Scheppingsbrochure

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

bassie76

Scheppingsbrochure

Bericht door bassie76 »

Van het Islamforum geplukt.
Binnenkort in onze brievenbus: de Scheppingsbrochure.
Nederlands Dagblad van 7 november schreef: Scheppingsbrochure in zes miljoen huizen

URK - In bijna heel Nederland wordt in februari de brochure Evolutie of schepping - wat geloof jij? huis aan huis verspreid. Dat is althans het plan van de mensen achter de website www.creatie.info.

De brochure moet kort voor de tweehonderdste geboortedag van Darwin - 12 februari - verschijnen.

Het jaar 2009 is uitgeroepen tot Darwinjaar, waarin veel aandacht gegeven zal worden aan zijn evolutieleer.

,,Veel Nederlanders zullen op allerlei manieren met de evolutietheorie in aanraking worden gebracht, gewild of ongewild'', schrijft Kees van Helden namens de website in een brief aan ruim 7500 predikanten.

Het is om die reden dat creatie.info de brochure van acht pagina's breed bij zes miljoen huishoudens in de brievenbus wil laten bezorgen.

,,Deze uitgave geeft aan, dat het technisch niet te bewijzen is of de mens op aarde door evolutie of door schepping gekomen is. Het is beide een geloof'', aldus de brief. Het project kost volgens de initiatiefnemers naar schatting 400.000 euro. Dat geld is er nog niet - in de brief vraagt Van Helden om gebed, maar ook om ,,in de komende maanden een collecte voor deze actie te bestemmen. U zult begrijpen dat een gift van harte welkom is''.

De initiatiefnemers sluiten de brief af met een sommetje. ,,Deze brief wordt aan ruim 7500 adressen gestuurd en als de helft honderd euro overmaakt, is het benodigde bedrag al bijna binnen.''

Steun

Volgens de website heeft het project de steun van 31 organisaties, waaronder de Vereniging Bijbel en Onderwijs, Stichting Ark van Noach, Stichting Hulp Vervolgde Christenen en Schreeuw om Leven.

Het comité van aanbeveling bestaat uit 42 mensen uit een breed kerkelijk palet. Op de lijst staan vertegenwoordigers van de Gereformeerde Gemeenten, Hersteld Hervormde Kerk, Protestantse Kerk, Christelijke Gereformeerde Kerken, Gereformeerde Kerk (vrijgemaakt) en evangelische gemeenten.
De brochure, welke is gevuld met drogredenen ouder dan de baard van Sinterklaas, is op onderstaande website te vinden. Veel leesplezier :wink:
http://www.creatie.info/books/bookid/3
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Belachelijke nonsens weer eens. Dit jaar is het hetjaar van de telescoop. En komend jaar is het door de VN uitgeroepen jaar van de sterrenkunde. Ga ik nu vergelijkenderwijs een brochure verspreiden aan 6 miljoen huishoudens dat de Big Bngtheorie niet bewezen is, enz. Mensen moeten eens ophouden natuurwetenschap voor hun religieuze of politieke karretje dje te willen spannen maar het gewoon te laten bepalen waar het experiment zich naar laat leiden.
Laatst gewijzigd door Sararje op 08 nov 2008 17:46, 1 keer totaal gewijzigd.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Laat ze maar sturen dat foldertje. We zullen het kraken.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Devious schreef:Laat ze maar sturen dat foldertje. We zullen het kraken.
Uiteraard. Maar hoe wou je al die huishoudens van jouw kraakwerk vertellen.
sjaakdaak
Forum fan

Bericht door sjaakdaak »

overal aanbellen? ;)

Ik heb het even doorgelezen. Lange baarden aan ieder argument inderdaad. Als dit is waar men mee komt hebben we de komende jaren weer veel inkoppers op fora waar blije evangelisten komen vertellen wat voor moois ze allemaal gelezen hebben.
Het eten van sinaasappels kan zinloos leven onnodig verlengen.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

p.vroon schreef:Uiteraard. Maar hoe wou je al die huishoudens van jouw kraakwerk vertellen.
Mond tot mond reclame doet wonderen, en lopende vuurtjes zullen alle aspiraties van deze evangelisten in rook doen opgaan.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

Ik denk niet dat deze 'schade' makkelijk ongedaan te maken is. Niet iedereen denkt na over de kwestie schepping - evolutie. Bij het lezen van deze brochure zullen er vast wel mensen zijn die beide gaan zien als een geloof. Wel leuk dat ze dan alleen het 'geloof' evolutie aan de kaak stellen, maar niet het geloof in de schepping. Eén formule is al genoeg om de brochure (grotendeels) overbodige te maken:

de onjuistheid van X maakt Y nog niet waar

Ik hoop van harte dat ze het geld niet bij elkaar krijgen, maar ik vrees dat het ze gaat lukken. Wat we wél kunnen doen is, als de brochure inderdaad komt, een repliek opstellen en deze posten op zoveel mogelijk christelijke fora. Als wij ongewild 'informatie' binnen krijgen, dan zij ook. :D
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Niet iedereen denkt na over de kwestie schepping - evolutie.
Klopt, maar de enige mensen die het ook maar een beetje overtuigt, is iemand die al op zijn minst op de helling zit om theist te worden. De gemiddelde NLer heeft ook bijv. geen benul wat de Big Bangtheorie inhoudt (en gelijk hebben ze, je kan er in het dagelijkse leven vrijwel niets mee). Toch is de waarde die een gemiddelde niet-religieuze NLer hecht aan religieuze dogmas bij dit soort zaken nihil. Men kan het alleen niet goed onder woorden brengen, maar men wordt niet meteen theist van dergelijke foldermateriaal.
Neemt overigens niet weg dat ik dergelijk foldermateriaal onwenselijk en ongepast vindt. Het is dezelfde soort actie als dat ik boven de centrale weg door mijn universiteit een spandoek zie hangen met de tekst: "waarom was jouw grootvader Christen?" (van eoa Christelijke studentenverniging/alpha-cursus). Veruit de meeste studenten laat het geheel koud maar ik wens niet met religieuze bullshit te worden geconfronteerd als ik de deur uitloop en ik wens het al helemaal niet ongevraagd op mijn deurmat te krijgen. What's next? Een oliesjeik die voor 16 miljoen Nederlanders een Koran door de brievenbus laat gooien? Ik durf te wedden dat het CDA e.d. dan op hun achterste pootjes staan op dat moment.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
wahlers
Bevlogen

Bericht door wahlers »

Ik heb even de wetenschappelijke referentie lijst door gekeken en ik moet zeggen dat ik diep onder de indruk ben :wink:
Zie: Referentie lijst

MvG, Wim Ahlers.
Only two things are infinite: the universe and human stupidity;
and I'm not certain about the universe. (Albert Einstein, 1879-1955)
arthas
Forum fan

Bericht door arthas »

Devious schreef:Laat ze maar sturen dat foldertje. We zullen het kraken.
Je kunt al beginnen.

:evil3:

http://www.creatie.info/books/bookid/3
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

wahlers schreef:Ik heb even de wetenschappelijke referentie lijst door gekeken en ik moet zeggen dat ik diep onder de indruk ben :wink:
Zie: Referentie lijst

MvG, Wim Ahlers.
Hallo Wim,

Waar zijn nou al die wetenschappers? Ik zie heel veel Ds staan. En een timmerman Johan Huibers. Toch is het niet zonder gevaar. We trekken de nee-nee en nee-ja stickers er vanaf en het ligt in 4 miljoen huizen op de deurmat. Gaan we blussen of gaan we zelf een brandje stichten. Iemand ideeen?

Grt,
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Ik weet dat CXT het plan had een tegenversie te publiceren op het net waarin de historische oorsprong van kerst wordt verteld. Misschien een idee inderdaad. Iig wil ik best zoiets op de portal hebben...
arthas
Forum fan

Bericht door arthas »

De enige persoon die gepromoveerd in het rijtje is prof. dr. W.H.Velema, en dat is een behoudend gereformeerd theoloog, en dus geen natuurwetenschapper.

Als er aandacht wordt besteed aan het Darwin-jaar is een creationistische folder juist positief. Dat stimuleert juist om een implicatie van Darwin's ideeen te onderstrepen, namelijk dat het wetenschappelijk beeld bedreigend is voor het orthodox geloof. Dat nodigt uit om mensen te laten kijken naar de andere zaken rondom evolutietheorie in het jaar 2009, zoals de Beaglereis van Midas Dekkers.
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

Sararje schreef:Ik weet dat CXT het plan had een tegenversie te publiceren op het net waarin de historische oorsprong van kerst wordt verteld. Misschien een idee inderdaad. Iig wil ik best zoiets op de portal hebben...
Klopt, maar dat zit nog in de beginfase. Ik heb wel wat ideeën om het uit te werken. Hier gaat het over een anti-creationisme foldertje en daar ga ik niet aan beginnen. :)
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
arthas
Forum fan

Bericht door arthas »

Sararje schreef: Neemt overigens niet weg dat ik dergelijk foldermateriaal onwenselijk en ongepast vindt. Het is dezelfde soort actie als dat ik boven de centrale weg door mijn universiteit een spandoek zie hangen met de tekst: "waarom was jouw grootvader Christen?" (van eoa Christelijke studentenverniging/alpha-cursus). Veruit de meeste studenten laat het geheel koud maar ik wens niet met religieuze bullshit te worden geconfronteerd als ik de deur uitloop en ik wens het al helemaal niet ongevraagd op mijn deurmat te krijgen. What's next? Een oliesjeik die voor 16 miljoen Nederlanders een Koran door de brievenbus laat gooien? Ik durf te wedden dat het CDA e.d. dan op hun achterste pootjes staan op dat moment.
Het is een vrijheid die mensen hebben dat ze hun (levens)overtuigingen mogen uitdragen in het publieke domein. Ik zou daar niet heel moeilijk over doen.
Ik zit ook niet te wachten op reclame voor avondcursussen, sportschool, e.d., maar een folder daarvan in mijn brievenbus kan ik gewoon weggooien. Er is een hoop bullshit in de wereld waar we mee geconfronteerd worden, maar een folder kan zo bij het oud papier.
Plaats reactie