Coalitie VVD-CDA-PvdA

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

Samante

Coalitie VVD-CDA-PvdA

Bericht door Samante »

Volgens de Politieke Barometer Synovate van 28 mei 2010 staat VVD op 38 zetels, CDA op 25 zetels en PvdA op 29 zetels.
Als deze drie partijen een coalitie gaan vormen hebben ze gezamenlijk 92 zetels in de 2e Kamer.

Achten jullie deze coalitie mogelijk en hoe zouden compromissen onderling eruit gaan zien? Met andere woorden: hoe zie je het regeerakkoord voor je?
Kochimodo
Bevlogen

Re: Coalitie VVD-CDA-PvdA

Bericht door Kochimodo »

Ik acht deze coalitie niet mogelijk. CDA met PvdA is geen succes geweest en zal het vlgs. mij ook niet worden. Hoewel ik uit strategische overweging in 2006 PvdA heb gestemd, denk ik dat de ze weer een paar jaar in de oppositie zouden moeten en de partij weer op de rails moeten zien te krijgen. Want vlak voor de verkiezingen 3 x je programma moeten wijzigen mág niet voorkomen. Ook onder Wouter Bos vond ik de PvdA niet zo sterk en Cohen nu, maakt ook geen sterke indruk op mij.
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Samante schreef:Met andere woorden: hoe zie je het regeerakkoord voor je?
Het liefst zie ik van deze club helemaal geen regeerakkoord.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Alphastar
Forum fan

Bericht door Alphastar »

Ik zie de PvdA en het CDA niet nog een keer met elkaar samenwerken. En PvdA en VVD hebben beide al aangegeven dat er maar weinig animo is om met de ander een coalitie te vormen.

Iets als VVD + CDA + D66 ligt meer voor de hand.
Verontrust je niet over de toekomst. Je zult haar tegemoet komen, als het moet, met dezelfde wapens der rede die jou nu bewapenen tegen het heden - Marcus Aurelius
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Alphastar schreef: Iets als VVD + CDA + D66 ligt meer voor de hand.
Dan kom je met de huidige voorspellingen niet aan de 76 zetels.
Samante

Bericht door Samante »

Fenomeen schreef:
Alphastar schreef: Iets als VVD + CDA + D66 ligt meer voor de hand.
Dan kom je met de huidige voorspellingen niet aan de 76 zetels.
Misschien strategisch D66 stemmen dan?
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Wat kan er eigenlijk met 3 partijen?

'Rampzalig Rechts' en 'Paars'?
Samante

Bericht door Samante »

Alphastar schreef:Ik zie de PvdA en het CDA niet nog een keer met elkaar samenwerken. En PvdA en VVD hebben beide al aangegeven dat er maar weinig animo is om met de ander een coalitie te vormen.
Ik denk dat Balkenende het veld ruimt als hij geen premier kan worden. Wouter Bos is inmiddels ook weg. Er zijn nieuwe poppetjes en dus ook nieuwe kansen.
Er is misschien weinig animo, maar de VVD is van de partij.

Misschien dat de coalitie VVD-CDA-PvdA mogelijk is omdat samen met PVV regeren voor VVD, CDA en PvdA een hachelijk avontuur belooft te worden. En ik denk dat CDA en PvdA willen voorkomen dat PVV in de regering komt. Dus acht ik het mogelijk dat, met de te sluiten compromissen, een sterke regering kan worden gevormd tussen VVD, CDA en PvdA met Rutte als premier.
Atheist_1984
Ervaren pen

Bericht door Atheist_1984 »

Kochimodo schreef:Ik acht deze coalitie niet mogelijk. CDA met PvdA is geen succes geweest en zal het vlgs. mij ook niet worden.

Ja ach, met welke partij is het de laatste jaren in een kabinet niet mis gegaan? Ik bedoel, samen met het CDA. Een kabinet met VVD viel ook al (3 keer zelfs!!), met D66 ook.
Hoewel ik uit strategische overweging in 2006 PvdA heb gestemd, denk ik dat de ze weer een paar jaar in de oppositie zouden moeten en de partij weer op de rails moeten zien te krijgen. Want vlak voor de verkiezingen 3 x je programma moeten wijzigen mág niet voorkomen. Ook onder Wouter Bos vond ik de PvdA niet zo sterk en Cohen nu, maakt ook geen sterke indruk op mij.
Ja ach, welke partijleider (van een grote partij in de peiling) maakt nu wel een goede indruk?? Rutte zoiezo niet, die wil nederland kapot bezuinigen, balkenende ook niet want die heeft 4 kabinetten laten vallen, Wilders ook niet, hij kan alleen maar op moslims zeuren en cohen ook niet echt, want hij weet zijn eigen partijprogramma niet uit zn kop. Maar ja, uit deze 4 is cohen nog de beste.
Exodus 12

[29] Midden in de nacht doodde de HEER alle eerstgeborenen in Egypte, van de eerstgeborene van de farao, zijn troonopvolger, tot de eerstgeborene van de gevangene, en ook al het eerstgeboren vee.
Atheist_1984
Ervaren pen

Bericht door Atheist_1984 »

Alphastar schreef:Ik zie de PvdA en het CDA niet nog een keer met elkaar samenwerken. En PvdA en VVD hebben beide al aangegeven dat er maar weinig animo is om met de ander een coalitie te vormen.

Iets als VVD + CDA + D66 ligt meer voor de hand.
Ach ja, haha, dat zeggen ze nu. Maar na de verkiezingen is dat altijd anders. Dan zijn ze wel bereid om te praten. Zo gaat dat altijd.
Exodus 12

[29] Midden in de nacht doodde de HEER alle eerstgeborenen in Egypte, van de eerstgeborene van de farao, zijn troonopvolger, tot de eerstgeborene van de gevangene, en ook al het eerstgeboren vee.
Samante

Bericht door Samante »

Ik voel me met dit topic net als Hare Saaie Meid die met de formatie begonnen is.

Een meerderheid van 92 zetels is denk ik zeer aantrekkelijk voor een coalitie. Helemaal als ze overeenstemming bereiken en het door hun te sluiten regeerakkoord kunnen doorvoeren zonder problemen van de oppositie.
Mocht er eens gesteggel zijn en een aantal leden van de coalitie dwars willen liggen, hoeft dat niet direct tot een crisis te leiden vanwege de ruime meerderheid die de coalitie dan heeft.

Ik denk dat een kabinet van VVD-CDA-PvdA de 4 jaren zal volmaken.
Samante

Bericht door Samante »

Nog een voordeel is, dat coalitiepartner PvdA geen vastliggend verkiezingsprogramma blijkt te hebben. Die kunnen nog meedraaien met de programma's van VVD en CDA!
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Atheist_1984 schreef:Maar ja, uit deze 4 is cohen nog de beste.
Het is niet dat ik sta te juichen maar inderdaad; doe dan maar Cohen.
Alles beter dan Rutte.
Kroes is trouwens hier in de stad vanmiddag...
Woonde zij niet ergens ver weg?
Alphastar
Forum fan

Bericht door Alphastar »

Ik vind het ook een beetje kortzichtig om nu al bepaalde coalities af te schrijven of andere coalities alvast naar voren schuiven, aangezien er nog heel wat kan veranderen in de peilingen. Grote verschuivingen zijn nog zeer goed mogelijk.
Verontrust je niet over de toekomst. Je zult haar tegemoet komen, als het moet, met dezelfde wapens der rede die jou nu bewapenen tegen het heden - Marcus Aurelius
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Samante schreef: Misschien dat de coalitie VVD-CDA-PvdA mogelijk is omdat samen met PVV regeren voor VVD, CDA en PvdA een hachelijk avontuur belooft te worden.
Rutte ziet dat avontuur wel zitten denk ik, die ruikt macht voor z'n onfrisse ideetjes.
In tegenstelling tot een tijdje terug haalt 'Rampzalig Rechts' nu die 76 zetels.
De Politieke Barometer lag aanmerkelijk minder zwaar op mijn maag toen dat nog niet mogelijk was, zelfs niet met een zeteltje van Gekke Rita erbij.

Zelf geef ik de voorkeur aan 'helemaal links' maar dat gaat het net niet worden qua zetelaantal. ;)
Dan zo progressief mogelijk, dus zonder 'C' erin.
Helaas ontkom ik dan niet aan Rutte. :?
Plaats reactie