Discussiedag Geloof vs. Ongeloof

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Ga je hierheen?

Ja
0
Geen stemmen
Nee
16
89%
Misschien
2
11%

Totaal aantal stemmen: 18

Anika

Discussiedag Geloof vs. Ongeloof

Bericht door Anika »

ZATERDAG 20 JUNI 2009

GELOOF VERSUS ONGELOOF

EEN VRIENDSCHAPPELIJK DUEL

DISCUSSIEER MEE!

Domplein 29 te Utrecht

Tijd: 13.30 tot 17.30 uur, inloop vanaf 13.00 uur

Entreeprijs: 8 euro
studenten: 4 euro (op vertoon van studentenkaart)

SPREKERS: Klaas Hendrikse, Floris van den Berg, Edith Brugmans, Marijn Gunnink,
Jan Hoogland, Dirk van Genderen, Wim Rietkerk en Frans van Dongen

ONDERWERPEN: Het bestaan van God Religie en politiek
Menselijke moraliteit Vrijheid van meningsuiting

Aanmelden? Stuur een emailtje naar discussiedag@gmail.com met uw naam, adres en aantal personen. U ontvangt dan een bevestigingsmail. Betalen aan de deur.
Kevin
Diehard

Bericht door Kevin »

Zo te zien stuk voor stuk gelovige sprekers? Ken mvr. brugmans en van Dongen niet?
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

Volgens mij is dit alleen voor gelovigen interessant. Waarom zouden ongelovigen zich hier iets van aantrekken?
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

ik vrees dat het niet om geloof of ongeloof gaat .. maar dat de organisator vind dat er maar een geloof is .. noem het intuitie
http://www.merlinscave.tk

As above, so below
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Kevin schreef:Zo te zien stuk voor stuk gelovige sprekers? Ken mvr. brugmans en van Dongen niet?
Floris van den Berg is volgens mij een atheist. Columnist bij de Vrije Gedachte. Klaas Hendrikse mag je omschrijven als atheist. Zo treedt hij naar buiten toe. De andere sprekers zeggen we weinig. Maar het zijn dus niet stuk voor stuk gelovige sprekers.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

Frans van Dongen is ook een atheist.

Zie de door hem gestarte draad over de Atheistische Partij HIER.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

En de vooroordelen spatten het scherm weer eens af. :D
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Kevin
Diehard

Bericht door Kevin »

Een atheïstische dominee... (Klaas Hendriks), volgens mij was hij degeen die toen ook op de 50+ tv was een tijdje terug. Een dominee die van z'n geloof nog iets probeert te breien kan wel interessant zijn maar ik sta er nu niet bepaald om te springen. Heb wat opgezocht over Floris van den Berg en hij lijkt me wel interessant. Doet ook aan karate las ik. Edith Brugmans schijnt recht en filosofie te doceren. Martijn Gunnink is kennelijk CU lid en komt me vaag bekend voor, volgens mij stond er ook ooit eens iets in de Spits over hem..

Ben wel nieuwsgierig naar wat er besproken zou worden maar..... Utrecht is te ver voor mij. Jammer dat het altijd zo ver van huis moet zijn. Het dichtstbij dat een avond ooit kwam was Breda (Bram Moerland) toen ik nog in Roosendaal woonde.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Vergis ik me nu ?
Of is "De Vrije Gedachte" organisator !!?

KLIK-agenda
zaterdag 20 juni, om 13.30 uur
Academiegebouw, Belle van Zuylenzaal, Domplein 21 te Utrecht
De Vrije Gedachte Discussiedag
GELOOF VERSUS ONGELOOF - EEN VRIENDSCHAPPELIJK DUEL
r.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
gd1968

Bericht door gd1968 »

Discussiedag Geloof vs. Ongeloof.... :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

wat een klinkklare onzin
zo ken ik er ook nog wel een aantal bedenken

Discussiedag Linux vs. Windows
Discussiedag Explorer vx. Firefox.......
Anika

Bericht door Anika »

Ja het is georganiseerd door De Vrije Gedachte inderdaad. Maar het werd me niet helemaal duidelijk of je daar blij mee bent of juist niet:P. Ik ben wel nieuwsgierig.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Anika schreef:Ja het is georganiseerd door De Vrije Gedachte inderdaad. Maar het werd me niet helemaal duidelijk of je daar blij mee bent of juist niet:P. Ik ben wel nieuwsgierig.
Er worden jaarlijks duizenden lezingen gegeven door kerkelijke organisaties. Onder de noemer geloofsverdieping. De discussiebijeenkomsten zijn bedoeld om elkaar aan te moedigen in het geloof. Daarom is een iniatief van een seculiere organisatie om het vraagstuk anders in te vullen uitstekend. Vraag me alleen af of er veel reclame voor wordt gemaakt. Want de Vrije Gedachte is een tamelijk gesloten clubje mensen. Met een magazine die door weinig mensen wordt gelezen. Oke, ik ben er één van. Bereiken ze een grote doelgroep? Of zit er straks een klein clubje atheistische koffieslurpers toe te kijken.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Ik heb een grote advertentie van deze discussiedag gezien in 'De Vrijdenker'. De Vrije Gedachte is denk ik één van de organisatoren.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Raven schreef:ik vrees dat het niet om geloof of ongeloof gaat .. maar dat de organisator vind dat er maar een geloof is .. noem het intuitie
Waar blijf je nu met je intuïtie? De vrije gedachte is niet bepaald een club van gelovigen.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Bard van Twenthe
Contacteer:

Bericht door Bard van Twenthe »

Floris van den Berg is op bepaalde onderdelen een "fundamentalistisch" atheïst (het Engelse “evangelical atheist” is beter, maar de vertaling evangeliserende atheïst betekent net wat anders). Hij noemt alle gelovigen ziekelijk, dus inclusief vrijzinnig gelovigen, ietsisten en Spinozisten. Daarnaast beweert hij het principe van 't universele subjectivisme hoog te houden (kort gezegd: "Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet”); tezamen levert dat een tegenstelling op (google “How to get rid of religion and why, Van den Berg”). Waarom? Omdat dat principe inhoudt dat men zich in de ander verplaatst om argument en persoon te achterhalen, hetgeen Van den Berg uitdrukkelijk niet doet. Omdat goede en slechte eigenschappen dwars door de geloofslinies heen gaan: er zijn gelovigen die veel meer goede daden verrichten dan verbaal agressieve maar verder passieve atheïsten, enzovoort. En andersom. Wat aangeeft dat geloofslinies niet bepalend zijn maar het gedrag van mensen, of coherente (kleine) groepen van mensen, als die laatste al bestaan.

Van den Berg’s logica is regelmatig erg zwak terwijl hij diezelfde logica en wetenschap wel op een voetstuk plaatst. Dat wringt. Tezamen levert het teveel inconsistenties op. Voor (verdere) onderbouwing verwijs ik naar "Ziekelijk (on)geloof mentale orgiën" (google). De voorzitter van het Humanistisch Verbond schreef er in zijn weblog (20 april 2008; google Humanistisch Verbond et cetera) een reactie op die de stellingname van Van den Berg grotendeels afwijst. Het gevolg van zijn vele slordige uitspraken is dat Van den Berg amper humanistisch is te noemen, ondanks zijn eigen zeggen, en zeker geen verlichtingshumanist. Daardoor vervuilt hij helaas de betekenis van de woorden humanist en verlichtingshumanist. (Onder mijn site en dan links staat een redelijke definitie van verlichtingsdenken uit een interview met Israel; de link naar dat interview werkt bij mij niet meer.)

Hopelijk is de andere uitgenodigde atheïst wat terughoudender en voorbeeldig.
Havenmeester: "Regels zijn slechts regels om selectief te breken"
Plaats reactie