Pantheïst versus atheïst

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

Aron
Forum fan

Pantheïst versus atheïst

Bericht door Aron »

LordDragon schreef:welkom
Ik ben een pantheïst, seculier humanist en anti-theïst (in de vorm dat georganiseerde religie (daar doel ik dus vooral op het Jodendom, Christendom en de Islam) schadelijk is voor de maatschappij).
aha, en dat op je 15, prachtig :D

MVG, LD.
Ja, ik ben ongeveer sinds m'n 12e al geïnteresseerd in politiek. Later is de link naar godsdienst gelegd, dan bedoel ik dus wat georganiseerde religie met de maatschappij doet. Ik kwam erachter dat er zoveel schade wordt veroorzaakt en is veroorzaakt door de 3 grote Abrahamitische religies, dat ik zeker wist dat de 'God' van deze 3 religies niet kan bestaan, of het moet een hele slechte god zijn en dat ik me dus ook nooit zou aansluiten bij zo'n organisatie.

Later ben ik me ook gaan verdiepen in wat 'God' eigenlijk voor mij is en ik ben daar nooit goed uitgekomen. Ik vind atheïsten de beste ideeën over de maatschappij hebben, ze geloven in niks en kunnen dus het minste schade aandoen, maar toch voelde ik me niet thuis bij atheïsten, het is me allemaal net wat te leeg en te rationeel (ik volg en schrijf dagelijks op een atheïstisch forum, al ruim een half jaar ondertussen).

Later heb ik eigenlijk zelf een theorie bedacht, want ik vond het raar dat wij 'God' zo los zien van de natuur. Door o.a. het woord 'bovennatuurlijk' doen we net alsof God boven de natuur staat. Ik dacht dat daar niets van klopte, maar dat God juist de natuur is. Het is één groot netwerk, het universum, wij, de natuur, de dieren, alles. Ik denk als je beter leeft en 'dichter' bij de natuur komt, meer 'verbonden' bent met de natuur, je meer toegang krijgt tot de schoonheden van de natuur.

Later, ik weet niet meer precies hoe, kwam ik terecht op de Wikipedia pagina van pantheïsme en las daar eigenlijk precies mijn theorie terug. Sindsdien heb ik me verdiept in het pantheïsme en ben overtuigd pantheïst. Wel ben ik tegen het 'bovennatuurlijke' (wat volgens mij dus eigenlijk niet bestaat) om de besluitvorming te bepalen (seculier humanistisch beginsel) en stel dus een fikse secularisering en humanisering van deze maatschappij voor.

Mvg, Aron
''De wereld wordt geregeerd door dwazen, en de dwazen worden geregeerd door angst" - Anton Constandse
LordDragon
Bevlogen

Re: Even kennismaken

Bericht door LordDragon »

aron

heel interessant, misschien kan je hier eens wat gaan lezen (zijn topics die nog lopen maar niet in de actieve onderwerpen map meer zitten)

http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... =46&t=6891

http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... =32&t=7178

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Aron
Forum fan

Bericht door Aron »

LordDragon schreef:aron

heel interessant, misschien kan je hier eens wat gaan lezen (zijn topics die nog lopen maar niet in de actieve onderwerpen map meer zitten)

http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... =46&t=6891

http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... =32&t=7178

MVG, LD.
Jezus 8 en 27 pagina's, ga ik is vanavond of in ieder geval deze week op m'n gemak doorlezen :D
a.r. schreef:@Aron,

Als lege en rationele atheist heet ik je van harte welkom
Ben jij trouwens ook a.r. die op het forum van atheisme.eu actief is?

Mvg, Aron
''De wereld wordt geregeerd door dwazen, en de dwazen worden geregeerd door angst" - Anton Constandse
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

aron
Jezus 8 en 27 pagina's, ga ik is vanavond of in ieder geval deze week op m'n gemak doorlezen
he was niet de bedoeling om dat in één uurke door te nemen, doemaar op het gemak, ik dacht gewoon het interesseert hem wel :)

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Aron
Forum fan

Bericht door Aron »

Fishhook schreef:Een welgemeend welkom ook van deze rationele (maar niet lege) atheist.
Een pantheist is dat iemand die in pannen geloofd? Vanwege dat mixen en draaien? :)
Nouja, ik bedoelde het niet van dat jullie allemaal 'leeg' zijn of zo, maar ik geloof wel ergens in.

Neen, pantheïsme komt van het Griekse πάν [pan] = alles en θεος [theos] = God.

Wikipedia zegt dit over pantheïsme:
Pantheïsme is een levensovertuiging die ervan uitgaat dat alles (en iedereen) goddelijk is.
Het goddelijke is immanent en alomvattend; universa, natuur en God zijn identiek.
In het pantheïsme is er geen grens tussen het goddelijke en het natuurlijke. In plaats van transcendentie te bezitten - los van alles - bevindt god zich in alles (alles in al). Volgens het pantheïsme kan men een god niet persoonlijk indenken. Elk object is in wezen goddelijk.
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

Elk object is in wezen goddelijk.
dus mag je terecht verklaren = " Ik ben een god in het diepste van mijn gedachten " ?(naar Willem Kloos of zoiets ?)
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
Aron
Forum fan

Bericht door Aron »

Tsjok45 schreef:
Elk object is in wezen goddelijk.
dus mag je terecht verklaren = " Ik ben een god in het diepste van mijn gedachten " ?(naar Willem Kloos of zoiets ?)
Ik snap je uitleg niet helemaal, ik ben er wel van overtuigd in ieder geval dat ik een stukje God, een stukje natuur, een stukje alles ben.
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

* Is god bewust ?
of is daarentegen de mensheid het ( tot nu toe meest bekende ) bewustzijnde deel van god ( = de natuur ) ?
zodat Willem Kloos zich met recht een godje mag noemen in het diepst van zijn gedachten ....
(Het is Romantische literatuur( uit de tijd van Multatuli ) en daar is ,volgens mij , niets verkeerd mee ... een beetje opschepperig dat wèl ...)

*En
waarom "god " met een hoofdletter en "natuur "en "alles " met kleine letter ? Wat maakt het woordje "god "zo veel belangrijker ? Vanwaar dit automatische respect voor dat preciese denkbeeld "god" ? ..... Dat is ook iets wat ik graag wil weten ...

Groet
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
Destinesia

Bericht door Destinesia »

Aron schreef: Ik ben er wel van overtuigd in ieder geval dat ik een stukje God, een stukje natuur, een stukje alles ben.
Wat bedoel je met "overtuigd"? Ik ben er ook van overtuigd dat ik besta.

Aron ben je (mede) een beetje geïnspireerd geraakt door het zien van de film Avatar? (Je hebt het over een "netwerk" net als in de film) Ik moet zeggen dat het een aantrekkelijke zienswijze is dat pantheïsme wanneer dat precies zo gaat als in deze fantasie film, maar brengt het je verder in je leven om dat te geloven? Wat schiet je er mee op? Heeft het een toegevoegde waarde in 'dit leven'? Voel je je lekkerder met het idee dat het ('je') leven hoe dan ook doorgaat? Je kunt je er toch geen ruk van herinneren, en je hebt er ook niets aan wanneer je 'energie' straks doorgaat en je misschien als zilvervisje onder de vochtige plint in een toiletruimte moet leven of als bruine boon ter wereld komt en je in de Albert Heyn onder in de schappen bij de andere blikken beland.
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

@Destinesia: Je hoeft je echt niet gelukkiger te voelen om ergens in te geloven. Geeft het 'geloof' in de evolutietheorie (ik neem aan dat je het niet zelf onderzocht hebt) je een fijner gevoel? Of is het gewoon iets wat je het aannemelijkst voorkomt? Het beeld van 'alles vormt een geheel' is niet bedoeld om je gelukkiger te maken, maar het is een (in mijn ogen) vrij logische zienswijze. Je kunt er verder vrij weinig mee, maar dat is ook nergens voor nodig.
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Het geloof in de evolutietheorie???? Dit lijkt wel een uitspraak van een creationist. :shock:
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

Wist je dat dan nog niet? :D

Nee, ik acht de evolutietheorie zelf ook als het meest waarschijnlijk, maar kan er geen uitspraken over doen, aangezien mijn beperkte kennis over dat onderwerp komt uit boeken en discussies. Ik heb er zelf geen onderzoek naar gedaan, en heb zelf niets waargenomen. Mijn vertrouwen ligt bij de wetenschap.

Maar laten we daarmee dit topic maar niet vervuilen.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Even terug naar het pantheïsme dan. Alles als een geheel zien is een vrij normale instelling, de natuur is een alomvattend geheel. Maar waarom zou je dit god moeten noemen?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

Zie het topic Pantheïsme en religie. ;)
Men in Black
Aron
Forum fan

Bericht door Aron »

Kitty schreef:Even terug naar het pantheïsme dan. Alles als een geheel zien is een vrij normale instelling, de natuur is een alomvattend geheel. Maar waarom zou je dit god moeten noemen?
Je bedoelt dus eigenlijk het verschil tussen atheïsme en pantheïsme?

Er zou, in sommige gevallen, theoretisch, geen verschil kunnen zijn.

Maar zou een atheïst snel dit soort uitspraken doen?
Wat voor de pantheist telt is het Hier en Nu. Deze realiteit, deze wereld, dit leven. Het Hiernamaals van de Pantheist is dat we terugkeren tot Moeder Aarde, dat we een met Haar worden, maar hier zijn geen metafysische of zintuigelijke consequenties aan verbonden. Als een mens (of ander organisme) sterft, dan is dat volgens veel pantheisten, het einde van de zintuigelijke ervaring (dood is dood) maar we leven voort in de cyclus van het Bestaan en in onze daden als Mens en in de herinneringen van degenen die ons koesteren.
De link van deze pantheïstische website is trouwens: http://www.pantheisme.20fr.com/
Echter let op, pantheïsme verschilt van pantheïst tot pantheïst, net zoals atheïsme van atheïst tot atheïst verschilt. Alle uitspraken op die site zijn dus niet bindend voor ALLE pantheïsten, maar kunnen wel helpen het pantheïsme te begrijpen.
Plaats reactie