Homoseksualiteit verboden of sodomie verboden?

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

Samsa
Bevlogen

Homoseksualiteit verboden of sodomie verboden?

Bericht door Samsa »

Op www.wijblijvenhier.nl viel mij een discussie op in de commentsectie over homoseksualiteit in de islam:

http://www.wijblijvenhier.nl/archives/2 ... s-heb.html

Hierin bepleit Boubkari (die ik altijd wel kan waarderen om z'n bijdrages daar) dat er helemaal niet zo eenduidig over homoseksualiteit wordt geschreven in de koran, maar dat het vooral om het begrip sodomie gaat. Z'n onderbouwing vond ik heel redelijk, maar vanzelfsprekend zitten er ook wat gaten in waar de rest inmiddels op is gesprongen.
*Hind*
Geregelde verschijning

Re: Homoseksualiteit verboden of sodomie verboden?

Bericht door *Hind* »

Jij bent Lieke? :D
Ehm, volgens mij staat er zelfs niets over sodomie in die verzen. Ik vind het een enorm moeilijk onderwerp. Ik ben blij dat ik zelf hetero ben, want ik weet niet hoe ik ermee omgegaan zou zijn. En omdat ik het niet weet, ga ik er dus ook totaal geen oordeel over geven.
Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa »

Nee ik schrijf daar niet zoveel eigenlijk. Lieke ben ik iig niet :D Poging 2?
*Hind*
Geregelde verschijning

Bericht door *Hind* »

Hehehe, moet ik weer heel die draad door. :D
*Hind*
Geregelde verschijning

Bericht door *Hind* »

Ik wil die boeken best hebben en lezen. :shock: En mijn wishlist is al zo lang.
Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa »

*Hind* schreef:Ik wil die boeken best hebben en lezen. :shock: En mijn wishlist is al zo lang.
De ene is grotendeels gratis te lezen op internet (http://books.google.com). Voor de andere wordt het even naar de bieb. Als je specifieke hoofdstukken eruit wil hebben kan ik eens kijken of ik ze kan inscannen...
petals
Ervaren pen

Bericht door petals »

voor zover ik het altijd begreep, is het niet de homoseksuele gevoelens die er toe doen, maar actie ondernemen op de gevoelens. Een beetje zoals alcohol of seksuele handelingen buiten het huwelijk: mensen verlangen er naar, maar pas als ze actie ondernemen, wordt het een zonde. Op die manier wordt het onderdrukken van de neiging terwijl je die wel aangeboren hebt, een van de vele tests van Allah. De een is geboren met homoseksuele gevoelens als test, de ander met verlangens naar alcohol, mooie vrouwen, rijkdom etc etc.

In het hiernamaals wordt dit zwaar bestraft, maar ook hier op aarde: er zijn verschillende hadith waaruit blijkt dat er de doodstraf opstaat: http://www.islamqa.com/en/ref/38622/homosexuality

(sorry, engelse link)
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

Petals,

Vind jij dat seksuele handelingen buiten het huwelijk verboden zouden moeten zijn ... ? Zo ja, welke straf is gepast?

Vind jij dat gebruik van alcohol verboden zou moeten zijn?
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
petals
Ervaren pen

Bericht door petals »

Joe Hn schreef:Petals,

Vind jij dat seksuele handelingen buiten het huwelijk verboden zouden moeten zijn ... ? Zo ja, welke straf is gepast?

Vind jij dat gebruik van alcohol verboden zou moeten zijn?
Nee, ik vind niet dat dat verboden zou moeten zijn. Ik vind wel dat mensen wat hun seksualiteit betreft verantwoordelijk gedrag moeten tonen, geen misbruik maken van iemand, open zijn naar de ander toe, niet zomaar voor de fun seksen en de ander achter laten. Seksualiteit vind ik een serieus iets, dat je niet zomaar met om het even wie moet gaan doen. Er gaan serieuze dingen als emoties, integriteit, en zelfs het ontstaan van nieuw leven mee samen. Zoals sommigen ermee omgaan, daarbij vind ik de menselijke waardigheid ver te zoeken. Wat dat betreft ben ik denk ik best conservatief. Vreemdgaan keur ik absoluut af. Als je echt een volwassen relatie met elkaar aangaat, en je neemt je verantwoordelijkheid, dan doe je dat niet. Ik denk niet dat een verbod gaat helpen, en bestraffing ook niet. Jij wel?

Alcohol idem, mensen moeten hun verantwoordelijkheid nemen. Ik vind het alcoholgebruik in onze samenleving veel te erg, er wordt veel te gemakkelijk mee omgesprongen, bij ouders en bij jongeren. Het kan heel veel kapot maken.

Wat ik denk dat vooral helpt is goede educatie, zelfrespect (als je je zelf respecteert en je lichaam koestert, ga je het niet kapotmaken door vreemdgaan en onverantwoordelijk sexueel gedrag of drugsgebruik) en respect voor anderen. Geen verbod.
*Hind*
Geregelde verschijning

Bericht door *Hind* »

Mooi gezegd, Petals.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

petals schreef: Ik denk niet dat een verbod gaat helpen, en bestraffing ook niet. Jij wel?
De straf zal in veel gevallen zijn dat de relatie stukloopt.
Stenigen lijkt me in ieder geval geen straf, omdat straffen naar mijn idee bedoeld zijn om te corrigeren, en niet om met iemand af te rekenen.

Ik ben dan ook evenzeer tegen de doodstraf in Amerika, als tegen de doodstraf in de Sharia.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

petals schreef: Nee, ik vind niet dat dat verboden zou moeten zijn. Ik vind wel dat mensen wat hun seksualiteit betreft verantwoordelijk gedrag moeten tonen, geen misbruik maken van iemand, open zijn naar de ander toe, niet zomaar voor de fun seksen en de ander achter laten.
en als ze met 2 afspreken dat de seks enkel voor de fun is?
petals schreef: Seksualiteit vind ik een serieus iets,
sex is een spelletje. tof, leuk, plezierig, een feest, moet ge niet hopeloos overwaarderen en ge moet veel oefenen.
Jinny

Bericht door Jinny »

Er zit mi enig verschil tussen sexualiteit en sex Appelflap.

Iemand die zijn sexualiteit niet ontwikkeld heeft zal niet snel plezier beleven aan sex.
Iemand die zijn sexualiteit wel ontwikkeld heeft kan plezier beleven aan sex.
petals
Ervaren pen

Bericht door petals »

appelfflap schreef:en als ze met 2 afspreken dat de seks enkel voor de fun is?
Dan is het prima toch? De realiteit leert echter volgens mij dat er best vaak toch hele discussies, hartzeer, verliefdheid en andere dingen bij komt kijken. Maar goed, dat kan ook mijn visie zijn hoor.

sex is een spelletje. tof, leuk, plezierig, een feest, moet ge niet hopeloos overwaarderen en ge moet veel oefenen.
Voor mij hoort het wel degelijk binnen een relatie, bij liefde en vertrouwen. Dat zijn voor mij de voorwaarden om er een spelletje van te maken, voor de rest ben ik het met je eens.

Ik denk dat als je zonder enige verdere verbintenis allerlei relaties aangaat, puur voor de fun, het experimenteren etc, dat de fun en het bijzondere er dan snel vanaf is.
Plaats reactie