moet de moeder van 8 kinderen het land uit?
Moderator: Moderators
moet de moeder van 8 kinderen het land uit?
Abazeta Osmanovic moet Nederland verlaten, heeft de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) haar onlangs meegedeeld. Haar man en kinderen - de oudste is zeventien, de jongste acht maanden - hebben wel de Nederlandse nationaliteit. " Stress, spanning, ik slaap slecht. Ik ben elke dag bang dat er politie voor de deur staat", zegt de 33-jarige vrouw.
Het Kroatische paar vluchtte in 1993 vanwege de oorlog in Bosnië naar Nederland. Op basis van hun vluchtverhalen werd Hamidovic in 1999 genaturaliseerd, maar zijn vrouw niet. Het huwelijk dat ze in 1999 vierden in Meijel veranderde niets aan de situatie. Ze bleef illegaal in Nederland. Na juli 2007 diende ze een verzoek in om in aanmerking te komen voor het generaal pardon. Dat is nu definitief afgewezen omdat Osmanovic een strafblad heeft. In 1999 werd ze twee keer veroordeeld voor winkeldiefstal. Ze moest vijf weken gevangenisstraf uitzitten. Voor de pardonregeling is maximaal één maand gevangenis toegestaan. Bovendien gaat het volgens de IND om recidive. " Maar dat is al tien jaar geleden" , zegt haar man. "Ze heeft daarna nooit meer iets verkeerds gedaan."
Het gezin Hamidovic heeft de hoop nu gevestigd op de rechter.
Bij de inhoudelijke zaak beroept de familie zich op twee argumenten: er is al tien jaar geen sprake van herhaling van strafbare feiten en volgens artikel 8 van het Europees verdrag van de rechten van de mens heeft elk mens recht op een familieleven.
Het Kroatische paar vluchtte in 1993 vanwege de oorlog in Bosnië naar Nederland. Op basis van hun vluchtverhalen werd Hamidovic in 1999 genaturaliseerd, maar zijn vrouw niet. Het huwelijk dat ze in 1999 vierden in Meijel veranderde niets aan de situatie. Ze bleef illegaal in Nederland. Na juli 2007 diende ze een verzoek in om in aanmerking te komen voor het generaal pardon. Dat is nu definitief afgewezen omdat Osmanovic een strafblad heeft. In 1999 werd ze twee keer veroordeeld voor winkeldiefstal. Ze moest vijf weken gevangenisstraf uitzitten. Voor de pardonregeling is maximaal één maand gevangenis toegestaan. Bovendien gaat het volgens de IND om recidive. " Maar dat is al tien jaar geleden" , zegt haar man. "Ze heeft daarna nooit meer iets verkeerds gedaan."
Het gezin Hamidovic heeft de hoop nu gevestigd op de rechter.
Bij de inhoudelijke zaak beroept de familie zich op twee argumenten: er is al tien jaar geen sprake van herhaling van strafbare feiten en volgens artikel 8 van het Europees verdrag van de rechten van de mens heeft elk mens recht op een familieleven.
een boosaardig hart achter vriendelijk klinkende woorden is als een waardeloos voorwerp, overtrokken met een laagje zilver
Als het hele gezin Bosnie in mag en menselijkerwijs kan zie ik het probleem niet. Haar verblijfsgrond is politiek asiel. Ze heeft zich niet aan de regels gehouden.
In dit geval zou het het beste zijn als de moeder mag blijven totdat de kinderen allemaal meerderjarig zijn. Maar zo creatief zijn de regels vaak niet, dus een uitzondering lijkt me wel aan de orde.
Het gaat in deze uitsluitend om het belang van de kinderen, die vrouw heeft haar eigen ruiten ingegooid en die man kan gewoon mee, maar minderjarige kinderen deporteren naar een voor hun vreemd land daar heb ik meer moeite mee en een ouder uit een gezin scheuren is ook fout.
Ik zou graag willen weten of dat gezin 6 weken per jaar in Bosnie zit danwel of de kinderen in dat gezin geen eens hun moedertaal spreken.
Er is wel een groot belang gediend bij het terugsturen van vluchtelingen, het is hier al druk genoeg en intergratie verloopt niet echt soepeltjes.
In dit geval zou het het beste zijn als de moeder mag blijven totdat de kinderen allemaal meerderjarig zijn. Maar zo creatief zijn de regels vaak niet, dus een uitzondering lijkt me wel aan de orde.
Het gaat in deze uitsluitend om het belang van de kinderen, die vrouw heeft haar eigen ruiten ingegooid en die man kan gewoon mee, maar minderjarige kinderen deporteren naar een voor hun vreemd land daar heb ik meer moeite mee en een ouder uit een gezin scheuren is ook fout.
Ik zou graag willen weten of dat gezin 6 weken per jaar in Bosnie zit danwel of de kinderen in dat gezin geen eens hun moedertaal spreken.
Er is wel een groot belang gediend bij het terugsturen van vluchtelingen, het is hier al druk genoeg en intergratie verloopt niet echt soepeltjes.
- Ongeloveloos
- Banned
Tja, ik heb hier toch weer een andere mening over. Ik vind het onmenselijk en asociaal om een moeder weg te rukken uit haar gezin. Dan zou de regel moeten zijn, stuur heel het gezin terug als een lid van het gezin een strafblad heeft of zich niet aan onze wetten houdt. Of laat de moeder blijven en straf haar gewoon via ons recht. Maar een moeder met kinderen in haar eentje terugsturen dat gaat er bij mij niet in. Terwijl allochtonen met toevallig wel een verblijfsvergunning of Nederlands paspoort die zich crimineel gedragen hier gewoon mogen blijven. Gevoelsmatig is er naar mijn idee veel krom in ons rechtssysteem. Stom de regeltjes volgen leidt niet altijd tot een menselijke en humane uitkomst, maar is stom ambtenaren gedrag.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Als jij in een huurhuis wonend in Eindhoven ziet dat jouw rustige al wat op leeftijd zijnde buren, een echtpaar van een jaar of zestig gaat verhuizen en dat kroatische gezin krijgt de woning naast jou toegewezen, piep je na enige dagen wel anders.Kitty schreef:Tja, ik heb hier toch weer een andere mening over. Ik vind het onmenselijk en asociaal om een moeder weg te rukken uit haar gezin. Dan zou de regel moeten zijn, stuur heel het gezin terug als een lid van het gezin een strafblad heeft of zich niet aan onze wetten houdt. Of laat de moeder blijven en straf haar gewoon via ons recht. Maar een moeder met kinderen in haar eentje terugsturen dat gaat er bij mij niet in. Terwijl allochtonen met toevallig wel een verblijfsvergunning of Nederlands paspoort die zich crimineel gedragen hier gewoon mogen blijven. Gevoelsmatig is er naar mijn idee veel krom in ons rechtssysteem. Stom de regeltjes volgen leidt niet altijd tot een menselijke en humane uitkomst, maar is stom ambtenaren gedrag.
Het is heel goed mogelijk dat het hele gezin terugkeert naar het land van herkomst.
Als een nederlands gezin met veel kinderen emigreert naar Nieuw-Zeeland is er ook geen enkele instantie die opkomt voor die kinderen omdat het best wel zielig is dat zij op jonge leeftijd zich ineens in een vreemd ver land moeten aanpassen.
Bekijk ook eens de video van dat gezin. Zo op het oog passen ze beter in de kroatische samenleving dan in de nederlandse.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Mee eens.Kitty schreef:Tja, ik heb hier toch weer een andere mening over. Ik vind het onmenselijk en asociaal om een moeder weg te rukken uit haar gezin. Dan zou de regel moeten zijn, stuur heel het gezin terug als een lid van het gezin een strafblad heeft of zich niet aan onze wetten houdt. Of laat de moeder blijven en straf haar gewoon via ons recht. Maar een moeder met kinderen in haar eentje terugsturen dat gaat er bij mij niet in. Terwijl allochtonen met toevallig wel een verblijfsvergunning of Nederlands paspoort die zich crimineel gedragen hier gewoon mogen blijven. Gevoelsmatig is er naar mijn idee veel krom in ons rechtssysteem. Stom de regeltjes volgen leidt niet altijd tot een menselijke en humane uitkomst, maar is stom ambtenaren gedrag.
Bovendien straf je met uitzetten OOK de kinderen, en die hebben niemand wat misdaan.
Wel oerstom om winkeldiefstal te plegen als je graag wil blijven
Het is ook asociaal om massa's mensen die zonder enig vooruitzicht in vluchtelingenkampen in Afrika te laten leven. Die kampen schijnen geen centerparcs te zijn. Maar iedereen helpen lukt niet, te veel mensen willen niet helpen. Dan moet je pragmatisch zijn. In dit geval zou er hooguit sprake moeten zijn van een uitzondering.Kitty schreef:Tja, ik heb hier toch weer een andere mening over. Ik vind het onmenselijk en asociaal om een moeder weg te rukken uit haar gezin. Dan zou de regel moeten zijn, stuur heel het gezin terug als een lid van het gezin een strafblad heeft of zich niet aan onze wetten houdt. Of laat de moeder blijven en straf haar gewoon via ons recht. Maar een moeder met kinderen in haar eentje terugsturen dat gaat er bij mij niet in. Terwijl allochtonen met toevallig wel een verblijfsvergunning of Nederlands paspoort die zich crimineel gedragen hier gewoon mogen blijven. Gevoelsmatig is er naar mijn idee veel krom in ons rechtssysteem. Stom de regeltjes volgen leidt niet altijd tot een menselijke en humane uitkomst, maar is stom ambtenaren gedrag.
Vergelijking met vrijwillige emigratie gaat niet op. Je mag aannemen dat ouders kiezen voor een land waar de kinderen het goed zullen hebben, dan is namelijk hoe ouders in elkaar zitten. Als dat verkeerd uitpakt, is dat pech, maar je hele leven in hetzelfde dorp blijven wonen kan ook verkeerd uitpakken.cluny schreef: Als jij in een huurhuis wonend in Eindhoven ziet dat jouw rustige al wat op leeftijd zijnde buren, een echtpaar van een jaar of zestig gaat verhuizen en dat kroatische gezin krijgt de woning naast jou toegewezen, piep je na enige dagen wel anders.
Het is heel goed mogelijk dat het hele gezin terugkeert naar het land van herkomst.
Als een nederlands gezin met veel kinderen emigreert naar Nieuw-Zeeland is er ook geen enkele instantie die opkomt voor die kinderen omdat het best wel zielig is dat zij op jonge leeftijd zich ineens in een vreemd ver land moeten aanpassen.
Bekijk ook eens de video van dat gezin. Zo op het oog passen ze beter in de kroatische samenleving dan in de nederlandse.
Het gaat hier om mensen uit Bosnie. Wat niet uitsluit dat ze thuis Kroatisch spreken. Ik heb geen video gezien, echter, als ze thuis een Slavische taal spreken die ook in Bosnie gesproken word dan kan je ze met een gerust hart terugsturen en mag je stellen dat de kans groot is dat ze sowieso teruggaan als de economie daar beter zou zijn.
Ik zou centraal stellen of die kinderen daar kunnen aarden, zo ja, dan is er niets aan de hand. Dan zullen die kinderen het daar net zo goed hebben als andere kinderen daar. Wij kunnen niet de hele wereld helpen.
Ten opzichte van mensen van buiten de unie moet je toch stellen: ze komen er niet in, tenzij aan voorwaarden voldaan is.
Wel lijkt het mij op zijn plaats dat die mensen wat geld meekrijgen, immers, hoe kan je nou zo lang bezig zijn met procedures????
Die vrouw had gewoon moeten betalen voor die spullen.
Maar nogmaals, ik heb er geen moeite mee als ze mogen blijven. Zou toch leuk zijn voor die mensen. Ik gun mensen uit een arm land ver weg een mooi huis in Eindhoven veel meer dan mensen die daar al wonen, want die arme mensen hebben het harder nodig. Maar helaas: we kunnen er niet aan beginnen om iedereen te helpen. Ook zijn er teveel Nederlanders die niet erg open staan voor buitenlanders. Dat sentiment moet je niet teveelop de spits drijven.
-
siger
Individuele immigratie op basis van indivudele emoties is feitelijk een koehandel.
Ik denk dat de manier waarop het rijke Europa mensen wegjaagt, dikwijls met de dood tot gevolg, een gruwel is die in de geschiedenis zal terechtkomen naast de holocaust en de trans-atlantische slavenhandel.
De armoede in de wereld is niet vanzelfsprekend, evenmin als hermetische landsgrenzen.
Ik denk dat de manier waarop het rijke Europa mensen wegjaagt, dikwijls met de dood tot gevolg, een gruwel is die in de geschiedenis zal terechtkomen naast de holocaust en de trans-atlantische slavenhandel.
De armoede in de wereld is niet vanzelfsprekend, evenmin als hermetische landsgrenzen.
Waarom moet ze precies het land verlaten? Is ze een gevaar? Ik ben meer voor principle-based dan rule-based. Dat iemand het land moet verlaten omdat die illegaal in Nederland is, zegt me niet veel. Waarom zou je iemand dwingen het land uit te gaan als er verder geen degelijke reden voor is? Als het de IND niet aanstaat dat ze illegaal is, kunnen ze haar eventueel ook 'legaliseren'...
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Wel grappig dat jij dat zegt. Israel is nu niet echt bepaald het land waar niet-joden gastvrij worden ontvangen.CXT schreef:Waarom moet ze precies het land verlaten? Is ze een gevaar? Ik ben meer voor principle-based dan rule-based. Dat iemand het land moet verlaten omdat die illegaal in Nederland is, zegt me niet veel. Waarom zou je iemand dwingen het land uit te gaan als er verder geen degelijke reden voor is? Als het de IND niet aanstaat dat ze illegaal is, kunnen ze haar eventueel ook 'legaliseren'...
On Topic vind ik sowieso dat als jij in deze overvolle wereld 8 kinderen baart, je lekker terug mag met je gezin naar Mostar, Sarajevo, Srebrenica, of waar je ook vandaan komt.
Het is slecht, maar de keuze om in deze juist te handelen is er gewoon niet. Dan importeer je de derde wereld in Nederland,waardoor uiteindelijk de hele wereld terugvalt naar een lager nivo. Problemen in de tweede en derde wereld moeten daar opgelost worden.siger schreef:Individuele immigratie op basis van indivudele emoties is feitelijk een koehandel.
Op basis waarvan zouden we mensen met een Moslim identiteit moeten afwijzen? Ik heb nog nooit een deugdelijk bewijs gezien die deze populaire opvatting onderbouwt.Kaiya schreef:Osmanovic is een Moslim naam. Ze zijn waarschijnlijk etnisch Bosniak, dus Moslim. Daarom vind ik dat ze sowieso ons land al moeten verlaten.
Op basis van principe ben ik het mee eens, maar principes zijn hooguit basis om uitzonderigen te maken op regels. Als iedereen in dit gezin thuis de taal van dat land spreekt, zie ik niet in wat het probleem is. Mensen terugsturen naar een ander land is niet leuk als het leven daar moeilijk is, maar mensen niet terugsturen betekend de deur wagenwijd open zetten voor mensen uit allerlei arme landen.CXT schreef:Waarom moet ze precies het land verlaten? Is ze een gevaar? Ik ben meer voor principle-based dan rule-based. Dat iemand het land moet verlaten omdat die illegaal in Nederland is, zegt me niet veel. Waarom zou je iemand dwingen het land uit te gaan als er verder geen degelijke reden voor is? Als het de IND niet aanstaat dat ze illegaal is, kunnen ze haar eventueel ook 'legaliseren'...
De degelijke reden is dat er in Nederland al 16 miljoen mensen wonen, dat er onder de simpele zielen in Nederland veel weerstand is tegen buitenlanders, dat we sowieso regelmatig nee moeten zeggen omdat we niet de hele wereld kunnen helpen.
Overigens: ik denk niet dat mensen die twee keer gepakt zijn voor winkeldiefstal de mensen zijn die bedoeld werden toen gesteld werd dat criminele vluchtelingen niet in aanmerking komen voor generaal pardon.