorsnee vegetariër, en zélfs niet met de doorsnee veganist.
Extremen zijn nooit gezond.
Afbeelding
Extreem veel hamburgers ook niet, en dat is een veel groter probleem dan die ene veganist, hoe weerzinwekkend zo'n geval ook is.
Maar ik begrijp wel dat het een mooie stok is om mee te slaan :wink:
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Primaat
Ervaren pen

Bericht door Primaat »

Het gaat inderdaad om een streng veganistisch dieet. Ze hebben dat kind dan vast ook binnen gehouden want ze had vitamine D gebrek, en vitamine D maakt je lichaam zelf aan. 30 minuten zon per dag is genoeg.

Topic starter, voortaan even beter lezen waar het om gaat dan er een punt van proberen te maken zonder genoeg kennis van zaken.
"Als vleeseten een onverschillige zaak was, dan zouden de vleeseters het vegetarisme niet aanvallen. Zij worden boos, omdat ze zich reeds bewust zijn van hun schuld, maar nog niet de kracht hebben zich ervan vrij te maken"- Tolstoy
Zonde
Forum fan

Bericht door Zonde »

Misschien had het meisje een aandoening aan lever of nieren, of andere erfelijke aandoening. (wikipedia) Er is weinig over te zeggen, aangezien de arts (terecht natuurlijk) niets inhoudelijks over de zaak zegt. En wat primaat al aangeeft, voor de meeste mensen is zonlicht de belangrijkste bron van vitamine D. We weten niet of het meisje daadwerkelijk binnen is gehouden, als dat zo is heeft het weinig met een "vegetarisch dieet" te maken, en als het niet zo is lijkt een bepaalde aandoening me waarschijnlijker.
(\__/) (\__ /) (\__/)
(O.o ) (x.O ) (0.o )
(> < ) ( > < ) (> < )
Kaiya
Geregelde verschijning

Bericht door Kaiya »

Een meisje ondervindt nadelen van een veganistisch dieet en opeens is er een probleem. Hoeveel dieren lijden er per dag doordat mensen niet met hun machtspositie in deze wereld om kunnen gaan? Zullen we het daar even over hebben om de balans weer gelijk te trekken?

Mag je je kind veganistisch opvoeden? Nee? Dan mag je je kind ook niet christelijk of islamitisch opvoeden, immers dat is mentale aftakeling.
Willem_B
Ervaren pen

Bericht door Willem_B »

Kaiya schreef:Een meisje ondervindt nadelen van een veganistisch dieet en opeens is er een probleem. Hoeveel dieren lijden er per dag doordat mensen niet met hun machtspositie in deze wereld om kunnen gaan? Zullen we het daar even over hebben om de balans weer gelijk te trekken?

Mag je je kind veganistisch opvoeden? Nee? Dan mag je je kind ook niet christelijk of islamitisch opvoeden, immers dat is mentale aftakeling.
Hier zie ik je 4 verschillende onderwerpen vernoemen die géén verband met mekaar hebben. En toch in één adem op een hoop gooien. Is dit "ZOMAAR" stemmingmakerij? Of begrijp je echt niet wat oorzaak-gevolg discussie is ?
Je gaat meteen heel erg kort door de bocht.

Groet
Kaiya
Geregelde verschijning

Bericht door Kaiya »

Willem_B schreef:Hier zie ik je 4 verschillende onderwerpen vernoemen die géén verband met mekaar hebben. En toch in één adem op een hoop gooien. Is dit "ZOMAAR" stemmingmakerij? Of begrijp je echt niet wat oorzaak-gevolg discussie is ?

Groet
Laat ik het heel simpel en duidelijk voor je uitleggen, Willem_B. Ik vind het erg van belang om al die negatieve reacties op deze ouders te relativeren. Ik heb voor mijn reactie gekozen om mensen te laten zien waarom dingen gebeuren en ik vergelijk het met een ander gebeuren om mensen zelfreflectie te laten krijgen of om het in een ander daglicht te zien. De wijze waarop ik het deed vind ik uitstekend omdat er miljarden kinderen mentaal worden zwak gehouden (geloof in een God, religie, afterlife) en wat wordt geaccepteerd. Daarnaast probeerde ik duidelijk te maken waarom deze ouders voor het veganisme hebben gekozen: precies dezelfde reden als waarom iedereen het vreselijk vindt voor hun dochter: het lijden van danwel dieren danwel mensen.
Secularizer
Banned
Contacteer:

Bericht door Secularizer »

Je zegt belangrijke dingen Kaiya, maar wel heel veel verschillende tegelijk.
Kaiya schreef:"De wijze waarop ik het deed vind ik uitstekend omdat er miljarden kinderen mentaal worden zwak gehouden (geloof in een God, religie, afterlife) en wat wordt geaccepteerd."
Dat "mentaal zwak houden" wordt door ons, vrijdenkers, juist niet geaccepteerd.
Door mensen bedachte geloofs-stelsels die aan kinderen worden opgedrongen, zijn vaak schadelijk, daar over zijn we het eens blijkbaar.

Dan moeten we het ook in geen enkele richting toelaten of goedpraten, zeker niet in een extreme vorm. Het is duidelijk dat de mensheid in haar natuurlijke staat lang moedermelk dronk en dat is een dierlijk, zelfs menselijk produkt. Apen eten ook een klein beetje vlees.
Extreem veganisme is dan heel onnatuurlijk en zonder een heel uitgekiende vervanging van de dierlijke produkten, schadelijk.

Zelf heb ik een gezin gezien dat extreem veganisme met macrobiotiek probeerde te combineren, wat gepaard ging met een eindeloze reeks oorontstekingen en ontzettend bleke en zwakke kinderen, waarvan er een uiteindelijk doof werd, er daarvan dan weer gedragsproblemen kreeg, omdat ze het sociale verkeer niet meer kon volgen.
Een waarschuwing tegen extremisme in dit verband, lijkt me daarom niet overbodig.

Maar je kunt extreem veganisme van een gezin niet rechtvaardigen door te wijzen op ongewenste religieuze agressie van anderen.
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Dit vond ik zelf redelijk extreem:
VPRO: Overleven in Nederland Afl: RAUW.
Tom is de eerste en enige jongen in Nederland die rauw eet. Rauw is een dieet uit Amerika dat voorschrijft dat eten niet wordt gebakken, gekookt of verhit. Tom eet dus geen brood, pasta of rijst. Verder neemt hij geen vlees en geen vis. En hij mag ook geen eieren of kaas of melk. Wat eet hij eigenlijk wel? Tom leeft al 5 jaar van fruit, groenten, noten en zaden. Zijn moeder denkt dat rauw eten beter is. Ze zegt dat de mensen miljoenen jaren geleden ook rauw aten. Tom is tien jaar en woont in Amsterdam, een stad waar je overal al het mogelijke eten kunt krijgen. Hij klaagt niet. Over een jongen die 'anders' moet zijn.
Docu:
http://player.omroep.nl/?aflID=6747198
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Fenomeen schreef:Dit vond ik zelf redelijk extreem:
VPRO: Overleven in Nederland Afl: RAUW.
Tom is de eerste en enige jongen in Nederland die rauw eet. Rauw is een dieet uit Amerika dat voorschrijft dat eten niet wordt gebakken, gekookt of verhit. Tom eet dus geen brood, pasta of rijst. Verder neemt hij geen vlees en geen vis. En hij mag ook geen eieren of kaas of melk. Wat eet hij eigenlijk wel? Tom leeft al 5 jaar van fruit, groenten, noten en zaden. Zijn moeder denkt dat rauw eten beter is. Ze zegt dat de mensen miljoenen jaren geleden ook rauw aten. Tom is tien jaar en woont in Amsterdam, een stad waar je overal al het mogelijke eten kunt krijgen. Hij klaagt niet. Over een jongen die 'anders' moet zijn.
Docu:
http://player.omroep.nl/?aflID=6747198
Een (rauw) harinkie op zijn tijd? (met als concessie;rauwe gesnipperde ui erbij?) :lol:
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

fbs33 schreef:Een (rauw) harinkie op zijn tijd? (met als concessie;rauwe gesnipperde ui erbij?) :lol:
Zelf dacht ik meer aan een frikandel voor die moeder, ik vond haar, hoe zal ik het netjes zeggen, nogal fanatiek.
Het soort mensen ken ik wel, maar deze mevrouw leek mij ietwat doorgeslagen.
Zelfs mijn 100 % biologische natuurzweefvriendinnen nemen wel eens (riet)suiker.
Laatst op een feestje ging het mis, een hoop gegil uit de keuken.
Ik had ze al de hele avond zien rondlopen met gele glaasjes wodka met nog iets, waar ze erg enthousiast over waren, 'mit Süßstoff Aspartam' stond er op het pak bananensap...
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Willem_B
Ervaren pen

Bericht door Willem_B »

Kaiya schreef:
Willem_B schreef:Hier zie ik je 4 verschillende onderwerpen vernoemen die géén verband met mekaar hebben. En toch in één adem op een hoop gooien. Is dit "ZOMAAR" stemmingmakerij? Of begrijp je echt niet wat oorzaak-gevolg discussie is ?

Groet
Laat ik het heel simpel en duidelijk voor je uitleggen, Willem_B. Ik vind het erg van belang om al die negatieve reacties op deze ouders te relativeren. Ik heb voor mijn reactie gekozen om mensen te laten zien waarom dingen gebeuren en ik vergelijk het met een ander gebeuren om mensen zelfreflectie te laten krijgen of om het in een ander daglicht te zien. De wijze waarop ik het deed vind ik uitstekend omdat er miljarden kinderen mentaal worden zwak gehouden (geloof in een God, religie, afterlife) en wat wordt geaccepteerd. Daarnaast probeerde ik duidelijk te maken waarom deze ouders voor het veganisme hebben gekozen: precies dezelfde reden als waarom iedereen het vreselijk vindt voor hun dochter: het lijden van danwel dieren danwel mensen.
Ik ga totaal niet akkoord met jouw manier van stellen in je oorspronkelijke reaktie. Die probeer je nu wel te verdoezelen met "simpele uitleg" (sic), maar je maakt wél eerst even wat stemmingmakerij alsof "Een meisje ondervindt nadelen van een veganistisch dieet ..." géén probleem zou horen te zijn, en dat we het even moeten vergelijken met het dierenleed !?? Balans gelijk trekken!? Het spijt me, maar de teneur staat er wel degelijk. Je duid het menselijk leed als bagatel, en plaatst het dierenleed voorop.
Kijk, zelfs al was dat je bedoeling niet: het STAAT er. En dan vertel ik: daar steiger ik van. Het spijt me.
doemaarwat
Banned

Re: 12 jarig meisje in het ziekenhuis door vegetarisch dieet

Bericht door doemaarwat »

Ramonçito schreef:
Ik woonde in Utrecht vlakbij een groene winkel, ik haalde daar wel eens fruit. De meeste mensen die daar kwamen waren redelijk doorsnee, toch zag ik er regelmatig mensen die er zo eng uitzagen dat het leek alsof ze al 3 jaar dood waren maar vergeten waren om te gaan liggen.. (de eigenaar bijvoorbeeld).
Die zie ik ook wel eens bij Albert Heijn lopen.Incl. eigenaars. :roll:
Jasper
Ervaren pen

Bericht door Jasper »

Een relevante link: What's the harm in being a vegetarian child?

Een kind kan prima vegetariër zijn, maar de ouders moeten dan wel heel goed opletten dat het kind de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt. De behoeften van een kind zijn anders dan die van een volwassene. Extreem vegetarisch eten is voor een kind veel gevaarlijker dan voor een volwassene.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.—Philip K. Dick
Plaats reactie