Ik begrijp het doel van de poll niet helemaal, al heb ik maar 'nee' ingevuld, omdat ik mijn eigen opvattingen graag doortrek naar de rest van de wereld.
Stanhope schreef:Mohammed leefde van ca. 570 tot 632 en heeft veel teksten voor de Koran bedacht, het boek voor de moslims. Mohammed kende de geschiedenis van de joden en christenen en hun “heilige” boeken. Men heeft veel verhalen uit de Thora en Bijbel overgenomen en natuurlijk wel zo verdraait dat het beter paste bij de moslimleer.
In het bovenvermelde verhaal ligt Izaak op het altaar. Dit verhaal was dus al eeuwen bekend in de tijd van Mohammed. Toch heeft Mohammed (of de schrijvers van Koran) gemeend om dit verhaal te moeten verdraaien. In het Koranverhaal ligt Ismaël op het altaar en niet Izaak . Grappig hé. Leuk onderwerp om over te discussiëren met moslims.
Wat je zegt klopt (behalve dan dat Mohammed 'leefde', maar goed, da's een andere discussie), maar het is niet voorbehouden aan de schrijvers van de koran. Iedereen verhaspelde mythologische verhalen en motieven om een eigen punt te maken. De motieven werden eigenlijk in dienst gesteld van het eigen verhaal, van de eigen ideologie, of gewoon van de eigen propaganda. Dat was niet per se 'liegen', het kon ook een manier zijn om een opvatting te verhelderen.
Joden en Christenen deden al precies hetzelfde, en sommige van hun bewerkingen kregen extra nadruk doordat ze werden opgeschreven in een 'heilig boek' - wat ze niet echter of waarder maakte dan de andere varianten uit de orale cultuur, natuurlijk.
Ik heb geen idee waar de motieven voor Abrahams offersubstituut vandaan kwamen, maar ik weet wel dat ik ze ook ken uit de Griekse mythologie, bijvoorbeeld het verhaal over het offer van Iphigeneia, die de godin Artemis zou hebben vervangen door een hinde (ik weet even niet meer uit mijn hoofd in welke versie).
Het verhaal dat het meeste lijkt op de geschiedenis van Abraham is het bijna-offer van Phrixos, de zoon van Athamas en Nephele, een vrouw die was gemaakt in de gelijkenis van de godin Hera, die natuurlijk in de strijd de kant van Nephele koos. De tweede vrouw van Athamas (Ino) lukte het door allerlei machinaties Athamas ervan te overtuigen dat hij Phrixos moest offeren, maar Hera liet dit mislukken door Hermes (de ramdrager of 'goede herder') een ram te laten sturen. Deze bracht Phrixos met zijn zusje Helle naar Kolchis aan de Zwarte Zee. Helle viel daarbij naar beneden in het water, wat de Hellespont opleverde, merkwaardig genoeg de bekendste episode uit deze hele geschiedenis. In Kolchis werd de ram geofferd in plaats van Phrixos, en zijn huid (het gulden vlies) werd opgehangen in een boom in een heilig bosje, waarin ook weer het bosje kan worden herkend waaruit de ram tevoorschijn kwam die ter vervanging van Isaac (volgens de moslims dan Ishmael) werd geofferd.
Vele personages en verwikkelingen uit de familiegeschiedenis van deze Griekse mythe komen overeen met die van de bijbelse of uit de koran. Ik probeer ze op een rijtje te krijgen, ik zal hier nog wel eens mee terug komen
Het punt dat ik wil maken: de Grieken noemen de mythische figuur die in de joodse mythologie als Abraham terecht is gekomen kennelijk Athamas. En de landen die hier een rol bij speelden waren Griekenland en Kolchis in Azië, niet Juda of Israël en het Arabisch schiereiland. En ik zou niets weten dat erop wijst dat de Grieken hun verhaal hebben gepikt van de joden en er vervolgens een Mediterraan-Aziatische versie van maakten. Het gaat om mythische motieven die binnen een orale cultuur steeds werden bewerkt en verder overgeleverd, tot hieruit zulke uiteenlopende verhalen ontstonden.
Er is dus niets dat de aanspraken op Jeruzalem uit de Abraham-legendes rechtvaardigt.
Uit het Griekse verhaal ontstond bovendien nog eens de mythe van de Argonauten, die het ramsvel ophaalden uit Kolchis en naar Griekenland brachten, iets wat ik moeilijk met de Semitische afstammingsmythen in verband weet te brengen.
PS Hermes als 'goede herder' noemde ik nog even om te wijzen naar de relatie van Jezus en het offerlam (Agnus Dei), weer een variant van het offersubstituut. Jezus werd gelijkgesteld aan een lam, maar er niet door vervangen. De reden is dat in het Christendom het mensenoffer (of beter de herinnering daaraan) is gesubstitueerd door een verhaal dat jaarlijks wordt verteld, terwijl de joodse en islamitische geschiedenis herinneren aan een mensenoffer dat is vervangen door een dierenoffer, dat werkelijk in de praktijk werd of wordt gebracht.
Bij de Grieken gaat de strijd tussen Athamas en Nephele vooral over de rivaliteit tussen Zeus en Hera, die hun strijd door mensen lieten uitvechten, typisch Grieks. Dit motief is komt in het bijbelverhaal niet voor. Hier gaat het over vertrouwen in de goedheid van god, en onvoorwaardelijke gehoorzaamheid.