Nationale bijbelquiz
Moderator: Moderators
- lost and not found yet!
- Bevlogen
Nationale bijbelquiz
Nu op Nederland 2, de nationale bijbelquiz. Wie doet er mee? Ik wel, kijken of m'n bijbelkennis nog up to date is.
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
- Bevlogen
Re: Nationale bijbelquiz
Nou, dat viel niet tegen, 9 fout van de 55 vragen. Ben het dus nog niet verleerd!
We will dance again!
Na ronde 1 foutloos te hebben doorlopen en me bij ronde twee verbaasde over de foute antwoorden van mensen die het zogenoemd moeten weten (miepje: "zonder bijbel kan ik niet leven"), ben ik wat nuttigers met mijn tijd gaan doen.
Wellicht kunnen we ons voor volgend jaar aanmelden?
Wellicht kunnen we ons voor volgend jaar aanmelden?
Haha, dat lijkt mij wel leuk, een vak atheïsten dat de bijbelquiz wint. 
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Kennis van de Bijbel veroorzaakt nog wel eens atheisme, dus erg verbazend zou ik het niet vinden. Daarbij lezen atheisten de bijbel veel minder sellectief.Kitty schreef:Haha, dat lijkt mij wel leuk, een vak atheïsten dat de bijbelquiz wint.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Zeker op het moment dat je naar antwoorden gaat zoeken op de vele vragen die bij het bijbellezen opkomen en de bijbel eens naast de stand van de wetenschap gaat houden. En ook de logica en het gezonde verstand de ruimte geeft. Dan kan het idd snel gedaan zijn met je geloof.......Marinus schreef:Kennis van de Bijbel veroorzaakt nog wel eens atheisme, dus erg verbazend zou ik het niet vinden.
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
Mijn ervaring met die quiz is dat het echt over de meest belachelijke dingen gaat. In plaats van vragen te stellen over de context of betekenis van bepaalde passages, gaat het over de kleur van Jozef's jas of de zevende zoon van Isaï, om maar wat te noemen.
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
- Bevlogen
Daar heb je helemaal gelijk in, maar mijn ervaring is dat het juist voor christenen heel moeilijk is om alles in de juiste context of betekenis te zien. De gemiddelde christen is gewoon een "cherry picker"!CXT schreef:Mijn ervaring met die quiz is dat het echt over de meest belachelijke dingen gaat. In plaats van vragen te stellen over de context of betekenis van bepaalde passages, gaat het over de kleur van Jozef's jas of de zevende zoon van Isaï, om maar wat te noemen.
@ Kitty,
Zullen we wat atheisten aanmelden voor volgend jaar? Ik doe wel mee, en als Rereformed ook meedoet winnen we zeker!
We will dance again!
Ik hoorde deze week in een ander quiz met godsdienstige vragen dat Adam voor Eva nog een andere vrouw heeft gehad. Omdat in Gen 1 staat dat Adam en Eva gelijkertijd werden geschapen en in Gen 2 staat dat Eva later kwam, zou er nog een vrouw tussen hebben gezeten. Had ik nog nooit van gehoord. Ben haar naam ook weer vergeten.
Groet Kristel
Groet Kristel
Nou Lanfy, mijn bijbelkennis is niet goed genoeg hoor, zeker op die details niet. Ik weet ook niet of je je ervoor kunt aanmelden eigenlijk. Je moet wel een heel vak vol hebben dan. Volgens mij namen de deelnemers, die uit bekende Nederlanders bestonden, zelf hun supporters mee. Of ik moet het mis hebben.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
@vuurdoorn: Waarschijnlijk bedoel je Lilith, maar deze wordt nergens in de Bijbel expliciet vermeld.
Men in Black
Men in Black
Klopt. Ik vond dit op internet:
We kennen Eva als de vrouw van Adam: onze oervader en -moeder. Maar vanuit Joodse (Kabbalah en Zohar) en ook andere tradities leren we dat Eva de tweede vrouw was van Adam. Daarvóór had hij een andere vrouw: Lilith. Op een Sumerisch kleitablet van 4000 jr. geleden staat zij afgebeeld als een vrouw met vleugels, klauwen van een vogel, een kroon op haar hoofd en het Ankh-kruis in beide handen als teken van onsterfelijkheid.
Wie was zij? Zij was de eerste door God aan Adam toegewezen vrouw. Echter, toen zij “gemeenschap hadden wilde Adam dat zij onder zou liggen”, dat wil zeggen: dat zij zich aan hem zou onderwerpen. Zij weigerde dat, want zij was door God geschapen uit de Vrouwelijke Geest die volkomen gelijkwaardig was aan de Mannelijke Geest waaruit Adam werd geschapen. Toen Adam bleef aandringen en ging dreigen, vluchtte zij voor altijd uit het Paradijs naar de “wateren van de Oceaan” (het onbewuste), waar zij nog steeds vertoeft. Daar ligt zij al duizenden jaren opgerold in het onbewuste van mannen en vrouwen.
“Toen nam God een rib uit Adam’s zijde en schiep daaruit een andere, een “mindere” vrouw”, een die “mannin” zou heten en waarvan hij zeker wist dat ze Adam zou gehoorzamen.
Wat een gedoe daar in het paradijs!
Groet Kristel
We kennen Eva als de vrouw van Adam: onze oervader en -moeder. Maar vanuit Joodse (Kabbalah en Zohar) en ook andere tradities leren we dat Eva de tweede vrouw was van Adam. Daarvóór had hij een andere vrouw: Lilith. Op een Sumerisch kleitablet van 4000 jr. geleden staat zij afgebeeld als een vrouw met vleugels, klauwen van een vogel, een kroon op haar hoofd en het Ankh-kruis in beide handen als teken van onsterfelijkheid.
Wie was zij? Zij was de eerste door God aan Adam toegewezen vrouw. Echter, toen zij “gemeenschap hadden wilde Adam dat zij onder zou liggen”, dat wil zeggen: dat zij zich aan hem zou onderwerpen. Zij weigerde dat, want zij was door God geschapen uit de Vrouwelijke Geest die volkomen gelijkwaardig was aan de Mannelijke Geest waaruit Adam werd geschapen. Toen Adam bleef aandringen en ging dreigen, vluchtte zij voor altijd uit het Paradijs naar de “wateren van de Oceaan” (het onbewuste), waar zij nog steeds vertoeft. Daar ligt zij al duizenden jaren opgerold in het onbewuste van mannen en vrouwen.
“Toen nam God een rib uit Adam’s zijde en schiep daaruit een andere, een “mindere” vrouw”, een die “mannin” zou heten en waarvan hij zeker wist dat ze Adam zou gehoorzamen.
Wat een gedoe daar in het paradijs!
Groet Kristel
Als letterlijk verhaaltje klinkt het belachelijk, maar de symboliek vind ik wel mooi.
Men in Black
Men in Black
Lilith als sterke vrouw die zich niet minder wil voelen dan een man, en Adam die liever een wat onderdaniger type wil.
Lilith heeft vast tegen die slang op pootjes gezegt: Wegwezen jij! Ik maak zelf wel uit wat ik eet!
Lilith heeft vast tegen die slang op pootjes gezegt: Wegwezen jij! Ik maak zelf wel uit wat ik eet!
Deze zin is zo geschikt voor een foute opmerkingvuurdoorn schreef: Lilith heeft vast tegen die slang op pootjes gezegt
Ik kan me nog herinneren dat ik voor de versie uit 2007 een 8,9 scoorde. Toen had ik me helemaal niet verdiept in de bijbel, al helemaal niet ingelezen. Al zat ik wel op een school met een christelijke identiteit, hm...
P.T. Barnum: "There's a sucker born every minute". Stel jezelf de vraag: Ben ik er eentje van?
Sergeant Joe Friday (serie Dragnet): "All we want are the facts, ma'am". Ken jij daadwerkelijk de feiten?
Sergeant Joe Friday (serie Dragnet): "All we want are the facts, ma'am". Ken jij daadwerkelijk de feiten?